U TDANNING OG FORSKNING AV BETYDNING FOR SAMHANDLINGSREFORMEN Marianne Hedlund, dekan ved Helse- og sosialfag, HiT.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kompetanse i lys av samhandlingsreformen
Advertisements

Utdanning for velferd Ekspedisjonssjef Toril Johansson.
Samhandlingsreformen Rett behandling på rett sted til rett tid
Samhandlingsutfordringer sett fra helsemyndighetenes perspektiv
N orges mest framtidsrettede fagskole, der fagmiljøene møtes og kompetanse utvikles SAMHANDLIGSREFORMEN Pål Storå avd.leder helsefag fagskolen.gjovik.no.
Psykisk helsevern i ny helsereform Dagsenterkonferansen 5
Kommunens helsetjenester i samhandlingens tid.
Samhandlingsreformen - nytt og endret lovverk
12. september 2012 Samlingssjef Britt Rakvåg Roald
Helse Sør-Øst og Høgskolen i Telemark – Status og muligheter for bedre samspill? Marianne Hedlund.
Haugalandsløftet Møte i styringsgruppen Kari Ugland, samhandlingssjef.
Samhandlingsreformen og nasjonal strategi for habilitering og rehabilitering Møteplass: Allmennhelse 13. Mai 2009 Mette Kolsrud forbundsleder.
Kompetanseutfordringer og behov for kvalifisert arbeidskraft i arbeidslivet. Regionleder Arild Sørum Stana.
Erfaringer fra Kristiansand kommune Ved psykolog Kenneth Haugjord
Samhandlingsreformen – hvor står psykisk helse og rusfeltet?
Samhandlingsreformen med særlig fokus på psykisk helse- og rusfeltet
- Samhandlingsreformen –
Trondheim Helseklynge
Samhandlingsreformen sett fra en stor kommunes ståsted
Tverrfaglig videreutdanning i eldreomsorg AHS studieåret
Samhandlingsreformen Kommunestyresalen 16.5 og og19.06 og Signe Louise Berthelsen Rigmor Måntrøen Mette Braathen.
Samhandlingsreformen Sikre bærekraft og kvalitet
Fagskoleutdanning for å sikre relevant arbeidskraft i virksomheten.
Samhandlingsreformen og nye helselover Sentermøte 15. desember 2011 Wenche Jensen.
Utfordringer i forhold til kompetanse Gjøvik kommune tjenesteområde Helse og omsorg.
Samhandlingsreformen
Norsk Ergoterapeutforbunds lederseminar De nye helsetjenestene Mette Kolsrud Forbundsleder i Norsk Ergoterapeutforbund.
Er vi rusfaglig klar for samhandlingsreformen?
1 Samhandlingsreformen: Hvor er fysioterapeutenes plass? Høstseminar avd Buskerud FORBUNDSLEDER EILIN EKELAND.
1 Samhandlingsreformen: Hvor er fysioterapeutenes plass? Dagseminar tillitsvalgte i Aust-Agder FORBUNDSLEDER EILIN EKELAND.
1 Samhandlingsreformen: Utfordringer og påvirkningsarbeid - fysioterapeutenes plass i ny kommunehelsetjeneste? NFF
St.meld. 25 (2005 – 2006) Mestring, muligheter og mening «De fleste undersøkelser peker på dagligliv, måltider, aktivitet, sosiale og kulturelle forhold.
Relevant utdanning med høy kvalitet – realistiske forventninger til norsk høyere utdanning Marianne Harg, president i Tekna NOKUT-konferansen
Undervisning Irene W. Langengen Forskningsbibliotekar
Hvordan møter kommunene samhandlingsreformen?
Samhandlingsreformen Blå byer blir røde Helse- og omsorgsminister Bjarne Håkon Hanssen 31. mars 2009.
Hans Seierstad, Leder i KS i Oppland og ordfører i Østre Toten Begrensninger og muligheter Dialogkonferansen 2011.
HVA ER HABILITERINGSTJENESTEN FOR BARN OG UNGE?
Samhandlingsreformen Av Vigdis Giltun. Riktig diagnose: Må samle et helhetlig ansvar for helsetjenesten Behov for mer spesialiserte helsetjenester i kommunene.
Samhandlingsreformen -betydning for ergoterapi?
Stortingsmelding 13 Utdanning for velferd – Samspill i praksis
Samhandlingsreformen SAFO SørØst Høstmøte Hva er samhandlingsreformen? Forebygge fremfor bare å reparere Få kommune og Spesialisthelsetjenesten.
Virtuell avdeling et nødvendig bindeledd i oppfølging av den utskrevne multisyke eldre pasienten?
St.meld. nr. 47 ( ) Samhandlings- reformen Rådmann Arve Semb Christophersen Larvik kommune Larvik – der det gode liv lever!
Ringsaker kommune.
Palliativ enhet UNN Harstad Samhandling i praksis
Kva treng helsevesenet av kompetanse for å takle dei utfordringar vi står overfor framover.
Helse- og velferdstjenestene: Kompetansebehov og utfordringer for UH-sektoren – innledning ved dekan Kjell Ivar Iversen, Avdeling for pedagogikk og sosialfag,
Samhandlingsreformen Hva kan dette ha å bety for kommuner og helseforetak? Daniel Haga 1.
Samhandlingsreformen Bodø 19. oktober 2010 Sigrid J. Askum KS Helse.
KS Arbeidsgiverutvikling 2009
Kompetansebehov i fremtidens spesialisthelsetjeneste RSA, Torbjørg Vanvik Direktør for eierstyring.
OMSORG 2020 Omsorg 2020 er regjeringens plan for omsorgsfeltet – Prioritere områder i omsorgsfeltet – Styrke kvaliteten og kompetansen.
Samhandlingsreformen Fagforbundet - sykehusnettverket Inger Mette Nilstad 6. mars 2009.
1. Virksomhet Samfunnshelse og integrering – etablert Avdelinger: o Integrering og migrasjonshelse o Seniorsentrene o Opptrening og rehabilitering.
Samhandlingsreformen og ledelsesutfordringer Januar 2009.
| Workshop om samhandlingsstatistikk - SSB og Helsedirektoratet | 1 Samhandlingsreform og to nye lover: Behov for ny kunnskap.
Utdanning for velferd 1. 2 Mål om å videreutvikle de helse- og sosialfaglige utdanningene på alle nivåer. Flere store reformer er begrunnelsen og bakgrunnen.
Helse- og omsorgsdepartementet Norsk mal: Startside Alternativ 2 Helse- og omsorgsdepartementet Oppfølging av HelseOmsorg21 med fokus på kunnskaps- og.
Slik vil samhandlingsreformen gjøre helse og omsorg bedre Ekspedisjonssjef Bjørn Erikstein Det nasjonale dekanmøtet i medisin Oslo, 6. juni 2011.
Folkehelsearbeidet i Norge. Hva er folkehelse? Folkehelsa beskriver helsetilstanden til befolkningen sett under ett Ikke en beskrivelse av helsa til hver.
Prosjekt vår 2016 Samlokalisering av allmennlegetjenester og kommunale helse- og omsorgstjenester Økt tjenestekvalitet?
Helse og utdanning FSTL Høstmøte Trondheim, 17. oktober 2016 Hilde Grimstad Prodekan, professor Det medisinske fakultet NTNU.
Samhandling - hvordan skape pasientens helsevesen Dialogmøte Molde 31
Jesper W. Simonsen, divisjonsdirektør SHP-konferansen, Hamar
Ledelse - pasientens helsetjeneste og behovet for et paradigmeskifte ?
Samhandlingsreformen – St. meld nr 47 ( )
KVALITETSPOLITIKK for Rehabiliteringsklinikken
Hva er kommunenes utfordringsbilde ? Perspektiver fra Lindås kommune
Samhandling - hvordan skape pasientens helsevesen Dialogmøte Molde 31
Utskrift av presentasjonen:

U TDANNING OG FORSKNING AV BETYDNING FOR SAMHANDLINGSREFORMEN Marianne Hedlund, dekan ved Helse- og sosialfag, HiT

E T KORT TILBAKEBLIKK 2

N OEN UTFORDRINGER SOM DANNET BAKGRUNN FOR SAMHANDLINGSREFORMEN 3

4

S AMHANDLINGSREFORM OG FRAMTID I 5

S AMHANDLINGSREFORM OG FRAMTID II 6

S AMHANDLINGSREFORMENS INTENSJONER • En tjenestereform som viser vei framover • Satse mer på å forebygge framfor bare å reparere helseproblem og skader • Tidlig innsats framfor sen innsats • Få ulike ledd i helsetjenesten til å jobbe bedre sammen • Flytte tjenester nærmere der folk bor • Flere oppgaver til kommunene og penger til å utføre dem. • Samle spesialiserte fagmiljøer som er sterke nok • Bedre for pasientene - sterkere brukermedvirkning 7

S AMHANDLING OG UTDANNET PERSONER I HELSE OG OMSORG Helse- og omsorgstjenestene er kompetanseintensive virksomheter med stor faglig bredde i personalet. En relativt stor andel ansatte i helse og sosialfag sektoren er uten relevant fagutdanning,(38 % totalt i 2009)  Totalt i de kommunale helse- og omsorgstjenestene av helsefagarbeidere (32 %), sykepleiere (16 %), vernepleiere, leger, fysioterapeuter, ergoterapeuter, sosionomer, barnevernspedagoger mv. Høyere utdanning må vektlegge mer tverrfaglighet og tverrfaglige aktiviteter. I spesialisthelsetjenesten vil det som nevnt skje en ytterligere spesialisering 8

U TDANNING I HELSE OG OMSORG OG SAMHANDLINGSREFORMEN ? Realisering av samhandlingsreformen vil kreve  Innholdet i utdanningene bør speile samhandlingsreformen  Utdanningsprogrammene i helse bør vektlegge kommune- og folkehelseperspektivet  Utdanningsprogrammene bør styrke forløpstenking, bygge samhandlingskompetanse på tvers av profesjonsgrenser, styrke kompetansen om brukermedvirkning, forebygging mv.  Ha høy kvalitet i profesjonsutøvelsen, særlig knyttet til forebygging og kronikerne  Kunne systematisk metodevurdering og kunnskapshåndtering  At utdanningene i helse og omsorg bidrar med relevant forskning og forskningskompetanse 9

HS UTDANNINGER OG FORSKNING OG SAMHANDLINGSREFORMEN A. HITs utdanninger i helse og sosialfag HITs utdanninger i helse og sosialfag Eksisterende bachelor utdanning i spl møter samhandlingsreformen bra og det samme gjelder flere videreutdanninger: Helsesøster (forebygging) Aldring og eldre omsorg Demens og psykisk helse hos eldre Psykisk helsearbeid  Mulige endringer : Y-vei utdanning for å utdanne de e mange ufaglærte? Mer ettersp etter spl i kommunene? mer spesialistutdanninger, mer masterutdanning i helse? Samspill og samhandlingutdanninger på tvers av utdanningsprogram? B. Forskning og utvikling Kunnskapssenter for omsorg og kommunene SOF sørSOF sør  Enkeltforskere og grupper på relevant tematikk for reformen: Eldreforskning, Psykisk helse, et utvidet helsebegrep (ernæring og folkehelse, forebygging og rehabilitering), minoritetsproblematikk (Velferdsteknologi) 10