”Den gode dagen” Hvordan få til samhandlende pasientforløp?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
HISTORISK OG FREMTIDIG OVERSIKT OVER:
Advertisements

Hvordan sikre nødvendig kontroll med legemiddelutgiftene dersom bruken av individuell refusjon reduseres? FFO-seminar 24. mai 2007 “Hvor står vi – hvor.
Kompetanse i lys av samhandlingsreformen
Høyere livskvalitet -færre bekymringer. Ny teknologi – nye muligheter Eiere: Konseptutviklingen startet våren Tryggere Hjem AS ble stiftet:
RAFT Prosjekt hørsel Leif Foss, NAV Lerkendal Marianne Simensen, NAV Sør-Trøndelag.
Hvilken samfunnsnytte har ergoterapi?
Hva nå? Strategiske utfordringer for RHF’ene etter evalueringen Fagrådets høringskonferanse Oslo 11. Juni 2007.
Samhandlingsreformen Rett behandling på rett sted til rett tid
Forebyggende arbeid satt i system
N orges mest framtidsrettede fagskole, der fagmiljøene møtes og kompetanse utvikles SAMHANDLIGSREFORMEN Pål Storå avd.leder helsefag fagskolen.gjovik.no.
Psykisk helsevern i ny helsereform Dagsenterkonferansen 5
Samhandlingsreformens utfordringer og muligheter
Nasjonal strategi for diabetesområdet
START. Debatt for mer mangfold, mer aktivitet og bedre demokrati i Norges største parti..
Rusavhengige en vanlig pasientgruppe?
Kari Reine, mor og jurist Landskonferansen om Down Syndrom 2012
Samhandlingsreformen – status og utfordringer Grenlandstinget 20. januar 2012.
Vegen videre…. Tore W. Topp MBO 2012.
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
Samhandlingsreformen – hvor står psykisk helse og rusfeltet?
Samhandlingsreformen med særlig fokus på psykisk helse- og rusfeltet
Samhandlingsreformen sett fra en stor kommunes ståsted
Samhandlingsavtalene status og fremtid •Kvalitet i helsetjenestene •Det handler om kvalitet-medvirkning og prioritering •Brukermedvirkning i samhandlingsavtalene.
Strategi for forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) Bjørg Th. Landmark.
Samhandlingsreformen Kommunestyresalen 16.5 og og19.06 og Signe Louise Berthelsen Rigmor Måntrøen Mette Braathen.
Hva hører du når du lytter? Hvem blir du når du svarer?
Samhandling Mye av informasjonsoverføringen i helsevesenet har hittil foregått på papir eller via telefon. Det har tidligere ikke eksistert noen nasjonale.
Hvordan overleve i grenseland mellom økonomi og fag.
45          Hvordan skal vi sikre god kvalitet og kompetanse og fornøyde pasienter i fremtidens helse- og omsorgstjeneste? Lisbeth Normann, forbundsleder.
Samhandlingsreformen St.melding 47
Målet er å gi kronisk syke et kvalitativt bedre helsetilbud ved å etablere en systematisk samhandlingskjede mellom primær- og spesialist helsetjenesten.
Regionale seminarer om økonomiske virkemidler i samhandlingsreformen og styringsdata Direktør Gudrun Haabeth Grindaker, KS.
Reformtider Arne Flaat Sykehusdirektør, Helse Nord-Trøndelag.
Endring gjennom ledelse. Politisk styring Vekst og utvikling for barn, unge og familier Politisk styring, gjennom budsjett, lovverk, styringsbrev.
Bufdirkonferansen Før – stue bort - På høy tid at barna selv blir spurt ”Jeg har satt meg fore å endre på at voksne diskuterer hva som er best.
Samhandlingskonferanse Geiranger 5.mai 2011 John Harry Kvalshaug Styreleder Helse Møre og Romsdal HF.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Ambulerende Rehabiliteringsteam ART - Drammen Sykehus -
Framtidige helsetjenester - behov for desentralisering
Det regionale helseforetaket sin kvalitetsstrategi - Helse Vest RHF
Strategisk fokus , Helse Øst RHF Målområde 1: Kvalitet i behandling Standardisering av pasientforløp og liggetider, koplet til kvalitetsmålinger.
Forventninger til samhandlingsreformens betydning for funksjonshemmede Hva er, hvem har behov for koordinerte tjenester?
Forebyggende arbeid satt i system. De fleste eldre er friske, men de fleste syke er eldre.
Helse – Midt 6. mars 2012 Erik Torjussen A-larmBrukermedvirker.
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom Mitt liv, mine valg Lærings- og mestringskurs for mennesker med progressiv muskelsykdom.
Den vanskelige samtalen Rusforum i Nord-Østerdal
Hverdagsrehabilitering Del 1 Hverdagsrehabilitering – hva er det?
VELKOMMEN Til samarbeidsmøte mellom Kommunene og St. Olavs Hospital, avd. Orkdal sykehus Adm. direktør Nils Kvernmo den 24. mars 2010.
Samhandlingsreformen -betydning for ergoterapi?
RETNINGSLINJER FOR PRESENTASJONEN Denne presentasjonen er tenkt brukt for å rekruttere nye medlemmer Hensikten med å lage en standardisert rekrutteringspresentasjon.
Drammen | Sosial- og helsedirektoratets rolle Et fagdirektorat underlagt HOD og AID  Fagdirektoratsrollen Følge utviklingen og samle inn kunnskap.
St.meld. nr. 47 ( ) Samhandlings- reformen Rådmann Arve Semb Christophersen Larvik kommune Larvik – der det gode liv lever!
Kristiansund 1. oktober 2009 Stortingsmelding nr. 47 Samhandlingsreformen Rett behandling – på rett sted- til rett tid.
Helse, samhandling og kommunene Bjørn Gudbjørgsrud KS –
”Selvhjelp og Vilje” – veien til mer helse av Irene Sørensen Konferansen i Lyngen
Helse Finnmark – der sola aldri går ned.... Innretningen på Samhandlingsreformen i Finnmark – synspunkter fra Helse Finnmark HF Presentasjon til Fylkesmøte.
Samhandlingsreformen
Samhandlingsreformen Hva kan dette ha å bety for kommuner og helseforetak? Daniel Haga 1.
Helseforetakene og kommunalt selvstyre i skjønn forening
Samhandlingsreformen Fagforbundet - sykehusnettverket Inger Mette Nilstad 6. mars 2009.
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
Samhandlingsreformen og ledelsesutfordringer Januar 2009.
Samhandlingsreformen Samhandlingsreformen er navnet på et forslag til reform innenfor helse- og omsorgtjenestene, som skal svare på følgende utfordringer:
SAMHANDLINGSREFORMEN 25. august 2009 Tromsø Randi Røvik Samfunnspolitisk enhet.
Samvalg i målavklaringsprosessen under rehabiliteringen Sykehuset Innlandet HF, Divisjon Habilitering og rehabilitering Fagråd 2011.
Årsrapporter pasient- og brukerombudene RBU-møte 19. mai 2014 Oddrun Nasvik.
Drammen 30. september 2016 Bjørg Th. Landmark Velferdsteknologiens plass i helsetjenesten Hvilke refleksjoner gjør du deg i forhold til ordet velferdsteknologi?
2016: Mer enn 25 prosent over 67 år 21 – 24 prosent 18 – 20 prosent
Hva er kommunenes utfordringsbilde ? Perspektiver fra Lindås kommune
Samarbeidsutvalg Bergensregionen Liv Olsen
Utskrift av presentasjonen:

”Den gode dagen” Hvordan få til samhandlende pasientforløp? Samhandlingskonferanse 04.11.2010 Rådgiver Pål Ove Vadset Seksjon for organisasjons- og lederutvikling

Dagens agenda: ”Den gode dagen” - Bakgrunn – dagens utfordringer og mulighetsrom - Pasientforløp - Hvordan få til samhandlende (standardiserte) pasientforløp? 1. Gjøre det sammen 2. Felles mål 3. Beste praksis - Konklusjon: Vi må samhandle om ”Den gode dagen”

Dagens (og framtidas) utfordringer Pasientens behov for koordinerte tjenester besvares ikke godt nok – fragmenterte tjenester Tjenestene preges av for liten innsats for å begrense og forebygge sykdom Demografisk utvikling og endring i sykdomsbildet gir utfordringer som vil kunne true samfunnets økonomiske bæreevne BEKYMRINGSFULLT?

Hver mann sin høne… Mars 2004 ”Landets eggprodusenter klarer ikke å skaffe nok egg til påske, og nordmenn står overfor en gjentakelse av den krisen som truet julen: Omfattende eggtørke. Frps folkevalgte Øystein Hedstrøm er seg sitt ansvar bevisst og ville i den muntlige spørretimen onsdag vite hva landbruksminister Lars Sponheim (V) har tenkt å foreta seg i sakens anledning. – Vi mangler 3,3 millioner egg. Vil landbruksministeren senke tollvernet i den perioden norske produsenter ikke klarer å skaffe nok, spurte Hedstrøm. Visepresident Inge Lønning (H) været straks en anledning til å vri av seg en vittighet der han tronet over ordskiftet i salen. – Har landbruksministeren et gullegg som svar på dette, spurte han. Salen humret. – Ja, president, det kunne være fristende å si hver mann sin høne, repliserte Sponheim. Høylytt latter blant folkevalgte, pressefolk og betjenter...” Kilde: http://www.dagligvarehandelen.com

Ansvar og jobb overføres til kundene… Innen de fleste bransjer i dag står kundens behov i sentrum, og danner grunnlaget for de varer el. tjenester som tilbys. Det paradoksale er at man samtidig overfører ansvar og jobb til kundene: Eks: Bensinstasjoner, IKEA, dagligvarehandel, banktjenester, kjøp av aksjer, flyreiser med mer. Resultatet: Fornøyde kunder med bedre tilgang på varer/tjenester og opplevelse av et godt servicenivå, og med lavere kostnader for (både kunde) og tilbyder …

Er det grunn til bekymring for framtida? Vi har mye ressurser til helsehjelp Den teknologiske utviklingen er stor Ansatte i helsesektoren er svært dedikerte Pasientene kan, (ønsker) og bør bli mer selvbetjente Nasjonalt senter for samhandling og telemedisin Prosjektet: Min helse som Senior Hensikten med prosjektet er å tilby den eldre befolkningen i de nordlige regionene i Europa forbedret helse og trygghet samt gjøre det mulig for dem å leve et mer sunnere og aktivt liv. Produktene og tjenestene fokuserer på mobile trygghets- alarmer, behandling, selvmedisinering og sosial nettverksbygging. Utviklingen av produktene og tjenestene vil foregå i nært samarbeid med eldre, helse- og velferdspersonell, IKT bedrifter og helse- og velferdsforskere. Gjennom utprøvninger i Sverige, Norge og Nord Irland vil utviklingen av produktene og tjenestene bli evaluert og forbedret

Hva ville du verdsatt hvis du selv el Hva ville du verdsatt hvis du selv el. en av dine nærmeste ble alvorlig syk? Rask tilgang til vurdering og hjelp. Møtt av hyggelige, velmenende og kompetente mennesker som kan gi meg en behandling som virker. Under hele forløpet et behov for å bli sett, lyttet til og tatt omsorgsfullt og trygt hånd om. Raskest mulig kommer hjem igjen Målet med nasjonal strategi for kvalitetsforbedring i Sosial- og helsetjenesten er tjenester som: er virkningsfulle er trygge og sikre involverer brukerne og gir dem innflytelse er samordnet og preget av kontinuitet utnytter ressursene på en god måte er tilgjengelige og rettferdig fordelt

Standardiserte pasientforløp Pasientforløp – det pasienten opplever på veien.. ”Forløp er den kronologiske kjeden av hendelser som utgjør pasientens møte med ulike deler av helse- og omsorgstjenestene. Gode forløp kjennetegnes ved at disse hendelsene er satt sammen på en rasjonell og koordinert måte for å møte pasientens ulike behov.” (St.meld. nr 47 Samhandlingsreformen) Standardiserte pasientforløp (behandlingslinjer) – forventet norm.. ”… en dokumentert beskrivelse av et forventet pasientforløp for en definert pasientgruppe, forankret i faglig evidens, og koblet til effektiv ressursutnyttelse og målbare resultater…”

Standardiserte pasientforløp Standardiserte pasientforløp (behandlingslinjer) synes å ha positiv effekt på - Pasienttilfredshet - Kontinuitet i behandlingen - Kontinuitet i informasjon til behandlere og pasienter - Kvaliteten på behandling - Gjennomsnittlig liggetid innen visse diagnoserelaterte grupper og operasjoner - Kostnader (kortere liggetid og redusert bruk av laboratorieprøver og røntgenundersøkelser) Innen psykiatri er funnene færre og mindre ensartet… Mange mener imidlertid at standardiserte pasientforløp også har noe for seg innenfor psykiatrien, men det er visse utfordringer… Artikler av interesse: ”Notat 07 Kunnskapsgrunnlaget for behandlingslinjer – en foreløpig oversikt utgitt av Kunnsskapssenteret” "Are the outcome of clinical pathways evidence-based? A critical appriasial of clinical pathway evaluation research" av El Baz m.fl. fra 2007. "Do clinical pathways really improve clinical performance in mental health settings?" av B Emmerson et al. Fra 2006.

Hvordan få til samhandlende pasientforløp? Gjøre det sammen.. Felles mål 3. Beste praksis

Hvordan få til samhandlende pasientforløp? 3. Beste praksis 2. Felles mål 1. Gjøre det sammen.. Vi må møtes Ville hverandre vel Etablere en god struktur

Vi må møtes… Pasientforløp

Ville hverandre vel.. Helse- og sosialdirektør Nils Martin Andersen i Drammen kommune mener at trylleformularen for å lykkes i jobben er å ville hverandre vel. ”– Jeg mener at kommune, sykehus og andre samarbeidspartnere som stat, politikere, pasienter, pårørende med flere skal gjøre hverandre gode. Å ville hverandre vel mener jeg er trylleformularen, sier Nils Martin Andersen, som har Nils Arne Eggen og hans fotballfilosofi i tankene. – Vi må få fram det beste i hver og én. Jobbe mot et felles mål som er å øke behandlingskapasiteten. Da må det være en god sirkulasjon: flere kommer hjem slik at flere får plass på sykehuset, sier Andersen. Kilde: http://www.drammen.kommune.no/no/Nyheter/2010/Helse--og-sosialdirektor-pa-plass/

Etablere en god struktur.. 1. Struktur er et virkemiddel for å nå et mål. En god struktur gjør samhandling lettere ved at ansvar og myndighet fordeles, noe som gir orden og forutsigbarhet… Nettverksorganisering kan være en god måte ”å gjøre det sammen” på: - Alle parter er likeverdige uavhengig av størrelse el. plassering i pasientforløpet (verdikjeden) - Utløser kunnskapsspredning og gir grunnlag for nye løsninger - Gir lavere kostnader og økt innovasjon

Hvordan få til samhandlende pasientforløp? 3. Beste praksis 2. Felles mål 1. Gjøre det sammen.. Pasienten i sentrum ”Den gode dagen” Pasientgruppe(r)

Pasienten i sentrum? Pasienten Spesialisthelsetjenesten Medisinsk helbredelse Kommunehelsetjenesten Funksjonsnivå og mestringsevne

Den gode dagen (og evt. en strafferunde) ”Mitt liv er ingen linje… Bommer jeg på målet får jeg gjerne en strafferunde” Legevakten Akuttmottak ”Strafferunden” i spesialisthelsetjenesten Observasjon ”Den gode dagen” Behandling Rehabilitering Utkrivning

Hvilke(n) pasientgruppe(r)?

Hvordan få til samhandlende pasientforløp? 3. Beste praksis 2. Felles mål Faglige rutiner Effektive løsninger Kompetanse 1. Gjøre det sammen..

Faglige rutiner - Effektive løsninger - Kompetanse Beste praksis smelter sammen i gode standardiserte og samhandlende pasientforløp Pasienten må stå i sentrum! Det innebærer å sikre ”Den gode dagen” i størst mulig grad… Utøve hjelp til selvhjelp ”Den gode dagen”

Faglige rutiner - effektive løsninger - kompetanse Studier har vist at hjemmebasert opplæring og oppfølging kan føre til: Stabilisering av den kroniske sykdommen Hindre senskader Færre sykehusinnleggelser Økt trygghet, livskvalitet Ca. 200 000 diabetikere i Norge. Årlig samfunnskostnad på 10 mrd. En stor andel av disse midlene går til behandling av senskader som følge av sykdommen: Hjerte- og karsykdommer, synsskader, amputasjoner, diabetessår el. nyreskader. For pasienter med diabetes kan tilstanden monitoreres vha. blodsukkernivåer, som kan overføres direkte til helsetjenesten. To gevinstpotensialer: Akuttberedskap ift personer som har spesielt vanskelig for å regulere blodsukkeret sitt, samt et langsiktig potensiale ift. å få et riktigere bilde av pasientens historiske blodsukkerdata

Konklusjon: Vi må samhandle om ”Den gode dagen” Til det beste for pasienten Faglig riktig, og beste praksis Ressurseffektivt ”Den gode dagen”