En kunnskapsbasert bygg-, anlegg og eiendomsnæring

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Sist oppdatert august Tallene i presentasjonen bygger på regnskapsdata hentet Brønnøysundregistrene. Bedriftene som er med i utvalget er innen de.
Advertisements

Få et forsprang med energimerking Konferanse om energimerking 9. mars 2010 Seksjonssjef Birger Bergesen Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE)
Insert company logo here. Bergensregionen Insert company logo here Kunnskapsbaserte næringsklynger ENERGI: Olje, gass og fornybar energi MARITIME NÆRINGER:
1 Innovasjon og nyskaping April Nyskapingsmål Drivkraft for omstilling og nyskaping. Internasjonalt fremragende innenfor forskningsbasert innovasjon.
Næringslivets utviklingsmuligheter Atle Kvamme Bergen Næringsråd 1.
Skanskas agenda for bærekraft og hva hindrer oss
Kompetanseprogram for FoU-strategi og –ledelse i sjømatnæringa Landskonferansen 2013 Astri Pestalozzi, prosjektleder (tel )
Gauldalskonferansen 2011 Skal små og mellomstore bedrifter lykkes i årene som kommer må de skoleres innen ledelse, strategisk planlegging og innovasjon.
Inge Oliversen Daglig leder
Norge - verdens mest innovative nasjon Fiksjon eller virkelighet? av Dr. philos. Eli Moen.
Innovative offentlige anskaffelser
1 BYGGEPOLITIKK Valgkampkonferansen 29. juni 2011 Forbundssekretær Halvor Langseth.
Kommersialisering av teknologi som satsingsområde for Trondheimsregionen Workshop 5. mars 2014 Berit Rian, leder Næringsrådet og adm. Direktør NiT.
En kunnskapsbasert sjømatnæring
Valgkamp Byggenæringen Norges største distriktsnæring.
Læring og samarbeid i byggenæringen
Den norske olje- og gassklyngen
Næringslivets bistandskonferanse 2010, Oslo 10. febr. ”Megastore investeringers betydning for økonomisk og sosial utvikling – eksempel Angola” V/ Jon Vea,
Östfold, utmaningar och möjligheter … men resten blir på norsk Kjell Arne Græsdal Daglig leder.
Hvordan gjøre regioner attraktive for kunnskapsbasert næringsliv
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Mid-Norway European Office
Hvordan stimulere og fasilitere næringer med utviklingspotensial?
Frokostmøte 12. juni 2012 Framtidens ledere i bygg- og anleggsbransjen
Teknologi og samfunn Felles Næringsutviklingsprosjekt i Melhus, Klæbu og Midtre Gauldal - samhandling med FoU – miljø Sverre Konrad Nilsen.
Innovasjon i etablerte virksomheter Mer enn å komme med nye ideer
NORSK EKSPORTBAROMETER Nasjonal konkurranseevne: mer enn kroner og øre! Foredrag av Carl Arthur Solberg Handelshøyskolen BI Trondheim 6. Februar 2003 SINTEF’s.
Energirådet Internasjonalisering av energibransjen 25. februar: Arbeidsgruppe nedsatt av Energirådet på Olje- og energiministerens initiativ:
Internasjonalt perspektiv Oslo, Audun Lågøyr Næringspolitisk direktør Byggenæringens Landsforening.
Byggenæringen – på stedet hvil? Professor Torger Reve Rektor, Handelshøyskolen BI Byggevaredagen 2005 Clarion Hotel Royal Christiania,
Seminar Senter for byggenæringen 31. august 2010.
NHO støtter ”stramt budsjett” for å gi norsk næringsliv et nødvendig løft… …innenfor et stramt budsjett må det i tillegg gjøres prioriteringer som stimulerer.
Kunnskapslandet Norge. Skolen er bedriftenes viktigste leverandør.
KS Bedrift Energi Vi forvalter landets mest kritiske infrastruktur
En kunnskapsbasert havfiskenæring
Maritim visjon 2020 v/ Lars Peder Solstad Haugalandskonferansen 2010.
1 Professor Bjarne A. Foss Gassteknisk Senter NTNU – SINTEF.
Kultur – vår viktigste energikilde.
VRI - OPPLEVELSESBASERT REISELIV Prosjektskisse Tjøtta 13. Sept 2010 Britt Hansen.
”Selbuseminaret” 2011 SAS Radison Blue Værnes 9-10 mars 2011 Tore Hoven Avdelingsdirektør Virksomhetsutvikling Vegdirektoratet.
Samfunnsnyttig verdiskaping hjemme og ute – perspektiv fra rederinæringen Elisabeth Grieg Grieg Shipping Group Brodersens minneforelesning 18. november.
Hvorfor satser Forskningsrådet på Innovasjon i offentlig sektor? Sogndal Jesper W. Simonsen, divisjonsdirektør.
Høgskolen i Bodø – nær, nord og nyttig Høgskolen i Bodø - nær, nord og nyttig.
Sist oppdatert november 2013.
Innledning ved BioHus konferansen
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Samspill mellom akademia og næringsliv - Utfordringer og virkemidler.
Tilrettelagt av regjeringen (både rødgrønn og blåblå) Mandat gitt av KMD Samarbeids-program for hele bygg og eiendomsnæringen (styrt av næringen) Samarbeids-program.
Innovasjon som grunnlag for levedyktige lokalsamfunn
Virkemiddelprosjektet har ført til behov for ny organisering Samler internasjonalt, nasjonalt og regionalt i en avdeling Divisjon for innovasjon fra reorganisering,
Virkemidler for regional FoU og innovasjon VRI – 2007 – 2017 Seminar om kultur/opplevelsesnæringer og FoU 17. april 2007 Tindved Kulturhage, Verdal.
Utviklingsfondet for skogbruket Skogprogrammet Bidrag til FoU – fokus på fremtiden Kristin Danielsen Avdelingssjef Landbruk og marin virksomhet Norges.
EVU i samarbeid mellom arbeidsliv og høyere utdanning Seniorrådgiver Helge Halvorsen NHO Avdeling arbeidsliv Miniseminar NRØA.
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side Kristin Danielsen Avdelingsdirektør Norges forskningsråd Oslo, 29. november 2005.
Kunnskapsbasert endring Kort om Høgskolen i Nord-Trøndelag Mål/oppgave fokus vs. Struktur Felles ansvar – ulike roller… Relevant kompetanse.
Bionæringene: Nasjonale muligheter og utfordringer
Europapolitisk samarbeid informasjon til nye politikere høsten 2015.
Juni 2009 Regional FoU-strategi for Østfold ”Samspill og synergi”
Høgskolen i Ålesund - Kunnskapsnav i en innovativ region.
Geir Anton Johansen Leder, TeknoVest Nasjonalt Råd for Teknologisk Utdanning Rådsmøte i Førde mai 2007 TeknoVest Utdanningsnettverk på Vestlandet.
FoU, innovasjon, og omstillingsevne i næringslivet Kunnskap og indikatorer eller kunnskap om indikatorer: Har vi det som trengs? Lanseringsseminar for.
Spørreundersøkelse om Haugesund Lufthavn, Karmøy blant næringslivet i Haugesundregionen August 2015.
Virkemiddelprosjektet har ført til behov for ny organisering Samler internasjonalt, nasjonalt og regionalt i en avdeling Divisjon for innovasjon fra reorganisering,
Trender i norsk og internasjonal forskning fra indikatorrapporten
Jesper W. Simonsen, divisjonsdirektør SHP-konferansen, Hamar
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side
Kort presentasjon av prosjektet
Erfaringer fra samarbeid mellom kommuner, region og FoU
Utskrift av presentasjonen:

En kunnskapsbasert bygg-, anlegg og eiendomsnæring Et forskningsprosjekt ved Senter for byggenæringen, Handelshøyskolen BI (www.bi.no/bygg) Lena E. Bygballe

Disposisjon Bakgrunn BAE-næringens rolle i et kunnskapsbasert Norge Fakta om BAE-næringen BAE-næringens kunnskapsallmenning Kunnskapsdynamikk i BAE-næringen Implikasjoner for beslutningstakere på nærings- og myndighetsnivå Hovedkonklusjoner

”The cost game is over”

Fremtidens næringsliv: Premisser Kunnskapsbasert Kundedrevet Miljørobust Globalt

Et kunnskapsbasert Norge: ‘A race for attractiveness’ Et agendasettende forskningsprosjekt ved Handelshøyskolen BI, i regi Torger Reve – en studie av 13 ulike næringer Målsetning: “Gjøre Norge til en attraktiv lokalisering for kunnskapsbasert, kundedrevet, globalt og miljørobust næringsliv” “Et kunnskapsbasert Norge” (Reve m.fl. 2012)

Næringer som kunnskapsnav Klyngeattraktivitet Utdanningsattraktivitet FoU og innovasjonsattraktivitet Kunnskaps- dynamikk Miljøattraktivitet Næringer er attraktive på ulike dimensjoner: Klyngeattraktivitet: Kjennetegnes av at alle deler av verdiskapingssystemet er representert, god lønn og lønnsomhet, internasjonal interesse, geografisk konsentrasjon Utdanningsattraktivitet: I hvilken grad er det god tilfang på kompetanse – særlig på høyere nivå? Talentattraktivitet: I hvilken grad makter næringer å holde på talentene? Hva er kompetansenivået i næringen? FoU og innovasjonsattraktivitet: Hvor innovativ er næringen og i hvor stor grad satses det på FoU? Eierskapsattraktivitet: Finnes det et aktivt og kompetent eierskap som kan bidra til å drive innovasjon? Miljøattraktivitet: Har næringen fokus på å løse utfordringer knyttet til miljø? Dersom en næring skårer høyt på disse dimensjonene er den attraktiv og næringsaktørene har en kunnskapsallmenning de kan dra nytte av. Dette forutsetter imidlertid at næringen også kjennetegnes av kunnskapsdynamikk, dvs. at det eksisterer koblinger mellom aktører som bidrar til at kunnskap utvikles og spres. Talentattraktivitet Eierskapsattraktivitet

En kunnskapsbasert BAE-næring Prosjektmedarbeidere: Lena Bygballe og Eskil Goldeng Ressursgruppe: Representanter fra BAE næringen Data: Regnskapsdata fra Brønnøysundregisteret Innovasjons – og arbeidsmobilitetsdata fra SSB/NAV Spørreundersøkelse med 839 svar Intervjuer med ti toppledere Sju dybdecases av nytenkning i BAE-næringen

BAE-næringens verdikjede HUSK AT VI HAR LAGT TIL FINANS

BAE – næringen: Omsetningen nærmer seg 600 mrd Produksjon Handel Utleie Arkitekter Rådgivere Eiendom- service Utførende Eiendom- finans Kilde: Regnskapsregisteret i Brønnøysund/Handelshøyskolen BI

BAE – næringen: Verdiskapningen nærmer seg 200 mrd Produksjon Handel Utleie Arkitekter Rådgivere Eiendom- service Utførende Eiendom- finans Kilde: Regnskapsregisteret i Brønnøysund/Handelshøyskolen BI

BAE: Utvikling Kilde: Regnskapsregisteret i Brønnøysund/Handelshøyskolen BI

Historisk utvikling 1999-2009 Antall BAE-bedrifter har vokst med 65% Omsetningen i BAE-næringen har vokst med 96% Verdiskapningen i BAE-næringen har vokst med 114% Driftsresultatene i BAE-næringen har vokst med 156% Lønnskostnadene i BAE-næringen har vokst med 95% Kilde: Regnskapsregisteret i Brønnøysund/Handelshøyskolen BI

Verdiskapning per ansatt Kilde: Regnskapsregisteret i Brønnøysund/Handelshøyskolen BI

Distriktsprofil Absolutt omsetning vs. Balassa omsetning Omsetningen i BAE-bedrifter følger omtrent befolkningsfordelingen – men næringen er relativt sett vesentlig viktigere for verdiskapning og sysselsetting i spredt bebygde strøk enn i tettbygde strøk Balassa-indeksen hvor stort innlag BAE-næringen har i forhold til næringssammensetning og befolkning(sstørrelse) – jo mørkere farve – desto større innslag Kilde: Regnskapsregisteret i Brønnøysund/Handelshøyskolen BI

Andel internasjonale kunder og leverandører Oppsummering av klyngeattraktivitet: Komplett, men spredt. Relativt god lønnsvilkår og lønnsomhet. For eksempel sammenliknet med…..Hovedsakelig lokal, selv om enkelte bransjer gjør internasjonale innkjøp. Kilde: Handelshøyskolen BI

Utvikling i andel studenter innen BAE-relaterte fag Oppsummering: Utdanningsprogram innen BAE-relaterte fag på høyere nivå har styrket seg i perioden både i absolutt og relativ forstand. PÅ master har antall studenter økt med 15% og økt sin markedsandel av antall studenter på masternivå med 1 % Kilde: SSB/Handelshøyskolen BI

Talentattraktivitet Kilde: Handelshøyskolen BI Næringen har mer formalkompetanse enn forventet – 60% har fagbrev og over 20% har høyere utdanning. Næringen er ingeniørtung. Fokus i rekrutteringen er å få rekruttert folk med erfaring fra næringen. Kilde: Handelshøyskolen BI

Utenlandsk arbeidskraft Arkitektene størst andel utenlandsk arbeidskraft. Oppsummering: Næringen har evne til å tiltrekke seg og holde på høykompetent arbeidskraft. Kilde: SSB/Handelshøyskolen BI

En innovativ næring?

Andel selskaper med innovasjon Kilde: SSB/Handelshøyskolen BI

Andel omsetning brukt på FoU Investerer lite i FoU = lite innovasjon! Kilde: SSB/Handelshøyskolen BI

Hvor skjer innovasjonene I prosjektene! Kilde: SSB/Handelshøyskolen BI

Grunnlag for innovasjon Kilde: SSB/Handelshøyskolen BI

”Når pris betyr alt, er det så godt som umulig å tenke innovasjon i en lavmarginnæring” (Entreprenør) ”Vi jobber også i olje og gass, og kundene der setter krav, gjennomfører revisjoner og bidrar med midler til utvikling. Vi opplever ikke det samme fra kunder i bygg og anlegg” (Rådgiver) Oppsummering: Svært mye lavere enn i andre næringer. Skjer i prosjektene og ikke pga systematisk og planlagt satsning. Ingen spesifikke barrierer ift andre næringer, men fokus på at det mangler ressurser og også at det mangler krevende kunder i I likhet med andre næringer – ca 85 % av FoU finansieres av interne midler og 11% fra Skattefunn

Eierskapsattraktivitet Oppsummering: Først og fremst personer som eier i næringen, men også godt over 20% utenlandsk eierskap Kilde: Regnskapsregisteret i Brønnøysund/Handelshøyskolen BI

Miljøattraktivitet 40 %-næringen Arnstadutvalget (2010): for å nå målene kreves forskrifter, økonomiske insentiver, kompetanseheving og atferdsendring 60 % av respondentene i spørreundersøkelsen svarer at miljø – og energi er fokusområder for bedriftens videre kunnskapsutvikling Flere nettverk og forskningssentre- og prosjekter er allerede etablert – f.eks Grønn Byggallianse og ZEB Næringen fokuserer på miljø

Kunnskapsdynamikk Kilde: Handelshøyskolen BI Næringen er lokal og møter først og fremst lokal konkurranse Kunder anses som viktigste driver for innovasjon, men også leverandørene er viktige Av næringsspesifikke aktører står private byggherrer og byggentreprenører sentralt – de fleste oppgir å ha en kobling til disse Arbeidsmobiliteten viser at byggentreprenørene mottar mye kompetanse men avgir lite Det er likevel relativt svake koblinger innad i næringen – særlig ift leverandørsiden. Kanskje nevne hvilke andre drivere for innovasjon vi har sett på? Kilde: Handelshøyskolen BI

Styrke på koblinger til andre næringer Mest interessant – kobling til Fornybar energi og miljø – lite kobling til olje! Kilde: Handelshøyskolen BI

Interne koblinger og kompetanseutvikling Ca 35 % oppgir at de bruker mer enn 2% av omsetningen på kompetanseutvikling, først og fremst intern kursing og opplæring Men, mye fokus på den daglige læringen gjennom prosjektene og samspill mellom mennesker: ”Vi tenkte før på databaser og snakket om verktøy, men dette var feil spor. Det går på det mellommenneskelige og å føre folk sammen” (Byggherre) Kunnskap og kompetanse utvikles ikke bare av utdanningsinstitusjon og gjennom koblinger mellom bedrifter, men selvfølgelig også gjennom interne koblinger.

En kunnskapsbasert næringspolitikk må utvikles langs to dimensjoner Styrke kunnskapsallmenningen (Hexagon modellen) Styrke kunnskapsdynamikken (Nettverksmodeller)

Implikasjoner for næringen Næringen er attraktiv på en rekke områder, men bør fokusere på: Hvordan sikre en solid kompetansebase Hvordan løse utfordringer knyttet til manglende (systematisk) innovasjon Hvordan utnytte mulighetene knyttet til miljø og energieffektivisering Hvordan skape nye forretningsmuligheter

Implikasjoner for myndighetsnivå Beslutningstakere på myndighetsnivå bør fokusere på: Hvordan sikre BAE nødvendig kompetansetilgang Hvordan stimulere til innovasjon gjennom BAE-relaterte FoU programmer Hvordan skape forskrifter og insentiver som stimulerer til innovasjon Hvordan profesjonalisere offentliges rolle som innkjøper

Hovedkonklusjoner BAE-næringen er en landsdekkende, verdiskapende og kunnskapsbasert miljønæring Næringen har forutsetninger for å kunne løse to viktige samfunnsoppgaver: Bidra med verdiskaping i andre næringer Bidra til å løse store nasjonale oppgaver, knyttet til demografisk utvikling, vedlikeholdsetterslep og miljø Faktorer som må styrkes: Næringens vilje og evne til FoU, innovasjon og samarbeid Myndighetenes vilje og evne til å stimulere til innovasjon, gjennom satsning på BAE-relatert utdanning og forskning, helhetlig tenkning når det gjelder forskrifter og krav og gode offentlige prosjekter

Takk for oppmerksomheten! Lena E. Bygballe www.bi.no/bygg