Unge & Rus Bjørnholt skole.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Tør å sette grenser! Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol -
1 NTNUs Multimediesenter 1.Integrasjon 2.Produksjon 3.Framtidsvisjon NTNUs Multimediesenter REN Medlemsmøte Trondheim 31. August 2005.
Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Foreldremøte 3b – våren 2013 Oppmøte:
Litt mer om PRIMTALL.
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Engebråten skole 2008/09 Skrevet av Cathrine Juul
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
Hønefoss politistasjon
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
Unge & Rus eies og driftes av: KoRus-Nord Kompetansesenter rus, Nord-Norge Unge & Rus er utviklet i et samarbeid mellom KoRus-Nord Høgskolen i Bergen.
7. Fysisk arbeidsmiljø Jeg er fornøyd med den ergonomiske utformingen av arbeidsplassen min Jeg er fornøyd med inneklimaet på arbeidsplassen.
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
Nasjonalforeningen Os helselag i samarbeid med Os skole
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
VELKOMMEN TIL STØVER SKOLE
Evaluering Kurs i utdanningsprogram våren 2013 Karriereenhetene i Oslo 4-5. juni 2013.
Oslo kommune Utdanningsetaten Hva er en god elev og en god lærer? Presentasjon av miniundersøkelsen på ungdomsskoler og videregående skoler Høsten 2009.
Vurdering for læring på Linderud skole
Prinsesse eller pirat – et fritt valg!
Lbg/RHS- Evalueringskonferanse 19. og 20. november Midtveisevaluering høst 2002 Resultater fra en brukerundersøkelse Seilet/ Molde/ 19.nov.03/lbg.
Highlights fra markedsundersøkelse Utarbeidet av Inger Marie Brun,
Felles foreldremøte Ellingsrudåsen skolene 21
Berit Bratholm : BREDBÅNDSPROSJEKTET DIGITALE MAPPER OG SAMARBEIDSLÆRING.
Klepp Kvinner Elite m arkedsføringshuset 1 Rapport på merkevareundersøkelse for Klepp Kvinner Elite Januar 2008.
©TNS Norsk Finansbarometer 2013 Norsk Finansbarometer 2013 Det norske pensjons- og livsforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Livsforsikring.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2012 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Om Norsk Finansbarometer 2014
Månedsbrev Smørblomst
23. MAI GRATULERER MED DAGEN, ULF!.
Kapittel 4 oppgave j Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme.
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol - for foreldre med tenåringer
SINTEF Teknologi og samfunn PUS-prosjektet Jan Alexander Langlo og Linda C. Hald 1 Foreløpig oppsummering – underlag for diskusjon på PUS-forum
Gjennomføring av unge&rus Nordseter skole 2008/09 Lena Bjørnsen Hoff.
Gjennomføring av prosjektet Unge & Rus ved Skjervøy ungdomsskole
Unge & Rus eies og driftes av: KoRus-Nord Kompetansesenter rus, Nord-Norge Unge & Rus er utviklet i et samarbeid mellom KoRus-Nord Høgskolen i Bergen.
RUS OG UNGDOM Jobbet på av: Sarem,Sander,Joakim,Johannes,
Informasjon om Skoleprogrammet VIP Denne presentasjon kan vises på:  Foreldremøter  Skolens hjemmeside  Epost til foreldre  På ”classfronter” eller.
VIP Introduksjon til nye kontaktlærere. Undersøkelser viser at Unge ønsker mer kunnskap om psykisk helse og at opplæringen skal foregå på skolen. Elever.
Foreldreundersøkelse – RSMK mai Invitasjon til 34 foreldre – alle som har e-post 22 svar = oppslutning på 65 prosent 5 tema: informasjon, foreldremedvirkning,
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Berit Bratholm BREDBÅNDSPROSJEKTET DIGITALE MAPPER OG SAMARBEIDSLÆRING.
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
Velkommen til foreldremøte på Ra ungdomsskole
FLÅ SKOLE OMORGANISERING AV SKOLEDAGEN Gjeldende fra skoleåret 2014/2015.
Elevundersøkelsen ( ) UtvalgGjennomføringInviterteBesvarteSvarprosentPrikketData oppdatert 7. trinnVår , Symbolet (-) betyr.
Sett inn preposisjoner eller adverb som passer
Webmarkedsføring som virker FRIundersøkelsen 2014 Spørreundersøkelse pr. epost ved skoleslutt skoleåret Til alle lærere med klasser.
AGENDA PRESENTASJON AV MEDARBEIDERE REGLER FOR PERMISJON EKSAMENSRESULTATER UNDERVISNING/ORGANISERING VURDERING OG OPPFØLGING ELEVENES ARBEIDSMILJØ /
Velkommen til Vikhammer ungdomsskole
Myra skole – foreldremøter Høsten 2011 Informasjon
Gutter som lekeressurser HOSLE BARNEHAGE
1 Trivsel Utvalg Trives svært godt Trives godt Trives litt Trives ikke noe særlig Trives ikke i det hele tatt Snitt Trivsel Brannfjell skole (Høst 2014)
Velkommen til Varden skole Program i kveld
Tidsregistrering v/HiST DATAGRUNNLAG: Evaluering av HiST; en spørreskjemaundersøkelse blant Forskerforbundets medlemmer høsten 2009 v/HiST.
Velkommen til førskoledag
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Forebygging, ungdom og alkohol Arbeidsseminar Nord-Troms oktober 2008 Førstelektor Øystein Henriksen.
 Unge & Rus eies og driftes av KoRus-Nord Kompetansesenter rus, Nord-Norge  Unge & Rus er utviklet i et samarbeid mellom −KoRus-Nord −Høgskolen i Bergen.
UNGE OG RUS - AUSK. ALTA UNGDOMSSKOLE Alta ungdomsskole har pr. dato ca. 475 elever og ca. 70 ansatte Skolen består av 17 klasser (inneværende år 6 klasser.
Unge & Rus IVERKSETTING OG GJENNOMFØRING. Tiltaket Unge & Rus i Oslo – en prosessevaluering En studie av iverksetting og gjennomføring av Unge & Rus i.
Elevundersøkelsen 2015 Består av temaene; trivsel, motivasjon, hjem-skole, støtte fra lærerne, arbeidsfordeling og læring, vurdering og læring, medvirkning,
Foreldremøte 2. trinn 14. September Presentasjon av lærere på 2. trinn:
Utskrift av presentasjonen:

Unge & Rus Bjørnholt skole

Bjørnholt skole er … en 8-13 skole som består av 2 bygg ved siden av hverandre Norges største 8-13 skole med ca. 1300 elever totalt. Ca. 50 % av elevene er minioritetsspråklige elever Skolens pedagogiske profil er basert på tema og tverrfaglighet  5 perioder/temaer pr. skoleår 8.trinn: 8. trinn = 5 klasser  ca. 150 elever 12 lærere (assistenter) i både heltid og deltidsstillinger er knyttet til 8.trinn 2 lærere fra teamet + 1 sosiallærer fra skolen var på 1. Unge & Rus seminar

Snubletråder og ”løsninger” Skolen satser på tverrfaglighet  lærere kan bli ”prosjekttrøtte” Obligatorisk program hvor beslutningen ble tatt på et annet nivå (eierskap til programmet?) Årsplaner i fag var allerede fastsatt (tid til fagene) Kompetanse blant lærere To/tre ekstra foreldremøter (kompensasjon) LØSNINGER: Periode 5 ble omdøpt fra tema ”Drama” til tema ”Unge & Rus” med produkter fra U&R lite vi lærere kan gjøre noe med det  Vi bruker UDV (utdanningsvalg) timer og sprer prosjektet over 5 uker. Fagene har allerede gitt fra seg timer til UDV (ingen fag ”lider”) I UDV timer er det alltid to lærere tilstede. I tillegg ble det invitert en ressursperson fra Rusmiddeletaten som kurset alle lærere. 2 lærere fra teamet var på 1. seminar Ordinær foreldremøte i våren ble brukt som 1. foreldremøte til U&R, mens 2. foreldremøte ble skoledagen flyttes for elever og lærere fra formiddag til ettermiddag.

Foreldre - foreldremøte To hovedtemaer på 8.trinn: Olweus (mobbing) og Unge & Rus Felles oppsamling i aula først med ”alle” foresatte, så klassevis kort presentasjon av Unge og Rus (felles) Delt ut brosjyrer (felles) Vist film ”Tenåringer og rusmidler - Om det å være foreldre” = Willy Pedersen (felles) ”Fellesstandarder” ble diskutert (klassevis) Fritidsaktiviteter, Lommepenger, Leggetider, Lekser/leksetider, Bruk av TV/video/PC-internett, Innetider, ”Alene- hjemme- fester”, Hvordan setter man grenser? (Sanksjoner og språkbruk)  INGEN SKRIFTLIG KONTRAKT! Foresatte understreket at tilsyn overfor barna er viktig! Oppmøte i min klasse: 14 av 30 elever representert med sine foreldre

Gruppelederopplæring … skjedde dagen før selve elevdelen skulle begynne Totalt 40 elever deltok Gruppelederutvelgelse: Lærerne valgte elever Program for dagen (anbefalingene fra U&R ble fulgt) Internett med bli kjent med nettsiden + skrive ut noen oppgaver. Fokus på: gruppeleders oppgaver, loggskriving, hvordan involvere andre? (samarbeidsferdigheter) Mat & Drikke  (stimuleringsmidler fra Rusmiddeletaten)

Elevdelen (oppgaver) Brukt tilnærmet 20 timer (det samme som er anbefalt av ungeogrus.no) UKE 17 (mandag): 12.00 – 15.15: Kort presentasjon av gruppene og målsetninger med U&R (holdt av gruppeledere) og arbeid med tema 1 og tema 2 UKE 18 (mandag): 12.00 – 15.15: Arbeid med tema 3 og oppsummering av arbeidet så langt. UKE 19 (mandag): 12.00 – 13.30: Arbeid med tema 4, danset etterpå fra 13.30 – 15.15 UKE 20 (mandag): 12.00 – 15.15: Presentasjon av rollespill fra tema 4 og arbeid med tema 5 ”Elevenes mening” UKE 21 (mandag): 12.00 – 15.15: Arbeid med tema 5 ”Elevenes mening” oppsummering/evaluering av prosjektet UKE 22 (mandag): 12.00 – 15.15: Arbeid med tema 5” + oppsummering/evaluering av prosjektet UKE 22 (tirsdag): 14.30 – 17.30: Siste finpuss + utvelgelse av produkter som skal presenteres. Foreldremøte samme kveld fra 17.30 – 19.30.

Foreldre - elevmøte Tirsdag 26.mai: 26 voksne tilstede (sammenlignet med 14 fra 1. foreldremøte) AGENDA: Presentasjon av noen utvalgte elevarbeid Caseoppgaver Kort evaluering av Unge& Rus: to undersøkelser: elevundersøkelse og foreldreundersøkelse 

Elevundersøkelse (spørsmål 1 og 2) (E1) Det et viktig at skolen fokuserer på å jobbe med forebyggingstiltak som f.eks. Unge & Rus. Helt enig (6,8 %) Delvis uenig (5,7 %) Vet ikke (10,2 %) Delvis enig (42 %) Helt enig (34,1 %) (E2) Etter å ha jobbet med Unge & Rus, kan jeg si litt mer om skadevirkninger av alkohol enn jeg kunne før jeg jobbet med Unge & Rus. Ja (65,9 %) Kanskje (19,3 %) Nei (14,8 %)

Elevundersøkelse (spørsmål 3 og 4) (E3) Etter å ha jobbet med Unge & Rus, kan jeg lettere si "nei til alkohol" enn før jeg jobbet med Unge & Rus. Ja (53,4 %) Vet ikke (22,7 %) Nei (23,9 %) (E4) Jeg kommer definitivt til å utsette min alkoholdebutt (eller velge ikke å drikke) etter å ha jobbet med Unge & Rus. Ja (68,2 %) Vet ikke (19,3 %) Nei (10,2 %)

Elevundersøkelse (spørsmål 5 og 6) (E5) Jeg synes at å jobbe med Unge & Rus var lærerikt. Helt uenig (4,5 %) Delvis uenig (10,2 %) Vet ikke (14,8 %) Delvis enig (36,4 %) Helt enig (34,1 %) (E6) Jeg synes at å jobbe med Unge & Rus var morsomt. Helt uenig (12,5 %) Delvis uenig (21,6 %) Vet ikke(12,5 %) Delvis enig (37,5 %) Helt enig (14,8 %)

Foreldreundersøkelse (spørsmål 1, 2 og 3) (F1) Har noen i familien deltatt på 1. foreldremøte om Unge & Rus? Ja (69,8 % ) Nei (28,6 %) (F2) Har du snakket med barnet ditt om Unge & Rus? Ja (79,4 %) Nei (20,6 %) (F3) Vi har fått god informasjon fra skolen om Unge & Rus. Uenig (1,6 % ) Delvis uenig (7,9 %) Vet ikke (11,1 %) Delvis enig (44,4 %) Enig (34,9 %)

Foreldreundersøkelse (spørsmål 4 og 5) (F4) Hva er ditt/deres helhetsinntrykk av Unge & Rus? Bortkasta bruk av skoletid (0 %) Vet ikke (6,3 %) Litt nyttig (25,4 %) Veldig nyttig (68,3 %) (F5) Det er naturlig at også foresatte blir involvert i et skoleopplegg angående alkoholbruk/rusforebygging blant ungdom. Helt uenig (1,6 %) Delvis uenig (0 %) Vet ikke (0 %) Delvis enig (18 %) Helt enig (80,3 %)

Foreldreundersøkelse (spørsmål 6 og 7) (F6) Jeg tror IKKE at Unge & Rus er med på å utsette alkoholdebut og eksperimentering med alkohol blant ungdom. Helt uenig (27,9 %) Delvis uenig (27,9 %) Vet ikke (14,8 %) Delvis enig (26,2 %) Helt enig(3,3 %) (F7) Det er lettere å sette grenser overfor min 8.klassing etter Unge & Rus. Helt uenig (24,6 %) Delvis uenig (9,8 %) Vet ikke (26,2 %) Delvis enig (31,1 %) Helt enig (8,2 %)

Foreldreundersøkelse (spørsmål 8 og 9) (F8) Unge & Rus har ført til at jeg/vi har fått bedre kontakt med andre foresatte enn tidligere. Helt uenig (24, 6 %) Delvis uenig (19,7 %) Vet ikke (16,4 %) Delvis enig (37,7 %) Helt enig(1,6 %) (F9) Det var bortkastet tid å delta på Unge & Rus foreldremøter. Helt uenig (72,1 %) Delvis uenig (18 %) Vet ikke (3,3 %) Delvis enig (6,6 %) Helt enig (0 %)

Evaluering av programmet - lærere Positivt: ”Ferdiglaget” nettbasert opplegg Gruppeledere var til hjelp og var en god ressurs å ha Ulik progresjon i gruppene. Lærerrollen: viktig å ”bremse” grupper som går for fort frem. Viktig å reflektere underveis. Sjekkliste over hva er gjort og hva gjenstår underveis. Mangel på PC-er Sitter med godt inntrykk av foreldremøte 2, flinke elever med sine presentasjoner og fine diskusjoner rundt caseoppgavene. Ingen klassekontrakt, men diskusjoner er viktigere synes jeg! Tenke alternativt: Variasjon i oppgavene (noen oppgaver var ”like” synes både elevene og lærere) Utfordringer til alle elever (noen elever sier at de kunne mye av dette fra før av) Tenke alternativt når ting ikke går som planlagt (klassekontrakt) og ha noen alternativer til det (caseoppgaver)