Læringsmiljø og pedagogisk analyse En strategi for skoleutvikling

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Organisering og roller i Lp modellen PPT sine roller
Advertisements

Kjennetegn ved gode forebyggende tiltak
Fra prøving og feiling til
Læringsmiljø Hadeland /11 – 2013/14 Felles skoleutviklingsprosjekt for Gran, Lunner og Jevnaker i samarbeid med Karrieresenteret OPUS Hadeland.
Hurum PPTs erfaringer med LP
Arbeid med atferdsproblemer Med LP-modellen i verktøykassa
Forventninger og videre arbeid…...
Rapport Nr Ann Margareth Aasen og Kristin Søby ”Vi ser at det funker” En kvalitativ og kvantitativ evaluering av arbeidet med LP-modellen
Fra prøving og feiling til
PALS – Skoleomfattende tiltaksmodell
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Pedagogisk analyse.
LP-modellens endringsstrategi
Pedagogisk psykologisk tjeneste
Presentasjon av LP-modellen
Rektoropplæring Gardemoen Hanne Jahnsen
Lederperspektiv på prosjektet, Framtida nå, les og forstå
Systemrettet arbeid i PP tjenesten
Modul 1 Lillegården kompetansesenter
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE 11.SEPTEMBER 2013 Stikkord og dato.
Fagdag 2. januar Andre Medarbeidere
Tilpasset opplæring og spesialundervisning
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Pedagogisk utviklingsarbeid
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Ungdomstrinn i utvikling
MØTE FOR SKOLELEDERE TEMA: REKTOR OG SKOLELEDELSENS ROLLE I PEDAGOGISK UTVIKLINGSARBEID – MED UTGANGSPUNKT I VURDERING FOR LÆRING.
Læringsmiljø Bunntekst.
Forebygging av frafall/ bortvalg - Ingen tryllestav! Noen utfordringer sett med utgangspunkt i evaluering av tiltak i arbeidet mot frafall.
Systemrettet arbeid i PP-tjenesten
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Den systemteoretiske analysemodellen Levanger 20. – 21. april 2006
Organisering og arbeidet i kommunene
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
Kompetanse og lærerprofesjonen - bruk av evidens i den praktiske pedagogikken Professor Thomas Nordahl Senter for praksisrettet utdanningsforskning
Ulikheter og variasjoner
UTDANNINGSVALG i det 13.årige skoleløpet. Hele skolens ansvar! Elev Foresatt Lærer Karriereveileder Rektor Skoleeier Lokalt næringsliv.
Horten vidergående skole
«Fra planer til gode mål og tiltak»
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Tilpasset undervisning PPT – sakkyndig vurdering og veiledning
Intro til rapporter fra PPT Skien Systemarbeid: Systematisk endringsarbeid 1.Grunnlinje 2.Mål4.Analyse 5.Tiltak6.Evaluering 3.Observasjon.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Relasjonsbasert klasseledelse Haugalandet
Haugalandet 2015 – 2017 skolebasert kompetanseutvikling
Prosjektplanen og rolleavklaringer
Læreren som leder Rapport 2006 Et kompetanseløft på området læringsmiljø.
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
DIGITAL SKOLE HVER DAG Mattias Øhra. Hvor er vi i norsk skole ift. IKT? Digitale skiller:  Forskjeller mellom elever  Forskjeller mellom klassetrinn.
Prinsipper for arbeid i lærergruppene Levanger 20. – 21. april 2006 Torunn Tinnesand lp-modellen læringsmiljø og pedagogisk analyse.
Ungdomstrinn i utvikling 1. samling i pulje 4 for skoleeiere og skoleledere Internett:
Enhet skole Hemnes kommune Strategisk plan
Velkommen til samling for regionsledere Nyheter fra Utdanningsdirektoratet (skoleutvikling, etter- og videreutdanning): Ungdomstrinnsatsning Mulig videreføring.
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
Internasjonalisering
Bedre gjennomføring av det 13-årige opplæringsløpet
Læringsmiljøprosjektet Hva har vi lært og hva har vi oppnådd?
Skolebasert kompetanseutvikling
Utvikle en felles plan for faget utdanningsvalg i Vestfold
Kultur for læring Individuell og kollektiv læring
Profesjonelle læringsfellesskap
Fra kunnskap til handling
Skolebasert kompetanseutvikling
SKOLEUTVIKLING GJENNOM ERASMUS+
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Læringsmiljø og pedagogisk analyse En strategi for skoleutvikling www.lp-modellen.no Torunn Tinnesand

Hva er LP-modellen? En innovasjonsstrategi med tre faser: initiering, implementering og institusjonalisering En strategi som er basert på forskning og erfaring om hva som bidrar til elevers faglige og sosiale læring. skolene som deltar får evaluert egne resultater sammenlignet med andre (landsgjennomsnitt). En organisering av samarbeid mellom viktige aktører i en 2-årig utviklingsprosess (skole, PPT-OT, skoleeier) En analysemodell og et verktøy til bedre forståelse og håndtering av utfordringer i skolehverdagen.

Initieringsfasen: Analyse av hovedutfordringer – erkjenne utviklingsbehov ledergruppe, tillitsvalgte, avdelinger, lærere Valg av utviklingsstrategi – forankre i eksisterende planer, tydelig begrunnelse Eierforhold i hele ledergruppa Minimum oppslutning i personalet 75 % Klargjøring av ressursbruk gjennom hele prosessen Ressurspersoner til sentrale roller Organisering og tilpasning til lokal kultur

Organisering/roller Lærergrupper, på tvers av etablerte team/avdelinger, 5 – 7 personer med fast gruppeleder LP-koordinator skole: følger opp gruppeledere, kontaktperson internt og eksternt Skolens prosjektgruppe – rektor, avd.ledere, koordinator, gruppeledere, veileder: løfte enkelte utfordringer til skolenivå, sørge for forankring og spredning av erfaringer PPT-OT: Veiledning lærergrupper og prosjektgruppe Skoleeier/koordinator fylke: Forankring, legitimitet, spredning? Lillegården kompetansesenter: Opplæring Veiledning av lærergrupper, veiledning/oppfølging PPT-OT og gruppeledere Nettverk: prosjektgrupper fra flere skoler HiHm, SePU: Evaluering

TEORI Systemteori: handlinger/atferd må forstås i lys av forhold i systemene de viser seg i. Innovasjon, endring, lærende organisasjoner. Skolekultur og ledelse: betydning for utviklings- og endringsprosesser Kommunikasjon og samhandling i grupper.

System Individ Ulike perspektiver på elevenes handlinger og læring i skolen Kontekst System Individ Aktør

Analysemodellen Formulering av problemstilling Målformulering Informasjon Analyse av opprettholdende faktorer --------------------------------------------------------------------------- Utvikling av strategier og tiltak Gjennomføring av valgte tiltak Evaluering Revidering

Systemanalyse Tiltak Tiltak Elever viser lav innsats Opprett- holdende faktor Opprett-holdende faktor Tiltak

Noen vanlige utfordringer Uro som hindrer undervisning og læring Elever viser lav motivasjon og innsats Elever kommer for sent til timer Fravær fra undervisning og prøver Høyt fravær gjør grunnlaget for vurdering vanskelig Yrkesfagelever viser lav motivasjon for fellesfag Elevers bruker PC til sosiale medier i timer

Mulige opprettholdende faktorer mht Dale/Wærness Mange jobber mye utenom skolen og har liten tid til skolearbeid Lærere stiller små krav til elevene Urealistiske forventninger til egne resultater ift innsats Skoleinnsats har lav status i ungdomsmiljøet Lav elevaktivitet, mye instrumentell og fragmentert formidling av kunnskap Mange elever viser lav motivasjon for skolearbeidet Elevkulturen er preget av selvsentrering og små forventninger til fellesskapet Undervisningen er preget av ettergivenhet for å unngå bråk Lærere gir lite konkret og læringsstøttende tilbakemelding på arbeidet Lite differensierte læringsarenaer og arbeidsmåter Lærernes holdning til lærer og elevrolle Elevene opplever at de har liten innflytelse Elevene kjenner ikke målene i læreplanen

Mange takk til deltakerne! Buskerud fylkeskommune: Lier videregående skole Rosthaug videregående skole Utdanningsavdelingen, PPOT Hordaland fylkeskommune: Tertnes videregående skole Voss jordbruksskule Opplæringsavdelinga, OT-PPT, Statped Vest Møre og Romsdal fylkeskommune: Borgund vidaregåande skole Ørsta vidaregåande skole Utdanningsavdelinga, PPT, Statped Vest Oslo kommune: Bjerke videregående skole