Fra god idé til gjennomførbart prosjekt - å skrive prosjektsøknad

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kvalitative studier Trond Hatling Sintef Unimed Helsetjenesteforskning
Advertisements

Orientering om felles rammer og innhold i fagskoleutdanningen i helse- og sosialfag Aud Larsen Leder NUFHS.
Barnevernkonferansen 2013 Union Hotell Geiranger 18
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Lunner Skolefaglig rådgiver Velkommen til UNGDOMSRÅD!
SMED8005 Communication of Science/Forskningsformidling 02. juni 2009
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
Tilskuddsordninger Hedmark fylkeskommune. Generelle kulturmidler  Praktiske opplysninger - Søknadskriteriene, skjema, retningslinjer - Frister  Bakgrunn.
Her kan du lese om: Hvor finner du de ledige jobbene?
N orges mest framtidsrettede fagskole, der fagmiljøene møtes og kompetanse utvikles SAMHANDLIGSREFORMEN Pål Storå avd.leder helsefag fagskolen.gjovik.no.
Et velfungerende forskningssystem? Jan Fagerberg, Universitetet i Oslo Innledning til diskusjon på dialogmøte 31 Mai 2010.
Kommunen og samhandling - utfordringer
Bruk av velferdsteknologi – Hvor trykker skoen?
Prosjektarbeid som arbeidsmetode
Leselos Ordforråd/metakognisjon
Humaniora og næringsutvikling Dekan Kathrine Skretting Det humanistiske fakultet NTNU.
Medlemsorganisasjonene: Medlemmer per oktober 2010.
FIRST LEGO LEAGUE 2014.
Trondheim Helseklynge
Forskningsdesign Bjørnar Sæther SGO 4001.
Strategi for forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) Bjørg Th. Landmark.
Rapport - bedrift Sammendrag Innholdsfortegnelse
Etikk og brukermedvirkning
Hvordan lykkes med et prosjekt?
University of Tromsø – Institute of Medical Biology Vitenskapelig publisering - forskernes behov og forskernes praksis Bård Smedsrød Instituttleder IMB.
Universitetet i Tromsø Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet økonomistyring Avdeling for økonomi 15. oktober 2009.
Reidun Olstad NNPF Innføringskurs i klinisk forskning
Målrettet motivasjon av ansatte for fagutvikling
Hva er en artikkel?.
Une Hallem Utviklingssenter for sykehjem i Nord-Trøndelag Rolle og funksjon i helsetjenesten 1.
Nærings-ph.d Lise V. Sund ” Vilje til forskning ” …Samspillet mellom bedrifter og forskningsinstitusjoner skal styrkes gjennom etableringen.
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Forebyggende innsatser i skolen
FYSISK AKTIVITET FOR PERSONER MED DEMENS
Bakgrunn, mandat, oppgaver Oppstartsmøte Universitetsdirektør Tor A, Aagedal Råd for samarbeid med arbeidslivet.
2002 Toril Bakke FAGLIGE RETNINGSLINJER Toril Bakke HELSELSEPERSONELLOVEN: § 4 : Helsepersonell skal utføre sitt arbeid i samsvar med de krav til.
Forskning på fagskole. NUFHS møte Arne Roar Lier Høgskolen i Oslo og Akershus
Hvor kan vi søke midler? Hvordan sette opp en søknad?
Forskningssamarbeid i UH-nett Vest: Status, utvikling og perspektiver Sigmund Grønmo Samarbeidsmøte HiB 30. november 2010.
Fagdag LU - UTVIKLINGSARBEID OG FORMIDLING
FOKUSKLUBB november 2008 SEH
«Lese og løse oppgaver»
Norgesuniversitetets prosjektmidler Vigdis, Janne og Eva
Samhandlingsreformen -betydning for ergoterapi?
NÆRINGS OG KULTURUTVALGET -ARENA FOR INVOLVERING OG MEDVIRKNING TIL NÆRINGSUTVIKLING I NORDREISA. VELKOMMEN Bedriftsworkshop 22. november 2012.
Tillitsvalgtes medvirkning i budsjettarbeidet
Fritid med Bistand.
Tilskudd til forebygging av uønskede svangerskap og abort 2015
Praksis krav, rapport & eksamen SPED 4000 – LML -
Regionale forskningsfond
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
Tjenesteyting, handel og logistikk - Puls Hvordan få frem gode prosjekter - søknadsprosessen og vurderingskriteriene Ulf Henriksen og Trond Knudsen 30.
Hovedoppgaveforberedende seminar
Å redusere unyttig helseforskning i Norge ved å bruke systematiske oversikter – kommentar sett fra erfaring med forskningsetiske vurdering i REKVEST Berit.
Forskningsstøtte -Ekstern finansiering -Nytt prosjekt -Prosjekt databasen EUTRO -Lagring av data Forskningsadministrativ støtte:
Fram til nå har vi eid spillet EXTRA. Norsk Tipping har vært operatør for oss og det er overskuddet fra dette spillet vi har fordelt Fra 2016 er eierskapet.
Etisk refleksjon.  Porsgrunn deltok i 1. pulje i KS sin satsing «Sammen om etisk kompetanseheving»  Prosjektleder i 20% stilling i prosjektperioden.
HVORDAN FORSTÅ SOSIALT ARBEIDS ROLLE PÅ NAV-KONTORET? Fagforbundet, Hanne Glemmestad høgskolelektor ved Høgskolen i Lillehammer (og tidligere NAV.
Investerer i Fremtidens internett Kjernekompetanse og verdiskaping i IKT - VERDIKT.
Tilskuddsordning til frivillige organisasjoner og virksomhet
Prosjektoppgaven.
God samhandling barn og unge Et nasjonalt prosjekt for å bedre samhandlingen innad i kommunen, og mellom kommuner og helseforetak.
Forskningsstøtte ved UBA
Tilleggslønn Særavtale om honorering for arbeid på eksternt finansierte prosjekter - faste vitenskapelig ansatte.
Forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) i Statped
Innspillskonferanse folkehelsemeldingen
Førstelektorprogram ved UiT
Digitalt doktorgradsopptak – august 2018
Utskrift av presentasjonen:

Fra god idé til gjennomførbart prosjekt - å skrive prosjektsøknad Faglig innlegg på medlemsmøte i NETF 27.02.09 Cathrine Arntzen PhD, forsker og ergoterapispesialist i eldres helse

Jeg skal snakke om: Hva gjør vi med de gode ideene? Ideer satt i system - å skrive prosjektsøknad. Hvor søke midler?

Å forfølge gode ideer Klinisk erfaring leder til mange gode ideer og mange faglige utfordringer Hva som gjøres med dem representerer en grunnholdning til deg som kliniker og preges av praksiskulturen du er en del av Fra flere hold øker presset på ergoterapeutene til å dokumentere praksis og gi gode begrunnelser for faglige valg.

En måte å møte utfordringen er å: Å få fagutvikling til å bli en praksiskultur et lederansvar et individuelt ansvar. Lage strategier for fagutviklingsarbeid: Definere fagutviklingsbehov (Hva er vi gode på? Hva trenger vi mer kunnskap om?, hva strever vi med å få til?) Konkretiser mål, ansvarliggjør, tidsavgrensning. Formidling viktig. Kan det en arbeider med ha overføringsverdi? Være nyttig for andre? kan det bli et prosjekt?

Hva er et fagutviklingsprosjekt? Med fagutviklingsprosjekt mener vi tiltak som er avgrenset i tid og som har til hensikt å utvikle eller implementere ny kunnskap eller ny praksis. (hjemmesiden til Helse Nord HF) En kan tenke seg et kontinumm mellom fagutvikling på den ene siden og forskning på den andre. Vitenskap er systematisk søken etter kunnskap om ulike aspekt ved virkeligheta.

Hva er forskning? Forskning er virksomhet av original karakter som utføres systematisk ut fra bestemte forskningsmetoder og etiske standarder Virksomheten omfatter: Grunnforskning Anvendt Forskning Grunnforskning Eksperimentell eller teoretisk virksomhet som primært utføres for å erverve ny viten om grunnlaget for fenomener og observasjoner, uten sikte på særskilte praktiske mål eller anvendelser. Anvendt forskning Virksomhet av original karakter for å erverve ny viten, først og fremst rettet mot bestemte praktiske mål eller anvendelser. Utviklingsarbeid Systematisk arbeid som anvender nye materialer og produkter, å innføre nye prosesser, systemer eller tjenester, eller å forbedre dem som eksisterer. Som en generell regel kan anføres at alt arbeid som kommer inn under forskning og utviklingsbegrepet skal inneholde et nyhetselement. Etter: OECD (1981) The Measurement of Scientific and Technical Activities, Frascati Manual 1980, 4. utg. (Paris). St.meld. nr. 28 (1988—89) Om forskning.

Hva trenger vi for å drive fagutviklingsarbeid? Tid Kunnskap

Noen generelle regler for skriving av prosjektsøknader: Hvem stiles søknaden til? Les veiledning nøye før du går i gang. Dette kan spare deg for mye arbeid senere Vurder om formål og målgruppe er til stede. Husk at de som skal lese søknaden din helt sikkert har lest 100 andre før de leser din. Kom derfor raskt til poenget og skriv så kort som mulig, men allikevel nok.

Fors… Ting som kan være selvfølgeligheter for deg, er mest sannsynlig helt ukjent for leseren. Ta utgangspunkt i dette når du skal skrive Vær klar over søknadsfristen!

Hva er viktig å få frem i søknaden? Tydeliggjør hva det er du vil finne ut av/se på/dokumentere Lar det seg utforske? Hvordan metode/ fremgangsmåte bidrar til å gi svar på problemstillinga? For er ikke gjenstandsfeltet klar, så blir prosjektet utydelig. Metoder, gjennomførbarhet, realisme ikke minst mht. kunnskap og tid Prosjektbeskrivelsen er ei sortering

Fors… Er det andre som har dokumentert noe innenfor dette feltet? Gjennomførbarhet- kunnskap, tid, ressurser? Hva regner du med å finne? Forskningsetiske aspekt

Hva skal med i en prosjektbeskrivelse? Innledning/formål Bakgrunn Problemstilling Material og Metode Teoretiske perspektiver Fremdriftsplan Etiske vurderinger Publisering Budsjett Litteraturhenvisninger Hva er bakgrunnen for undersøkelsen? Beskriv feltet. Hva er gjort av forskning/fagutvikling: Hvordan søke på nettet- Du må vise nytteverdien. Hvorfor er dette faglig interessant/relevant. Hvorfor skal noen investere penger i dette prosjektet. Målet med prosjektet? • Hvor viktig er den? • Hvem skal ha nytte av prosjektet? • Hva vil vi oppnå? • Hvordan kommer vi til målet? • Hvem skal vi samarbeide med? • Hvilken kompetanse har vi for å gjennomføre prosjektet? • Hva så videre?

Tema/problemstilling Velg noe interessant! - ”lysten driver verket” Men det må knyttes an til klinikken/ til et forskningsfelt Konkretiser hva du egentlig vil gjennom problemstillingen (avgrensing) ”fri-skriving” kan hjelpe for å få frem ideer Prosjektbeskrivelse er ofte en oversiktlig og enklere fremstilling av hva prosjektet går ut på. Fortell kort hvorfor prosjektet skal gjøres, hva som skal gjøres og av hvem (navn eller ”stilling”), på hvilken måte og på hvem eller hva (subjects), innen hvilken tidsramme, til hvilke kostnader, og hvilke konsekvenser resultatene av prosjektet kan ha (betydningen av prosjektet). Prosjektbeskrivelsen kan brukes til; a) informere/få aksept for prosjektet hos overordnet b) søke om midler (som vedlegg til protokollen) c) arbeidsverktøy i forhold til planlegging og gjennomføring d) søknad til andre instanser, se Kap. 10.

Metodevalg Fremgangsmåten må være egnet til å svare på problemstillinga. Hvis spørsmålet er hva fenomener betyr, erfares som, faktisk praksis - må en snakke med folk eller observere praksis/samhandling (kvalitativ metode). Hvis en skal si noe om utbredelse, årsaksforhold, effekt av tiltak, validering av tester, må en bruke kvantitativ design.

NETFs støtte til fagutvikling og forskning (hentet fra hjemmesiden) Midlene skal bidra til ergoterapirelatert forsknings- og utviklingsarbeid som utføres av ergoterapeuter. Støtten kan gis i form av arbeidsstipend, dekning av prosjektkostnader eller reisestipend. Ingen prosjekter blir fullfinansiert av disse midlene. Kriterier for tildeling og prioritering fastsettes av sentralstyret.

Forts.. Midler per utdeling: kr. 120.000,- Søknadsfristen er 1. september 2009 Søknader som ikke er skrevet på NETFs skjema, eller som er poststemplet etter fristens utløp, vil ikke bli behandlet.

NETFs kriterier: Søkere må ha vært medlem i NETF de siste tre årene. Det bør dokumenteres at søkere som ikke har forskerkompetanse samarbeider med eller får veiledning av fagperson med kompetanse innen forskning og fagutvikling.

Forts.. Ved søknad om arbeidsstipend/frikjøp, må arbeidsgiveravgift og feriepenger inkluderes i søknadssummen. Midler til dekning av reelle utgifter er oppgavepliktig, men ikke skattepliktig forutsatt at utgiftene kan dokumenteres. Arbeidsstipend er skattepliktig.

Mottakere av midler til forsknings- og utviklingsarbeid er forpliktet til å sende NETF et eksemplar av rapporten snarest etter avsluttet arbeid samt skrive et sammendrag av prosjektet eller artikkel til Ergoterapeuten. Ubenyttede midler skal betales tilbake.

NETFs støtte til fagligutvikling og forskning 2009: Prosjekter som gis støtte må ha klar relevans for andre ergoterapeuter og ha aktuelle helse- og sosialpolitiske problemstillinger knyttet til ergoterapi. Kunnskapsbasert fagutvikling og forskning i ergoterapi relatert til menneskelig funksjon, aktivitet og deltagelse.

”FRIE PROSJEKTMIDLER” FRA UNDERVISNINGSSYKE-HJEMMET I TROMSØ Økonomisk støtte til fag- og utviklingsprosjekt i praksis Prosjektene skal ha som mål å fremme faglig utvikling og dermed bidra til økt kvalitet på behandlings-, omsorgs- og pleietilbudet for den gamle.

Hvem kan søke midler? Helsearbeidere og andre aktuelle fagpersoner i kommunehelsetjenesten i Troms fylke og for samarbeidspartnerne (Høgskolen i Tromsø, Universitetet i Tromsø, Universitetssykehuset i Nord-Norge og videregående skoler i Troms fylke) Samarbeidspartene skal primært gjennomføre sine prosjekt i Kroken sykehjem og/eller i omsorgstjenesten Jadeveien.

Prioriteringen av prosjekter Ha betydning for økt kvalitet på behandlings-, omsorgs- og pleietilbudet til den gamle. Fagutviklingsprosjekter som kan vise til mangelfull eller manglende kunnskap på det området en vil satse på. Slike prosjekter vil prioriteres fremfor prosjekter hvor det allerede eksisterer et godt kunnskaps-grunnlag.

Forts.. En godt gjennomarbeidet prosjektbeskrivelse som kan vise til den faglige nytten av prosjektet både for egen institusjon og evt. overføringsverdi til andre tilsvarende settinger

Forts.. At prosjektet er praktisk gjennomførbart både innenfor de økonomiske rammene og innen den tid en har til rådighet. Nytenkning. Hvordan resultatene av prosjektet er tenkt presentert.

Andre finansieringskilder: Helse Nord HF (søkeren må ha doktorgrad, altså det må være et forskningsprosjekt) Helse og Rehabilitering (TV spillet Extra) Legathåndboka er verdt å investere i! Hvem kan søke midler fra Helse og Rehabilitering? Frivillige organisasjoner med helserelaterte formål og funksjonshemmedes interesseorganisasjoner kan søke om midler til prosjekter innen forebygging, rehabilitering og forskning, som retter seg mot målgrupper i Norge. Det er ikke nødvendig å være medlem av stiftelsen for å kunne søke om midler, men søkerorganisasjonen må godkjennes Bakgrunn, målsetting og målgruppe for prosjektet. Hvordan prosjektet skal gjennomføres, blant annet med framdriftsplan og budsjett. Hvilke forutsetninger man har for å lykkes med gjennomføringen. Hvilken verdi prosjektet har for målgruppen og eventuell samfunnsmessig verdi. Overføringsverdien som ligger i prosjektet. Resultater man forventer å oppnå og en vurdering av disse.· Hvordan resultatene og erfaringene er tenkt formidlet. Det må opplyses hvorvidt prosjektet forventes å vare ut over prosjektperioden støttet av Helse og Rehabilitering. Spørsmål om videreføring skal være diskutert i søknaden uansett om prosjektet er planlagt videreført eller ikke. (Boken inneholder en oversikt over ca 2.400 ulike støtteordninger som det kan søkes på. Flere hundre millioner kroner blir delt ut hvert år - ikke minst til glede fort studenter. Vi regner med at 40-50% av alle midler er øremerket for studenter. Boken oppdateres årlig, med ny-utgivelse 1. desember.

Helse og rehabilitering Fra TV-spillet Extra Fordeler midler til den frivillige helse og rehabiliteringsrelaterte virksomheten i Norge (611 prosjekter i 2008) Gir støtte til: Rehabilitering Forebyggende arbeid Forskning innenfor disse formålene

Forts.. Kvalitetskrav til søknadene: Faglig kompetanse i styring av prosjektene Klare mål og forventede resultater Gjennomførbarhet Tidsplan Budsjett

Forts.. Fordelingskriterier At midlene stimulerer til ny virksomhet innen de definerte formål At midlene bidrar til å løse uløste helse- og rehabiliteringsoppgaver i samfunnet Omfanget av helseproblemet i samfunnet, og at mange er eller kan bli rammet Helseproblemets alvorlighetsgrad og kompleksitet Tiltak for barn, unge og eldre Prosjekter med brukermedvirkning og brukerstyring Prosjekter som stimulerer til samarbeid mellom frivillige organisasjoner, og mellom frivillige organisasjoner og ulike fagmiljøer