Fra uregjerlig ungdom til nyttig samfunnsborger

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
HISTORISK OG FREMTIDIG OVERSIKT OVER:
Advertisements

Hva skal jeg snakke om •Bakgrunn NAKU •Hovedoppgaver •Prosjekter •Kommende prosjekter •NAKU trenger referansegruppe.
Tid for endring – en kamp mot tvang, undertrykkelse og definisjonsmakt Mette Ellingsdalen We Shall Overcome (WSO)
Nye oppgaver for ergoterapeuter i kjølvannet av Samhandlingsreformen
Bakteppe. Definisjon av rehabilitering
Habiliteringsteamet for barn og voksne
Bra mat kurs Lillehammer Bra mat kurs Erfaringer fra Modum kommune.
© Bergen kommune TETT PÅ •Tett individuell oppfølging, et nasjonalt forsøk i perioden 2006 – 2008, knyttet til Handlingsplan mot fattigdom som sikter seg.
LEK - Livsstilendringskurs
Tilskuddsordninger Hedmark fylkeskommune. Generelle kulturmidler  Praktiske opplysninger - Søknadskriteriene, skjema, retningslinjer - Frister  Bakgrunn.
Fremtidsbilder og familiens betydning Noen hovedfunn og perspektiver.
RÅDGIVERROLLEN Refleksjon over rådgivers roller og funksjoner.
ASVL Fagkonferanse Hotell Bristol Oslo 20. – 21. oktober 2010 Læringsrommet – individuell kompetanseutvikling gjennom nettstudier og støtte i lokal attføringsbedrift.
VÅR FELLES REISE. Personlig synes jeg at NordlandsLøftet er en av de mest spennende og givende prosesser jeg har jobbet med (og i). Jeg har.
Ingen Tromsværing er så liten at ikke fylkesmannen ser han eller henne Fylkesmannen i Troms: SJUMILSSTEGET Bodø januar 2013.
Erfaringer fra Innherredsmodellen Etablering, forankring og videreutvikling Namsos Arne Okkenhaug Psyk. sykepleier, Rådgiver og Prosjektleder.
«Samarbeid- som ringar i vatn»
FAMILIENS HUS Hvor: Hoff Terrasse 20 (Senter for familiebarnehager)
Nordisk tilsynskonferanse
- Hovedrolle eller birolle
Forbedringskunnskap kan læres gjennom personlig forbedringsarbeid
LOVGRUNNLAG LOV OM PASIENTRETTIGHETER § 2-5: Pasient som har behov for langvarige og koordinerte helsetjenester, har rett til å få utarbeidet individuell.

Det kommunale og det statlige barnevern
”Prosjekt selvbestemmelse” Nordmøre og Romsdal
KOMPETENTE MEDARBEIDERE NØKKELEN TIL SUKSESS
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
Prosjekt ”Mestring av hverdagen” Utvikling av aktivitetstilbud tilpasset personer med nevrologiske skader eller sykdommer.
Samhandlingsreformen og brukermedvirkning
målet Hovedmål i PR modul 2 var å
Arbeidsgivers losteam Arbeid og psykisk helse
Utekontakten i Bergen kommune /UTE ETTER NYE MULIGHETER/
Kommunestyremøte Levanger 21. mai 2008 Jan Arve Strand NAV Partnerskap.
Joachim Bjerkvik
«Samarbeid for fremtiden» Presentasjon på nettverkskonferanse for psykisk helse og rusfeltet i Vest-Agder, Jan Ivar Ekberg og Ingunn Kvamme,
Flekkefjord Produkter AS. ETABLERINGEN Etablert våren Kun NKI Få tilbud lokalt. Styrke tilbudet ved bedriften Styrke statusen til bedriften.
Veksthuset Molde. Veksthuset Molde Veksthuset Molde.
EN BEDRE HVERDAG MED GOD HABILITERING Stjørdal, november 2009 av Grete Müller.
Endring gjennom ledelse. Politisk styring Vekst og utvikling for barn, unge og familier Politisk styring, gjennom budsjett, lovverk, styringsbrev.
Drammen kommune Anne Bøhm
barn og unge med funksjonshemming
Evaluering av Reisverket
Avdeling for sosionomutdanning
PÅRØRENDE EN RESSURS Hvordan kan vi hjelpe tjenesteapparatet ? AKB-Pårørende en ressurs.
Nanna Maries hjem har vært et senter for foreldre og barn i regi av Kirkens Bymisjon i 27 år. Vårt arbeid består i å støtte foreldre slik at de kan ta.
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
Barn og unge Barn og unge er en sentral målgruppe i forhold til arbeidet med sosial og økonomisk inkludering, noe som også gjenspeiler seg i bl.a. formålsparagrafen.
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
Utsatte barn: Kommunenes tilrettelegging for samarbeid Funn fra landsomfattende tilsyn i 2008 Regional konferanse i Stavanger 2. desember 2009 Avdelingsdirektør.
Barnets sekstende leveår Trinn 18. Tema for trinnet Ungdommens egen tidsalder Egne behov og barnas behov Når ørene flytter ut Oppsummering og evaluering.
Hverdagsrehabilitering Del 1 Hverdagsrehabilitering – hva er det?
NAV ØSTENSJØ Todelt ledelse.
Bamble Kommune, STHF, og NAV 2009 – 2010 Satt i drift Fokus på det som virker.
Nytt fra NAV på boligfeltet Hege Løchen, KS storbyforum
Hvilke familietilbud trenger de yngste
Fritidsaktiviteter Oslo , Kjell Bjelland.
Lederens rolle i systematisk etikkarbeid og noen erfaringer…. Sandefjord, Stokke, Larvik Kommune Larvik, Leni Klakegg, KS.
FoU-dag 4.juni 2014 Copyrights prosjektleder Gunnbjørg Furuset 2013.
Barneverntjenestens Ytre Helgeland avd Alstahaug Situasjon pr
Ungdommers erfaringer med ettervern og overgangen til voksentjenestene
BRUK AV EKSTERNE KONSULENTER – ART JANUAR UTBETALT KR TIL EKSTERNE VEILEDERE/MILJØARBEIDERE. -GJENNOMGANG AV TALLENE VISTE: 2/3 DELER.
Lise Fornes Sosialfaglig rådgiver Trondsletten habiliteringssenter
Lindorffkonferansen 2014 Bergen
Anita R Kivijervi, Barn og ungetjenesten/ Habilitering
Hva kjennetegner god ansvarsgruppe jobbing Rakkestad 19 mars 2015
Prosjekt og Prosjekt Fokus på overganger Fra barnevernstiltak til voksentilværelse Målgruppe: Utsatt og sårbar ungdom – Ettervern –
Bakgrunn RISKBA prosjektet i Bydel Ullern
Forebygge sammen i Namdalen Overskrift Arial 28 Sett inn tekst og dato her.
UTEKONTAKTEN I ASKER Avdeling skolebarn og ungdom Barne- og familieeneheten.
Line Johnsrud, rådgiver, Kommunens omsorgsansvar Representantens/vergens rolle Fylkesmannen i Oslo og Akershus v/ Line Johnsrud.
Utskrift av presentasjonen:

Fra uregjerlig ungdom til nyttig samfunnsborger Te ka slags nøtte 2012 Fra uregjerlig ungdom til nyttig samfunnsborger Hanne Thommesen (hth@uin.no)

Tema - DUE Der ungdom er (DUE) - Bodø Om evalueringen av DUE i Bodø DUE i Bodø kommune DUE i Bergen har laget håndbok Der ungdom er (DUE) - Bodø Om evalueringen av DUE i Bodø Hvorfor mener jeg at DUE er bistand som gjør ungdom interessert i stedet for interessant?

Ungdom i Svevet – Ungdom@risk ”… ungdom i alderen 15 – 25 år, som har droppet ut, eller er på drift bort fra skole, jobb, ordinære fritidstilbud, lokalmiljø, familie og venner. Deres bakgrunn er ofte preget av omsorgssvikt, fattigdom, sviktende skolegang og sosiale problemer.” 

Hva var DUE, Bodø? DUE var (og er) et nærmiljøprosjekt i Bodø kommune, etter modell fra et liknende prosjekt i Bergen. DUE (i Bodø) var et samarbeidsprosjekt mellom Bodø kommune og Bufetat Region Nord Fagteam Bodø. Prosjektet startet i mai 2007, og ble avsluttet ved utgangen av 2009. Det har vært 14 ungdommer innom DUE i løpet av prosjektperioden. Målgruppen for DUE er ungdom i alderen 16 – 19 år som er i institusjonstiltak eller som vurderes søkt inn i institusjonstiltak. Deltakelse i prosjektet er frivillig for ungdommen, men en av forutsetningene er at ungdommene selv må være villige til å ta ansvar for sitt eget liv. Alle som tas inn i DUE må være innstilt på å gå på skole eller være i jobb, flytte for seg selv og endre egen livsstil.

Individuelle rehabiliteringsprosjekter I et nært samarbeid med kommunens barnevern etableres det individuelle ungdomsprosjekter rundt hver enkelt ungdom som søkes inn i DUE. Arbeidet i de individuelle ungdomsprosjektene (eller de individuelle rehabiliteringsprosessene) utføres i tråd med en tiltaksplan (individuell plan) og systematisk bruk av ansvarsgrupper. Ut fra ungdommens behov settes det inn ulike tiltak, som miljøterapeutisk oppfølging, aktivitetstilbud, hjelp til etablering i bolig eller oppfølging overfor foreldre, skole/arbeid, fritid og venner. Det viktigste virkemidlet i DUE er at alle deltakerne følges opp av en bestemt person, en ungdomskoordinator.

Altså, fra … til Uregjerlig ungdom Nyttig Samfunnsborger

Kommunen hadde satt tre konkrete mål for prosjektet: Var DUE vellykket? Gi ungdommen en mulighet til å mestre hverdagen med arbeid/skole, familie og fritid Utvikle nye arbeidsmetoder i det kommunale barnevern Redusere utgiftene for barnevernet Kommunen hadde satt tre konkrete mål for prosjektet:

Prosessevaluering Hensikt Ressurser Aktivitet Resultat Måloppnåelse Målsettinger Interesser Forventninger om resultat Ressurser Penger Personell Kompetanse Organisasjon Aktivitet Omfang Kvalitet Medvirkning Informasjon Resultat Måloppnåelse Innfrielse av forventninger og for hvem? Måloppnåelse Produktivitet Effektivitet Kontekst

Organisering av DUE- ga unødig mye møter Styringsgruppe Barnevernleder, sosialleder, fagteamleder, oppvekstkoordinator og prosjektleder Prosjektgruppe Representant fra barneverntjenesten, koordinator for utekontakten, representant for Fagteamet Bodø og prosjektleder. Prosjektleder DUE Ungdomsprosjekt Ungdom/koordinator/ungdomsmøte

Ungdommens eget prosjekt ”Det handler ofte om frivillig tvang. Alt går greit bare du gjør det barnevernet vil. En forutsetning for å være med i DUE er at du gjør noe, skole eller arbeid. Det er allikevel litt slak. Du kan bruke den tiden du trenger, men du må omsider bestemme deg for å gjøre noe barnevernet er fornøyd med”. ”DUE er et snillere prosjekt”.

1. Gi ungdommen en mulighet til å mestre hverdagen med arbeid/skole, familie og fritid Seks av tretten ungdommer har nådd endringsmålet om å bo for seg selv, og å komme i arbeid eller i utdanningsløp. Målsettingen ble oppfylt for ca. 46 % av ungdommen i tiltaket. Dette er faktisk et høy score for et barnevernsprosjekt. Mange av ungdommene i DUE som ikke har ”greid” barnevernets (sitt eget) mål, har modnet og utviklet seg mye, og kan, om de får lov, komme tilbake til DUE. En av de tretten ungdommene som har ”greid” barnevernets mål var ute av prosjektet en periode, men han kom tilbake og greide målet. Kanskje gjør flere av duene det samme om de får komme tilbake? Er prøving og feiling lov når en er i tillak?

2. Utvikle nye arbeidsmetoder i det kommunale barnevern Erfaringer gjort i DUE Diskusjon vedrørende hvilken kunnskap det er vært å ta vare på? Ny arbeidsmåte i barnevernet i Bodø?

3. Redusere utgiftene for barnevernet ”Hvem sin sparegris skal betale?” DUE ”Ungdommen er overført NAV” NAV – kommune og stat ”Institusjons-opphold er billig for kommunen” Det statlige barnevernet ”Dette handler om sykdom og avhengighet ikke om barnevern” Statlige etater uten om barnevernet – for eksempel helse- og rusomsorg

Fra interessant case til interessert ungdom Helhet, nøkkelen til suksess i bistandsapparatet?

Helhet, for mange hjelpere? Ulike mål Ulike budsjetter Ulike virkemiddel Ulikt lovverk Ulik praksis Ulik kultur Ulikt syn på hensikten med bistanden Ulik kompetanse Ansatte med ulike personlige egenskaper, og med ulikt syn på hva som er problemet og hvordan problemet skal håndteres

Helhet, hva er det? Ungdom Ungdomskoordinator NAV barnevernsinstitusjoner Ulike fritidstilbud Ulike ungdomsorganisasjoner Ulike selvhjelpsgrupper Saksbehandler i Barnevernet BUP Miljøarbeider PPT Fastlege Helsesøster Rusteam Ulike skoler/utdanningstilbud Arbeidsgivere Venner Familie

To suksessfaktorer Koordinatormøte Ungdomskoordinator På et slikt møte kan man bygge relasjoner og fellesskap, man kan gi både gruppe og individuell veiledning, og ledelsen, representert ved prosjektleder, er tilgjengelig for informasjonsutveksling og informasjonsinnhenting. I tillegg kan møtet/forumet fungere som støtte for prosjektleder, og som et erfaringsverksted.

DUE ble … … bistand som stimulerte til personlig vekst og egenansvar for ungdommene … ikke bistand som druknet ungdommen i formaninger, råd og unyttig ansvarsovertakelse

Takk for meg … Les mer om evalueringen i nettrapporten: DUE gjør ungdom interessert istedenfor interessant http://brage.bibsys.no/hibo/handle/URN:NBN:no-bibsys_brage_16377 Eller lese mer i kapittel 11 Råd til hjelpeapparatet i boken Hverdagsliv med psykiske og rusrelaterte problemer.