Strategiplan trafikksikkerhet i Agderfylkene

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Små og mellomstore byers rolle i kollektivtransporten
Advertisements

Tore Mauseth, plan- og miljørådgiver Årsmøte Støyforeningen 15.mars 2012 Støyhåndtering etter plan- og bygningsloven.
Arbeidsoppgaver, markedssituasjon Anlegg Lars Aksnes Bransjemøte 4. mars 2005.
Hvordan lykkes i det lokale/kommunale trafikksikkerhetsarbeidet?
Nasjonal transportplan Øyer 5. september 2011 Jan Fredrik Lund, leder programstyret Nasjonal transportplan Hvordan påvirke det videre planarbeidet? Universell.
TryggTrafikk v/ Distriktsleder Idar Ertsås Pressekonferanse 2. januar 2012.
Organisering i Trondheim: Sykkelsatsing
Reduksjon av hjorteviltpåkjørsler på vei og bane Tom André Edvardsen Mo i Rana, tirsdag 10. desember Foto: Bjørn Erik Olsen.
Generelt om Randaberg Kommunen
E i g e r s u n d k o m m u n e – motiv: Utsikt mot havet fra Varberg Egersund.
Felles fylkesutvalg Kristiansand 24. januar 2013 Reidar Braathen Prosjektleder Jernbaneforum Sør.
HH Oslo-Stockholm = regional utvikling i Nordens triangel
Hans Richardsen, Statens vegvesen
Flaskehals eller døråpner ? Trond Helleland 13/1-2009
Felles leverandør- og bransjemøte veg og bane Terje Moe Gustavsen 28. april 2010.
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
Folkehelse i Plan 29. august 2007 Lillehammer INTRODUKSJON TIL DRØFTING Asle Moltumyr HOD/MD/SHdir.
UNGDOM – en risikosportutøver i trafikken !?
”Fra helsestasjon til sykehjem” Ergoterapeuter i forebyggende arbeide NETF 12. mai 2009.
Fylkeskommunens rolle og innretning på folkehelsefeltet
Traumer og posttraumatiske reaksjoner blant nåværende og tidligere omsorgsplasserte Et samarbeid mellom Institutt for klinisk psykologi, Universitetet.
REGION NORD : 1.Sterk økning i FoU 2.EU-medlemsskap 3.Arktisk tiltakssone (risikokapital) 4.Utbygging av petroleums- virksomheten 5.Samferdsel – øst/vest-
NTP og RTP – grensesnitt og samspill Fylkesordførernes/- rådsledernes sommermøte 2011 Vest-Agder, Kristiansand 8/8 Jan Fredrik Lund, leder NTP-sekretariatet.
Arealpolitikk Ole Haabeth, fylkesordfører Østfold Fylkesordførernes sommermøte 8. aug 2011.
Veien videre 16 pilotkommuner og 1 ressurskommune Visjon om at pilotkommuner for UU gir lokalsamfunn med god tilgjengelighet, likeverd, deltaking og valgfrihet.
NTP 2010 – 2019 Drift, vedlikehold og trafikksikkerhet Bransjemøte 2. april 2008 Ole Christian Torpp.
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
Krødsherad kommune TRAFIKKSIKKERHETSPLAN
Regionplan Agder 2020 Presentasjon for Regionplanens hovedmål Utvikle en sterk og samlet landsdel som er attraktiv for bosetting og næringsutvikling.
Presentasjon Regionplan Agder Regionplanens hovedmål Utvikle en sterk og samlet landsdel som er attraktiv for bosetting og næringsutvikling både.
HP 2010 – 2013 (2019) HP for Statens vegvesen gjelder for perioden 2010 – 2019 med hovedfokus på 2010 – Programmet er etatens gjennomføringsplan.
Christian Grorud
Utsatte barn: Kommunenes tilrettelegging for samarbeid Funn fra landsomfattende tilsyn i 2008 Regional konferanse i Stavanger 2. desember 2009 Avdelingsdirektør.
Sognsveien sør for John Collets Plass - Kirkeveien
”Jeg reiser smart”-kampanjen 16. september – 30. oktober 2010.
Telenor Miljøkalkulator
Hva sier tallene oss?.
Nasjonalt sykkelarbeid Foto: Knut Opeide.
TRAFIKKSIKKERHETSTILTAK LANGS AVLASTNINGSVEI I BYGGEPERIODEN FOR FIREFELTS E6 - Sikring av myke trafikanter gjennom Steinsvingen.
VOLDSUTVIKLING I OSLO Seksjonsoverlege Knut Melhuus.
Jo Viljam Drivdal Leder - bymiljøavtale
NTP og RTP - grensesnitt og samspill Alf Daniel Moen fylkesrådsleder.
Gapet mellom behov og tilbud om læreplasser
Seniorrådgiver Øyvind Aarvig Avdeling for regional planlegging Seksjon for byutvikling, regional-, areal- og transportpolitikk Framtidens.
Regjeringens stasing på barnevern – hva foreventes av kommunene Kjell Erik Øie Statssekretær.
Barnevernet sett fra Regjeringens side Kjell Erik Øie Statssekretær
Mange bekker små gjør en stor Å! Fra helhetlig tenkning til helhetlig handling i ? Kristin Uleberg Vest-Agder fylkeskommune Prosjektleder for.
NTP og vegnettet – forfall, fornyelse og planeffektivitet v/fylkesordfører i Hordaland, Tom-Christer Nilsen.
Ingvild Kjerkol Stortingets transport- og kommunikasjonskomité Kommunikasjon og infrastruktur - ? KLP kommunekonferansen.
Rogaland Januar 2015 HMS en – her og nå – paal Ove.
Buskerudbysamarbeidet er et langsiktig, forpliktende samarbeid mellom 9 likeverdige partnere om areal, transport og miljø.
Holdningsskapende arbeid og trafikksikkerhet
Vegdirektoratet Trafikksikkerhetsseksjonen Trafikkulykker Hva er en trafikkulykker? Ulykke som inntreffer på (offentlig eller privat) veg.
Barnevernet sett fra Regjeringens side Innlegg på kommunekonferansen til Nordland Fylke Kjell Erik Øie Statssekretær
Pressekonferanse 9. mai 2003 Statsråden St.meld. nr. 31 ( ) Storbymeldingen Om utvikling av storbypolitikk.
Kreativ planlegging for en kreativ region?. Evalueringen av Felles fylkesplan Startet rundt årsskiftet 2004/2005 Har fulgt planprosessen fram til høsten.
FRILUFTSLIV FRA Naturopplevelser for livet.
Utfordringer i trafikksikkerhets- arbeidet generelt, og i forhold til barn og ungdom spesielt Direktør Kari Sandberg, Trygg Trafikk Fylkessekretær Ivar.
Foto: Bjørn Erik Olsen Regionale utfordringer og regionale planer Greta Johansen Plankonferansen Foto: Thor-Wiggo Skille.
Planstrategier og scenarier for Østfolds utvikling Elin Tangen Skeide fylkesplansjef 1.
Universell utforming i Nasjonal transportplan Partnerforum: Universell utforming og statsforvaltningen Blindern, Trine Hagen Vegdirektoratet.
Statens vegvesen Ny organisasjon fra 1. januar 2010.
SVV 2010 Forvaltningsreformen Overordnet organisering.
Trafikkulykker i Nordland Innlegg på Fylkestinget Stokmarknes, 20. april 2010 Trond Harborg.
Andelen av alle dødsulykker
Innlegg på driftssjefkonferansen 2008
Trygg Trafikk orienterer. Ungdomsrådet på Notodden
Nasjonale utfordringer og strategier for samferdsel
Lars-Inge Haslie MC – ulykker Trafikksikkerhetskonferansen 2019.
Handlingsprogram
Utskrift av presentasjonen:

Strategiplan trafikksikkerhet i Agderfylkene 2014 - 2017 Presentasjon for Politisk samordningsgruppe 13.02.2014 Vi har en egen informasjonsstrategi: For å komme frem til den, så jobbet vi med hvordan vi vill bli oppfattet:

TRAFIKKSIKKERHETSSATSNINGEN I VEST-AGDER OMFATTER SEKS HOVEDOMRÅDER Strategiplan for Agder fylkene Trafikksikkerhetsgruppa i Vest-Agder Partnerskap i tre nullvisjonsprosjekter Trafo – trafikksikkerhetsprosjekt for ungdom 18 pluss – trafikksikkerhetsprosjekt for ungdom Samarbeid med Trygg Trafikk

Hovedmål for planen er: Det skal maksimalt være 32 drepte og VISJONER OG MÅL En visjon om null drepte og hardt skadde i trafikken (Nullvisjonen) ligger til grunn for strategiplanen. Hovedmål for planen er: Det skal maksimalt være 32 drepte og hardt skadde i vegtrafikken i Agderfylkene i 2024

Drepte og hardt skadde i Aust-Agder – Utvikling 2000-2012 og målkurve for 2014-2024

Drepte og hardt skadde i Vest-Agder – Utvikling 2000-2012 og målkurve for 2014-2024

Trekk ved ulykkesbildet i Aust-Agder Ulykkesstatistikken for Aust-Agder viser en svært positiv utvikling, med mer enn en halvering av drepte og hardt skadde etter år 2000. Ulykkesstatistikken for 2007-2012 viser: 18 prosent av alle drepte og hardt skadde i Aust-Agder ble drept eller hardt skadd i MC-ulykker og 7 prosent i mopedulykker. I begge tilfeller er Aust-Agder fylket med høyest andel. Aust-Agder er blant fylkene der andelen alvorlige utforkjøringsulykker er høyest. 42 prosent av alle drepte og hardt skadde i fylket ble drept eller hardt skadd i utforkjøringsulykker. 20 prosent av alle drepte og hardt skadde var i alderen 16 – 19 år. Det innebærer at Aust-Agder er det fylket der andelen alvorlige ulykker i denne aldersgruppen ligger høyest.

Trekk ved ulykkesbildet i Vest-Agder Tallet på drepte og hardt skadde i Vest-Agder er mer enn halvert fra 2000 til 2012. Trenden har vært særlig positiv for fylkesvegnettet. Ulykkesstatistikken for 2007-2012 viser: 37 prosent av alle drepte og hardt skadde i Vest-Agder ble drept eller hardt skadd i møteulykker. Vest-Agder er blant fylkene i landet med høyest andel møteulykker. 15 prosent av alle drepte eller hardt skadde i Vest-Agder ble drept eller hardt skadd i MC-ulykker. Det er kun Aust-Agder som har en høyere andel. Vest-Agder er blant fylkene med høyest risiko for å bli drept eller hardt skadd pr kjørte km på fylkesvegnettet.

SATSNINGSOMRÅDER I STRATEGIPLANEN Nasjonal Transportplan 2014-2023 har som mål at vekst i persontrafikken i byer og tett-steder skal tas av kollektiv, sykkel og gange. Dette stiller krav til økt trafikksikkerhetsfokus overfor disse gruppene og legger føringer for det regionale trafikksikkerhetsarbeidet. Trafikksikkerhetsarbeidet i kommunene skal styrkes ved å tilføre etatene kunnskap, holdninger og kompetanse Påvirke arbeidsgivere i offentlige og private virksomheter til å ta inn trafikksikkerhet i Homolog internkontrolldokumenter.

Satsningsområder forts. Barn og unge skal sikres tilstrekkelig informasjon om trafikksikkerhet og god trafikkopplæring i barnehage og skole. Redusere utforkjøringsulykker og møteulykker ved tiltak i veg- og trafikkmiljø. Sikre myke trafikanter, fotgjengere og syklister gjennom fysisk tilrettelegging, kampanjer og kunnskapsoppbygging. Effektivisere og spisse politi og vegvesens kontrollvirksomhet mot utsatte målgrupper.

PLANLEGGINGS- OG SAMORDNINGTILTAK Samordning politisk og administrativt nivå Oppfølgning av fylkeskommunalt trafikksikkerhetsarbeid Oppfølgning av kommunalt trafikksikkerhetsarbeid Samordnet areal- og transportplanlegging Trafikksikkerhet og folkehelse Trafikksikkerhet i kollektivtransporten Samordning med andre aktører Trafikksikkerhet og HMS

HOLDNINGSSKAPENDE ARBEID LIVSFASER OG ULYKKESRISIKO

HOLDNINGSSKAPENDE ARBEID Informasjon og opplæring i barnehage og skole Nullvisjonsprosjektene «Ikke tøft å være død», «Si i fra», «Kampen for livet» Tiltak for russen Trafoen – ungdomsprosjekt 18pluss – ungdomsprosjekt sammen med Aust-Agder 65+ for eldre bilførere Nyttårsaksjonen felles med Aust-Agder Sykkelgården på Myra i Arendal

KONTROLLTILTAK Politiets og UP’s kontrollinnsats - fartskontroller - ruskontroll - kontroll bruk av personlig utstyr - reaksjon på aggressiv og annen farlig adferd - økt oppmerksomhet på annen kriminell aktivitet langs veien Statens vegvesens kontrollinnsats - tungbil - kjøre- hviletid - sikring av last - bilbelte - ATK

TILTAK I VEI OG TRAFIKKMILJØ Redusere møteulykkene Redusere utforkjøringsulykkene Sikring av myke trafikanter Trafikksikkerhet i drift og vedlikehold

www.vaf.no