16 Repeter for å huske og forstå

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
19 Leseproblemer, myter og misforståelser
Advertisements

895 studenter på Universitet i Oslo deltok undervisningsåret 2009/2010 på emner hvor forelesningene på tatt opp og lagt på nettet (Podcastet) Alle disse.
Helgekurs Spill Bridge 1 på en helg Opplegg utviklet av: Sven-Olai Høyland.
15 Notater og markeringer i teksten
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
2 Leseferdigheter og lesevaner
Mailand videregående skole
Tilpasset opplæring i praksis Ved Espen Schønfeldt
Håndbok til Studweb LES DENNE! Du får en side-for-side veiledning med forklaringer og tips…
Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen
Brukerveiledning for gruppeledere
14 Strategier for god lesing
Læringsstøttesenter - kurs
“Tenk over dette...” Klikk med mus eller piltaster for neste bilde...
Kurs i Hurtiglesing – Superlesing – Fotolesing
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 17-18
=HS Bok + Nett • Bøker og nettsted henger nært sammen • Kapitlene i bøkene har tydeligere tilknytning til læreplanen • Nettstedet er inndelt i kapitler.
Hvorfor satse på nett? 3,2 millioner nordmenn har tilgang til internett (2006). Folk bruker nettet først for å skaffe informasjon. Internett er den billigste.
NESOs Formannskole klasse / 2014
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
Truls Fretland - Seminar 29.november 2005 Flervalgsøvinger og tester I diskret matematikk og algoritmer høsten 2005.
8 Skumlesing.
Effektiv lesing - leseteknikker
E-læringskurs i blodtransfusjon - erfaringer
med Microsoft PowerPoint
Hva er viktig i Emnebeskrivelsen? BYG 1271 – Materiallære
Hvordan gjøre en god eksamen?
MatematikkStudio. Matematikk-Studio Matematikkglede Kreativt miljø IKKE primært for svake elver Ansatt egne elever Tirsdag og torsdag kl
SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
Seminar fagartikkel Pedagogikk uke 1 AU1.
Eksamenstips.
Hvordan skrive en god utredning?
Matematikkundervisning - noen tanker Christin Borge PPU, Høgskolen i Vestfold Våren 2006.
NKIs erfaring med Læringspartnere
med Microsoft PowerPoint
RLE – UKE 45/46 MÅL trekke en rød tråd gjennom det vi har lært så langt i høst reflektere over likheter og ulikheter innenfor religioner/livssyn.
10 Superlesing.
12 Reflekterende lesing.
11 Fotolesing.
3 Les bedre.
Lyst til å prøve noe nytt, noe annerledes? En skole uten eksamen eller karakter Mer enn 300 fag å velge i Internatliv Utstyr tilgjengelig døgnet rundt.
En skole uten eksamen eller karakterer Faglig fordypning Internatliv Utstyr tilgjengelig døgnet rundt Mer enn 300 fag å velge i.
Faglig fordypning Utstyr tilgjengelig døgnet rundt Mer enn 300 fag å velge i En skole uten eksamen eller karakterer Internatliv.
Innsikt om din gruppekultur og hvordan dette påvirker ditt team
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
Om vurdering og nye eksamensformer. Hvorfor er dette viktig å snakke om? Mange elever ”skjønner alvor” først når de er midt oppe i eksamen. Det kan virke.
For at denne skal virke må den brukes som fremvisning Klikk her.
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
STUDIETEKNIKK og gode vaner
STUDER SMARTERE Kurs i studiestrategi Modul 1 Bli en bedre student Lene Røsok Dahl Karriereveileder, BI Karriereservice Velkommen på kurs Presentere.
Onsdag Norsk 2. Gym 3. Lillefri 4. Tema: Columbus 5. Spising 6. Storefri 7. Matte 8. Matte 9. Sistefri 10. Diverse.
Lyshovden Oppveksttun!
«Sammen om læring» - Finstad skoles visjon
Fagartikkelen Arbeidskrav for å få gå opp til muntlig eksamen våren 2009.
Myter om å skrive fagtekster (Og et forsøk på å knuse mytene) Anne-Beathe Mortensen-Buan.
Dysleksi Elever med ressurser, men med behov for andre læringsstrategier og testmetoder. Hvordan reagerer en elev som har fått diagnosen lese- og.
Kapittel 2 Lesing View Pictures/UIG via Getty Images.
Leksekveld Torsdag Grunnleggende ferdigheter: - digitale ferdigheter - muntlige ferdigheter - å kunne lese - å kunne regne - å kunne skrive.
STUDIETEKNIKK Mads Friberg, Psykolog/PP-rådgiver Veiledningssenteret Asker og Bærum.
Lær lettere Studieteknikk for meir effektiv læring.
Innhold Få oversikt Læringsstil Lag en studieplan Lesetips Notater
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
God repetisjon og øving B – Samarbeid
Panorama Vg3 Kapittel 9 Før eksamen © James Oliver/Getty Images.
Elevoppgaver Kom godt i gang med Unibok.
LESEUTVIKLINGSSKJEMA ET KVALITETSSYSTEM FOR LÆRER OG ELEV
MAN TIRS ONS TORS FRE oktober UKE Selvevaluering 43
Utskrift av presentasjonen:

16 Repeter for å huske og forstå

16.1 Repetisjon mangedobler utbyttet Repetisjon gjør at du husker langt mer Bedre forståelse og mestring Bedre læring og større leseeffektivitet

Figur 16.1 Hukommelseskurven med og uten repetisjon

16.2 Vit hvorfor du repeterer Få oversikt over det du har lest (både helheten og detaljene). Få bedre forståelse. Huske bedre. Finne ut hva du skal lese grundigere.

16.3 Repeter på mange måter Hør deg selv ved å gjenkalle det du har lest Les innholdsfortegnelsen og stikkordregisteret Les teksten du har markert, dine egne kommentarer og notater

16.4 Repeter på flere tidspunkter Repeter rett etter at du har lest en informasjonsenhet Repeter etter hver leseøkt Repeter på slutten av hver dag Repeter etter en dag Repeter etter en uke Repeter etter en måned Repeter før stoffet skal brukes, for eksempel før eksamen

OPPGAVE 16.6 Leseplan med repetisjon Sett opp en plan for når og hvordan du skal repetere i forbindelse med det du leser.