Tankekart FreeMind Thomas, oktober 2010.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi
Advertisements

NOFA 2011 Tonje Hilde Giæver Bård Ketil Engen Leikny Øgrim
Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
- og noen norskblogger. Fra bloggen Dette likte jeg. Bildene. Ordspillene. Fortellinga fra din barndoms.
Mappevurdering Et redskap for dokumentasjon, vurdering og læring Kurset IKT og læring Høgskolen i Lillehammer, 3. mai 2010.
Tankekart FreeMind.
Hva skjer i den første leseopplæringen? Haugalandet
Publisering på internett
Nedlasting av Java Java bruker du til bl.a. å logge deg inn i nettbanken. Åpne Internett og skriv, java.com i adressefeltet, klikk Enter. Klikk på Free.
TMCore i EPiServer Leverandør av TMCore: NetworkedPlanet
Opphavsrett til åndsverk 12. mai 1961
Pilotprosjektet så langt
Pressekonferanse Pressekonferanse 25.august 2010 Storsatsing PC - er til elevene i vgs i Telemark fylkeskommune Hva betyr dette for læringsarbeidet.
Digital kompetanse – nettbasert Tonje H. Giæver Louise Mifsud.
SKRIVERAMMER SOM METODE I FREMMEDSPRÅK- UNDERVISNINGEN
Lynkursdagene 2011 Webdrive Tilgang til UiO-disker utenfor UiO-nettet Mads Lomholt usit/sas/lipk.
Lynkursdagene høsten 2011 Ansvar for egen PC ved UiO Hva bør jeg som bruker vite og gjøre..?
Av Oda, Magnus, Elfrid og Siw-Anita
- Bak enhver tekst er det arbeid
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
Digital kompetanse i studiet og praksisopplæringen •Produksjon av sammensatte tekster inkludert digitale presentasjoner (tekst, bilde, lyd, video, animasjon)
Sammensatte tekster. Oversikt over dagens økt • Basis ferdighetene vi skal jobbe med: – Lese, skrive, muntlig, digital • “Storytelling” – Focus on irregular.
Sammensatte tekster: Photo Story
Lesing av fagtekster Nordre Modum ungdomsskole
IKT og læring 1 for TOS Fagvalgspresentasjon januar 2013 Tonje Hilde Giæver/ Louise Mifsud.
© Lars-Erik Kindblad.  Et platformuavhengig verktøy for å automatisere build prosesser.  Støttes og drives av Apache Software Foundation.  Kommer ferdig.
IKT i GLU-utdanningen: Hva kan vi forvente at studentene kan?
IKT i GLU-utdanningen: Hva kan vi forvente at studentene kan? Louise Mifsud Seksjon for Digital kompetanse.
Læring av grunnleggende ferdigheter!
”Den viktigste av alle pedagogiske oppgaver er å formidle til barn og unge at de stadig er i utvikling, slik at de får tillit til egne evner.” Kilde:
Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) i utdanning og institusjon Nye førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning og internasjonale.
Programvare som stimulerer barn til lek, og kreativ og skapende bruk
Programvare som stimulerer barn til lek, og kreativ og skapende bruk
Sammensatte tekster.
Høgskolen i Oslo Litt om LMS. Hva er et LMS? l Et internettbasert, brukeravgrenset system for elektronisk kommunikasjon, publisering av elektroniske filer.
Blogger. En personlig nettbasert publikasjon ment for offentligheten Oppdateres ofte Postinger i omvendt kronologisk orden Blogger har ofte et personlig.
+ Wiki i klassen Tonje Hilde Giæver og Louise Mifsud TOS IKT1.
Den digitale skole - Et prosjekt fra utdanningsdirektoratet.
En beskrivelse av IKT i skolen Sett fra en lærers ståsted
Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
Trinn 6 Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving.
Hjelp! Jeg skal undervise i IT 2!
Intro til php - Uke3.2 - Ronny Mandal Introduksjon til PHP.
Publisering på verdensveven Kursdag 1 VÅFF, våren 2002.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Responsskriving (Samskriving – Prosessorientert skriving)
SKRIVERAMMER SOM METODE I FREMMEDSPRÅK- UNDERVISNINGEN
Opphavsrett til åndsverk 12. mai 1961
Blogg og publisering på nett
Satsingen Vurdering for læring - hvordan kan UH bidra? Kvalitetssikringsnettverk etterutdanning UH Gardermoen 3. juni 2010 Hedda B. Huse, Anne Husby, Ida.
Grunnleggende tekstbehandling
– som verktøy for refleksjon og læring Thomas, oktober 2010.
Sosiale medier (Web 2.0) – personvern – opphavsrett – nettvett…
Hvordan skrive din slektsbok
Bli kjent med IKT. © Eduke as Basisferdigheter 1. Lese 2. Skrive 3. Regne 4. Muntlig fremstilling 5. IKT.
 Format?  Layout?  Estetikk?  Program?  Visuell kommunikasjon?  Produsere, ikke bare konsumere?  Lage/gjøre, ikke bare se/høre?  Blir elevene.
Studentliv - Kurs i PR og markedsføring - Modul 10 1 Arbeid på PC Fortrolighet i arbeidet med PC Skikk og bruk IT-kontrakten Spørsmål?
STUDIETEKNIKK og gode vaner
Workshop Wiki/ Blogg Wiki. Hva er en wiki? wiki betyr fort, rask, hurtig, hastig (Hawaii) et personlig publiseringsverktøy gratis, åpent for.
Vågen IKT Skolen har 2 teknikere på dataavdelingen. Kjartan Andreas
Høgskolen i Oslo Bruk av blogg og wiki i arbeid med bokbaser – et komparativt studium Vibeke Bjarnø (IKT) og Eva Michaelsen (norsk) Avdeling for lærerutdanning.
skriftlig eksamen i norsk
Velkommen til et nytt skoleår!
Responsskriving (Samskriving – Prosessorientert skriving) Vibeke Bjarnø IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo A04 - Høst 2004.
Erfaringsbasert Læring med Linux ”Finne metoder og verktøy for å analysere handlinger hos Linux eksperter.” Hovedoppgave våren 2004 Jonas Alver.
Myter om å skrive fagtekster (Og et forsøk på å knuse mytene) Anne-Beathe Mortensen-Buan.
1 BRUK AV REFERANSEHÅNDTERINGS- VERKTØYET ENDNOTE I FORBINDELSE MED ORGANISERING AV LITTERATUR OG MANUSKRIPTSKRIVING Bibliotek for medisin og helse Mai.
Det digitale skolebiblioteket om å utvikle digitale bibliotektjenester til elever og lærere i grunnskolen.
Utskrift av presentasjonen:

Tankekart FreeMind Thomas, oktober 2010

Når kan vi bruk FreeMind/tankekart til hva? Jeg er litt rotete av meg, har mange idéer som forsvinner like fort som de dukker opp. Mine ”IKT-greier” ligger enten på den bærbare, på den nye stasjonære, på den gamle stasjonære, på ei av minnepennene, på én av de eksterne harddiskene, på maskinen på jobb, på nettet? As with other mind mapping software packages, FreeMind allows the user to edit a hierarchical set of ideas around a central concept. The non-linear approach assists in brainstorming new outlines and projects as ideas are added around the mind map. FreeMind is a free mind mapping application written in Java. FreeMind is licensed under the GNU General Public License. It provides extensive export capabilities. It runs on Microsoft Windows, Linux and Mac OS X via the Java Runtime Environment. FreeMind was a nominee for Best Project in SourceForge.net's Community Choice Awards for 2008, which featured Open Source software projects. Fra http://en.wikipedia.org/wiki/FreeMind

http://freemind.sourceforge.net/wiki/index.php/Main_Page

Oppdrag Oppdrag som metode og arbeidsmåte har i seg gamle og kjente elementer fra undervisning og læringsarbeid. Oppgaven, verktøyene og arbeidsmåten er bakt inn i oppgaveteksten. I tillegg kreves en dialog om kvalitetskriterier. De som skal utføre oppdraget må vite hva som skal være med i det de skal produsere og presentere – og så langt mulig hvordan dette blir vurdert. Oppdraget vil ofte bli løst med en eller flere multimodale tekster. Slik vil elevenes arbeid med digitale verktøy gi flere og varierte tilnærminger. Dette vil for mange virke motiverende. Fire av de fem basisferdighetene er i alle fall med: lese, skrive, snakke, bruke digitale verktøy (integrert i fag). De multimodale produktene egner seg utmerket i elevens digitale portefølje med tilhørende videre foredling. Gode produkter vil fremstå som pedagogisk tekst for økt læring.

I oppdragsjobbing står faglige emner i sentrum, bruk av digitale verktøy skal fremme læring får elevene oppdrag med strukturerte og definerte arbeidsoppgaver, tidsramma er oppgitt jobbes det både individuelt og sammen legges det til rette for idémyldring gjennom tankekart på papir eller digitalt skal elevene levere digitale produkt, f. eks. avis, plakat, hørespill, video, nettside kan produktet ledsages av visning og muntlig formidling er mange digitale verktøy tilgjengelige foreligger det veiledninger til hjelp for å løse oppdraget lagres produktene digitalt, åpent på web eller lukket i LMS skal arbeidsmåten kunne overføres til alle fag og emner satser vi på gratis programvare som kan lastes ned og installeres (på skolens og egne maskiner) brukes IKT-verktøyene etter behov, man må ikke kunne ”alt” for å nyttiggjøre seg ulike program samarbeid løfter hele gruppas digitale kompetanse gjennom legitim perifer deltakelse (Fra Høiland & Wølner: Fra digital ferdighet til kompetanse, s. 113 – 116.)

Hva lærer studentene/elevene med en slik oppgave? finne frem til kilder i bøker og på nett (http://www.vox.no/soklurt/) korrekt bruk av kilder (i hht lov om åndsverk og opphavsrett, http://www.torvund.net/index.php?page=opph-innl) bildebehandling ”avansert” tekstbehandling/desktop publishing layout å skrive bedre? bli glad i å gå på tur? annet?

Ressurser Wikipedia: Tankekart http://no.wikipedia.org/wiki/Tankekart Norsk Nettskole: Norsksidene, Prosessorientert skriving, Tankekart http://www.norsknettskole.no/fag/view.cgi?&link_id=0.1269.3644&session_id=-2 Norsk Nettskole: Tankekart – en hjelp til å bearbeide og tilegne seg kunnskap http://www.norsknettskole.no/web/view.cgi?&link_id=0.130838.163371 Naturfag.no: Digitale verktøy - tankekart http://www.naturfag.no/_alle/artikkel/vis.html?tid=1106472 Eva 2.0: Visuelt tankelandskap… (tankekart) http://evabra.wordpress.com/2009/10/27/visuelt-tankelandskap-tankekart/ Skolenettet: Om tankekart – ”en enkel bruksanvisning” http://www.skolenettet.no/nyUpload/Moduler/Statped/Enheter/Overby/Tekstfiler/Materiell/FraVegringTilMestring/Vedlegg%20nr.%2022.pdf Ung.no: Sliter du med å finne motivasjon til lekser? http://www.ung.no/art/artikkel.inc.php?id=2498&print=yes Selvrealisering.no: Tankekart som notatteknikk http://selvrealisering.no/studieteknikk/tankekart/tankekart-som-notatteknikk Bergenskolen.no: Periodeplan for 6. trinn http://www.bergensskolen.no/kjokkelvik/multimedia/archive/00291/Periodeplan_norsk_6_291577a.doc Nordre Modum ungdomsskole: Lesing av fagtekster http://www.modum.kommune.no/getfile.php/1032473.1254.tueyvtpuqt/St%C3%A5le+Br%C3%A5then+NMU++spredningskonferansen.ppt

Det beste med hjemplassen din? Installere og prøve ut? http://freemind.sourceforge.net/wiki/index.php/Download Hva skal du tankekarte? Det beste med hjemplassen din? Kvelden i kveld?