Bygge-, Anleggs- og Eiendoms-rådet  Etablert 16. juni 1998  De tyngste bransjeforeningene i bygge-, anleggs- og eiendomsnæringens verdikjede  Representerer.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Trygg økonomisk styring. Bilder: VG/Na24 Krevende tider i våre naboland - Over 25 millioner mennesker i Europa er uten jobb.
Advertisements

Møte med Levanger kommune Møte Levanger kommune 26. januar 2009 Arne U. Hoff Interessentanalyse Levanger Havn 2006.
Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
Byggherreprosjektet i Statens vegvesen Oppfølging av tiltaksplan
Næringsvennlig offentlig sektor Grupperapport til Strategisk næringsplan for storbyregionen Stavanger
Forventninger til Statens Vegvesen  Bransjemøte 2. april  Trond Johannesen  adm. direktør  Maskinentreprenørenes Forbund (MEF)
Arbeidsoppgaver, markedssituasjon Anlegg Lars Aksnes Bransjemøte 4. mars 2005.
Entrepriser –hva skjer i Bergen? 25.april 2007 Prosjektsjef Rune Moen Regiondirektør Jorunn Nerheim.
Medlemsmøte i OOBF Tirsdag 25. februar 2014.
Levanger kommune rådmannen Dialogseminar Åre 15. – Rådmannen Ola Stene - Status og hovedutfordringer 1 Status og hovedutfordringer pr 16. februar.
OFFENTLIG BREDBÅND I MIDTRE VESTFOLD ET SAMARBEIDSPROSJEKT Tema: ORGANISERING.
Prosjekt Skadestatistikk - Bakgrunn Møte i referansegruppen 17. september 2004.
Styrearbeid i Norwegian
Folketrygdfondet Finanskomiteen 6. mars Program  Folketrygdfondets rolle og mandat  Aksjer og eierskap  Renter og obligasjonsmarkedet  Utfordringer.
Temamøte SVV 12.mai 2005 Funksjonskontrakter – drift og vedlikehold  Trond Johannesen  Adm. direktør MEF.
Fakta- og analysedagen Stein Gunnes, sjeføkonom Håvard Almås, næringspolitisk rådgiver Frokostmøte
Bransjemøte - SVV - mars 2005 Ny organisasjon – konkurranse- utsetting – ble det som vi trodde?  Hovedinntrykk: Vi er godt fornøyd med utviklingen  Forvaltning.
Nye kontraktsformer, hvordan påvirker det vår fremtid? Asbjørn Hagen.
Anleggsbransjen Frokostmøte 5. desember 2013 Fakta og analyse Stein Gunnes, sjeføkonom Tore A. Larsen, næringspolitisk rådgiver Håvard Almås, næringspolitisk.
1. Jernbaneverket  Konkurranseutsatte arbeider  Nyinvesteringerca mill kr  Vedlikeholdsarbeider (varierer)ca. 300 mill kr  Totalt pr. årca.
KOMMUNEVALGET 2011 FAGFORBUNDETS KAFFEKURS Tema: Privatisering.
Flaskehals eller døråpner ? Trond Helleland 13/1-2009
Medisinsk tekniske tjenester Organisering Internhandelmodellen Stig Koteng, avd.sjef, MTA MTFL, 27. mai 2009.
Östfold, utmaningar och möjligheter … men resten blir på norsk Kjell Arne Græsdal Daglig leder.
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
NÆRINGSAREALER/INFRASTRUKTUR Viktigheten av å se etablering av næringsarealer og planlegging av infrastruktur i sammenheng. Distriktssjef Johan Mjaaland.
En presentasjon av LMI. LMIs oppgave  LMI skal være den naturlige bransjeforeningen for både store multinasjonale selskaper og små norske grunderselskaper.
Kvinnelige ledere i byggenæringen Undersøkelse for Byggekostnadsprogrammet Rolf K. Andersen Fafo Institutt for arbeidslivs- og velferdsforskning 2006.
Kvinnelige ledere i byggenæringen Undersøkelse for Byggekostnadsprogrammet Rolf K. Andersen og Hanne Bogen Fafo Institutt for arbeidslivs- og velferdsforskning.
Strategisk Kompetanse
Line Richardsen Fagleder KS Forskning, Innovasjon og Digitalisering
Er frivillig, ideell sektor flink nok til å fremheve sitt særtrekk? Innlegg på HSH’s frivillighetskonferanse 2008, Oslo Kjell Erik Øie Statssekretær
Fiskeri- og havbruksnæringens betydning for Norge
Internasjonalt perspektiv Oslo, Audun Lågøyr Næringspolitisk direktør Byggenæringens Landsforening.
1 Er næringspolitikk god kommunepolitikk? Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Småtinget, Kongsberg 28. august 2003.
Fjernvarmeutbygging i Norge - hva skjer fremover? Årsmøte i Tromsø , Atle Nørstebø.
Tankesmia Medieanalyse for Helse Nord-Trøndelag 23. Jan 2008.
Et arbeidsliv for alle! Jon Valestrand - tillitsvalgt for Fellesforbundet ved Åstvedt AS.
GNE Felles nordisk anleggsmarked og felles nordiske anskaffelsesformer Veg- og jernbanesektoren Seminar Gardermoen 18. februar 2004 Materiale legges ut.
Region øst. Region sør Region vest Region midt.
Bransje – og kontaktmøte Vegdirektoratet 4. mars 2005 Åpning, forholdet til bransjen Olav Søfteland.
Vegdirektoratet 4 mars Siri Legernes RIF ”Utenfra” erkjenner vi at: Omstillingen i SVV har kostet – både på organisasjons- og individnivå. Det tar.
Bransjemøte i Vegdirektoratet 2. mai 2007 Bransjemøte i Vegdirektoratet 2. mai 2007 Samarbeide Statens vegvesen / AEF ? Erfaringer fra arbeidet med konkurransegrunnlag.
Felles Bransjemøte med Statens Vegvesen
NYTT FRA POLICY GRUPPA SAMHANDLINGSSEMINAR 15. JUNI 2010 BJØRN ERIK SELNES.
Markedssituasjonen for drift og vedlikehold, funksjonskontrakter
Statens Vegvesen som byggherre
Bransjekontaktmøte Vegdirektoratet 9. mai 2006 Bransjesamarbeid etatsnivå Statens vegvesen.
1 Erfaringer med funksjonskontraktene Adm. direktør Kyrre Olaf Johansen Møte med Statens Vegvesen 12. mai 2005.
Kostnader i pensjonsordningene Pensjonsforum Jan Otto Risebrobakken.
1 Roger Iversen, statssekretær KRD BE-dagene 30.mars 2005, Storefjell Nu går alt meget bedre Men fortsatt mye igjen å gjøre.
IFC i byggenæringen buildingSMART. buildingSMART Byggekostnadsprogrammet Resultatmål: Å ha bidratt til at en IFC/IFD basert teknologiplattform blir fylt.
BAKGRUNN OG MÅL ARBEIDSGRUPPE SAMHANDLING (SYSTEMATISK SAMARBEID) OPPSTARTMØTE 8. JANUAR 2010 BJØRN ERIK SELNES.
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
Hvordan kan offentlig sektor – kommuner, fylker, stat – jobbe for små og mellomstore bedrifter– trenger vi en ny regionalinndeling ? Innlegg av kommunal-
Nasjonal transportplan Vilnius 9. april 2008.
Konkurranse og samarbeid
Verdiskaping i SMB-sektor: Kan regnskapsføreren bli en utviklingspartner for SMB? Enhanced value creation in the SME-sector: Strengthening the impact of.
Energi Statssekretær Frank Jenssen.
Hvordan sette inn bakgrunnsbilde: 1.Høyreklikk på lysbildet og velg «Formater bakgrunn» 2.Velg «Fyll» > «Bilde eller tekstur» 3.Trykk «Sett inn fra Fil…»
1 Odd Godal Seniorrådgiver Norske kommuner og fylkeskommuner som internasjonale aktører – har det noen betydning.
Bransje – og kontaktmøte Vegdirektoratet 4. mars 2005 Vegen videre, innspill til diskusjon Bjørn Erik Selnes.
Raskere og helhetlig utbygging av E 6 Trondheimsveien Torhild Aarbergsbotten Gruppeleder Sør-Trøndelag Høyre.
Nordisk Vegteknisk Forbund Direktør Michael Bors.
Forutsigbarhet, ledig kapasitet – erfaringer med forvaltningsreformen Jon Sellæg, daglig leder Røstad Anlegg Stein Gunnes, sjeføkonom MEF.
Statens Vegvesen 20 mai 2009  Felles bransjemøte  Kapasitet og hvordan møte økt omsetningsvolum  Trond Johannesen  Adm. direktør  Maskinentreprenørenes.
Kommunal styring og privatisering.
Rekommunalisering eller en entreprise?
Fagskolen Karrierevei for yrkesfagene
Kompetansebarometeret 2018
Utskrift av presentasjonen:

Bygge-, Anleggs- og Eiendoms-rådet  Etablert 16. juni 1998  De tyngste bransjeforeningene i bygge-, anleggs- og eiendomsnæringens verdikjede  Representerer mer enn 8000 bedrifter  Ca sysselsatte  Samlet omsetning ca. 350 mrd. NOK  Verdiskapning ca. 77 mrd. NOK

Bygge-, Anleggs- og Eiendomsrådet  Maskinentreprenørenes Forbund (MEF)  Byggenæringens Landsforening (BNL)  Organisasjonen for rådgivere (RIF)  Norges Praktiserende arkitekter (NPA)  Tekniske Entreprenørers Landsforening (TELFO)  Trelast- og byggevarehandelens Fellesorganisasjon (TBF)  Norges Bygg- og eiendomsforening (NBEF)

Bygge-, Anleggs- og Eiendoms-rådet  Uformelt samarbeidsorgan  Behandler saker av felles interesse for medlemsorganisasjonene  Koordinerer i enkelte saker medlems- organisasjonenes næringspolitiske arbeid  Profilerer BAE-næringens samfunnsnytte  Ett kontaktpunkt for myndighetene

Entreprenørmarkedet – anleggs- bransjen  Pr : Delingen av Statens Vegvesen og utskillelsen av produksjonsvirksomheten gjennom etableringen av MESTA: en milepæl i norsk veipolitikk.  Alle entreprisekontrakter skal konkurranseutsettes – herunder drift og vedlikehold av vegnettet.  Konkurranseutsettingen skjer gradvis fram til 2006 – over 100 funksjonskontrakter skal konkurranse- utsettes i denne perioden

Entreprenørmarkedet – anleggs- bransjen  Når ”overføringskontraktene” til MESTA er avsluttet: En ny tid for anleggsbransjen – markedet vil vokse.  Konkurranseutsettingen vil medføre en viktig utvikling av anleggsbransjen i Norge – store muligheter for bransjen  Skattebetalerne og veibrukere får billigere veier og entreprenørene et nytt marked å forholde seg til

Entreprenørmarkedet – anleggs- bransjen  Et viktig mål for myndighetene: MER VEG FOR PENGENE  Hittil har konkurranseutsettingen medført betydelige besparelser  Et viktig spørsmål: Har man fått tilstrekkelig konkurranse? Har vi fått en virksom konkurranse?  Er det bare de store bedriftene i bransjen som får tilgang til det nye markedet? Vil de mellomstore ha muligheter til å hevde seg i konkurransen?

Entreprenørmarkedet – anleggs- bransjen  Maskinentreprenørenes Forbund ønsker mindre funksjonskontrakter  De landsdekkende entreprenørene er fornøyd med dagens kontraktsstørrelse  En evaluering vil bli foretatt i 2004 for å vurdere om man skal justere/endre kursen

Entreprenørmarkedet – anleggs- bransjen  Vi konkurranseutsettingen gi de ønskede resultater på sikt?  Vi vi få mange nok aktører i drift- og vedlikeholdsmarkedet?

Entreprenørmarkedet – anleggs- bransjen  Bevilgninger til veiformål i Norge har hatt en real nedgang gjennom mange år  Det er dokumentert store etterslep innen drift og vedlikehold – beregnet til 11 milliarder NOK  Drift og vedlikehold vil bli prioritert på bekostning av nybygging  En stor utfordring er å få formidlet budskapet om en større satsning på samferdsel og infrastruktur

Entreprenørmarkedet – anleggs- bransjen  Norge trenger bedre infrastruktur og tryggere veier  I Sverige vurderer man å låne 25 milliarder for blant annet å forsere utbyggingen av E6 gjennom Bohuslän  Vägverkets generaldirektør Ingemar Skogö uttalte i 2003: For hver krone man satser på vegbygging – så kan samfunnsnytten ganges med to.  Det er viktig å forene kreftene for å få til en tverr- politisk enighet om behovet for bedre infrastruktur og tryggere veier.

Dagens markedssituasjon  Vi ser en ”gryende” optimisme i norsk næringsliv  Det er for tiden økende aktivitet og mange tilbudsforespørsler innenfor anleggsbransjen  Oppdragssituasjonen for anleggsbransjen under ett er varierende – geografiske forskjeller finnes  De fleste landsdekkende entreprenører har ledig kapasitet  Asfaltentreprenørene sliter – større volum men lavere priser

Dagens markedssituasjon  De mindre entreprenørene er inne i en god utvikling  Det er tendenser til at de mellomstore entreprenørene tar markedsandeler fra de store – riksentreprenørene har tilpasset seg aktivitets-nivået  De mindre og mellomstore entreprenørene ansetter flere folk  Omsetningen er økende

Dagens markedssituasjon  Det økende aktivitetsnivået har ennå ikke påvirket prisnivået som fortsatt er lavt  En utfordring vil være å skape et jevnt aktivitets- nivå  Er prisnivået der det skal være for å næringen skal kunne utvikle seg og fortsatt være attraktiv?  Vil andre europeiske entreprenører begynne å interessere seg sterkere for det nordiske markdet i forbindelse med EU-utvidelsen 1. Mai 2004?

Dagens markedssituasjon  Skanska Norges erfaringer med å jobbe i Sverige er stort sett negative.  Det er vanskelig å komme utenfra og konkurrere i et marked med lave marginer og lokale aktører som fullt ut behersker dette markedet

Entreprenørmarkedet - anleggsbransjen  Et råd til Statens Vegvesen:  Vegvesenet bør i større grad enn i dag holde seg orientert om hva entreprenørene og rådgiverne mener om kapasitetsutnyttelse og tilgjengelighet av ressurser slik at størrelse og antall oppdrag kan optimaliseres

Entreprenørmarkedet - anleggsbransjen  Innspill til utvikling av felles nordisk entreprenør- marked:  Vegforvaltningene i de nordiske land bør utvikle sin kontraktsstrategi for kjøp av tjenester – langs en felles strategiske akse. Dvs.: Man utvikler sin rolle som bestiller og forvalter etter så mange felles trekk som mulig.

Innspill fra rådgiverne  En økende optimisme når det gjelder framtiden  Mange eksempler på gode prosjekter hvor samarbeidet med byggherre og entreprenør har vært utmerket  For eksempel samarbeidet med entreprenøren når det gjelder OPS-Trøndelag - Orkdalsleden  Positiv til samspill kontrakter – men legger bransjen det samme i dette begrepet??

Innspill fra rådgiverne  Man burde bestrebe seg på å bli enige om hvordan man definerer de ulike kontraktstypene:  Hva er en samspill-kontrakt?  Hva er en incentiv-kontrakt?  Nordisk Vegteknisk Forening – utvalg 31 har satt i gang et felles arbeid når det gjelder begrepsbruk i bransjen

Innspill fra rådgiverne  Rådgiverne er positive til samspillkontrakter – dette fremmer samarbeidet mellom entreprenør og rådgiver og medfører større fokus på resultat/kvalitet og ikke bare fokus på pris.  Rådgiverne er opptatt av å få til livssyklus-standard på byggene.  Skal man nå fram her må oppdragsgiver kreve det  Opptatt av å få til livsløpsstandard i praksis

Innspill fra rådgiverne  Utfordringer: Oppdragsgiverne må videreutvikle sin kompetanse når det gjelder styring/oppfølging av prosjektene  Det er behov for å videreutvikle en profesjonell relasjonskompetanse i bransjen