Bruk mediene - hvis ikke, vil mediene bruke deg Medieseminar Aurland 20. april 2010. Audun Tjomsland.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Å kunne kommunisere om seksualitet
Advertisements

Landskonferanse LEVE Lillehammer 28. mai 2005
SERIE: Bønn som forvandler Ikke tenk for smått om bønn. luk
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
I.
Teknologi i klasserommet
Kommunalt omdømme – beslutningstaker Nordmøre (ORKíde) November 2010.
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Vernetjenesten i Kristiansund
Fra ord til liv Mars 2011.
22 tips for den faglitterære forfatteren
Hvordan oppnå GOD kommunikasjon med dine målgrupper?
Kvinner Ser seg i speilet..
Seksualitet og samliv Ms-konferansen, Stjørdal 6.mai 2014
RELASJONSKOMPETANSE Viktig i institusjoner, ledelse, salg og kundebehandling, vennskap, familie.
Vivi Sævik, journalist i PD
Animasjoner i PowerPoint
Sosiale medier - utfordringer for tillitsvalgte. Facebook større enn VG.
Hønefoss politistasjon
KOMMUNIKASJONS- STRATEGI
Vi hører stadig om “reglene" fra kvinnesiden. Her er endelig reglene sett fra mannens ståsted.
Lars OpdalHøgskolen i Buskerud Hvorfor Google? ”Jeg lurer på hva som egentlig er bra med en søkemaskin på Internett som kommer tilbake med
Målbilde for min halvtime • Se instruktørrolle med litt nye øyne • Øke interessen for egne medarbeidere/ lærlinger • Noen tips og råd for hvordan du kan.
Ti bud for en lykkelig redaktør Redaksjonelt drivhus - renuion Svolvær, 2.-4.april 2008 Arne Jensen, Norsk Redaktørforening.
Å VÆRE KIRKENS ANSIKT UTAD
- handlinger og holdninger
Skritt 1 er å bli klar over Guds Plan
”Å lære å leve på jobben – å lære å jobbe med livet”
Arbeidsløs.
START. Debatt for mer mangfold, mer aktivitet og bedre demokrati i Norges største parti..
- roller og forventinger
Medlem av LC Oslo Christiania siden 1985, og Daglig leder av Stiftelsen Det er mitt valg. •Kunnskap er informasjon kombinert med erfaring, kontekst, fortolkning.
OMDØMME Avdeling for ingeniør- og økonomifag
Fylkeslege Petter Øgar Fagdag for Høgskulen ” Læringsmål, læringsutbyte og yrkesrelevans”
Norsk Ledelsesbarometer 2013 Presentasjon Ledernekonferansen Lederne Stein Stugu 14/
”Vi vil bli flere". Vil vi bli flere?.....Hvorfor? …Hva vil vi ha de nye til?
Ansvar i teori og praksis Fagdag, Grimstad 24. mai 2010 Dag G. Aasland.
Hva hører du når du lytter? Hvem blir du når du svarer?
Kjære Pappa. Rart å tenke på at du startet på bunnen en gang du også.
Er frivillig, ideell sektor flink nok til å fremheve sitt særtrekk? Innlegg på HSH’s frivillighetskonferanse 2008, Oslo Kjell Erik Øie Statssekretær
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Ansvarlige innkjøp.
Se Verden – Se Livet.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
© Eurokompetanse a.sISO 9000:2000 august 2001 nr. 1.
Fra ord til liv April 2010.
Definere og velge hovedmål og delmål
«Vi har lyktes!» Roar Brekken, leder Stjørdal KFU.
Vi hører stadig om “reglene" fra kvinnesiden. Her er endelig reglene sett fra mannens ståsted.
… som skulle arrangere en løpekonkurranse.
Rotary lys langs kanalen. Hva skal til for å lykkes?
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Politikkens medierammer Av Aslak Bonde Frittstående politisk analytiker Erfaring fra NRK Dagsnytt og Aftenpostens politiske redaksjon.
TANKENS MAKT DET UMULIGE - MULIG KFL/04
Roller og synsvinkler Bente Erlien
Omdømmebygging Hans Antonsen.
Bokollektivet Målgruppe:
Hva skjer med klienten i brukerens tidsalder? Ingerid Aamodt
Lek og Læring i barnehagen
RETNINGSLINJER FOR PRESENTASJONEN Denne presentasjonen er tenkt brukt for å rekruttere nye medlemmer Hensikten med å lage en standardisert rekrutteringspresentasjon.
Styrer og mangfold Styreakademiet 15. september 2005 Elisabeth Grieg.
DITT LIV Skru opp volumet og klikk for å komme i gang.
Copyright © 2010 TotalConsult Diagnose: Omdømmeschizofreni. Finnes det kur?
Studentlivs lederkurs - Modul 7 Den vanskelige samtalen1 Den vanskelige samtalen Om forventninger, grenser, vennskap, konflikter og profesjonalitet…
Politisk påvirkning.
Livsstilsending - uke 5 -
Lederkurs - Studentliv1 Den vanskelige samtalen Om forventninger, grenser, vennskap, konflikter og profesjonalitet…
M&L2 Kap. 3 Konkurrent- analyse Oslo, sept Hvem er konkurrenter? Mange bedriftsledere vet ikke hvem deres konkurrenter er Forskjellige bransjer.
Klubben for alle.
Omdømmebygging og -analyse
Om Verdensdagen for psykisk helse
Utskrift av presentasjonen:

Bruk mediene - hvis ikke, vil mediene bruke deg Medieseminar Aurland 20. april Audun Tjomsland

Noen kommunikasjonsutfordringer gjennom et langt liv i mediene.  Som journalist og TV-medarbeider i Sandefjord, Oslo, London og New York.  Som mediesjef for norsk toppidrett, som partner og rådgiver for en av Norges største idrettsmenn gjennom alle tider  Som mediesjef i et par av Norges største transportfirmaer – og et tippeligalag i fotball.

Målinger av omdømme  MMI og andre har siden 1992 målt 115 norske bedrifters omdømme  - Jeg har hatt gleden av å ligge på toppen med Braathens og på bunnen med NSB  Min påstand er at forskjellen ligger ikke bare i kommunikasjon, men like mye i det produktet vi tilbyr  På den annen side, et godt produkt kan ødelegges av dårlig kommunikasjon

Hovedmomentene i dag  Mitt mål for dagen i dag  Noen prinsipper om mediehåndtering  Muligheter og trusler i Aurland  Hva kan mediene gjøre for oss?

Mitt 1. mål for dere i dag er: At dere vil se på kontakt med mediene som en mulighet, ikke et problem.

Mitt 2. mål for dere i dag  At dere skal tenke den umulige tanken, at noe kan å virkelig gå galt.  At dere skal se at dere bør planlegge hvordan dere skal mestre informasjonen en krise.  At dere skal bli enig med meg i at det å håndtere mediene er en viktig del av å løse krisen. At dere skal få lyst til å lage en plan for å håndtere krisen og møte mediene.

Det er som å ta med paraply i gråvær; da blir det som regel ikke regn!

Kommunikasjon  - er en lederoppgave av vedvarende og planmessig art for å –  søke støtte og forståelse hos viktige grupper, som for eksempel kunder, politikere og myndigheter,  framstå som en attraktiv bedrift overfor kunder, investorer og andre i markedet,  profilere virksomheten positivt i mediene overfor eiere og ansatte, og  framstå som den leder eiere, styre og ansatte vil satse på i årene framover

Kommunikasjon er en viktig og naturlig del av vår virksomhet. Vi kommuniserer med alt vi sier og alt vi gjør – enten vi tenker over det eller ikke.

Mediene setter dagsorden - derfor må vi forholde oss til dem. Vi kan ikke forandre mediene - men vi kan selv bli mer profesjonelle i vår kontakt med dem.

Den enkleste og mest synlige kommunikasjon med markedet er gjennom mediene. Derfor det viktig å kunne jobbe med mediene – ikke mot dem!

God mediehåndtering og god kommunikasjon med markedet er to sider av samme sak

- derfor er tilgang til mediene en rett og en plikt for enhver leder - og en ressurs i motgang og medgang

Medienes oppmerksomhet påvirker vår evne til å drive vår virksomhet Lederen må derfor ha et bevisst forhold til mediene, - vite hvordan mediene arbeider - legge forholdene til rette for best mulige relasjoner til mediene. Den som aldri er i mediene eksisterer kanskje ikke?

Målet er å oppnå en mest mulig korrekt journalistisk behandling av vår virksomhet i mediene - da er det vår oppgave å sørge for at det er positivt

Mediene er ikke så “greie” som før….  Journalistikken skal være den lille kvinne og manns forsvarer  Journalistikken skal være nærgående og kritisk  Journalistikken skal avsløre  Forskjellen på mediene før og nå heter Watergate

Vårt svar må være en strategisk forankret, profesjonell og våken mediehåndtering. Vi må være ydmyke og pedagogiske for å gjøre kommunikasjon til en ressurs i motgang og medgang

En god leder i dagens medietid er også god i mediene