Brukertesting •Lærefil fra www.nettredaktor.nowww.nettredaktor.no •© 2004 Nina Furu.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Velkommen til en sjekk av alkoholvanene dine!
Advertisements

Teknologi i klasserommet
Brukervennlighet •Lærefil fra •© 2004 Nina Furu.
Music: Nightengale Serenade
Fra ord til liv Mars 2011.
Masteroppgave Masteroppgave i helsevitenskap UIS nov 2012
En innføring i spillet: Lag En Setning
Fra ord til liv August 2012.
Nettevett – utvidet versjon
Hvordan intervjue en forsker?
Strategiske valg ved etablering av nettsteder •Lærefil fra •© 2004 Nina Furu.
Det store bildet •Lærefil fra •© 2004 Nina Furu.
NESOs Formannskole klasse / 2014
Tema 7 FAG- OG SVENNEPRØVER
Hva er evaluering? Systematisk innhenting av data, for å si noe noe hvor vi er eller hvor vi vil, eller begge deler N.B. Vi vurderer og evaluerer kontinuerlig,
FEILING gir erfaring Ikke la ting være uprøvd fordi du er redd for å feile. Du lærer mest av å gjøre, så gjør mest det.
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
Mikrotesting Laura Arlov, Brukskvalitet, Skatteetaten
Hva trenger jeg av data, og hvordan skal jeg innhente disse?
Skritt 1 er å bli klar over Guds Plan
Hvem er Jesus?.
Test av skjermer på fergene Horten - Moss
Aggression Replacement Training
Planmessig webutviklings-prosess •Lærefil fra •© 2004 Nina Furu – •basert på en mer omfattende modell av Kjetil.
LederAkademiet bygger fremtidens bedrift. Hvordan vil fremtidens bedrift se ut ? Er det noen signaler i horisonten ?
Den store ID-quizen Hvem er du? - Ta testen nå!.
God Jul Du behøver ikke vente til Jul…
Hva er coaching og ”coachende” lederstil?
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
H VERDAGSREHABILITE RING Opplæring for ressurspersoner Del 2 Samarbeidsprosjekt mellom: Froland, Arendal, Risør, Grimstad, Åmli, Tvedestrand og Vegårshei.
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Kvalitativ forskningsdesign innledning for EiT, 4. feb. 2004
EVALUERING AV PRODUKTER, PROSESSER OG RESSURSER. Gruppe 4 Remi Karlsen Stian Rostad Ivar Bonsaksen Jonas Lepsøy Per Øyvind Solhaug Andreas Tønnesen.
Kvalitativ metode i markedsforskning
Min Problemløsningsbok Navn: ____________________________________ Slik ser jeg ut (tegn eller lim inn bilde):
LÆR DEM Å LEDE. LÆR DEM Å LEDE MARIA Det kan virke som om Maria er en rolig innadvendt person. Hun er stille. Hun liker å lytte til Jesus. Hun.
Muntlige presentasjoner
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
Avdeling for sosionomutdanning
Kapittel 19 Hva er klokka? Vet du hvor mye klokka er? Har du klokke?
Fra ord til liv April 2010.
1 Å tjene skaperen eller skapelsen  Givertjeneste handler om penger ”Gi, så skal det bli gitt dere! Et godt mål, stappet, ristet og overfylt, skal bli.
Innhold på web Lærefil fra © 2004 Nina Furu.
I dag snakker vi om psykiske problem:
Informasjon om Skoleprogrammet VIP Denne presentasjon kan vises på:  Foreldremøter  Skolens hjemmeside  Epost til foreldre  På ”classfronter” eller.
Onsdag 13. mars Sam Eyde vgs
PRESIDENTOPPLÆRING Nettside: GRATULERER med vervet som president Som klubbpresident står du direkte under Distriktsguvernøren og Verdenspresidenten.
GØY MED GRAMMATIKK: KURS FOR LÆRERE
MEG OG MIN DOWNLINE. FØRINGER TIL HJELP/SELVHJELP. Få en vellykket organisasjon.
10 regler for å skrive for web
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Telefonmanus når du ringer fra din egen liste nr 1
1.1 /// Klikk her for å høre Magnus 1.2 /// Klikk her for å høre Thea 1.2.
Temakveld Nettvett og spill.
Hvilken del av “vær stille” forstod du ikke??
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Grunnleggende pedagogikk,
Problemstillinger og metodebruk i utvalgt masteroppgave
PERSONLIG UTVIKLING - COACHING/VEILDNING
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Forskningsopplegg og metoder
Myter – organisasjon og ledelse i barnehagen
Problemløsning.
Brukbarhetstesting og feltstudier INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 7 november 2010.
… Så hva KOMMUNISERER godt?
Verktøy for å kartlegge holdninger
Brukbarhetstesting og feltstudier
Elevintervju B – Samarbeid
Formativ evaluering BI Stavanger
Utskrift av presentasjonen:

Brukertesting •Lærefil fra •© 2004 Nina Furu

Hvorfor brukerteste? •Du er blind på eget nettsted •Brukeren handler annerledes enn du tror •Brukeren har mindre bakgrunnskunnskap enn du tror •Brukeren har alltid rett

Hvordan brukerteste? •Online testing (surveys) •Online testing (polls) •RL-testing, fokusgrupper •RL-testing, brukerobservasjoner •RL-testing, spørreskjema •(RL=Real Life, altså ”i virkeligheten” i stedet for ”virtuelt”)

Valg av testform avhenger av ditt behov •Hva trenger du å vite? •Hvordan skal du finne det ut? •Tommelfingerregel: •Bruk online testing for kvantitativ metode, RL-testing for kvalitativ metode

Hva trenger du å vite? •Utdype treffstatistikk? •Analysere målgruppen? •Forbedre brukervennlighet? •Øke oppslagstall? •Utvikle nye tjenester? •Kvalitetssikre? •Få tilbakemeldinger? •…

Hvordan skal du finne det ut? •Du får ikke bedre svar enn du stiller spørsmål til. •Så vær nøye med hvilke spørsmål du stiller.

Hvordan skal du finne det ut? •Du får ikke bedre svar enn du stiller spørsmål til. •Så vær nøye med hvilke spørsmål du stiller. •Spør deg selv: •Hva skal jeg med denne kunnskapen? •Gir dette spørsmålet meg svar jeg kan bruke? •Er dette spørsmålet utvetydig og rett på sak?)

Tommelfingerregler - online testing •Unngå ledende spørsmålsformuleringer (”ja” er magnetisk) •Bruk gitte svaralternativer når det er mulig - gjerne karakterskala •Inkluder ”vet ikke” options på enkeltspørsmål •Inkluder en fritekst kommentarboks nederst •Still aldri mer enn 20 spørsmål (gjerne ikke mer enn 10) •Be om demografiske data (kjønn/alder/yrke el.) •La svarer være anonym (har du premiering, så la navn/adresse være en separat innsending)

Tommelfingerregler - RL testing •Skap trygghet - testperson er alltid nervøs og redd for å svare feil •La aldri testpersoner observere andre testpersoner under test •Test ikke venner eller venners venner •Test ikke noen som kjenner nettstedet ditt godt •Gi så åpne oppgaver som mulig •Sitt bak ryggen på bruker når du observerer (kroppsspråket ditt gir ham/henne signaler) •Bruk eventuelt en nøytral person til å gjennomføre testen

Prosessen 1.Planlegging 2.Gjennomføring 3.Evaluering/analyse 4.Kontroll

1. Planlegging •Hva trenger vi å vite noe om? •Hvilke spørsmål skal vi stille for å få svar vi kan bruke? •Hvordan skal vi skaffe testpersoner? •Hvem skal ha ansvar for gjennomføring? •Hvem skal ha ansvar for analyse og oppfølging? •Ved RL brukerobservasjon/fokusgrupper: Hvordan skal observasjonene nedtegnes mens testen foregår?

2. Gjennomføring – online testing •Finne teknisk løsning •Legge inn spørsmål og svaralternativer •Gjennomteste egen test •Legge ut link til testen (evt i pop-up eller på mail) •Stoppe etter tilstrekkelig antall respondenter

2. Gjennomføring – RL test (brukerobservasjon) •Finne et egnet lokale (gjerne med maskin til tester og/eller maskin m/prosjektor) •Be inn testpersoner med tilstrekkelig tid mellom hver (min 1 time) •Observere og notere •Etternotere straks testperson er gått og før neste kommer •Legg notater vekk slik at nestemann ikke ser dem •Behandle testpersonene så likt som mulig

3. Evaluering og analyse •Følg med på survey og poll-tall online •Gjennomgå alle RL-notater og oppsummer •Diskuter resultatene med kolleger og trekk slutninger sammen •Diskuter konsekvensene: ”Hvis nå ingen liker denne seksjonen, hva betyr det at vi må gjøre?” (NB! GIGO vises her – jo bedre spørsmål du har stilt, jo klarere føringer får du nå.) •Lag en oppsummerende rapport m/tiltaksanbefalinger •Gjennomfør tiltakene!!

4. Kontroll •Gjør en tilsvarende test en stund etter at tiltak som skal forbedre situasjonen er gjennomført, og mål forbedringene! •Hvis det er forbedringer, kan du demonstrere at tiltaket virker! •Hvis det ikke er noen forbedringer, er det svikt i resonnementet et sted (feil spørsmål, feil slutninger, feil tiltak). Finn i så fall feilen og prøv igjen. •Test, test, test hele tiden, og du blir alltid bedre!

Konklusjoner •Du må alltid brukerteste! •Bruk en kombinasjon av online testing og RL-testing •Bruk en ekstern konsulent hvis du er i tvil. For eksempel kan jeg hjelpe deg – send meg i så fall en e-post.e-post