Stein Dankert Kolstø IFT

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Høgskolen i Oslo IKT i naturfag Skedsmo 11. mars 2010 Tonje Hilde Giæver (memex.hio.no)
Advertisements

Stråling fra stjernene Fysikk 1
Astrofysikk & Strålingslovene
Wiens forskyvningslov og Stefan-Boltzmanns lov
Kap 02, 03 Posisjon – Hastighet – Akselerasjon
Astrofysikk & Strålingslovene
Er universet designet? Kilde: Astronomi nr. 3, mai 2006.
FYSIKK 1 Hovedlinjene i den nye læreplanen
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Eksperimentelt arbeid
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Naturfagsenteret Naturfag i norsk utdanning Anders Isnes Danmarksbesøk april 2005.
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Teknologi og forskningslære
Programfag i studiespesialiserende utdanningsprogram
Hva er fysikk? Naturen er styrt av fysiske lover og prinsipper som beskriver og forutsier fenomener i naturen og universet Planetenes bevegelser Legemers.
Programfag i studiespesialiserende utdanningsprogram
Naturfag 1.
Eksperimenter i fysikk og fysikkeksperimenter i skolen
Matematikk muntlig på studieforberedende program
Praktisk eksamen Vg2 - yrkesfag
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Rapport - bedrift Sammendrag Innholdsfortegnelse
Oppgave Se på 3BI eksamen V-1999 Gå igjennom punktene og plasser dem i gruppe etter ”produkt”, ”prosess”, ”samfunnsinstitusjon” Er det noen av spørsmålene.
Timeplan ut uka Tirsdag: Vurdering og feltnøtter
Elever som forskere i naturfag – med wiki
KJEMIKEREN: Utforsker Utforsker Bestemmer og beskriver hvordan stoffene er oppbygd Bestemmer og beskriver hvordan stoffene er oppbygd Forklarer stoffenes.
Realfag ved Bergen Katedralskole Hva er realfag?
Nye utfordringer Læringsstiler Taksonomi Læringsstrategier.
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Eksamen i Kunnskapsløftet
Nye læreplaner – føringer og konsekvenser
1 Tilrettelegging for læring av ”grunnleggende ferdigheter” Sørlandske lærerstemne 21. oktober 2005 Stein Dankert Kolstø Institutt for fysikk og teknologi.
1 Nye læreplaner – Noen utfordringer for lærerne Utdanningsforbundet 3. mai 2005 Stein Dankert Kolstø Institutt for fysikk og teknologi Universitetet i.
Elever som forskere i naturfag – ElevForsk
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Normal text - click to edit Modell, ’Cold Dark Matter, og kosmologisk konstant’
Velkommen til kjemi
Velkommen til: Debatt om ny læreplan i fysikk Norsk fysikklærerforening og Norsk fysisk selskap.
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
Fra fremmedspråkdidaktikerne ved ILS, UiO 1ILS-UiO
Tema: Økologi 1NXV Tre økter i våres: 9 mai: generell økologi
Vurdering av pedagogisk programvare i matematikk
Materiens oppbygning: Atomer, molekyler og partikkelmodellen
DIGITAL SKOLE HVER DAG Mattias Øhra. Hvor er vi i norsk skole ift. IKT? Digitale skiller:  Forskjeller mellom elever  Forskjeller mellom klassetrinn.
Viktige grunnleggende begreper innen kjemi -Kjemiske reaksjoner – Nina Aalberg/ Ellen Andersson - Skolelaboratoriet.
AST1010 – En kosmisk reise Forelesning 4: Fysikken i astrofysikk, del 1.
Hva er kjemi? Alt i naturen består av stoffer Hvordan er de bygget opp? Hvilke egenskaper har de? Hvordan kan stoffene reagere med hverandre og danne nye.
Tomatdyrking som forskningsområde Forskerne lager hypoteser og tester disse. Dette kan omfatte faktorer som temperatur belysning luftfuktighet CO 2 – nivå.
KUNNSKAPSLØFTET Ny struktur/nytt innhold i realfagene Den ”nye” eleven/studenten etter kunnskapsløftet.
Hvordan bør oppgaven bygges opp? Avsluttende arbeid Spama.
Kjemisk institutt - Skolelaboratoriet Nøkler til naturfag – mars 2016 Kursdeltakerne har «studentrollen»
Bachelor Biovitenskap Bachelorstudiet ved IBV er for deg som vil lære om biologiske prosesser og systemer, fra molekyler og celler til populasjoner og.
Are Raklev Teoretisk fysikk, rom FØ456, Forelesning 3.
Are Raklev Teoretisk fysikk, rom FØ456, Forelesning 2.
Utfordringer for ingeniørutdanningene Hallstein Hemmer Kjemi og materialteknikk Avdeling for teknologi.
Nøkler til naturfag – mars 2017 Kursdeltakerne har «studentrollen»
Studieverkstedet v/ Grethe Moen Johansen
Kjeminettverk – Førde 2017 Elevforsøk og demonstrasjoner
Kjemi på ungdomstrinnet
Hva er realfag? B – Samarbeid
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Kjerneelementer under arbeid
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Informasjon om fagvalg til Vg2
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Ny gjennomføringsløsning for eksamen og prøver
Utskrift av presentasjonen:

Stein Dankert Kolstø IFT Hva har nye studenter med seg ”i skolesekken”? Om realfagskompetanse og ferdigheter hos elevene fra videregående skole Stein Dankert Kolstø IFT

Disposisjon Kompetansebegrepet i skolen Arbeidsmåter i skolen Emner i læreplaner for naturfagene Fysikkfaget i skolen Kjemifaget i skolen Biologifaget i skolen Læreplanene ligger på http://www.utdanningsdirektoratet.no

Kompetansebegrepet i skolen Helhetlig kompetanse Jf OECD: ”Cross Curricular Competencies” i PISA (Selvregulert læring og problemløsning) (jf Kvalitetsreformen i høyere utdanning) Blooms kunnskapsstige for kompetanseutvikling: vurdere bruke reprodusere

Helhetlig kompetanse Skal utvikle fagkunnskap kunne reprodusere, bruke og vurdere Kunne søke, innhente og bearbeide informasjon Kunne granske kilder kritisk (mest i ikke-realfag?) Kunne undersøke og drøfte problemstillinger bl.a. gjennom utføring av forsøk (Ikke mye i realfagene) Kunnskap om læring Læringsstrategier (PISA: Skårer relativt dårlig) Selvregulert læring (PISA: Skårer relativt dårlig) Problemløsning (PISA: Noe bedre i mat. i praktiske oppgaver)

Helhetlig kompetanse (forts.) Kunne samarbeide (mer trent nå enn før) Kunne sammenstille og presentere resultater med bruk av kreativitet og estetikk Kunne nyttegjøre seg IKT i innhenting, bearbeiding og presentasjon av kunnskap Kunne evaluere egen innsats og egne resultat Skal ha kunnskaper og ferdigheter i ulike måter å tilegne seg ny kunnskap Kunne praktisere ansvar og toleranse Har mer trening i disse områdene nå enn før

Nye arbeids- og evalueringsformer Forsøk på å fremme nye ferdigheter / kompetanser: Forberedelsestid Åpne spørsmål Virkelighetsnære oppgaver Prøver med hjelpemidler (”Åpen bok”) Tilgang til internett på prøver Muntlig eksamen i par og grupper Prosjektarbeid Planlegge og gjennomføre forsøk

Kjemi 3KJ Eksamensoppgave 1999

Eks. i fysikk: Elevene velger data Eksempel: Oppgave 2 våren 2001. Denne oppgaven dreier seg om stråling fra mennesker. I denne oppgaven må du selv anslå verdiene på de størrelsene du trenger, gjøre rede for de forutsetningene du gjør, og vurdere svarene. Når mange personer er samlet i et rom, stiger ofte temperaturen. Mye av temperaturøkningen skyldes stråling fra dem som er i rommet. a) Bruk Wiens forskyvningslov og regn ut den bølgelengden der utstrålingstettheten fra et menneske er størst. b) Beregn hvor stor den utstrålte effekten fra et menneske er. Plugg inn verdier! matematisk modellering (sylindre), eller ’huske’ areal + kilde?

Kriteriene til vurdering formulert til elevene i eksamenssett i fysikk Gjort det klart hvilke antakelser som er gjort Fått med det vesentligste Valgt relevante eksempler Vist evne til å gjøre kvalitative vurderinger Skrevet opp lover, likninger og formler som de skriver om eller bruker i utregninger Regnet riktig Vurdert svarene Presentert besvarelsen på en oversiktlig og systematisk måte, slik at det går klart fram hva de har tenkt.

Emner i dagens læreplaner for naturfagene OBS: Nye læreplaner på vei: Fastsettes innen 1. mai 06 for Vg1-Vg3 Implementering: VG1/2/3 H06/7/8

Emner i fysikk: 2FY Kunne bruke eksperimentelle arbeidsmetoder måleinstrumenter, herunder IT-utstyr Newtons lover, bevegelseslikninger Rettlinjet, konstant akselerasjon, samt grafisk Lys og bølger (med historikk) refleksjon og brytningsloven, interferens, bølge- og partikkelmodeller Elektrisitetslære Enkle likestrømskretser, koblingsskjemaer Atom- og kjernefysikk (med historikk) Bohrs atommodell, elementærpartikler, fire vekselvirkningene Termodynamikk 1. og 2. lov, trykk og oppdrift, tilstandslikningen Energifysikk (med teknologi og miljø) beregninger med mekanisk, termisk og elektrisk energi og effekt

Emner i fysikk: 3FY Felt: elektriske, magnetiske og gravitasjon Homogene v/beregninger, magneter, induksjon, nordlys Newtons lover på skråplan og i felt Sentripetalakselerasjon, bevaring av bevegelsesmengde Einsteins postulater og spesielle relativitetsteori Samtidighet, tid, bevegelsesmengde og energi Kvantefysikk fotoelektrisk effekt, røntgenrøret, bremsestråling, pardanning, Plancks strålingskurver, Stefan Boltzmanns lov og Wiens forskyvningslov Astrofysikk Hertzspung-Russell diagrammet, stjerners utvikling,

Emner i fysikk: Fysikk som metode Både 2FY og 3FY Mål 1a og c Bruk av modeller samt hypotesebegrepet (tja) Mål 2 Eksperimentelle arbeidsmetoder (følge oppskrifter) 2FY Mål 4d Eksperimenter om modeller for lys Mål 6a Fremveksten av atommodeller 3FY Mål 6a Eksperimentell bakgrunn for fotoelektrisk effekt Mål 7e Sterke og svake trekk ved 'standardmodellen for universets utvikling’

Emner i kjemi: 2KJ Elevene skal kunne utføre forsøk Reaksjoner, bindingstyper Grunnleggende uorganisk nomenklatur Reaksjonslikninger Beregninger med atommasse, formelmasse og molar masse, konsentrasjonsangivelser Kjemisk energi og eksoterme og endoterme reaksjoner Reaksjonshastigheter, katalysatorer Oppløsnings-, syrebase- og redoksreaksjoner Hvordan forståelsen av syrer og baser har utviklet seg Hydrokarboner Med systematiske navn og aktuelle løsemidler

Emner i kjemi: 3KJ Elevene skal kunne utføre forsøk Viktigste organiske stoffgrupper Sentrale stoffers fremstillingsmåte, egenskaper og anvendelse Reaksjonstypene oksidasjon, substitusjon, addisjon, eliminasjon og kondensasjon og kunne utføre noen av dem Syrer, baser, saltløsninger og redoksreaksjoner Kvalitativt samt kunne utføre enkle beregninger Polymerer, metaller, legeringer, glass og keramer Nitrogen- og fosforholdige plantenæringsstoffer Sirkulering i naturen, fremstilling, Påvisning og fjerning av salter i avfallsvann Analysemetoder i uorganisk kjemi Titreranalyser, kolorimetrisk analyse

Emner i biologi: 2BI Arbeide praktisk i felt og laboratorium Mangfoldet i naturen klassifiseringen av organismer og deres tilpasning Bygning og funksjon Rot, stengel og blad, transport av vann og salter Hovedtrekk ved utviklingen av dyrelivet Nervesystemet, sanseorganer, hormonell kontroll, immunforsvaret

Emner i biologi: 3BI Naturen som sammensatte og foranderlige systemer Biotiske og abiotiske faktorer, energistrøm og stoffkretsløp, populasjonsdynamikk, kontroll av skadeorganismer Cellens energiomsetning Enzymaktivitet, ATP, fotosyntesen, aerob og anaerob nedbrytning av glukose Genetikk DNA og RNA, kromosom, gen og allel, proteinsyntesen, mitose og meiose, kjønnsbundet arv Evolusjonen av livet på jorda Evolusjonsteoriene, mekanismene for artsdannelse, flaskehalseffekt, grunnleggereffekt og genetisk drift, foredlingsarbeid Kunne drøfte aktuelle miljøspørsmål Forurensingsproblemer, biologiske mangfoldet, aktører i beslutningsprosesser Ta stilling til dagens forbruk …