Trender og drivere for sykehusutvikling

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Noen tanker om samhandling
Advertisements

Kompetanse i lys av samhandlingsreformen
Målsettinger og oppgaver for handlingsplanen: Nasjonal handlingsplan for helse. Supplerende vaksinering av befolkningen. Gjennomføringsmekanismer og kontroll.
NHO-Frokostseminar - Friske kronikere -
Nordlandsløftet Forum Nordlandsløftet 7. – 8. november, Skagen Hotel
Samhandlingsreformen
Samhandlingsreformen Rett behandling på rett sted til rett tid
Samhandlingsutfordringer sett fra helsemyndighetenes perspektiv
Tema for presentasjonen.
N orges mest framtidsrettede fagskole, der fagmiljøene møtes og kompetanse utvikles SAMHANDLIGSREFORMEN Pål Storå avd.leder helsefag fagskolen.gjovik.no.
Kommunen og samhandling - utfordringer
Samhandlingsreformen Eldrerådskonferanse, Honne 19. september 2012 Gunvor Øfsti, SI.
Kommunens helsetjenester i samhandlingens tid.
Helse og sykdomsbegrepet
Morgendagens kompetanse – til virksomhetens beste og til innbyggernes beste! Gudrun Haabeth Grindaker Direktør 19. mars 2012.
- Samhandlingsreformen –
Styrende dokumenter 2013 •Styringsdokument 2013 for St. Olavs Hospital HF • Protokoll fra foretaks- møte i St. Olavs Hospital HF –18. februar 2013 –Krav.
Temasamling Irene Sørås Temasamling 3 Radisson Blu Gardermoen 27 november 2012 Gjennomgang av spesialitetsstruktur og -innhold Oppsummering fra.
Den internasjonale sykepleierdagen- NSF Vestfold v/fagdirektør Anita Schumacher Sykehuset i Vestfold HF.
Statssekretær Roger Ingebrigtsen Helse- og omsorgsdepartementet Norsk Dagkirurgisk forum, 8. januar 2010 Samhandling mellom primærhelsetjenesten og dagkururgiske.
Lov om spesialisthelsetjenesten m.m.
Nasjonalt senter for telemedisin. Vi har en visjon Gode helsetilbud til alle, uavhengig av tid og sted.
”Samhandlingsreformen”
Storskala utbredelse av elektronisk utveksling av helseopplysninger Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, prosjektleder.
| Helsedirektoratet, omgivelser og samfunnsoppdrag| 2 Om Helsedirektoratet Fagdirektorat og myndighetsorgan underlagt Helse- og omsorgsdepartementet.
Framtidige helsetjenester - behov for desentralisering
E-samhandling 1-2 linje i Vestfold - en ny start Kommuneoverlege Ole Henrik Augestad Sandefjord kommune ehelseseminar, Sandefjord,
Hvordan kan samhandlingsreformen gi bedre diabetesomsorg?
Mangfold Landskonferanse…… Trondheim september 2011 Administrerende direktør Nils Kvernmo.
Strategidokument for de regionale helseforetakene Forskning som strategisk satsingsområde i spesialisthelsetjenesten.
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Hilde Gaard, prosjektleder.
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, medisinsk.
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, medisinsk.
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, medisinsk.
Helse – Midt 6. mars 2012 Erik Torjussen A-larmBrukermedvirker.
Helse- og omsorgskonferansen 2011 High-tech for de få eller nyvinning for de mange? Adm. direktør Gunnar Bovim, Helse Midt-Norge RHF 7. november 2011.
Det digitale nettsamfunnet og helse. Kan vi skape morgendagens helseplan med gårsdagens løsninger?
LVSH Konferanse 8-9 april 2010 For styret i LVSH Anita Ihle Steen
Samhandlingsreformen fra et forskningsperspektiv Lederkonferanse om samhandlingsreformen Simon Neby, PhD Seniorforsker Uni Rokkansenteret.
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, medisinsk rådgiver,
Hvilke forventninger og planer har St. Olavs Hospital knyttet til at reformens hensikt skal kunne bli en realitet? Samhandlingssjef Rolf J. Windspoll.
VELKOMMEN Til samarbeidsmøte mellom Kommunene og St. Olavs Hospital, avd. Orkdal sykehus Adm. direktør Nils Kvernmo den 24. mars 2010.
Samhandlingsreformen -betydning for ergoterapi?
Samhandlingsreformen – Hva skjer?
St.meld. nr. 47 ( ) Samhandlings- reformen Rådmann Arve Semb Christophersen Larvik kommune Larvik – der det gode liv lever!
Etiske dilemmaer i en leders hverdag
Kommunehelsereformen - lokale/regionale utfordringer
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gunn-Hilde Rotvold, Prosjektleder,
Samhandlingsreformen i kommunene- Erfaringer fra Ski kommune
Kommunenes fremtidige behov for medisinsk kompetanse. Rune Hallingstad Fagleder Helse og velferdsavdelingen.
Kompetansebehov i fremtidens spesialisthelsetjeneste RSA, Torbjørg Vanvik Direktør for eierstyring.
Samhandlingsreformen og ledelsesutfordringer Januar 2009.
Produkt av prosessen Intensjonsavtalen. Intensjonsavtalen er «sluttproduktet» Intensjonsavtalen har flere formål: –Formelle Gi kommunestyrene i de fem.
Samhandlingsreformen Stiklestad, 15. juni 2010 Daniel Haga Direktør for samhandling HMN - Hvilke utfordringer er det reformen skal løse?
Lørenskog kommune PUBLISERT: OMRÅDE: TEMA: SAMHANDLINGSREFORMEN LOSBYSEMINARET 2011RÅDMANN TRON BAMRUD.
Drammen 30. september 2016 Bjørg Th. Landmark Velferdsteknologiens plass i helsetjenesten Hvilke refleksjoner gjør du deg i forhold til ordet velferdsteknologi?
Samhandling - hvordan skape pasientens helsevesen Dialogmøte Molde 31
Nasjonal og regionale utviklingstrekk innen IKT
Ledelse - pasientens helsetjeneste og behovet for et paradigmeskifte ?
Helseforetak – bedrift eller forvaltning?
Mobiliseringskonferanse Interreg
Styrende dokumenter 2013 Styringsdokument 2013 for St. Olavs Hospital HF Protokoll fra foretaks-møte i St. Olavs Hospital HF 18. februar 2013 Krav og rammer.
2016: Mer enn 25 prosent over 67 år 21 – 24 prosent 18 – 20 prosent
Samhandlingsreformens betydning for St. Olavs Hospital;
Bred eller smal – rund eller spiss og klar?
Arbeidsmøte med foretakstillitsvalgte og foretakshovedverneombud møte 1 – 16.januar 2018 TA MED STORE POST-IT.
Styremøte 20. juni 2018.
Nasjonalt velferdsteknologiprogram
Samhandling - hvordan skape pasientens helsevesen Dialogmøte Molde 31
Tjenesteyting i en brytningstid
Utskrift av presentasjonen:

Trender og drivere for sykehusutvikling v/fagdirektør Per Engstrand

Fremtidens helsevesen Helsesektoren kan kræsje om tyve år Fremtidens Helse-Norge "En utvikling som truer vår samfunnsøkonomiske bæreevne". Samhandlingsreformen

Det er tre dominerende drivere i utvikling av spesialisthelsetjenesten: Endring i befolkningens behov og forventninger, Utvikling av medisinsk metode og teknologi Endring i helsetjenestens rammevilkår (politisk og økonomisk). SSHF sin strategiske plan tar hensyn til dette ved å bygge på nasjonale, regionale og lokale føringer og ble vedtatt av SSHF’s styre 22. juni 2011.

Myter og trender Fremtidens helsevesen er avhengig av at vi avkler mytene og forholder oss reflektert til nye trender. En rekke utfordringer i finansiering, prioritering og organisering i fremtidens helsevesen er dilemmaer som ikke har entydige løsninger men som blir enda vanskeligere å løse om de blir møtt med svart-hvitt tenkning og mytedannelser Hans Olav Melberg førsteamanuensis i helseøkonomi, Universitetet i Oslo , Lars Erik Kjekshus førsteamanuensis i organisasjon og ledelse, Universitetet i Oslo

Påstand. Eldrebølgen er en flodbølge Det er en vanlig oppfatning at eldrebølgen vil gjøre at helseutgiftene stiger betraktelig i fremtiden. Andre viktigere drivere økte krav fra pasienter ny teknologi, …..

Påstand Pasienter er kravstore helsekonsumenter som velger fritt i et helsemarked Forskning viser at pasientene i liten grad velger fritt og i møte mellom behandler og pasient oppfører pasienten seg fortsatt som pasienter først og fremst og søker at behandler tar de kvalifiserte avgjørelsene

Påstand Helsevesenet er et nasjonalt anliggende Helsevesenet planlegges og organiseres etter prinsippene om et homogent og ensrettet nasjonalt helsevesen. Men det norske helsevesenet endrer seg med både økt innvandring og økt internasjonalisering. Endrede internasjonale regler åpner opp for større flyt av helsepersonell og pasienter.

Sykdomsforekomst Levekår – små endringer? Infeksjonssykdommer – resistente mikrober… Sykelig overvekt God behandlingseffekt…..

Ischemisk sykdom Norge

Påstand IT skaper en enklere hverdag Helsevesenet er teknologidrevet og det er stor tro på at vi kan løse morgendagens utfordringer med ny teknologi. Sikrer og gjør tilgjengelig informasjonsflyt Nødvendig for å betjenes ny teknologi IT skaper også økt kompleksitet. IT skaper økte muligheter men også nye samhandlingsproblemer og sårbarheter, truer personvernet.

Teknologisk utvikling Prosedyrer – og operasjonsteknikk Mer presis, færre bivirkninger, kortere liggetid Endoskopisk teknikk Miniinvasiv teknikk Navigasjonsutstyr kirurgi Robotteknologi Robot m navigering Telemedisin – multidisiplinær samarbeid

Kompetanse MTU utvikling øker behovet for kompetanseutvikling Stor avgang pleiepersonell – mindre behov pga mindre liggetid og tjenesteoverføring til primærhelsevesenet.

Nye organisasjonsreformer blir lagt til som lag på lag. Påstand Sykehus er dinosaurer som i liten grad tar til seg nye organisasjonsløsninger Sannheten er at sykehusene endrer seg med stor fart - og kanskje i for stor fart? Nye organisasjonsreformer blir lagt til som lag på lag. De ulike organisasjonsløsningene øker kompleksiteten snarere enn å gjøre hverdagen enklere

Påstand Blårussens inntogsmarsj ødelegger norsk helsevesen Det er en utbredt oppfatning i helsevesenet at det er økonomer som innfører reformer som er fremmed for norsk helsevesen. Radikale markedsreformer og incentivsystemer ble først og fremst omfavnet og innført av ledere med medisinskfaglig bakgrunn. Selv om reformene kan skape problemer, og ikke alle reformer vil være gode, så er det en myte at man kan løse problemene ved å gå tilbake til "slik det var før".

Samhandling Desentralisering av tjenester – hvor mye Primærhelsetjenester får oppgaver knyttet til de store pasientgruppene Behov for sorteringskompetanse Neye behandlingsenheter i kommune

Pasient fokus Enda større plass til mennesket i en høyteknologisk medisinsk verden En lederutfordring å styre etter verdier, etiske rammer og prioriteringer