Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bokpresentasjon Stavanger
Advertisements

Skjønnlitteratur FANTASI og VIRKELIGHET Kpt 7, Kontekst Basisbok
Skjønnlitterær fortelling
Vi har to typer tekster i fagplanen i norsk.
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Fra ord til liv Mars 2011.
22 tips for den faglitterære forfatteren
Bokanmeldelser..
VIRKEMIDLER.
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Litterære virkemidler
Les meilleures photos de L'année 2005 D'après NBC Livet fortjener virkelig en kjærlig omtale, slik at vi strekker oss mot himmelen, ser hvor godt vi har.
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
EPISK DIKTNING inkl novelle
Filosofi og etikk Horisonter Kapittel 1.
Roman- og novelleanalyse
SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg
Om å skrive om litterære tekster
Kunsten å lese skjønnlitteratur
Om å skrive om litterære tekster
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Avdeling for sosionomutdanning
HVEM ER GUD, EGENTLIG? Salem
Kapittel 2: Episk diktning
12 Reflekterende lesing.
Essay er en skriftlig sjanger.
UNG som skyggeredaksjon. Anne Lene Blystad. Jeg er koordinator for UNG-reporter redaksjonen i Hamar Arbeiderblad. Jeg er 22 år, nyutdannet journalist.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Resonnerende tekst.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Litterære virkemidler
Jesus fra Nasaret Enighet om at han var en historisk person
Fortelling Novelle Roman
Dikt.
Hva kjennetegner en tekst? (Berge: Skolestilen som genre,1988)
Roman/Novelle Oppbygning og analyse.
LYRIKK Ordet lyrikk kommer opprinnelig fra det greske ordet lyra – ”dikt sunget til lyrespill” Utarbeidet av Sissel Vestre.
Johan Borgen
LESEARBEID Elevene kan bruke disse kortene i selvstendig lesearbeid på skolen. Kortene er delt opp i før, under og etterarbeid. Lærer kan også bruke kortene.
Fortellinger som metode.
Sjangerlære Husk A-bok, 8. klasse og B-bok 10. klasse.
Filmanalyse.
Godt språk gjør lesing lettere. Bli kjent med bokstavene. Å lese og forstå det vi leser. Å skrive seg til lesing. Leksearbeid.
Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller SG- design/Fotolia.
AMALIE SKRAM Karens jul. Mål for timen Kjenne til Amalie Skram som forfatter. Kunne gjenfortelle Karens jul. Gjennom eksempler i teksten si noe om hvilke.
Fortelling. Grunntrekk Kjernen i en fortelling er handlingen. Handlingen strekker seg over et tidsrom, og underveis er det noe som forandrer seg. Fortellingene.
BIOGRAFIBIOGRAFI Leseboka s Arbeidsboka s
Å skrive sin mening Fempunktsmetoden.
Kapittel 7 Analyse Å analysere lyrikk SG- design/Fotolia.
HISTORISK- BIOGRAFISK METODE. Mer moderat forhold mellom litteratur og historie. Også her er man opptatt av kontekst, men i form av avsender og forfatter.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Novelle - Å skrive en novelle…. Kjennetegn på novelle Forholdsvis kort fortelling Få personer og kort tidsrom I en novelle kan mye være bare antydet Bare.
Kapittel 4 Skriv! Skjønnlitterær skriving Photodisc/Rayman/Getty Images.
Panorama Vg1 Kapittel 4 Sjangrer Del 2: Skjønnlitteratur, episk diktning Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne -gjøre rede for mangfoldet.
Leseprosjekt VG1.
Novelleanalyse Oppgaver S.S. EUS 2017.
Post 1 Sett deg ned ved et bord i kantina. Velg deg ut en tilfeldig person som sitter i kantina. Skriv noen setninger med personal synsvinkel, tredjepersonsforteller.
Å skrive noveller.
BILDEANALYSE Marie Moen Liane.
Hvordan forberede meg til tentamen?
Roman/Novelle Oppbygning og analyse S.S. EUS 2017.
DET MODERNE GJENNOMBRUDD - REALISMEN/NATURALISMEN (ca )
Kurs 9.3 s.384 Å analysere tekst Novelle
Lyrikk og poetisk språk
SG- design/Fotolia Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller.
Utskrift av presentasjonen:

Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling. (Innhold fra flere kilder, bla. lesesenterert, uis.no)

Novelle Kjennetegn på novelle: Det er få personer i handlingen. Handlingen strekker seg over et kort tidsrom. Handlingen følger ofte en spenningskurve. Vendepunkt / Kritisk punkt Spennings- utvikling Innledning Avslutning 4. Til slutt: Løsningen er ofte overraskende og kort.

Novelle - virkemidler Virkemidler In media res – innledning: Starter inne i handlingen. Slike innledninger er mye brukt og vekker ofte interesse. Valg av synsvinkel Novellen kan være skrevet i jeg – form Novellen kan være skrevet i 3. person: Han, hun eller bruk av navn.

Novelle - virkemidler Personskildringer Personskildringer skaper liv i fortellingen. Personene i novellen må være tydelige for leseren, slik at handlingen blir ekte. Både indre og ytre trekk er viktige. Vi kan ofte si noe om hvordan en person er gjennom beskrivelsen av for eksempel utseende, det personen sier og gjør.

Novelle - virkemidler Metaforer, sammenligninger og bruk av bilder og symbol Metaforer er sammenligning, uten å bruke ordet som. «Du er en knupp». Sammenligninger er når man bruker som-ordet: « Han er som et løv». Symbol: Skriver noe om en ting, men la det gå fram av teksten at en mener noe annet. Det har en tilleggs-betydning. Et hjerte kan være ment som kjærlighet, lykke og omsorg.

Novelle - virkemidler Retrospektiv fortellerteknikk betyr at deler av teksten gir et tilbakeblikk på noe som har hendt tidligere. Dette er et vanlig virkemiddel i noveller. Frampek vil si å legge inn hint om at noe kommer til å skje i framtiden. Dette er et mye brukt virkemiddel i slike tekster. Utvidet øyeblikk betyr å skildre en scene i teksten svært grundig. Det er vanlig å bruke flere sanser, både syn, lukt og hørsel.

Novelle - virkemidler Beskrivelser av natur og miljø Gir et bilde av situasjon og omgivelsene. Her er det viktig å ikke fortelle om miljøet, men å skildre det direkte. Direkte og indirekte tale: Det å veksle mellom direkte og indirekte tale skaper liv i fortellingen. Finn eksempler…

Novelle - virkemidler Parallellhandling Man flytter mellom to forskjellige scener i handlingen. Eksempel: I novellen «Bussjåføren» kan vi lese fortellingen om bussjåføren samtidig som vi leser fortellingen om Eddi. Vendepunktet i fortellingen skjer i møtet mellom Eddi og bussjåføren. Hvilken «scene» tenker vi på? Hva skjer med bussjåføren etter at han har møtt Eddie?

Novelle - virkemidler Overraskende slutt Slutten kan være overraskende for leseren eller hovedpersonene i novellen, eller begge. En god novelle kan bli ødelagt av et manglende eller dårlig sluttpoeng.

Tema i noveller Tema Med tema mener vi det en tekst handler om på et dypere plan. Temaer i litteraturen kan for eksempel være kjærlighet, død, krig, lykke, vennskap eller ensomhet. «Bussjåføren som ville være Gud». Tenker vi på bussjåføren så kan kanskje temaet være overmot eller mangel på følelser for andre. (Eksempel: passasjerene). Bussjåføren har store tanker om seg selv. Han setter seg over andre mennesker og har ikke følelser for andre. Tenker vi på Edie så kan vi si: Tema i novellen er både ensomhet og lengsel etter kjærlighet.

Budskap Mange noveller (tekster) har mer eller mindre klare budskap til leseren. En forfatter har ofte noe spesielt på hjertet som han eller hun ønsker å formidle gjennom skjønnlitteratur. Forfatteren gir oss en konkret historie som vi må tolke selv. Derfor kan vi av og til ha ulike oppfatninger av budskapet i ei fortelling. Vår egen bakgrunn har mye å si for tolkninga. Budskapet i novellen Bussjåføren som ville være Gud: Vi kan kanskje si at budskapet i novellen er at det er viktig å bry seg om andre mennesker. Ved å vise vennlighet og ta hensyn til andre kan du selv bli et bedre menneske. Bussjåføren hjalp Eddi som var syk og svak. Eddi tapte i kjærlighet, men han fikk hjelp av bussjåføren som blei mer omtenksom og snill. Tolke = forklare , forstå

Oppgaver Hvem er hovedpersonen i novellen? Hva heter forfatteren og hva er han mest kjent for? Skriv og fortell om bussjåføren og hans ideologi. Skriv og fortell om Eddi. Høydepunktet og vendepunktet i denne novellen er det samme. Etter en spesiell episode blir sjåføren barmhjertig og begynner å lytte til sine medmennesker. Skriv om dette vendepunktet i livet til bussjåføren.