Høring i Stortingets finanskomité 17. oktober 2006 Norges Bilbransjeforbund ved administrerende direktør Syver Leivestad.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Prissetting i norske bedrifter. Resultater fra en spørreundersøkelse
Advertisements

Hvordan sikre nødvendig kontroll med legemiddelutgiftene dersom bruken av individuell refusjon reduseres? FFO-seminar 24. mai 2007 “Hvor står vi – hvor.
Revisjonsplikten; næringslivets perspektiver
Etterprøving av Norges Banks anslag for 2008 av Bjørn E. Naug Figurer til artikkel i Penger og Kreditt 1/09.
Inkludering i idrettslag Børre Rognlien 2. visepresident
Lansering Oslo 16. mars 2009 Jørgen Randers, BI Sverre Aam, SINTEF Steinar Bysveen, EBL.
Krav til sikkerhet ved brann i kap
We are all in the same boat together We are all in the same boat together! We have a policy to lessen the differnces between our white collar and.
Foto: Jo Michael Roller og forventningsavklaring Innovasjonsalliansen 8. september 2010.
Bruktbil13 Stig Morten Nilsen
Markedet: •Tillegg for stasjonsvogn har nådd toppen •Farge/fargekombinasjon betyr fortsatt mye •Diesel fremdeles mindre avskrivn. enn bensin •Kilometer.
2000 Tall og fakta 2000 Legemidler og helsevesen Legemiddelindustriforeningen.
Jakt, fiske og friluftsliv som næring
”Jeg reiser smart”-kampanjen 26. april – 12. juni 2010
HTV-konferanse 28. oktober 2013
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie og gjengsleie for hybler og leiligheter i Oslo 3. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av.
Dialogtorg i Kristiansand
Omsorg for barn og permisjon
Fakta- og analysedagen Stein Gunnes, sjeføkonom Håvard Almås, næringspolitisk rådgiver Frokostmøte
Anleggsbransjen Frokostmøte 5. desember 2013 Fakta og analyse Stein Gunnes, sjeføkonom Tore A. Larsen, næringspolitisk rådgiver Håvard Almås, næringspolitisk.
”Tilgjengelighet for alle”
Norges Bank 1 Hovedstyremøte 13. desember Norges Bank 2 Vekstanslag OECD BNP, prosentvis vekst fra året før
v/adm.direktør Stig Morten Nilsen
TEK kap. 11 Sikkerhet ved brann
Markedsleie for hybler og leiligheter i Oslo andre kvartal 2006.
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag til formannskapet Økonomiplan En presentasjon av Foreløpig forslag.
Bredbånd og modernisering av offentlig sektor Karasjok 02. november 2004 statssekretær Eirik Lae Solberg 2005.
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie og gjengsleie for hybler og leiligheter i Oslo 4. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av.
Tildeling av snødeponeringssted. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Kommunen skal kommende vinter frakte snø fra 10 soner til 5 deponeringssteder. Snøen.
Internasjonalt perspektiv Oslo, Audun Lågøyr Næringspolitisk direktør Byggenæringens Landsforening.
Regionkonferanse NBF Oslo og Akershus
Oslo og Omegn Bilbransjeforening 80 år!
Per Ragnar Johansen og John Fiskvik
Korn- og kraftforpolitikken; hvordan fungerer kornordningen
Foreløpig uttalelse fra Norges Bondelag Stortingets næringskomité 6. Januar 2012 Landbruks- og matpolitikken Meld. St. 9 ( ) Velkommen til bords.
Norges Bank 11 Hovedstyremøte 13. mars Norges Bank 22 Kilde: Statistisk sentralbyrå Vektet median KPI-JAE 20 prosent trimmet snitt KPI Ulike indikatorer.
Samhandling med andre organisasjoner Dag Sandvik Lederne 11. november 2010.
Høring om St.prp. nr. 1 ( ) - Statsbudsjettet Norges Fiskarlag: Jan Birger Jørgensen Jan Ivar Maråk.
1 Kommentar til statsbudsjettet: Et sykere Norge Kjetil Bjorvatn Institutt for samfunnsøkonomi NHH 10. oktober, 2006.
Arbeidsskadeforsikring ved et veiskille Omfang og organisering av ordningen -konsekvenser for næringslivet NHOs Forsikringskonferanse Sigrun Vågeng, NHO.
Planlegging og drift av spesialskyss i Follo
Tall og fakta 2010 Legemidler og helsetjeneste Legemiddelindustrien (LMI)
Tall og fakta Antall virkestoffer med norsk markedsføringstillatelse.
Tall og fakta 2008 Legemidler og helsetjeneste Utarbeidet av Legemiddelindustriforeningen (LMI)
Fra byggeboom til byggedepresjon på rekordtid….. Norske Rørleggerbedrifters Landsforening 15. oktober 2008 Fra byggeboom til byggedepresjon på rekordtid…..
Geir Refsdal Dekkeprosjektet Veg- og trafikkavdelingen, Region øst
Gjensidige og rotteskader
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie og Gjengsleie for hybler og leiligheter i Oslo 2. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av.
1: Gjengs leie for hybler og leiligheter i Oslo tredje kvartal 2006.
Presentasjon AFP – eller Alt For lite Pensjon Roar Eilertsen Stein Stugu Tirsdag 24/ De Facto.
En felles plattform? Konsultokrati i norsk klimapolitikks første fase Yngve Nilsen, Handelshøyskolen BI, Velferdskonferansen, 13. september 2010.
Telemarksforsking-Bø Figur 1: Utvikling av folketallet i Innherred. Data fra SSB.
Stortingsmelding om forvaltning av kongekrabbe
SINTEF-undersøkelsen om salting og trafikksikkerhet
Handlingsplan for parkering Trenger byen en P-politikk?
Eller: hvem skal bygge landet? Gode valg i utdanningssystemet.
Norwegian Ministry of Fisheries Beslutning om opprettelse av en ny gruppe I for torsk, hyse og sei for kystflåten nord for 62°N Trondheim, 1. november.
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – møte med FAU-ledere Økonomiplan , supplert noe med forslag til Statsbudsjett.
Kapasitet hos sivile helikopteroperatører for styrket redningstjeneste Arne Roland, administrerende direktør i CHC Helikopter Service AS og styremedlem.
Næringslivets økonomibarometer Resultater for NHO Vestfold- 4. kvartal 2014.
”Markedsadgang” SJØMAT FOR ALLE - BERGEN 2.SEPTEMBER 2004 Statssekretær Janne Johnsen ”Verdier fra havet – Norges fremtid”
Rogaland Januar 2015 HMS en – her og nå – paal Ove.
Verdiskaping gjennom mangfold Statssekretær Oluf Ulseth (H) Oslo, 6. november 2002.
Statsbudsjettet 2017 – konsekvenser for bedriftene
Presentasjon ATM-konferanse 24. mai 2016
Det globale makrobildet høsten 2017
Markedsrapport November 2017
Bilbelte Læringsmål: Naturfag
Utskrift av presentasjonen:

Høring i Stortingets finanskomité 17. oktober 2006 Norges Bilbransjeforbund ved administrerende direktør Syver Leivestad

Norges Bilbransjeforbund Bilbransjeforbundet er en nærings- og arbeidsgiverorganisasjon for nybilforhandlere og bilverksteder. De medlemsbedriftene har ansatte. Bilbransjeforbundet har 24 lokalforeninger. Bilbransjeforbundet er en landsforening i NHO.

Stabile og forutsigbare rammevilkår Bilbransjen trenger i likhet med andre bransjer gode, stabile og forutsigbare rammevilkår. Endringer i engangsavgiften har stor betydning for bilforhandlerne •Verdien av forhandlernes bruktbillagre •Innbytteprisene er forhåndsavtalt i leasing- og leiekontrakter •Prisvirkninger utover 6 % på bestilte biler gir avbestillingsrett •Tillit i markedet mht. bruktbilpriser Vi trenger ikke flere store omlegginger av engangsavgiften på lang tid fremover.

Foreslåtte engangsavgiftsendringer Bilbransjeforbundet støtter forslaget om å erstatte motorvolumkomponenten med en CO 2 -komponent. Økningen av engangsavgiften på varebiler, kombinerte biler og minibusser bør unngås. Både avgiftslettelsen for de minste bilene og avgiftsskjerpelsen for de største burde vært mindre •Store biler mer trafikksikre enn små •Mindre konkurransevridninger i bilbransjen •Halvstore biler med AC, automatgir og firehjulstrekk uforholdsmessig dyre •Det tillates normalt ikke bruk av biler som veier mindre enn kg i tjeneste for Statens vegvesen

Omregistreringsavgiften Bilbransjeforbundet støtter i prinsippet den varslede omlegging fra omregistreringsavgift til avansemoms på bilforretningenes bruktbilomsetning. Det er imidlertid viktig at det opprettholdes en avgift på nivå med avansemomsen for privat omsetning av brukte biler.

Avgiftsrefusjon ved eksport Bilbransjeforbundet foreslår at det innføres en refusjon av engangsavgift og merverdiavgift ved eksport av brukte biler. Avgiftsrefusjonen kan beregnes med utgangspunkt i skalaen for bruksfradrag i engangsavgiften ved import av brukte biler. Andre land, f.eks. Danmark, har en slik avgiftsrefusjon.

Midlertidig hevning av vrakpanten Bilbransjeforbundet foreslår at det innføres en midlertidig hevning av vrakpanten fra kr til kr. •Gjennomsnittsalderen ved vraking har steget fra 17,2 år i 2002, via 17,4 og 17,7 år til 18 år i •Hele 42 % av personbilparken er eldre enn 11 år. •Det er fortsatt mange biler i trafikken uten katalysator 16 år etter vi fikk utslippskravene som gjorde katalysator nødvendig. •Gamle biler benyttes mindre enn nye, men står likevel for halvparten av de lokale forurensningsutslippene. Eldre biler er svært forurensende og har en mye svakere trafikksikkerhetsstandard enn nye biler.

Engangsavgiften Trafikksikkerhet Relativ dødsrisiko (indeks) ved ulykke etter bilmodellens lanseringsår Modellens lanseringsår Relativ dødsrisiko ved ulykke, indeks 1980 – – – – – 0410 I løpet av 25 år er dødsrisikoen redusert med 90 %. Bilteknologiutviklingen har på ingen måte stoppet opp mht trafikksikkerhet. OBS! Bedringen fra 1995 – 99 til 2000 – 04 er hele 73 %. Kilde: Folksam 2005 Også for invalidiserende skader er det en stor bedring. Forbedringen mht whiplashskader kommer først etter 2000.