NAFO prosjektet og tospråklig opplæring

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kartleggingsmateriell: Språkkompetanse i grunnleggende norsk
Advertisements

Vurdering for læring.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Noen utfordringer for skolene
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 17-18
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
Leselos Ordforråd/metakognisjon
Ny eksamensmodell for fremmedspråk nivå I
Fremmedspråk nivå III Språksamarbeid i Bergen vest, med døme frå prosjekt i spansk Angélica Cortés, Maria Brubæk Bua og Gro Egset Halse Gro.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE FOR VG1
Lesing, skriving og lese- skrivevansker i et minoritets-språklig perspektiv Liv Bøyesen rådgiver: Senter for flerkulturell opplæring Høgskolen i Oslo.
Særskilt språkopplæring for språklige minoriteter etter § 2-8
Framtida nå - les og forstå!
Læringsstrategier ved Kjersti Silseth.
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 41
Program for systematisk lese- og skriveopplæring på 1. – 4.trinn
STASJONSUNDERVISNING
GLIS Glimrende Læringsutbytte I Skolen
Vurdering for læring på Linderud skole
Early Years ”New Zealand-modellen”
Praksislærermøte GLSM-praksis
SKOLEÅRET Vurdering For Læring
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
TiEy ved Sinsen skole Tilpasset lese- og skriveopplæring etter australsk modell Klasseromsprogram 4 økter i uka med læringsstasjoner, leselekser hver dag.
Foreldremøte 4.-5.trinn ELLINGSRUDÅSEN skole
Inntak etter individuell vurdering Skoleåret 2009/2010.
Overgangsprosjektet NY GIV
Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her.
Lærerne og prosjektet Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk Spørreundersøkelse til lærere ved noen utvalgte skoler i Oslo høsten 2005.
Hvordan skolene møter prosjektet: Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk…. En spørreundersøkelse til skoleledere i Oslo høsten 2005.
Kompetanseutvikling i regi av Høgskolen i Hedmark Prosjekt: Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk – likeverdig opplæring i praksis.
Nasjonale prøver.
Høgskolen i Oslo Den flerkulturelle skolen: Internettsøk – oppøve bevissthet rundt ulike søkeord Introduksjon til nettsøk og kildekritikk for KRL-studentene.
1-10 skole med 135 norske elever og ca 40 fremmedspråkselever.
Prosjektbeskrivelse av Lærende nettverk
Velkommen til Godlia skole Skolestart Skolens visjon: "Et trygt sted å være og et godt sted å lære"
KVALITET I LÆRING MED DIGITALE MEDIER I TILPASSET OPPLÆRING Obligatorisk fremlegg IKT 2 4 mai 2011 Lise Meier 1.
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 5.trinn Innlandet skole
Ordklasser Inndelingen
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Bygg og anleggsteknikk Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Velkommen til Spydeberg ungdomsskole. Lov om grunnskolen Grunnskolen skal i forståing og samarbeid med heimen hjelpe til med å gje elevane ….god allmenkunnskap.
Språk og leseplan 3.trinn Innlandet skole
Morsmålsopplæring Fjell skole, Drammen
Tankekart og læringstrategi
Språk og leseplan 4.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 2.trinn Innlandet skole
TEMA MODERSMÅL , KONFERENS 2009
Minoritetsspråklige Bodø 8 april 2015 Foto: Bjørn Erik Olsen.
Den andre leseopplæringa Norsk
Prosessorientert skrivepedagogikk Astrid Granly
Norsk som andrespråk Kontrastiv grammatikk LUB
1.VELKOMMEN! VALG AV REFERENT PRESENTASJON AV LÆRERNE 2.FORELDREUNDERSØKELSEN FOR 3. TRINN 3.ELEVENES ARBEIDSMILJØ 4.HELSESØSTER ORIENTERER 5.BASISFAGENE:
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Eksempler og problemstillinger i opplæringa fra Ole Vig vgs. Generelt om opplæring av minoritetsspråklige. Erfaringer fra ulike organiseringsformer og.
VELKOMMEN TIL KONTAKTMØTE HJEM-SKOLE ONSDAG 7. SEPTEMBER 2011.
Tilpasset opplæring i et flerspråklig klasserom 29.april 2009 Nettverk Ski v/ Vibeke Larsen Kjesbu, rådgiver NAFO.
Lesing og minoritetselever LUT 2, 8. sept 2009 Marit S. Solem.
Om Tema morsmål v/ Rukhsana Arshad.  Rukhsana Arshad  Førskolelærer med videreutdannings i PAPS  Migrasjonspedagogikk og Pedagogiskveiledning  Jobbet.
Kompetanse for mangfold
NY VRI Nina og Ingvild.
Arbeid med skriving i innføringstilbud
«Bare bok gjør ingen klok»
Fagsamling for 1. og 2. trinn nyankomne minoritetsspråklige elever
Mangfold og fellesskap
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Et nettsted for morsmål og tospråklig fagopplæring
Tospråklige lærere i Asker Kommune
Utskrift av presentasjonen:

NAFO prosjektet og tospråklig opplæring Kjersti K. Grøntvedt, Hege Rangnes og Torunn S. Dahle Kristiansand september 2008 Hege Rangnes og Torunn S. Dahle

Kristiansand september 2008 Hege Rangnes og Torunn S. Dahle Områdene for kompetanseutvikling – et bedre tilpasset opplæringstilbud for språklige minoritetselever Kartlegging av språkferdigheter Organisering av tospråklig opplæring 3. Språkutvikling; muntlig og skriftlig Kristiansand september 2008 Hege Rangnes og Torunn S. Dahle

Gautesete skole - introduksjon 1-10 skole i Gausel/ Forus området 520 elever skoleåret 2008-09 Ca 20% har et annet morsmål enn norsk og samisk 18 ulike språk: Ache, Akan, Arabisk, Albansk, Dari, Engelsk, Kurdisk, Malaysisk, Russisk, Somalisk, Spansk, Tamil, Thai, Tigrinja, Twi, Tyrkisk, Urdu og Vietnamesisk De største språkene: Somalisk, Tyrkisk og Vietnamesisk Morsmålsundervisning i 13 ulike språk Fagopplæring på morsmål i 12 ulike språk Særskilt norskopplæring gis til elever fra 18 ulike språkgrupper Kristiansand september 2008 Hege Rangnes og Torunn S. Dahle

Kristiansand september 2008 Hege Rangnes og Torunn S. Dahle Gautesete skole - NAFO fokusskole (Nasjonalt Senter for Flerkulturell Opplæring) Utnevnt som NAFO fokusskole høsten 2003 skolen forplikter seg bl.a. til planmessig å jobbe med utvikling av tospråklig opplæring - spre erfaringer NAFO bidrar med kompetanseutvikling Kristiansand september 2008 Hege Rangnes og Torunn S. Dahle

Trekantsamarbeid og ordbank 5. –7. trinn Bakgrunn; Skolens erfaring er at min.språklige barn ofte har manglende norskkunnskaper. Både nasjonal og internasjonal forskning viser at min. språklige elever som gruppe skårer dårligere enn majoritetselevene(PIRLS 2001, TIMSS 2003, Hvistendahl og Roe 2004). God språklæring er en nøkkel til å lykkes i utdanning og arbeidsliv. Utvikle nye modeller for språkopplæring (Strategiplan, tiltak 4) Videreføre og videreutvikle ”Trekantsamarbeid og ordbank” til 5. – 7. trinn Kristiansand september 2008 Hege Rangnes og Torunn S. Dahle

Trekantsamarbeid Organisering (1) Fag organiseres i ca. 6-ukers perioder. Lærer med ansvar for særskilt norsk får en oversikt over innholdet i samfunnsfag for perioden av kontaktlærer. Med utgangspunkt i denne lages en ordbank. Ordbanken blir levert til kontaktlærere og tospråklige lærere. Ordbanken legges på nettet. Kristiansand september 2008 Hege Rangnes og Torunn S. Dahle

Trekantsamarbeid Organisering (2) - Det arbeides med ordbanken i ca.3 uker: Stasjonsundervisning; f.eks assosiasjoner, bøyning, tekst, samtale, snuboks/gulvspill (taktil læringsstil) - Arbeidsark - Tavleundervisning - Bruk av ordbøker/internett - Rollespill/tablå Kristiansand september 2008 Hege Rangnes og Torunn S. Dahle

Trekantsamarbeid Organisering (3) I fjerde uke arbeides det med tekst etter idéer fra prosessorientert skriving og arbeid med elevtekster etter Vigdis Alver (Noa-nett). Siste uken; vurdering muntlig og skriftlig Kristiansand september 2008 Hege Rangnes og Torunn S. Dahle

Kristiansand september 2008 Hege Rangnes og Torunn S. Dahle ”Trekantsamarbeid” Tospråklig lærer, kontaktlærer og lærer i særskilt norsk Kristiansand september 2008 Hege Rangnes og Torunn S. Dahle

Arbeidet med ordbanken Innhold (1) På 5.-7.årstrinn lages det en samling av ord, en såkalt ordbank. Ordbanken inneholder sentrale fagord knyttet til samfunnsfag, samt såkalte ”gråsoneord”. Hver uke blir elevene introdusert for ca. fem nye ord. Ordbanken inneholder til sammen ca. 15 ord i denne perioden. Eleven blir prøvd i ti av ordene. Kristiansand september 2008 Hege Rangnes og Torunn S. Dahle

Arbeidet med ordbanken Innhold (2) Hva vil det si å kunne et ord? - Elevene arbeider med og forventes å kunne bruke ordene på begge språkene: Beskrive, forklare ordet Finne synonymer og antonymer til ordet Assosiasjon Bruke ordet i samtale Anvende det skriftlig i en setning Kunne skrive ordet i en diktat (Golden 2005) Kristiansand september 2008 Hege Rangnes og Torunn S. Dahle

Arbeidet med ordbanken Innhold (3) Utvelgelse av ord: - Kontaktlærer og lærer i særskilt norsk velger ut ordene. - Mest fokus på innholdsord (substantiv, verb og adjektiv).Ordene er stort sett ”gråsoneord”(f.eks jevn). - Høy spredningsgrad (f.eks mat har større spredning enn kjøtt). Ordene må forekommer i tekster med ulike temaer ( Golden 2005). Kristiansand september 2008 Hege Rangnes og Torunn S. Dahle

Arbeidet med ordbanken Innhold (4) Utvelgelse av ord forts: Hierarkiske begrepssystemer (over- under begreper). Ordkunnskap skal ikke representere løsrevne meningsbiter. Kristiansand september 2008 Hege Rangnes og Torunn S. Dahle

Over- og underbegreper Fugler Trekkfugler Standfugler Blåmeis Kjøttmeis Dompap Linerle Stær Svarttrost Gjøk Kristiansand september 2008 Hege Rangnes og Torunn S. Dahle

Arbeidet med ordbanken Innhold (5) Utvelgelse av ord forts: - Hierarkisk ordning av semantisk nettverk (tankekart). Kristiansand september 2008 Hege Rangnes og Torunn S. Dahle

Kristiansand september 2008 Hege Rangnes og Torunn S. Dahle Tematisering Næringsvei-er Fiske Skogbruk Transport Underholdning Industri Produksjon Kystlinje metall Jordbruk Landskap Område Grenser Fornøyelsespark Klima Temperatur Helse Kristiansand september 2008 Hege Rangnes og Torunn S. Dahle

Arbeidet med ordbanken Innhold (6) 1. Tospråklig lærer undersøker: Elevens kjennskap til temaet (aktiverer elevens bakgrunnskunnskaper. Tar utgangspunkt i bilder og illustrasjoner). Forstår temaet på morsmål - Hvor godt begrepene er organisert (f.eks overbegreper/underbegreper) Kristiansand september 2008 Hege Rangnes og Torunn S. Dahle

Arbeid med ordbanken Innhold (7) 1. Tospråklig lærer undersøker: - Kan eleven komme med eksempler - Kjenner eleven synonymer og antonymer - Forklare ord, diktat og lage setning med ti av ordene i slutten av 6 – ukers perioden. Kristiansand september 2008 Hege Rangnes og Torunn S. Dahle

Arbeidet med ordbanken Innhold (8) 2. Lærer i særskilt norsk Aktivere elevens bakgrunnskunnskap (utgangspunkt i bilder, illustrasjoner og overskrifter) Forklaring, beskrive ordet Synonym (der det er naturlig) Antonym (der det er naturlig) Assosiasjoner    Ordklasse; substantiv, verb og adjektiv Bøyning Bruke ordene i en kontekst Skriftlig/muntlig test i slutten av perioden Kristiansand september 2008 Hege Rangnes og Torunn S. Dahle

Arbeidet med ordbanken Innhold (9) 3. Kontaktlærer - Samtale om tema i klassen med utgangspunkt i elevens erfaringsbakgrunn. - Ordene blir skrevet på tavlen og står i 6- ukers perioden. - Ordene brukes aktivt i forbindelse med lærerstoffet - Lekse hver uke: Skrive fem setninger med ord fra ordbanken. - Diktat og lage setning med ti av ordene i slutten av 6-ukers perioden. Kristiansand september 2008 Hege Rangnes og Torunn S. Dahle

Kartlegging/Vurdering Vurderingsskjema/ testskjema - Vurderingsskjema og testskjema benyttes av de ulike lærergruppene. - Gir en oversikt over hvorvidt eleven har tilegnet seg ordene i ordbanken etter endt 6 ukers periode. Kristiansand september 2008 Hege Rangnes og Torunn S. Dahle

Kristiansand september 2008 Hege Rangnes og Torunn S. Dahle

Kristiansand september 2008 Hege Rangnes og Torunn S. Dahle

Kristiansand september 2008 Hege Rangnes og Torunn S. Dahle Evaluering (1) Lærerne om elevens læringsutbytte: Økt bevissthet i forhold til hva en kan, og hva en trenger å øve på. Elevene lærer ordene, dvs. ordforklaringer best. Sitter særlig bra når man har jobbet med dem både muntlig og skriftlig. Bøyning av ord og skrive setninger er vanskeligere. Økt læringsutbytte når de ulike lærerne arbeider parallelt. Det tar tid å innføre nytt system Kristiansand september 2008 Hege Rangnes og Torunn S. Dahle

Kristiansand september 2008 Hege Rangnes og Torunn S. Dahle

Kristiansand september 2008 Hege Rangnes og Torunn S. Dahle Evaluering (2) Bundet samarbeidstid mellom lærerne gir mulighet til økt grad av internasjonalisering i opplæringen (sammenliknende perspektiv). Alle lærergruppene syntes det er mer oversiktelig hva de skal jobbe med. Strukturerer undervisningen. Elevene er mer deltakende i klasseundervisningen når temaet er gjennomgått i forkant. Foreldrene kan hjelpe barna med sentrale ord. Kristiansand september 2008 Hege Rangnes og Torunn S. Dahle

Kristiansand september 2008 Hege Rangnes og Torunn S. Dahle Veien videre - Innføring av Trekantsamarbeid og ordbank på alle årstrinn på Gautesete skole. Kristiansand september 2008 Hege Rangnes og Torunn S. Dahle