Senter for kunnskapsbasert praksis

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Høgskolen i Oslo Hvordan matcher studenters trening i kunnskapsbasert praksis med yrkeslivets krav? ved Anett Kristin Kolstad, 1. bibliotekarstipendiat.
Advertisements

Kunnskapsbasert praksis – rød tråd i bachelorutdanningen Institutt for fysioterapi, Høgskolen i Bergen Liv Heide Magnussen Institutt for fysioterapi Avdeling.
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Magnet En reise til pasientsikkerhet og gullstandard for sykepleie Tillitsvalgkonferanse NSF Oslo 15. juni 2011.
Forskningsbasert?. StLs definisjoner »Forelesere –Med aktivt forhold til FoU –Som kjenner vitenskapelig metode –Som er oppdatert på sitt fagfelt –Som.
Øystein Pedersen Dahlen
NVU – aktører De som presenteres her er: •HiA •HiB •HiNT •HiST •UiS.
Biblioteket som støtte for forskning og utdanning Randi E. Taxt Bibliotekmøtet på Hamar
Senter for kunnskapsbasert praksis
Sykehuset Innlandets satsingsområde
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
PRESENTASJON AV NASJONALT SENTER FOR ERFARINGSKOMPETANSE INNEN PSYKISK HELSE NKLMS
Lillebeth Larun, Sosial- og helsedirektoratet
Samhandlingsavtalene status og fremtid •Kvalitet i helsetjenestene •Det handler om kvalitet-medvirkning og prioritering •Brukermedvirkning i samhandlingsavtalene.
Kunnskapsbasert praksis (KBP) litt om trinnene…….
Strategi for forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) Bjørg Th. Landmark.
Hva er en kunnskapsbasert praksis?
Jan Ove Rein, Katrine Aronsen NTNU Medisinsk bibliotek Juni 2013
eHelseopplæring i sykepleierutdanningen – et stebarn?
Kunnskapsbasert praksis - noe for operasjonssykepleiere?
45          Hvordan skal vi sikre god kvalitet og kompetanse og fornøyde pasienter i fremtidens helse- og omsorgstjeneste? Lisbeth Normann, forbundsleder.
Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten Kunnskapsbasert praksis
Dobbeltkompetanse i psykologi - hva ønsker vi fra prosjektet?
Kunnskapsbasert odontologi:
Biblioteket - et brukerperspektiv Kevin McCafferty Institutt for fremmedspråk Bibliotekarkompetanse fra 2.0 til 2014 Bergen,
Den informasjonskompetente lærer Et samarbeidsprosjekt mellom Høgskolen i Bergen, Hordaland fylkesbibliotek og praksisskoler i Hordaland Presentasjon ved.
Hvordan jobbe kunnskapsbasert?
”Mat, måltider og ernæring på sykehjem
Endring gjennom ledelse. Politisk styring Vekst og utvikling for barn, unge og familier Politisk styring, gjennom budsjett, lovverk, styringsbrev.
Bufdirkonferansen Før – stue bort - På høy tid at barna selv blir spurt ”Jeg har satt meg fore å endre på at voksne diskuterer hva som er best.
System for faglig ajourføring av fysioterapeuter Representantskapsmøtet 2006.
Søk & Skriv UHR B seminar Førstebibliotekar Maria-Carme Torras i Calvo Universitetsbibilioteket.
Velkommen til Medisinsk bibliotek
Det regionale helseforetaket sin kvalitetsstrategi - Helse Vest RHF
KLINISKE FAGRINGER FOR KUNNSKAPSBASERT PRAKSIS
Helsebiblioteket.no ”...og bedre skal det bli!” 9. oktober 2006, Grete Strand.
Medisin og helsefag 3. forelesning: Kunnskapsbasert praksis
Undervisning Irene W. Langengen Forskningsbibliotekar
Hva gjør en forskningsbibliotekar
Brownson 2003 Centre for evidence-based medicine 1999.
FRA IDE TIL VIRKELIGHET.
Hvordan utvikle kompetanse som bygger både på klinikk og forskning? Prosjektleder Finn Aasheim Opptrappingsplanen for psykisk helse Spesialistprosjektet.
Satsingen Vurdering for læring - hvordan kan UH bidra? Kvalitetssikringsnettverk etterutdanning UH Gardermoen 3. juni 2010 Hedda B. Huse, Anne Husby, Ida.
KUNNSKAPSBASERT PRAKSIS
UNIVERSITETSBIBLIOTEKET I BERGEN Læringssenter – form eller innhold? Fagreferentseminar i Stavanger 25.april 2002 Innledning ved Anne Sissel Vedvik Tonning.
Fra biblioteksentrert til studentsentrert (forsker-&profesjonssentrert)
Senter for kunnskapsbasert praksis
Hvorfor og hvordan praktisere en kunnskapsbasert praksis?
Lederens rolle i systematisk etikkarbeid og noen erfaringer…. Sandefjord, Stokke, Larvik Kommune Larvik, Leni Klakegg, KS.
Helsebiblioteket.no – gratis kunnskapsressurser for helsepersonell
Senter for kunnskapsbasert praksis
Rekruttering til lærerutdanningene Akademisk kvalitet Profesjonskvalitet.
Stortingsmelding 13 Utdanning for velferd – Samspill i praksis
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
Drammen | Sosial- og helsedirektoratets rolle Et fagdirektorat underlagt HOD og AID  Fagdirektoratsrollen Følge utviklingen og samle inn kunnskap.
Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten John-Arne Røttingen og Gro Jamtvedt Status for Kunnskapssenteret og Helsebiblioteket Dekanmøtet i medisin.
Forskingsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Kommentar Dekan Kristin Barstad Høgskolen i Buskerud.
Hvorfor er kunnskapsbasert praksis viktig?
Innføring i Kunnskapsbasert praksis og litt om studieoppgave 2 Klasse C og D 13.november 2013 Anett Kolstad og Kari Dahl.
Ledelse av sykepleiepraksis – bruker vi sykepleiekompetansen? ”Er vi på hugget eller på hælene?” Elisabeth Kaasa Helsefaglig sjef i Vestre Viken 4. November.
Forebygging av fall Læringsnettverk, Drammen, 13. oktober 2015 Hilde H. Holte, seniorforsker.
Hva er god praksis i fremtidens helsetjeneste? Tone Mette Flått, Overhalla kommune Karin Knutsen, Stjørdal kommune Aud Moe, Senter for omsorgsforskning/
Markedsføring – nødvendig kompetanse for bibliotekarer? Forum for økonomibibliotekarer av Arve Pettersen.
1 Forskning – en integrert del av kjernevirksomheten ”Hvem” Det medisinske fakultet, NTNU.
Mulighetene for en videreutdanning
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse Midt – Norge
Irene W. Langengen
Profesjonelle læringsfellesskap
Forskningsstøtte ved UBA
Arbeid med Handlingsplan for undervisning ved UiS
Utskrift av presentasjonen:

Senter for kunnskapsbasert praksis Integrering av informasjonskompetanse i undervisningen ved HiB sett fra faglig ståsted Monica W. Nortvedt Lena V. Nordheim Senter for kunnskapsbasert praksis Avdeling for helse- og sosialfag Høgskolen i Bergen

Hva skal jeg snakke om? Høgskolen i Bergen –kunnskapsbasert praksis Hva er kunnskapsbasert praksis? Hva betyr det for bibliotekartjenesten? Hvordan samarbeider bibliotek/fag for å integrere informasjonskompetansen i undervisningen?

Sentre ved Høgskolen i Bergen Sentrene skal være virkemidler til å nå målene i strategisk plan Senter for kunnskapsbasert praksis Senter for kunstfag, kultur og kommunikasjon Senter for nyskaping Senter for utdanningsforskning (2008)

kunnskapsbaser.no

HOVEDMÅL til Senter for kunnskapsbasert praksis Stimulere til økt bruk av resultater fra forskning og fagutvikling blant undervisningspersonell, studenter og helsepersonell Bidra i prosjekter som har som mål å fremme bruk av forskningsbasert kunnskap og iverksette kunnskapsbasert praksis i undervisning og yrkesutøvelse Bidra til økt formidling av resultater fra forskning og fagutvikling via fagtidsskrift, internett, media, konferanser og oppsummeringer.

Forskning utviklingsarbeid FoU Forskning utviklingsarbeid St. melding nr 20 (2004/05) Vilje til forskning (side 147)

Hva baserer sykepleiere sin praksis på? 1 informasjon fra den enkelte pasient 2 personlige erfaring 3 sykepleierskolen 4 internundervisning 5 prosedyrebøker 6 andre sykepleiere 7 leger 8 ny terapi som blir forordnet 9 intuisjon 10 det som har virket i alle år 11 bøker 12 sykepleie fagtidsskrift 13 slik som jeg alltid har gjort det 14 lege fagtidsskrift 15 artikler publisert i vitenskapelige sykepleietidsskrift 16 media Estabrooks CA

Erfaringsbasert kunnskap Forskningsbasert kunnskap Erfaringsbasert kunnskap Kunnskapsbasert praksis Brukerkunnskap og brukermedvirkning Kontekst Jamtvedt m.fl.2004

Evidence Based Practice Evidence Based Medicine Evidence Based Mental Health Evidence Based Nursing Evidence Based Social Care Over the decades the principles of EBP has reached other health care as well as non-health care areas, such as education, social work and librarianship. In recent years in Norway, national strategies set out to improve the services of the health sector, the educational sector and the library sector, emphasise the contribution of research for improving services and its importance for continuous professional development and lifelong learning. Evidence Based Physiotherapy Evidence Based Library and Information Practice

Refleksjon i fagutøvelsen; Erkjenne og identifisere informasjonsbehov Evaluere Formulere spørsmål Implementere Gjennomføre litteratursøk - lete! Vurdere kunnskapen opp mot erfaring, verdier og preferanser, bruker The evidence based practice cycle. Kritisk vurdere forskningsbasert kunnskap

Informasjonskompetanse vs. kunnskapsbasert praksis Informasjonskompetanse – definisjoner ”To be information literate, a person must be able to recognise when information is needed and have the ability to locate, evaluate, and use effectively the needed information” American Library Association, 1989 ”Information literacy is knowing when and why you need information, where to find it, and how to evaluate, use and communicate it in an ethical manner” Chartered Institute of Library and Information Professionals, 2004. The rationale behind the programme lies on the fundamental similarities between the definition of information literacy provided by the American Library Association and the steps of evidence based practice. According to the definition an information literate professional has the ability to recognise an information need, and to locate, evaluate, and effectively use the needed information. Interestingly, the first five steps of EBP coincide with this defintion. Information literacy is advocated by many librarians. In fact, librarians often consider themselves as being “the information literates” in personas and thereby well suited to train other professionals in acquiring the necessary skills to find, evaluate and use information.

Trenger vi det? Lov om universiteter og høgskoler Lov om helseforetak LOV 1999-07-02 nr 64: lov om helsepersonell Pasientene forventer at vi er oppdatert

...og bedre skal det bli! Tjenester av god kvalitet Styrke brukeren er virkningsfulle er trygge involverer brukere og gir dem innflytelse er samordnet og preget av kontinuitet utnytter ressursene på en god måte er tilgjengelige og rettferdig fordelt Styrke brukeren Styrke utøveren Forbedre ledelse og organisa- sjon Styrke forbedrings- kunnskapens plass i utdanninger Følge med i og evaluere tjenestene Handlingplan Handlingplan Handlingplan Handlingplan Handlingplan Utkast til Nasjonal strategi for kvalitet i sosial- og helsetjenesten, Sosial- og helsedirektoratet 2007

Hva betyr dette for bibliotekaren? Kunne støtte andre profesjoner til å jobbe kunnskapsbasert Praktisere kunnskapsbasert selv

Refleksjon i fagutøvelsen; Erkjenne og identifisere informasjonsbehov Evaluere Formulere spørsmål Implementere Gjennomføre litteratursøk - lete! Vurdere kunnskapen opp mot erfaring, verdier og preferanser, bruker The evidence based practice cycle. Kritisk vurdere forskningsbasert kunnskap

Studentene skal etter ferdig utdanning: kunne skille mellom ulike kvantitative og kvalitative forskingsmetoder kunne forstå prinsippene bak systematiske litteratursøk kunne vurdere forsking kritisk, forstå forskjellen mellom ulike effektmål kunne integrere trinnene i kunnskapsbasert praksis i undervisning og referansetjenester kunne bruke forsking for å informere og evaluere egen praksis (kunnskapsbasert bibliotekpraksis)

Prosjektutdanninger Bachelor i fysioterapi Klinisk videreutdanning i diabetessykepleie Videreutdanning i anestesisykepleie Jordmorutdanningen

Prosjektavdelinger/prosjekt Barneklinikken HUS Løvås undervisningssykehjem Kliniske fagringer for kunnskapsbasert praksis Journal clubs/lesegrupper

Samarbeid Tett samarbeid med bibliotekarer om når og hvilken undervisning studentene skal ha Ut fra evalueringer diskuteres evt forbedringer Bibliotekarene er kjent med oppgavene til studentene og bruker samme uttrykt som studentene har lært (PICO, kjernespørsmål osv )

Samarbeid fort. Bibliotekar er med på å lage undervisningskompendier

Samarbeid forts. Å arbeide og undervise kunnskapsbasert -en arbeidsbok for sykepleiere Elektronisk formidling Søk og skriv

http://www.sokogskriv.no/index.html

Samarbeid forts. Systematisk oversikt resultater fra flere studier Resultater som kan sammenlignes Alle relevante enkeltstudier

Diskutere pedagogiske tilnærminger

Oppsummering Kunnskapsbasert praksis er en forventning i dag Studentene må lære å håndtere informasjonsmengden Bibliotekaren har en sentral rolle i opplæringen Nye samarbeidsarenaer mellom bibliotekar og faglig ansatt Legge til rette for at bibliotekarer kan utvikle fagfeltet sitt og øke sin egen kompetanse Ansette flere bibliotekarer!

The future belongs to those who prepare for it today. Malcolm X (1925-1965)