Etikkutvalg for fagskolen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kvalifikasjonsrammeverk v/ seniorrådgiver Tone Flood Strøm NRT 25.oktober 2007.
Advertisements

Orientering om felles rammer og innhold i fagskoleutdanningen i helse- og sosialfag Aud Larsen Leder NUFHS.
FAGBREV PRAKSISKANDIDATORDNINGEN FAGSKOLE
Redskapsintegrering i teknisk fagskole Lærerkonferansen på Gjøvik 2010.
Utdanningsleder Svenning Bjørke • Med utdanning forstår vi virksomheter som har studentenes danning og kvalifisering som sikte. • De nasjonale.
Lærersamling på Kråkerøy 27. august 2013 • Grønn skrift: kun teknisk fagskole • Rød skrift: kun helse • Svart skrift: gjelder begge.
Informasjon fra Nasjonalt Utvalg for Teknisk Fagskoleutdanning
Fagskoleutdanning elektro Tilpasning til arbeidslivets behov Gunnar Visnes Norsk Teknologi GVi Norsk Teknologi.
1 Læreplanarbeidet status og utvikling - tekniske fag Ivar Lien, Leder NUTF og Bård Inge Thun, koordinator NUTF 11.
Oppbygning av en nasjonal plan for teknisk fagskole
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Der fagmiljøene møtes og kompetansen foredles Fagskolekonferanse Radisson Royal Garden Trondheim 16-17/9 Pål Storå avd.leder helsefag fagskolen.gjovik.no.
Strategiarbeid i praksis
Føringer for fagskolen i Karlsenutvalget NOKUT-konferansen 5. mai 2009 Rolf Jørn Karlsen.
1 Læreplanarbeidet status og utvikling - tekniske fag Ivar Lien, Leder NUTF 11.
Implementering av kvalifikasjons- rammeverket og nye bestemmelser Bergen 7. mai 2013 v/ ass. avdelingsdirektør Bjørn R. Stensby og seniorrådgiver Ine Andersen.
Kvalifikasjonsrammeverket - en pedagogisk reform
Redskapsintegrering i teknisk fagskole Årskonferansen i Kristiansund 2010.
Praktisk eksamen Vg2 - yrkesfag
Lærerrollen og lærerutdanning Statssekretær Jens Revold Statens råd for likestilling av funksjonshemmede Thon Hotel Opera 17.6.
Fagskoleutdanning for å sikre relevant arbeidskraft i virksomheten.
Veiledning av studenter
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
En helhetlig tilnærming til lærerutdanning
Landsorganisasjonen i Norge
ECVET NHO’s perspektiv – kan ECVET svare til bedriftenes behov? Svein Harald Larsen Norsk Teknologi.
HiAk - RFF Intensjonsavtalen mellom RFF og HiAk har materialisert flere handlinger. Det skal arbeides med flere prosjekter innenfor: PPU – planlegge oppstart.
Fagskoleutdanning i helse og sosialfag Nasjonale retningslinjer –Opptak –Planer –Vurdering –Dokumentasjon Læreplanarbeidet –Status og utvikling.
Orientering om felles rammer og innhold i fagskoleutdanningen i helse- og sosialfag Aud Larsen Leder NUFHS.
Siste nytt fra NUFHS (Nasjonalt utvalg fagskoleutdanning i helse- og sosialfag) Aud Larsen leder.
Siste nytt fra NUFHS (Nasjonalt utvalg fagskoleutdanning i helse- og sosialfag) Aud Larsen leder.
EQF- hvor står vi nå Terje Bogen. Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk på høring Kunnskapsdepartementet har nå sendt et forslag til et nasjonalt kvalifikasjons-
NASJONALT FAGSKOLERÅD
Regjeringens mål med fagskolesektoren Statsråd for forsknings- og høyere utdannings Tora Aasland 5. mars 2009.
Muligheter og utfordringer for fagskoler Ivar Lien, Leder RFF og NUTF Rektor v/Fagskolen i Gjøvik.
Nasjonal standard for kodeverk i fagskolen
Opplæring; Lov om kommunale helse – og omsorgstjenester kapittel 9:
Sogn Arena Forventninger til hva samarbeidsavtalen skal bringe. ”Selbu”-seminaret 2011.
Rapportering av fagskoledata til DBH Presentasjon ved nasjonal fagskolekoordinator Bård Inge Thun. MUF-konferansen 2013 Color Magic 27. november 2013.
Presentasjon ved nasjonal fagskolekoordinator Bård Inge Thun.
FAGSKOLEUTDANNING.
Revidert nasjonal plan, generell del. Innledningsvis Planen omfatter nå alle fagskoleutdanninger under teknisk fagfelt (1/2 til 2 år).
Lærersamling i Ørsta 15. – 16. august Forsiden Begrensingen til toårig er fjernet.
Rapportering for god fagskolestatistikk - - utfordringer og forventninger Informasjonsseminar for styreledere 1. juni 2011 v/Norges Kreative Fagskole Innlegg.
Nasjonalt Fagskoleråd Aud Larsen nestleder. Nasjonalt fagskolråd Initiert av KD Etablert april 2010 Første møte i desember 2010 Partssammensatt.
Plangruppeledersamling Flyporten Guide til plangruppene ved utarbeiding av nasjonale planer for tekniske fagskoler våren 2009 Innhold identisk.
1 Årskonferansen for fylkeskommunale fagskoler 2008 Nasjonale planer, hvorfor det ? v/fylkesopplæringssjef i Oppland, Jørgen Skaug.
VELKOMMEN TIL LÆRERKONFERANSEN 2012 PÅ GJØVIK. Onsdag VELKOMMEN - OMVISNING 12.30LUNSJ SAMARBEID SKOLE - ARBEIDSLIV V/Sverre Narvesen,
Revidering av nasjonale planer (teknisk) Nasjonal fagskolekoordinator Bård Inge Thun. LærerkonferansenInnlandet 13. – 14. november 2013.
Revidert nasjonal plan, generell del. Innledningsvis Planen omfatter nå alle fagskoleutdanninger under teknisk fagfelt (1/2 til 2 år).
Noen sentrale kjennetegn ved plan- og budsjettprosessen: Det ble jobbet lite med mål og strategier. Kortsiktighet, dårlig sammenheng mellom planer, budsjett.
Siste nytt fra RFF. Hva har RFF gjort det siste året: Representasjon i NUTF, NUFHO og Det nasjonale Fagskolerådet Utarbeidet forslag til etiske retningslinjer.
Nye nasjonale fagspesifikke planer
Stortingsmelding 13 Utdanning for velferd – Samspill i praksis
Rådet for Offentlige Fagskoler Bernt R. Almedal
Studentparlamentets handlingsplan Prioriteringer for utdanning Marianne Andenæs, leder av Studentparlamentet ved UiO Studiekomiteen
Velkommen til nytt skoleår 2015/16
Nye studiemodeller på Drift av datasystemer, Informasjonsbehandling og IT-støttet bedriftsutvikling Geir Ove Rosvold Svend Andreas Horgen Greta Hjertø.
Innledning om implementering av nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk ved Høgskolen i Sør-Trøndelag Studiekvalitetsdagen 7. april 2011 Gun Svartaas.
1 Kvalifikasjonsrammeverk og terminologi Universitetenes felles samrådsseminar om implementering av kvalifikasjonsrammeverket NTNU 16. juni 2009 Eirik.
Av Annika N. de Leon. Masteroppgave om fagskolekompetanse  Hvorfor masteroppgave om fagskolekompetanse? Interesse Behov for fagskolekompetanse 2.
Faglig ledelse, hva er det?
Kvalifikasjonsrammeverket
Nasjonalt utvalg for teknisk fagskole fagskoleutdanning
Revisjon av sentral godkjenning våren 2017
Gjennomføring av tilsynet
Nestleder Nasjonalt fagskoleråd
Redskapsintegrering i teknisk fagskole
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Avdeling for utdanning seniorrådgiver Hege Skarsfjord
Utskrift av presentasjonen:

Etikkutvalg for fagskolen Bård Inge Thun Nasjonal fagskolekoordinator

Norsk skole har tradisjonelt hatt fokus og styrke knyttet til  formidling og vurdering av kunnskap.   Da nasjonalt planverk for teknisk fagskole ble utarbeidet etter at fagskoleloven kom i 2003, ønsket Nasjonalt utvalg en dreining mot helhetskompetanse. Kunnskap eller fagkompetanse var fortsatt viktig, men sosial kompetanse, ferdigheter og holdninger skulle også være sentrale elementer i framtidas fagskole.

Vurdering av sistnevnte elementer krevde nytt tenkesett og ny praksis med tilhørende lang modningstid i fagskolemiljøene. Kravene til helhetskompetanse ble ytterligere aktualisert i forbindelse med nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk. Helhetskompetanse-elementene er der fortsatt, men går nå inn i kategoriene kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

En gjennomgang av forslagene til læringsutbyttebeskrivelser for generell kompetanse viser at kategorien er ganske etikk-tung. Generell kompetanse og ikke minst etikk bør få en tydelig og sentral plass i yrkesrettet utdanning og reddes fra et liv i dvale-modus.

Forslag til et etikkutvalg for fagskolen Innpassingen av fagskoleutdanning i et nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk og tilhørende innføring av læringsutbyttebeskrivelser, medfører at det blir viktigere å rette fokus mot hvordan man utvikler studentenes kunnskaper og ferdigheter på områder utenom selve faget. I kvalifikasjons-rammeverket kalles dette for generell kompetanse. Generell kompetanse omtales i blant også som nøkkelferdigheter eller “soft skills” og er kvalifikasjoner som verdsettes høyt i arbeidslivet og blir sett på som viktige for å kunne vurdere ansettbarheten hos en søker. For å utvikle generell kompetanse under studiene, må undervisningsoppleggene i større grad bidra til å utvikle evner til samarbeid, selvrefleksjon, autonomi og problemløsning. Også det etiske aspektet får en tydeligere plass. Kandidaten skal blant annet “ha forståelse for yrkes- og bransjeetiske prinsipper” og “kunne planlegge og gjennomføre yrkesrettede arbeidsoppgaver og prosjekter alene og som deltaker i gruppe og i tråd med etiske krav og retningslinjer”.

Mandatet kunne blant annet bestå av: For å ivareta denne dimensjonen av opplæringen, kunne det kanskje være hensiktsmessig på nasjonalt nivå å utvikle mandat for et etikkutvalg for fagskolen med tanke på å få etablert et slikt utvalg. Mandatet kunne blant annet bestå av: Utarbeide kjennetegn for generell kompetanse. Beskrive hvordan det kan integreres i modulene. Hvordan få til en etterutdanning på området. Hvert år ha en gjennomgang av generell kompetanse og fornye / forbedre denne kompetansen. Holde seg à jour med utviklingen av generell kompetanse i arbeidslivet.

Et etikkutvalg kan være sammensatt av for eksempel representanter fra partene i arbeidslivet og bransjene, men representanter for de som jobber i skolen og studentene bør også ha en naturlig plass her. Aktuelle problemstillinger for utvalget kan, foruten ærlighet og redelighet, være punktlighet, transparens og etterprøvbarhet av eget arbeid, etiske forhold knyttet til HMS og IKT, men også flerkulturelle utfordringer.