SINTEF: Thomas Dahl, Trond Buland, Siri Mordal og Bjørg Eva Aaslid

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
1 NTNUs Multimediesenter 1.Integrasjon 2.Produksjon 3.Framtidsvisjon NTNUs Multimediesenter REN Medlemsmøte Trondheim 31. August 2005.
Advertisements

Hvordan redusere frafall i fag- og yrkesopplæringen gjennom samarbeid?
Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
Fellesfag Yrkesretting Relevans
Kunnskapsløftet – hvordan skal det bli regional virkelighet? Kunnskapsminister Øystein Djupedal Regjeringens kontaktkonferanse med fylkeskommunene 7. mars.
Noen utfordringer for skolene
Grete Haaland Sund HiAk,
IKT i Vurdering for læring 3. oktober 2012
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Yrkesfaglig konferanse Opptek Tysværtunet, 18.oktober 2012
Dag Johannes Sunde, Ida Large, Trude Saltvedt, Hedda Huse
Vurdering for læring UDF/AH 3. og 4.november 2010 Else Ravn
Gjennomgående dokumentasjon i fag- og yrkesopplæringen Hva er hensiktsmessig dokumentasjon? v/Thomas Norland avdelingsleder, kompetanse- og utviklings.
Forslag til ny vurderingsforskrift
7. Fysisk arbeidsmiljø Jeg er fornøyd med den ergonomiske utformingen av arbeidsplassen min Jeg er fornøyd med inneklimaet på arbeidsplassen.
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Kunnskapsløftet i videregående opplæring Statssekretær Lisbet Rugtvedt Elevorganisasjonens nasjonale seminar 19. november 2005 Engebråten skole.
Videregående opplæring Veien til fagbrev v/avdelingssjef for fag- og yrkesopplæring Turid Borud Vg1 Vg kontrakter (Lærekontrakter og opplæringskontrakter)
Oslo kommune Utdanningsetaten Utviklingssamarbeidet i mellom bilbransjen og UDE •Rekruttering av elever og framskaffing av læreplasser •Utvikling av nye.
Prosjekt til fordypning - samarbeid skole- arbeidsliv
Tema 4: BEDRIFTEN SOM LÆRESTED Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere.
PISA Litt om resultatene bak overskriftene - og noen fortolkninger Halden 14. februar 2008 Svein Lie ILS, Universitetet i Oslo.
Evaluering Kurs i utdanningsprogram våren 2013 Karriereenhetene i Oslo 4-5. juni 2013.
Oslo kommune Utdanningsetaten Lofsrud skole Bendicte Uv og Petter Feiring Gudbrandsen.
Oslo kommune Utdanningsetaten Hva er en god elev og en god lærer? Presentasjon av miniundersøkelsen på ungdomsskoler og videregående skoler Høsten 2009.
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Velkommen til Fylkesmannens fagsamling 29. og 30. oktober 2013.
Du har gjort et godt utdanningsvalg – arbeidslivet har bruk for deg
Lærlingordningen Bergen kommune
Landsorganisasjonen i Norge
Hva innebærer det å være lærebedrift? Være godkjent av fylkeskommunen Kunne gi opplæring slik den er fastsatt i læreplanen for faget Ha en kvalifisert.
Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere
Kunnskapsløftet - forskningen Organisering: prosjekter og programstyre Resultater: det store bildet Veien videre: er økt variasjon et problem?
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
Karriereveilednings- prosjektet 2-årig prosjekt helhetlig system for karriereveiledning i fylket heve kompetansen til aktørene i utdannings- og yrkesveiledninga.
Rogalandsmetoden for en helhetlig fag- og yrkesopplæring IKT – VfL UiS
hfy en helhetlig fag- og yrkesopplæring
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
Status for Kunnskapsløftet
Programfag til valg Et individuelt tilpasset opplegg.
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
Kunnskapsløftet Innføring : Trinn og Vg. 1
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
Lillian Kjeldsrud Faglærer HS Dokka Videregående skole Lærerrollen og faglig leder sin “nye rolle» i prosjektet og i Kunnskapsløftet. Konkrete endringer.
Gjennomføring i videregående opplæring – kort om status og utfordringer i Hamar kommune Paal Morken Andersen Avdelingssjef videregående opplæring Hedmark.
har vi gleden av å invitere til
Regjeringens navn på den nye skolereformen
Foreldrenes betydning for elevenes læringsutbytte
Anne Stein Bankgata ungdomsskole Eksempler på vurdering i;
1 Kunnskap Mangfold Likeverd Kultur for læringUFD Kultur for læring Kunnskap Mangfold Likeverd.
Undervisningssektoren 2015
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
Hvordan lykkes med yrkesfag
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
FUG-konferanse for tillitsvalgte
Gapet mellom behov og tilbud om læreplasser
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Hvem er Aksjon helsefagarbeider? Hvorfor? Hva gjør vi?
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
En politikk for Kunnskaps-Norge Statssekretær Åge R. Rosnes LOs utdanningskonferanse 2. november 2005 Sørmarka.
Vurdering av og for læring Ida Large Regional konferanse Tønsberg
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Foto: Peder Austrud Vest-Agder fylkeskommune folkestyre- samarbeid - kompetanse Fagopplæring i Vest-Agder Bjørn Olaf Pedersen, rådgiver Utdanningsavdelingen.
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
Maritim lærerkonferanse Gardermoen, april 2015.
Prosjekt til fordypning Østlandssamarbeidet 11. februar 1Prosjekt til fordypning.
Fagforbundet Vest-Agder
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Utskrift av presentasjonen:

SINTEF: Thomas Dahl, Trond Buland, Siri Mordal og Bjørg Eva Aaslid På de samme stier som før Kunnskapsløftet i fag- og yrkesopplæringa ….??? SINTEF: Thomas Dahl, Trond Buland, Siri Mordal og Bjørg Eva Aaslid

På de samme stier Det er en god ting Fortolkningsmessig fleksibilitet … ri sine kjepphester … Fag- og yrkesopplæringa, … også lærebedrifter … Grep uten effekt Strukturelle forhold Utdanningspolitikk: Midlet for å nå målet styrer bort fra målet

Quizzz

Hva er Kunnskapsløftet? (I) Ny programstruktur Nye fag (Prosjekt til fordyping) Nye og andre typer læreplaner (fra innhold til ferdighet/kompetanse/læringsmål) Styrking av grunnleggende ferdigheter Heving av kompetanse hos lærere, instruktører, ledere Lokal frihet Også: Ny vurderingsforskrift

Hvorfor Kunnskapsløftet? PISA 2000 EUs kompetansepolitikk: Fra kunnskap til kompetanse Kvalitet Søgnen-utvalget: Kvalitet og læringsmål Fag- og yrkesopplæringen: Alltid vært ferdigheter og kompetanse

Hva er Kunnskapssamfunnet? (for Kunnskapsløfet) Fra industrisamfunn til kunnskapssamfunn Hva er Kunnskapssamfunnet? Kunnskap og Kunnskapssamfunn = Høyere utdanning (Daniel Bell, The Post-Industrial Society, 1973) Fleksibel og dynamisk arbeidsmarked Lærende organisasjoner (Kvalitetsarbeid) Selvstyrte arbeidsgrupper Delegering av ansvar Målstyring

Hva Kunnskapsamfunnet også er Industriproduksjon Fagarbeid og ferdigheter Kreativitet Relasjonelt og kontekstuelt – den vanskelige samhandlingen Myndiggjøring: Individuelt og kollektivt ansvar Fleksibel arbreidskraft (globalisering) Karl Marx, det kommunistiske samfunnet: “å jage om morgen, fiske om ettermiddagen, drive med kurøkt om kvelden, etter måltidet kritisere som jeg har lyst, uten noen gang å bli jeger, fisker, hyrde eller kritiker”

Quizzz

Hva Kunnskapsløftet er for aktørene i opplæringa? (opplæringskontorene) 2008 Endringer i arbeidsmåter i skolene Bedre samarbeid mellom skoler og lærebedrifter Harmonisering av vurderings- og dokumentasjonsformer mellom skole og lærebedrift Nye krav til yrkesfaglærenes kompetanse

Hva Kunnskapsløftet er for aktørene i opplæringa? (opplæringskontorene) 2010 (og i mye mindre grad): Nye krav til yrkesfaglærernes kompense Endringer i arbeidsmåter i opplæringa i skolene Nye krav til instruktørenes kompetanse Bedre samarbeid mellom skoler- og lærebedrifter

Viktige prinsipper i reformen (yrkesfaglærere) Variasjoner i arbreidsmåter Metodefrihet Fokus på kompetansemål

Forventninger til reformen Forskjellige aktører, forskjellig syn Ikke store forventinger (“ikke en reform, men en revisjon”) Heller ikke store forventninger i forhold til bedre læringsresultater og kvaliteten på uteksaminerte fagarbeidere Forventinger til prosjekt til fordypning Forventninger til kompetanseløft hos lærere og instruktører Frafall? Helhetlig utdanningsløp? Bekymring: Brede programfag

Erfaringer med reformen: Kvalitet (2011) Bedre kvalitet? 15 % av lærerne og 15 % av instuktørene vet ikke, over halvpartenmener at Kunnskapsløftet ikke har hatt betydning, Samme når det gjelder opplæringskontorene. De som sier at kvaliteten har blitt bedre kjennetegnes ved: Utvikling av arbeidspraksis ved skolen Samarbeid om opplæringa med instruktører og lærebedrifter Systematisk evaluering av egen praksis Utdanningsprogrammer: Helse- og sosialfag, ja, Bygg- og anleggsteknikk nei.

Områder hvor aktørene mener det har skjedd noe Bedre vurderingspraksis Større metodefrihet (men ikke alltid vurdert positivt) Krav til kompetanse hos lærere og instruktører Noe endring i opplæringspraksis i skole, mindre i lærebedrift

Noen områder det ikke har skjedd noe I forhold tilpasset undervisning Yrkesretting (men hvilken form?) Frafall Grunnleggende ferdigheter Instruktører: Ferdighetene når de kommer fra skole, har blitt dårligere

Fylkeskommunen Mer aktiv, mer nav i nettverket Kompetanseheving: Lærere, instruktører, prøvenemder. ledere Fagnettverk Læreplanarbeid Bedre samarbeid mellom skole og bedrift Opplæringskontorene som sentral aktør

En lokal opplæring? Bekymring for ulik kvalitetsstandard Standpunkt, 2010-2011: Helsefremmede arbeid (Helse- og sosialfag): Oslo, 3,3; Finnmark, 4,3 Reparasjon og vedlikehold (Teknikk og industriell produksjon) Finnmark 3,2; Nord-Trøndelag 3,9

Store forskjeller mellom programmene?

Tydeliggjøring av læringsmål og vurderingskriterier? Fag- og svenneprøve: R94 Bestått meget godt: 2004-2005: 14 % 2009-2010: 20 % Kunnskapsløftet Bestått meget godt (2009/2010): 25 % (jenter: 28 %)

Gir resultater: Tydeliggjøring av læringsmål – utvikling av læringskultur Formativ vurdering – utvikling av vurderingskultur

Lærende organisasjoner? (hele landet) Bedre og mer samarbeid mellom lærerne? I liten grad endring Vurdering? I liten grad mer kollektiv vurderingskultur Ledelse? Bevissthet om betydningen av systematisk vurdering av praksis, men omsatt i praksis? Læringsmiljø? Ingen tydelige endringer

Men: Skoler som jobber systematisk med vurdering og utvikling av egen praksis: Bedre arbeidsmiljø Oppnår resultater Tilpasser opplæringa til den enkelte elev Skolen og alle aktørenes kollektiv ansvar for læring (Fordi læring er et relasjonelt fenomen) Ikke bare kompetanse, men innøving av ferdigheter for å jobbe i fellesskap for å skape miljø for læring

Vurdering og læring I skolen: I lærebedriften: 24 % bruker ikke kartleggingsprøver 46 % bruker ikke mapper Ca. halvparten av elevene medvirker ikke i læreprosessen (gjennomføring, vurdering, planlegging) I lærebedriften: 68 % synes av mappevurdering er et godt verktøy for læring Organiserte vurderingssamtaler med instruktører: To eller flere i året: Oppland rundt 80 %, Buskerud, rundt 65 % Ca. 15 % som ikke gjennomfører vurderingssamtaler Over 90 %av lærlingene enige i medvirkning i læring (planlegging, gjennomføring, vurdering)

Lærebedrift Lykkelig er den som blir lærling (nesten alle) Læring og vurdering dialogbasert Læringen kollektivt forankret Større grad av systematisering av læringen (Opplæringskontor, vurderingspraksis) Hvor blir det av jentene? Hvor blir det av guttene?

Norske lærlinger Viktig i et framtidig yrke: Komme i et godt arbeidsmiljø (87 % svært enig) Å være sikret fast inntekt (78 % svært enig) Å ha en trygg arbeidsplass (74 % svært viktig) … Å jobbe med noe lett og enkelt (4 % svært enig) Å jobbe med miljøvern (4 % svært enig) Å bli berømt (2 % svært enig) Forskjell mellom kjønnene. Behovet for å skape variasjon i verdier i en bedrift

VALG Tidlig valg gir positive utslag i elever og lærlingers opplevelse av opplæringa. Rådgiver i ungdomsskolen viktig for kunnskap om videregående opplæring – men får elevene et godt bilde av arbeidslivet? Via Prosjekt til fordyping til læreplass Nesten 20 % av elever ved yrkesfaglige programmet vil inn på høgskole eller universitet 44 % av guttene (elever) vil fullføre med fagbrev, 22 % av jentene. Usikkerhet knyttet til valg øker betydeig fra Vg 1 til Vg 2

Betydning for valg (og frafall) Hjemmet: Høyere utdanning viktig, spesielt for jenter Hvor tydelig er yrkene (tradisjonelle yrker framstår klarere) Behov for breddekompetanse i Kunnskapsamfunnet ikke tydelig. Lærlinger: Nesten 50 % sier at de har bruk for det de lærte I matematikk. Yrkesretting? Elever ved yrkesfag synes undervisningen er mer interessant enn elever ved studiespesialisering

Hva er viktig i arbeidslivet? Lærlingenes syn Tilstedeværelse (over 95 % viktig) Punktlighet (rundt 95 %) Gode holdninger til arbeidet (rundt 95 %) … Ferdighet i å lese og skrive (rundt 70 %) Ferdigheter i å regne (rundt 55 %)

Hva må gjøres? Skolene og lærebedriftene må utvikle kollektive læringsarenaer (læres opp i moderne teamarbeid), også mellom de to typer læringsarenaer (hospitering, utveksling) System (vurdering, tilbakemelding, tydeliggjøring av mål, nasjonale standarder) + fleksibilitet Skolen må bli bedre til å vise hva arbeidslivet er og representerer Synet på hva som er viktig i Kunnskapssamfunnet må endres Utvikling av faglige ferdigheter etter utdanning – mer formaliserte løp Høyere utdanning og spesielt dr-grads-utdanning, er ikke det eneste saliggjørende. Spesielt viktig at foreldre skjønner det (og selvsagt politikere) Berufshochschule (Yrkeshøyskole)? Daniel Bell: Problem: Kunnskapssamfunnet = sosial ulikhet. Løsning: Dialog mellom alle parter.