ROM-prosjektet: Erfaringer og resultater fra et samarbeid mellom UiS og kommuner i Nord-Rogaland Øystein Lund Johannessen og Dag Husebø.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Barnevernkonferansen 2013 Union Hotell Geiranger 18
Advertisements

Vurdering for læring i Vest-Finnmark
LK06 – fra ord til handling Prosjekt Åfjord vgs/Rissa vgs
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Forventninger og videre arbeid…...
Kan læringsutbytte dokumenteres?
Kvantitativ undersøkelse • Har skolen utviklet seg det siste året? • Hva forklarer en eventuell utvikling? • Forskjeller mellom skoler og kompetansemiljø.
Utviklingsprosjekt Region nord Mål for dette året • Finne et interesseområde/tema ( 3-4 samarbeider) • Planlegge undervisningen med grunnlag.
Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Kulturell basiskompetanse - - og utdanningen Førsteamanuensis Aud Berggraf Sæbø.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
NES VIDEREGÅENDE SKOLE
Dag Johannes Sunde, Ida Large, Trude Saltvedt, Hedda Huse
Plan for praksis Studieåret FU – 2 Gro Lise Syversen – HIØ, Praksisseminar FU og
Nokre prinsipp •Modulbasert og studiepoenggivande som hovudprinsipp •Fleksibilitet •Praksisnært Studiepoeng ved obligatorisk frammøte og gjennomføring.
ENTREPRENØRSKAP FOR LÆRERE OG SKOLELEDERE Videreutdanning 30 studiepoeng Entreprenørskap i skolen Entreprenørskap er et utdanningsmål og en opplæringsstrategi.
Pedagogikk og veiledning for bibliotekansatte NFK / Høgskolen i Bodø Merete Hassel, Bodin vgs.
Kvalitetsarbeid i bærumsskolen Suksessfaktorer, dilemmaer og utfordringer Storbynettverk 2012.
Språk og læring Digital kompetanse. 1.Mot elevers grunnleggende ferdigheter - hvordan studentene skal forholde seg til det 2.Studentenes perspektiv, deres.
1 TRENDER forskning, utdanning og nyskaping Utkast
Innføring i fagdidaktikk – samfunnsfag 1
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Pedagogisk utviklingsarbeid
Læreryrket – en viktig og krevende profesjon
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Praksis i ny grunnskolelærerutdanning
Lærerutdanning som fjernundervisning
F Skolebasert kompetanseutvikling i ungdomsskolen Forskning på piloteringen.
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Foto: Carl-Erik Eriksson Realfagsamlinger – i Trondheimsskolen MESTRING _ MOTIVASJON _ MULIGHETER.
Nærings-ph.d Lise V. Sund ” Vilje til forskning ” …Samspillet mellom bedrifter og forskningsinstitusjoner skal styrkes gjennom etableringen.
Tysktilbudet ved HVO Fra et tradisjonelt grunnfag innen humanoria
Entreprenørskap i lærarutdanningen
Forskning i grunnopplæringen
1 Forskning møter praksis i skolen Praksisrettet FoU i Rogaland Tema: Forskning i grunnopplæringen Dialogseminar 4. desember 2009.
UiS Suksesskriterier  Egne valg av område  Likeverdighet  Forpliktelse  Grundighet  Tett på praksis  Skriftliggjøring  Tid  Fellesskapsarena.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling. Presentasjon 2008 Bakgrunn Livskraftige kommuner –Samarbeidsavtale KS og Regjeringen ved Miljøverndepartementet.
Kompetanseutvikling i regi av Høgskolen i Hedmark Prosjekt: Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk – likeverdig opplæring i praksis.
OTH prosjektet Inger Langseth Program for Lærerutdannning Inger Dolmset Moan Åfjord videregående skole.
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
Et aksjonsforskningsprosjekt på vei…… ”Lære og lede i praksisfellesskaper” Torbjørn Lund, Universitetet i Tromsø.
1 Erfaringer fra skoleeier (Trondheim kommune) Rapporter fra/samtaler med skoleledere Hva lærerne rapporterer PPU−studentenes FoU-arbeid Vurdering for.
Erfaringer fra HiL ulike samarbeidsprosjekter innen vurdering 3 hovedmodeller Etterutdanning Veiledning av team Undervisningsrekke.
Erling L. Barlindhaug Avd.direktør, KS-Utdanning
Hordaland og Sogn & Fjordane PP-tjenesten Lars Arild Myhr - SePU
KOMPETANSE FOR INNOVASJON En universitetspilot ved UMB Forskningsdirektør Odd Jarle Skjelhaugen.
Mer praksis – bedre lærere?
Rekruttering til lærerutdanningene Akademisk kvalitet Profesjonskvalitet.
Nærings-ph.d.-ordningen Annette L. Vestlund, Divisjon for innovasjon.
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
Nasjonale utfordringer i lærerutdanningen Per Botolf Maurseth Utdanningsforbundets konferanse om lærerutdanning 29. Januar 2007.
Høgskolen i Oslo Videre om Oslomodellen Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk IKT-utvalget ved LUI Vibeke.
Skoleledelse og skoleutvikling
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Hva vet vi om Lærende Nettverk til nå? IKT-basert skoleutvikling gjennom lærende nettverk.
Velkommen til basiskurs i universitetspedagogikk Undervisning og forskning er primæroppgavene til vitenskapelig ansatte i høgere utdanning.
KOMPETANSE FOR INNOVASJON En universitetspilot ved UMB
Foreldremøte 10. trinn Velkommen Roar Bjarne Kvamme.
NORDPLUS junior Programmet
Skolebasert kompetanseutvikling
Skole- hjem samarbeid.
Metodeutvikling i Groruddalssatsingen
Skolebasert kompetanseutvikling
Skoleutvikling B – Samarbeid
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Utskrift av presentasjonen:

ROM-prosjektet: Erfaringer og resultater fra et samarbeid mellom UiS og kommuner i Nord-Rogaland Øystein Lund Johannessen og Dag Husebø

Hvordan kom samarbeidet i gang? 2005: Informasjon om ny læreplan i KRL 2006-2007: Lokalt læreplanprosjekt - finansiert som del av kunnskapsløftet Kommuner søkte i samarbeid med universitetet Mål Heve kompetanse hos en gruppe lærere med vekt på undervisning i KRL-faget Utvikle lokale lærerplaner i KRL og øke forståelse for ulike kulturer Fra faglig påfyll til eget utviklingsarbeid Eget følgeforskningsprosjekt med nasjonal finansiering Felles søknad om forskningssamarbeid 2006-2010 - PRAKSISFOU

Forsknings- og utviklingsprosjektet ”Religionsundervisning og mangfold” (ROM) 2006-2010 Finansiert av Norges forskningsråd Universitetet søkte i samarbeid med kommuner Mål: Lære mer om hvordan undervisningspraksis kan utvikles gjennom samarbeid mellom universitet og skole Undersøke om religionspedagogisk teori kan bidra til å forbedre undervisningspraksis i skolen Metode: aksjonslæring og aksjonsforskning Aksjonsforskning syklus med dokumentasjon i alle faser: Planlegging, uføring, refleksjon, ny utprøving, refleksjon, konklusjon Praksisfellesskap som møteplass for dokumentasjon, refleksjon og utvikling av undervisningspraksis og felles didaktisk språk.

Praksisfellesskap i to sammenknyttede delprosjekter Lærerprosjektet 2007 - 2009 9 lærere med 8 individuelle utviklingsprosjekter og 2 forskere med ansvar for koordinering og gjennomføring Prosjektarbeid, samlinger og studietur 2007-2008 Rapportering og formidling 2008-2009 Student-/lærerutdanningsprosjektet 2008 - 2010 5 studenter med obligatorisk arbeidskrav og aktivitet knyttet til ROM, 2 praksislærere og 2 forskere med ansvar for koordinering og gjennomføring Prosjektarbeid, samlinger og studietur 2008-2009 Rapportering og formidling 2009-2010

Praksisfellesskapets kjennetegn Læring forstått som en sosial prosess, der alle aktører har vært lærende Etablering av et langvarig og forpliktende samarbeid der rapportering og felles drøfting har vært basert på utviklingen i deltakernes egne praksisprosjekter og tilknyttet virksomhet ved egen skole Lærernes og studentene didaktiske utviklingsprosjekter er altså de primære bidrag inn Forskernes bidrag har vært religionspedagogisk teori, teori om og praktisk tilrettelegging av aksjonslæringssyklusen, etter hvert egne tekster vedrørende prosjektet Forskningsspørsmålene utfordres og besvares gjennom kritikk og forhandling

ROM-prosjektets utfordringer Forholdet mellom roller i praksis og i prosjektet Forskningsledelse og forskning vs utvikling og etterutdanning Makt, deltakelse og innflytelse Involvering: grad, timing, endring over tid Fordeling av ideer, kritikk, motstand, utmelding, problemløsning Lærerpraksis er muntlig, mens forskerpraksis er skriftlig Langsiktighet og forpliktelse er betydningsfullt men samtidig krevende å vedlikeholde Forskningsspørsmål og metode utfordres bla. fordi teoriens plass i prosessen er åpen Felles positiv holdning til prosjektet, men ulik praktisk oppfølging hos partene Lærere vil utvikle og formidle egen praksis videre, men får varierende støtte Faglig utvikling utfordres av krav til kortsiktig prioritering og resultatorientering

Erfaringer og resultater Utvikling av konkret fagdidaktisk kunnskap Praksisfellesskapet blir et sted for deling og ordning av praksiserfaringer gjennom utvikling av et didaktisk språk for religionsundervisning Et sted å knytte kunnskap om egen praksis til etablert teori Et nytt kritisk helhetsperspektiv på eget virksomhetssystem og sammenhengen mellom ulike systemer Styrket lærerprofesjonalitet - ny rolle som formidlere og faglige ressurspersoner Oppstart av nye prosjekt ved egen arbeidsplass utformet i aksjonslæringsdesign Fornyet motivasjon for fag og jobb