Må noen alltid ha skylda?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Systematisk HMS arbeid
Advertisements

Pasientsikkerhet i sykehjem Ph
Magnet En reise til pasientsikkerhet og gullstandard for sykepleie Tillitsvalgkonferanse NSF Oslo 15. juni 2011.
Vurdering av risikonivå som verktøy for sykehusledelsen
Risikovurdering Systematisk HMS – arbeid dreier seg om mestring av risiko, for å unngå skader og sykdom Mestring av risiko- redusere eller fjerne.
Hvordan skape sikkerhet ved å øve team
CAKE session no. 11 Hva er storulykker?.
NLF Motorflyseksjonen Fagseminar 9-10 nov 2013 Risikoanalyse
GROW modellen.
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
Læring av uønskede hendelser – for bedre pasientsikkerhet
Samhandlingsavtalene status og fremtid •Kvalitet i helsetjenestene •Det handler om kvalitet-medvirkning og prioritering •Brukermedvirkning i samhandlingsavtalene.
Leif Erik Nohr Juridiske rammer for utveksling av helseinformasjon - et nordisk overblikk Leif Erik Nohr
Kravet til faglig forsvarlighet og omsorgsfull hjelp
NY LOV OM HELSEPERSONELL
Temadag Læring i prosjektpraksis Simulering som metode.
FUNNKe Risikovurdering informasjonssikkerhet Nettverksmøte Tromsø 10. okt Eva Henriksen, Eva Skipenes,
Oppgave gjennomgang Kap. 3 og 4.
Pasientsikkerhet i et brukerperspektiv
Pasient- og brukerombudet i Hedmark og Oppland
Hvordan overleve i grenseland mellom økonomi og fag.
YRKESETISKE RETNINGSLINJER FOR SYKEPLEIERE
Tilsynsmyndighetens rolle
INSTITUTT FOR NATURFORVALTNING Hva kan UMB lære av saken om uredelighet i forskning?
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Avdeling for sosionomutdanning
Alle ansatte må involveres Hvordan tilrettelegge HMS-arbeidet i mindre energibedrifter? Rica Nidelven Hotel Trondheim, 26. – 27.januar 2011 Eirik.
HMS i de lokale og regionale energibedriftene Hvordan ivaretar bedriftene helse, miljø og sikkerhet? KS Bedriftenes Møteplass 2011, 17.februar.
AVIKSHÅNDTERING OG MELDEPLIKT
Hvorfor vernerunder Kurs i vernearbeid/vernerunder 23. januar 2013
Hva slags kunnskap trenger vi
Ledetråder til bedre og mindre ”brysom” informasjonssikkerhet dr.med. Hallvard Lærum Stab IKT Oslo Universitetssykehus HF
Hva gjør en forskningsbibliotekar
LOBBYVIRKSOMHET Hvordan få gjennomslag for våre meninger og standpunkter hos politikere? Jon G. Olsen Styreleder VOFO-Akershus Daglig leder Akershus musikkråd.
CAKE session no. 7 Skader på hender og fingrer. Siden sist … Vi har nylig avsluttet vår stille avvik-serie, og vi er fornøyde med både form og innhold.
2002 Toril Bakke FAGLIGE RETNINGSLINJER Toril Bakke HELSELSEPERSONELLOVEN: § 4 : Helsepersonell skal utføre sitt arbeid i samsvar med de krav til.
Kravet til faglig forsvarlighet og omsorgsfull hjelp
Legemiddelhåndtering
Problemstyring Problem Management
FUNNKe Risikovurdering informasjonssikkerhet Nettverksmøte Mosjøen 17
Peace Research Institute Oslo Fordommer Fordummer Oslo, 23. november 2010 Rojan Ezzati.
CAKE session no. 4 Stille avvik. Siden sist … Forrige CAKE session handlet om læring og buddysystem Buddygruppen arbeider nå med å gå gjennom innspillene.
Varige forbedringsresultater ”Sustainability - Bærekraft” Utfordringen er ikke å komme i gang, men å fortsette etter at den første entusiasmen har lagt.
Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten John-Arne Røttingen og Gro Jamtvedt Status for Kunnskapssenteret og Helsebiblioteket Dekanmøtet i medisin.
Workshop, Dokka – 9. nov
MÅLRETTET MILJØARBEID
Personlighetspsykologi - PSY 2600
ROS-analyse.
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 2 Rammeverk for helse- og omsorgstjenester i kommunen 1Del 2.
Global Trigger Tool Ellen Tveter Deilkås, MD PhD Overlege/ Seniorforsker, Akershus Universitetssykehus Seniorrådgiver, Helsedirektoratet.
Forebygging av fall Læringsnettverk, Drammen, 13. oktober 2015 Hilde H. Holte, seniorforsker.
Pasientsikkerhet, et absolutt krav? Gudmund Marhaug overlege/professor St. Olavs Hospital HF/NTNU.
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
ARBEIDSTAKERS YTRINGSFRIHET - VARSLERVERN Nils Kristian Lie advokat.
1 Genetisk veiledning Termin IC Frank Skorpen Institutt for laboratoriemedisin, barne- og kvinnesykdommer NTNU.
Organisatoriske barrierer i Statoil
Kvalitet, risiko og avvik
”I pasientens fotspor”
Pasientsikkerhet og læringsnettverk
Pasientsikkerhet og læringsnettverk
Klinikk for psykisk helsevern og rus
Irene W. Langengen
Helsepersonelloven § 4. Forsvarlighet
Likeverdige helsetjenester for eldre
Kvalitet i et moderne sykehus
hvordan kan det gjennomføres?
God vakt. Konferanse, Tønsberg 16
Utfordringer knyttet til pasientsikkerhet i helse- og omsorgstjenesten
HMS © Caritas Norge..
Utvidelse av varselordningen fra
Utskrift av presentasjonen:

Må noen alltid ha skylda? Ellen Tveter Deilkås Doktorgrad i Pasientsikkerhetskultur (2010) L eder Legeforeningens utvalg for Kvalitet og Pasientsikkerhet Overlege på Akershus Universitetssykehus Ansatt i Nasjonal enhet for pasientsikkerhet

Kvinne 64 år Tidligere sykdommer Aktuelt Forløp Mekanisk hjerteventil, marevanisert Aktuelt Innlagt med lungebetennelse Forløp Lungebetennelsen behandles ferdig Hun får massiv blodproppdannelse fordi marevan dosene ikke løpende tilpasses hennes behov I denne pasientens tilfelle gjennomførte man ikke gode nok rutiner for å sikre forsvarlig antikoagulasjon. Et viktig poeng er at hun selv var svært oppmerksom på betydningen av dette men den kontrollmekanismen hun selv representerte ble satt ut av spill fordi hun mistet kontrollen over egen behandling i sykehuset.

Legekunstens far Hippocrates 470 BC erkjente at å hjelpe syke mennesker innebærer en risiko for å skade “Primum non nocere”

“The systems of health care have not kept up with the changes” “Medicine used to be simple, ineffective and relatively safe. Now it is complex, effective and potentially dangerous.” “The systems of health care have not kept up with the changes” Det vi ser er at gjennomføring av moderne medisinsk behandling avhenger av et komplisert samspill mellom mange mennesker og rutiner og at det foreligger mye risiko for svikt I dette samspillet. Samtidig er er det stor fare for skade på pasientene forbundet med slik svikt. Pasientsikkerhet er derfor avhengig av en rekke organisatoriske faktorer og at man er i stand til å identifisere risiko og sette opp barrierer for at pasientskader skal inntreffe. Chantler C. The role of education of doctors in the delivery of health care. Lancet 1999;353:1178–1

Pasientsikkerhet - definisjon: Vern mot unødig skade som følge av helsetjenestens ytelser eller mangel på ytelser

Rammeverk for å analysere risiko og sikkerhet i helsetjenesten Latent svikt Arbeidsforhold Aktiv svikt Barrierer/ Uønsket Forsvar hendelse/ Skade Ledelsens Arbeidsmengde Forglemmelse Sjekklister Beslutninger Faglig veiledning Opplæring Kommunikasjon Feil i teknisk Kontroll rutiner Rutiner og Utstyr gjennomføring Rapportmøter Kompetanse Dialogmøter Organisatoriske Mistillit Feil vurderinger prosesser Kultur Teamtrening arbeidsdeling Misforståelser Kommunikasjonsregler utrykning på vakt Slurv Forutsigbarhet samhandling Forsettlig feil Etikk opplæring Tillit [Framework for analysing risk and safety in clinical medicine, Vincent, C, Taylor-Adams,S, Stanhope, N, BMJ Apr 1998; 316: 1154 - 1157, Copyright © 1998] with permission from BMJ Publishing Group Ltd.

Politisk og administrativ ledelse ”Den butte enden” Politisk og administrativ ledelse Et bilde som brukes på organisering av helsetjenester er en omvendt trekant hvor helsearbeideren( som også kalles frontlinjearbeideren), representerer spissen og politisk administrativ ledelse representerer den butte enden. Helsearbeideren utfører organisasjonens tjenester under et stort volum av premisser fra ledelsen uten å kunne påvirke premissene med sin innsikt fra virkeligheten som de møter. Helsearbeideren (=”frontlinjearbeideren”) ”Den spisse enden”

Beslutningstre for å analysere uønskede hendelser, oversatt fra National Patient Safety Agency, England Begynn her Ville et annet individ fra samme profesjonsgruppe med sammenlignbare kvalifikasjoner og erfaring opptrådt på samme måte under liknende omstendigheter? Nei Er det tegn til sviktende helse eller rusmisbruk? Var handlingene viljestyrt? Avvek helsepersonellet fra avtalt rutine, protokoll eller sikkerhetsprosedyre Nei Nei Ja Nei Ja Ja Var de uønskede konsekvensene tilsiktet? Ja Var rutiner, protokoll eller sikkerhetsprosedyre tilgjengelig, gjennomførbar, forståelig, korrekt og i alminnelig bruk? Nei Har helsepersonellet en kjent diagnose? Nei Ja Var det svikt i opptrening, erfaring eller veiledning? Nei Ja Ja Ja Nei Er det tegn til at helsepersonellet tok en uakseptabel risiko? Hadde kulturen eller situasjonen vesentlig betydning for at hendelsen skjedde? Varsle tilsynsmyndighet Råd helsepersonell til å kontakte fagforening Vurder: Personalsak Suspensjon Gjør tiltak mot eventuell identifisert systemsvikt Ja Ja Råd helsepersonell til å kontakte fagforening Vurder: Endring i arbeidsoppgaver Sykemelding Gjør tiltak mot eventuell identifisert systemsvikt Nei Varsle tilsynsmyndighet Råd helsepersonell til å kontakte fagforening Vurder: Tilsynssak Endring i arbeidsoppgaver HMS tiltak Gjør tiltak mot eventuell identifisert systemsvikt Nei Varsle tilsynsmyndighet Råd helsepersonell til å kontakte fagforening Vurder: Tilsynssak Personalsak Endring i arbeidsoppgaver Suspensjon Gjør tiltak mot eventuell identifisert systemsvikt Systemsvikt Revider systemårsaker

Kjerneårsaksanalyse Spør Hva skjedde Hvorfor skjedde det Spør i mange ledd bakover i årsakskjeden Hva kan vi gjøre for å forhindre at det skjer igjen Involver alle som på en eller annen måte kan knyttes til hendelsen Er ressurskrevende Forbeholdt uønskede hendelser med alvorlige konsekvenser i stort omfang

Må noen alltid ha skylda?

Nei Man må systematisk analysere årsakene til uønskede hendelser, og plassere systemansvar hos de som har det Viktig at lovverket understøtter dette med sanksjonsmuligheter for ledere som tilsvarer de man har for helsepersonell. Ledelse på alle nivåer må endre tankegangen i kulturen

I en god pasientsikkerhetskultur unngår ledelsen mest mulig sanksjonerende fokus og fokuserer i stedet på hvordan ledelsen kan samarbeide med ansatte om å identifisere og redusere risiko for pasientskade og uønskede hendelser Fora for dialog mellom ledelse og ansatte Pasientsikkerhetsvisitter