Bufdirkonferansen 15. september 2011

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Arbeid Trygd Bistans Attføring Trygdekontorprogrammet
Advertisements

Å kunne kommunisere om seksualitet
Barnevernkonferansen 2013 Union Hotell Geiranger 18
Barnefokusert arbeid med foreldre i konflikt
Fra prøving og feiling til
RAFT Prosjekt hørsel Leif Foss, NAV Lerkendal Marianne Simensen, NAV Sør-Trøndelag.
Trygge organisasjoner
Psykiske helsetjenester, etikk og tvang – foreløpige erfaringer fra en intervensjonsstudie med refleksjonsgrupper Reidar Pedersen Marit Helene Hem Bert.
Hurum PPTs erfaringer med LP
Dag Dag 10:30 Velkommen til samlingen Mette H. og Jostein Soland
Barns fortellinger ”Mamma bruker å slå han også, og han er bare tre år.” ”De slår og så kan det hende de begynner å blø, jeg vet ikke helt.. Men jeg hører.
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Veiledning av elever / lærlinger
1 TUD – erfaringer og problemstillinger sett fra kommunehelsetjenestens side Trond Hatling.
FAMILIENS HUS Hvor: Hoff Terrasse 20 (Senter for familiebarnehager)
MBS OmsorgsSkolen - Vennesla
HVORDAN MØTE MENNESKER MED SAMTIDIG RUS- OG PSYKISKE LIDELSER 21.September 2011 Lars Linderoth Overlege Rehabiliteringspoliklinikken Bærum DPS.
”Selbuseminaret” Ambulante tjenester – i brukerperspektivet 2. – 3. november 2006 Sykehuset Innlandet Avdeling BUP døgn Hagen behandlingsenhet Anne Kirkeby.
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
En lærende organisasjon?
Hva er audit? Et redskap for å stimulere og fremme kvalitetsutviklingen Audit innebærer et tilbakeblikk/vurdering av et hendelsesforløp for å avdekke tilfredstillende.
Tverrfaglig samarbeid Skien kommune
KOMPETENTE MEDARBEIDERE NØKKELEN TIL SUKSESS
Modul 1 Lillegården kompetansesenter
Språk, Lesing og Læring Oppfølging av SLL-planen
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Kompetente barn og unge
Coaching En innføring i begrep og metodikk
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Systemisk tilnærming ved overgrep mot eldre - gjør den en forskjell?
Tillitspersonforsøket i Drammen Kommune. Formål med tillitspersonforsøket Prøve ulike modeller og metoder for oppfølging Fremme sosial inkludering og.
ForVei-modellen Workshop Linda T. Sørensen
Veiledning av studenter
Veksthuset Molde. Veksthuset Molde Veksthuset Molde.
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Endring gjennom ledelse. Politisk styring Vekst og utvikling for barn, unge og familier Politisk styring, gjennom budsjett, lovverk, styringsbrev.
Drammen kommunes arbeid for å forebygge kjønnslemlestelse hos jenter
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Læring prosjektpraksis Førsteamanuensis Prosjektledelse,
eksempel problemstilling
”Brukermedvirkning for mennesker med begrenset samtykkekompetanse”.
Erfaringer fra HiL ulike samarbeidsprosjekter innen vurdering 3 hovedmodeller Etterutdanning Veiledning av team Undervisningsrekke.
NYHETSBREV nr. 3 FRA HMS-AVDELINGEN-BEDRIFTSHELSETJENESTEN JULI 2011 Til våre kunder i private barnehager. Innhold: Hera-kurs Dialogmøter Nærværsarbeid.
1 Innhold Prosjektet ”Bygg ned barrierene !” - formål - hovedfunn Hva betyr dette ?
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
ETABLERING AV LOKALT SN-FORUM/GRUPPE. Tekna – Teknisk-naturvitenskapelig forening Mål for første møte Bli enig om: Å sammen ta initiativ til lokal SN-forum.
Samhandling Nyskaping Optimisme Raushet STYRINGSDOKUMENT FOR BARNEHAGEN ER: 1. BARNEHAGELOVEN 2. RAMMEPLAN 3. ENKELTE KOMMUNER HAR UTARBEIDET LOKALE STYRINGSDOKUMENT.
Hvilke familietilbud trenger de yngste
Side 1 / Erfaringer fra Norge : Hvorfor staten skal satse på forebyggende tilbud Avdelingsdirektør Kjetil Horgmo Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet.
Barneverntjenestens Ytre Helgeland avd Alstahaug Situasjon pr
Lek og Læring i barnehagen
Fagsamling Prosjekt barn og unge i Hedmark
Drop-In metoden i skolen
Presentasjon av hovedprosjekt Skoleåret 2005/2006 Anita Enoksen.
Oslo kommune Helse- og velferdsetaten Kristin Sofie Waldum Helsesøsterkongress Effektiviseringsnettverk helsestasjons- og skolehelsetjenesten.
Workshop, Dokka – 9. nov
FAMILIEHJELPA I STANGE KOMMUNE
Fagdag psykisk helsetjeneste, 12.mai 2009 Tina Skarheim, Velkommen Bakgrunn Litt om KS Dagen i dag.
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Bakgrunn RISKBA prosjektet i Bydel Ullern
Veiledningsprosjektet Anne Eilen Temte rådgiver Helse- og sosialavdelingen Fylkesmannen i Østfold.
Dialogverksted [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
Psykososial intervensjon Bruk av psykoedukativ metode i pårørendegrupper innen demensomsorgen Aud Johannessen Nasjonalt kompetansesenter for aldersdemens.
Nasjonalt toårig tverrfaglig utdanning i behandling av pasienter med alvorlige psykiske lidelser Torleif Ruud Professor, Akershus universitetsykehust
Hvordan bruke refleksjonskort v/Marit S Håvelsrud
Verktøy for å kartlegge holdninger
Kort om implementering
Hva er et menneske? Å tro at «menneskets hensikt er å arbeide» får andre konsekvenser for livet, enn å tenke at «menneskets hensikt er å bygge gode relasjoner»
Handlekraft Handlekraft: Implementering av traumesensitiv praksis – erfaringer og resultater i Bufetat region Vest Fredrik Melander Prosjektleder Bufetat.
Voldsforebyggende opplæring
Utskrift av presentasjonen:

Bufdirkonferansen 15. september 2011 Bufdirkonferansen 15.september 2011. Workshop med Anne Guri Frang, Tarjei Roness og Kirsten Bakke Familievernkontoret Gjøvik/ Fagernes Bufdir konferanse 14.9.2011 / 04:01:26

Familievernets modeller for å veilede og kompetanseheve andre tjenester. Erfaringer og problemstillinger Familievernet Gjøvik og Fagernes har opplevd. Bufdir konferanse 14.9.2011 / 04:01:26

Veiledning: Familievernkontoret Gjøvik Fagernes har hatt en tradisjon på å veilede førstelinjetjenesten og andre instanser siden midten på 80 tallet. Bufdir konferanse 14.9.2011 / 04:01:26

Veiledningsoppdrag har vært: Barnevernet og sosialtjenesten. Utekontakten Helsestasjoner Bup Barnevernsinstitusjoner Flyktningmottak DPS Terapeuter i gang med videreutdanning I familieterapi eller miljøterapi. Konsultasjonsteam. Krisesenter. Intern veiledning kontorene seg I mellom. Veiledning av meklere. Bufdir konferanse 14.9.2011 / 04:01:26

Prosedyrer for hvordan fordele henvendelser: I Lov 1997-06-19 om Familievernkontorer står det i første paragraf at vi bør drive utadrettet virksomhet som veiledning og konsultasjon til bl.a. førstelinjetjenesten. Det er ikke en pålagt tjeneste. Men de fleste familievernkontorer har valgt å bruke noe av tiden sin på utadrettet virksomhet. Dette er selvfølgelig avhengig av kontorets ressurser og prioriteringer. Bufdir konferanse 14.9.2011 / 04:01:26

Fordeling av våre oppgaver: Skal og bør oppgaver. Bufdir konferanse 14.9.2011 / 04:01:26

Kompetanse: Alle våre medarbeidere er godkjente veiledere. De synes at det er morsomt spennende og inspirerende å veilede. Kontoret blir ofte forspurt p.g.a. den kompetanse vi innehar. Bufdir konferanse 14.9.2011 / 04:01:26

Prosedyre: Vi får en henvendelse til kontoret. Denne blir diskutert på vårt staff møte. Ingen blir pålagt å veilede. Det er alltid en som kan tenke seg å ta oppdraget. Vi må imidlertid alltid se på oppdraget i sammenheng med pågangen til kontoret. Vi skal i utgangspunktet prioritere “skal” oppgavene. Det er terapi og meklinger. Barnefamilier har førsteprioritet. Bufdir konferanse 14.9.2011 / 04:01:26

Veiledningsoppdrag i dag. Beredskapsgruppen på Seljelia barne og familiesenter. Akuttavdelingen på Mjøsvoll senter for ungdomsvern. Avdelingslederne på Mjøsvoll senter for ungdomsvern. Vi er bedt om å veilede en gruppe til på Seljelia. Vi har flere forespørsler fra kommunalt barnevern. Det kommunale barnevernet tar vi betaling fra. Veiledning i Bufetat er en del av vår tjeneste under forutsetning at vi har kapasitet til det, men skal prioriteres før det kommunale barnevern. Kontoret er i tilegg med i et tverrfaglig kompetanseteam i Innlandet: ”Bistand ved mistanke eller avdekking av seksuelle overgrep mot barn, eller vold i nære relasjoner” Vi har tilbud til førstelinjetjenesten om frokostmøter på kontoret, hvor de kan få konsultasjon på saker de strever med. Bufdir konferanse 14.9.2011 / 04:01:26

Veiledning: ”Skal integrere det personlige og det faglige –bidra til vekst og modning.” (NPF) Veiledning er et samarbeide - I dette samarbeide står (veilederen) til tjeneste for veilanden / veiledningsgruppen. Veiledning – et ord som kan bety ulikt - bør enes om hva veiledningen skal ha som ramme/ innhold og metode. - veiledning - undervisning - konsultasjon - en tid for refleksjon - containing -veileders rolle Det er viktig å bli ening i hva en ikke skal bruke tid på i veiledningen. Bufdir konferanse 14.9.2011 / 04:01:26

Problemstillinger: Institusjoner og ledere kan tro at veiledning er løsning på alt? (prosess veiledning, saksveiledning eller personalgruppe jobbing?) Bestillingen ligger ikke hos dem som blir veiledet. Liten egenaktivitet i gruppene. Deltakerne opplever at de har for stort arbeidspress til å forberede seg til veiledningstimene. Gruppen blir for stor. Prosessveiledning eller saksveiledningen. (Hva trenger de, hva våger de) For å få til god veiledning må de som blir veiledet eie ”ønsket” om å bli veiledet selv. Bufdir konferanse 14.9.2011 / 04:01:26

Metoder: De fleste av oss har en bakgrunn i den systemiske modellen, og vi har alle blitt inspirert av Tom Andersen og bruker refleksjoner og reflekterende team i veiledningen. Det er viktig å ha en gjennomgang for å finne ut hva de som skal veiledes ønsker og lage en avtale om form, innhold og tid. Ansvarliggjøring: - Ikke kreve skriftlig materiale i forkant, men kreve at de har klare problemstillinger. Hva slags veiledning: Prosessorientert eller saksveiledning? Eller som tidligere nevnt er det konflikthåndtering på arbeidsplassen? Evaluering - jevnlig: evt. bruk av Kor. Bufdir konferanse 14.9.2011 / 04:01:26

Kor: Kor er et verktøy for brukervirkning på individnivå i det daglige kliniske arbeid. Kor er en forkortelse for Klient- og resultatstyrt praksis. Dette verktøyet skal implementeres i alle kontorer i Familievernet i Norge innen 2013. Vi har brukt de samme skjemaene som brukes (ORS og SRS ) i veiledning med god effekt. ORS er skjema for endringsvurdering SRS er skjema for samtalevurdering Bufdir konferanse 14.9.2011 / 04:01:26

Veiledningsoppdrag / ved oppstart veiledning/ : Navn: Dato: Kan du ved å sette et merke på linjen prioritere, og ved hjelp av stikkord konkretisere, hva du ønsker at veiledningen skal fokusere på når det gjelder: Kunnskaper: Økte kunnskaper og nye perspektiv i saker jeg jobber med. mindre viktig I------------------------------------------------------I viktig Konkretisering:-------------------------------------------------------------------------- Refleksjon: Fordyping rundt holdninger, vanskelige valg/etiske dilemmaer og integrering teori praksis. Konkretisering: ---------------------------------------------------------------------- Ferdigheter: Økte ferdigheter i relasjonbygging ,terapeutisk arb./samarb. med klient/familier og instanser. mindre viktig I------------------------------------------------------I viktig Konkretisering: -------------------------------------------------------------------- Mestring: Økt tro på meg selv som terapeut, og trivsel i rollen som terapeut. mindre viktig I_________________________________I viktigI Konkretisering:------------------------------------------------------------------------ Bufdir konferanse 14.9.2011 / 04:01:26

Vurdering av veiledningssamtalen: Navn: Dato: Gi en vurdering av veiledningen i dag ved å sette et merke på linjen slik at det best passer din egen opplevelse. Forholdet mellom deg og din veileder: Jeg opplevde meg Jeg opplevde meg hørt forstått Ikke hørt, forstått I--------------------------------------------------I og respektert. eller respektert. Mål og tema: Vi snakket ikke Vi snakket om det jeg ønsket om det jeg ønsket I---------------------------------------------------I å snakke om og å snakke om og arbeide med. Tilnærming eller metode: Veileders Veileders tilnærming passet tilnærming I----------------------------------------------------I meg bra. passet ikke så bra. Generelt: Det manglet noe I det store og hele var i timen i dag. I----------------------------------------------------I samtalen i dag bra for meg. Kommentarer:----------------------------------------------------------------------- Bufdir konferanse 14.9.2011 / 04:01:26

Vurdering av utbytte av veiledningen. Navn: Dato: Gi vurdering av utbytte av veiledningen siste mnd./ halvår ved å sette et merke på linjen som passer til din egen opplevelse. Veiledningen bidrar til Kunnskaper: Økte kunnskaper og nye perspektiv i saker jeg jobber med stemmer ikke 1----------------------------------------------10 stemmer Refleksjon : Fordypninger rundt holdninger, vanskelig valg/etiske dilemmaer og integrering teori og praksis. Ferdigheter: Økte ferdigheter i relasjonbygging, terpeutisk arb./samarbeid med klient/ familier og instanser Mestring: Økt tro på meg selv som terapeut, og trivsel i rollen som terapeut. Kommentarer:----------------------------------------------------------------- Bufdir konferanse 14.9.2011 / 04:01:26

Kor skjema er effektivt. Det tvinger frem struktur. metoder Kor skjema er effektivt. Det tvinger frem struktur. Veileder har ansvar for styring. Undervisning kontra veiledning. Noen ganger er det viktig å undervise, men man må da avklare at det er det det er. Umake gruppe – hvordan holde oppmerksomheten oppe? Institusjonens problemstilling. Hyppige omstillinger gjør noe med personale. Ubehag når de ikke har gjort hjemmeleksen. Bufdir konferanse 14.9.2011 / 04:01:26

Vi bruker praktiske øvelser som å øve seg i annerkjennende dialoger. Metoder: På institusjoner er det team. Der er det viktig å arbeide med samhandling og kommunikasjon. Vi bruker praktiske øvelser som å øve seg i annerkjennende dialoger. Intervjumetode. Bufdir konferanse 14.9.2011 / 04:01:26

Hva er grunne til at vi liker utadrettet arbeid som veiledning? Hva tilfører det oss? Vi må skjerpe oss faglig! Vi må lese oss opp! Vi lærer om andre arbeidsplasser og får bredere kunnskaper. Men! Bufdir konferanse 14.9.2011 / 04:01:26

Utfordringer: Det krever mye av oss. Vi har produksjonskrav. Vi skal holde måltall og ventelister. Vi har krav om meklinger skal ha første time inne 3 uker og vanlige saker inne 4 uker. Vi skal være tilgjengelig på kontoret. Allikevel vil vi fortsette med veiledning. Bufdir konferanse 14.9.2011 / 04:01:26

Spørsmål: Hva er ønsker og behov i forhold til veiledning på de ulike stedene? Hva fremmer god veiledning versus veiledning som man blir missfornøyd med? Bufdir konferanse 14.9.2011 / 04:01:26