Form og volum gjennom Bretteteknikker i papir

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Form og volum gjennom Bretteteknikker i papir
Advertisements

Undervisnings ressurs i «Form og volum gjennom bretteteknikker i papir
Vi har to typer tekster i fagplanen i norsk.
«Strykebrettcover og stativ»
Inspirasjon til eget arbeid.
Fra geometriske former til abstrakt design.
ELEKTRONISKE KOMMUNIKASJONSSYSTEMER
STRYKEBRETTCOVER OG STATIV
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
FLYTÅRN Vi fikk ei stor eske inn på avdelinga, som Rainer foreslo
Studie forberedende formgivingsfag
Arbeidskrav 4 I min skisseprosess har jeg lånt dette bilde fra internett
IKT ressurser for e-læring NVU-konferansen 2005 Olav Skundberg HiST, AITeL
Prosjektoppgave Grafikk og Digitale foto
Fra geometriske former til abstrakt design
En innføring i spillet: Dobbeltkrig – Grønn
Første rapport: Den rapporten jeg har valg ut her er helt usymetrisk, men innenfor en ramme slik at den kan gjentas til et flatemønster. Her har jeg også.
Historiefaget i skolen
ROM I SLOTTSPARKEN FOR BOSTEDSLØSE
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Eksamensoppgave i Design og innovasjon
Dokumentasjon av en prosess
DAK Design og innovasjon
Arbeidskrav 3 Del 2 Idéutvikling for illustrasjon, dekor eller kunstnerisk uttrykk. Jobb med ett av de to temaene dine. Arbeidet skal hovedsakelig foregå.
Prosess – arbeidskrav 3.. •Siden vi skal lage et undervisningsopplegg basert på de erfaringene vi gjør oss, velger jeg å ha en prosess og et produkt som.
Arbeidskrav 5. A.C. Fuglesang
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
TEMA «LYSE IDEER» Funksjonalitet: Ulik funksjon og festemekanisme på produktene. Estetikk: Volum, gjentagelse- av form og materialer, kvalitet og utrykk.
Form og volum gjennom bretteteknikker i papir
«LYSE IDEER» Maske med refleks og lysdioder
Lesing av fagtekster Nordre Modum ungdomsskole
EN SKAPENDE PROSESS Fra idé til ferdig produkt
Utført av: Jeppe Flensted HiST Vår 2009
Kompetansemål Mål for opplæringen er at elevene skal kunne - bruke ulike materialer og redskaper i arbeid med bilder ut fra egne interesser - samtale.
Formings oppgave i forbindelse med operaprosjektet:
Geometriske figurer… Beregnet på småskoletrinnet, 1. eller 2. klasse
CASE VÅRE ELEVER: Umotiverte elever Dårlige lese- og skriveferdigheter
Avdeling for sosionomutdanning
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Hverdagen for Ruth og Sissel.
Presentasjon av prosessarbeid med LYSBROSJER Laget av Ellen Bay
Design, arkitektur og kommunikasjon. Emne: Design og innovasjon
Bygg en by. Tverrfaglig 4 ukers oppgave i matematikk og kunst og håndverk beregnet for 8. Klasse.
Studiespesialisering med formgivingsfag
Arbeidskrav 3 - Del 2: Litt barn – litt voksen? Idéutvikling for illustrasjon, dekor eller kunstnerisk uttrykk.
My Samien Sijte Tore Sætre Arbeidskrav ved HiOA, ZARK 1, 2012 vår.
VERDENSROMMET VI HAR NÅ JOBBET MED VERDENSROMMET I HELE NOVEMBER, OG DET HAR VÆRT KJEMPE VELLYKKET. DET HELE BEGYNTE MED AT TO GUTTER HADDE FUNNET BØKER.
VURDERING Musikk trinn.
Mønsterkonstruksjon i GIMP.
LISBET BERGEN KUL på Kringlebotn
Studentliv - Kurs i PR og markedsføring - Modul 10 1 Arbeid på PC Fortrolighet i arbeidet med PC Skikk og bruk IT-kontrakten Spørsmål?
Prosjektbeskrivelse av Lærende nettverk
Er uglen smart? Vi har forsket litt og her er svarene.
Fagdag på DH: Stilhistorie – vg1
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
FJØSHAUGEN BARNEHAGE UTSIKTEN
Utdanningsvalg 10.klasse
Kapittel 36 Reza forteller om sin arbeidserfaring.
Prosjektsamarbeid eDialog24 og Telehuset. Telenor Telehuset AS 100% eid av Telenor i eget AS Mer enn 10 års erfaring i markedet Markedsleder på SMB og.
Lysekrone fra sykkelhjul til lysekrone
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Digitalt prosjektrom og samarbeidsteknologi Muligheter for meningsskaping og relevans i et «kombinert klasserom» Jorunn Thortveit og Hans Erik Bugge IGIS.
Gautesete SKOLE Kunst og Håndverk skoleåret Trinn
Gautesete SKOLE Kunst og Håndverk skoleåret Trinn.
Matematikk 1. trinn Læreverk: Multi, Gyldendal forlag
Matematikk/literacy LUB uke 36 Elise Klaveness Høgskolen i Vestfold
Ny barnehage – ny førskolelærerrolle?
Kunst og Håndverk 9-Trinn Skoleåret PRODUKT DESIGN.
Design og håndverk VG1 Praksisdager HØST 2016.
Digital kunst, kultur og kommunikasjon Arbeidskrav 2b, Hioa høst 2016 WORKSHOP: FOTOGRAFI I SOSIALE MEDIER Elisabeth og Anne Gro.
Utskrift av presentasjonen:

Form og volum gjennom Bretteteknikker i papir Designprosess, teknikk og modell Mønsterkonstruksjon i GIMP Oppgave i papirbretting, 7.trinn Foto: Inger Lise Sletten

DESIGNPROSESS En designprosess kan være utfordrende! Med utprøvinger og skisser kan gamle idéer måtte vike plassen for nye.

Bretteteknikker i «FOLDINGS TECHNIQUES FOR DESIGNERS FROM SHEET TO FORM» av Paul Jackson Forarbeid: Kravspesifikasjon i denne oppgaven er å formgi et produkt ved hjelp av bretteteknikk i papir. Vi fikk innføring i flere bretteteknikker og formen på produktet skal være en videreføring av en av teknikkene. Produktet kan være innenfor kategoriene; belysning, klær/mote eller møbel/interiør. Produktet er en modell som lages i papir som modellmateriale, eller papiret kan sees som materiale for det ferdige produktet. Hvis produktet er tenkt utformet i et annet materiale, skal det oppgis. Størrelsen på modellen kan utformes i mindre skala enn ferdig produkt, men da må målestokk oppgis. I tillegg til modellen skal vi utforme et digitalt mønster i form av en bord eller et flatemønster. Mønsteret skal fungere som dekor på emballasje som representerer produktet. Dekoren skal ha visuell tilknytning til produktet.

Idémyldring Moodboard / idécollage Idemyldring: Det første jeg måtte ta stilling til var valg av kategori. Bretteteknikk og belysning er spennende, fordi lyset lager spennende effekter og skygger i det brettede papiret. Jeg har imidlertid en søm/mote-bakgrunn fra ESMOD Paris, og landet derfor på denne kategorien. Kan hende jeg får brukt noen av mine tidligere erfaringer i denne oppgaven. Jeg liker grønntoner, blomster og bladverk og vil prøve å lage et flatemønster med elementer fra planteriket.

Skisseprosess Inspirasjons-kilde til de første modellene Jeg gjorde noen raske skisser og tenkte først å designe klær med inspirasjon fra den kjente papirlanternen som vi brettet som barn. Kravet i oppgaven var å videreføre en bretteteknikk og dermed ble denne idéen forkastet. En annen idé var å lage en kjole i gjennomsiktig organza med dyp utringning i ryggen. Selve utringningen skulle bestå av brettede blomster som skulle gå helt ned til gulvet bak på kjolen. De samme blomstene skulle opptre i fronten på strategiske områder. Selve blomstene skulle være brettet, og jeg ville se om de bretteteknikkene vi prøvde ut, kunne ligne blomster.

Utprøving av teknikk Etter å ha prøvd ut bretteteknikker har jeg kommet frem til denne som jeg tror vil passe til mitt plantetema. Prøven ser mer ut som et blad, og jeg vurderer å lage en krage i stedet for kjole. Ved å feste flere elementer ved siden av hverandre, kan dette bli en fin kant/krage rundt en kjole eller bluseutringning. Jeg vil konsentrere meg om å designe selve kragen. Kragen kan fungere som et enkeltstående accessoire/tilbehør, som festes til kjoler eller bluser med dype utringninger med et festesystem, f.eks. trykknapper. Kragen kan kanskje også ligge løst utenpå plagget, dersom den følger siluetten og ligger stabilt. Jeg velger å sy sammen mønsterdelene og ser bort ifra festesystem med trykknapper, ettersom jeg denne gangen kun lager modellen i papir. Trykknappsystem

Utprøving av teknikk / materiale I denne oppgaven ser jeg på papiret som et modellmateriale. Jeg lager kragen i reell målestokk ved å modellere den direkte på en byste. Jeg tenker at kragen kan produseres i flerfarget plissert linstoffblanding (se Moodboard). Lin er et flott materiale og jeg ville valgt en grov linstruktur som gir et røft og naturlig uttrykk. En grov tekstilstruktur kan også gi en spennende kontrast til plisseringsteknikk som er stram i uttrykket. Etter å ha modellert kragen med de brettede elementene ser jeg at det kan bli fint å klippe alle delene i en bladform (etter mal). I tillegg vil jeg klippe rundt arkene med spesialsaks, så de blir rufsete i kanten. Dette vil gjøre kragen røffere i stilen. Jeg sydde en søm midt i bladet for å «låse» plisséene. Deretter sydde jeg alle bladene fast til et bånd som blir halsringningen.

Ferdig papirmodell / prototype Etter utprøving på byste kom jeg frem til at kragen kan knytes foran i en sløyfe. Hvis man ikke ønsker sløyfe eller lukking foran, kan den erstattes av et ekstra mønsterelement i front og lage skjult lukking bak.

Videre utprøving Jeg ser at papirmodellen har et forbedringspotensial. En mulighet er å forstørre bladene og dermed få til et mer rufsete og raust uttrykk. Jeg kan også forestille meg kragen utformet i forskjellige tekstilkvaliteter, mikset rundt kragen. Denne gangen blir det med denne papirmodellen, men bildene sitter klart i hodet. En designprosess tar sjelden slutt, det er alltid rom for nye ideér og modifikasjoner. Hadde til slutt allikevel lyst til å se hvordan kragen ble med et ekstra bladlag, og klippet disse bladene i litt mindre format. Jeg festet bladene mellom de andre.

Utprøving med farge Jeg forøkte å male papiret med grønn akrylfarge. Resultatet ble ikke som jeg hadde forestilt meg. Lys og skyggevirkninger kom mye bedre frem på det hvite papiret. Igjen tenker jeg at resultatet ville blitt annerledes ved å produsere kragen i tekstil. Ved å kombinere ulike tekstilkvaliteter i ulike grønntoner, tror jeg resultatet hadde blitt fint. Viser allikevel papirmodellen malt i farger..

Produksjon av produkt Fransk film om plissering.. Produktet / kragen kan produseres selv, da bretteteknikken er ganske enkel. Med stivelse og dampstrykejern kan man lage kragen hjemme. Skal man derimot plissere mer avanserte mønstre og kanskje masseprodusere andre produkter, vil det lønne seg å sette bort arbeidet til fagfolk på området. Et alternativ kan være å kjøpe ferdig plissert stoff, og deretter utforme produktene selv. Fransk film om plissering.. Om plissering og en til, den også på fransk :) To franske «Maitre plisseurs» (sjefsplissører)

Presentasjon av ferdig produkt Et produkt kan presenteres på flere måter: Produktmappe Utstilling Stand Foto Brosjyre/reklame/blad Blogg Film Nettside Catwalk Sosiale medier

Mønsterkonstruksjon i GIMP Kravspesifikasjon: Mønsteret skal ha visuell tilknytning til produktet, og skal fungere som dekor på emballasjen som representerer produktet: Jeg tenker at en flat avlang eske eller en papirbærepose, kan fungere som emballasje til kragen. En eske er kanskje mer eksklusiv, og man unngår at produktet krøller seg. En papirbærepose er mer uformell, og kan egne seg godt til mitt produkt, som er tenkt produsert i grov lin og skal ha et «rufsete» uttrykk. Jeg vil satse på et mønster inspirert av blomster og farger fra Provence. Henri Matisse bodde mesteparten av sitt liv i Nice og brukte ofte sterke farger, fargekontraster og blomstermotiver i bildene sine.

Mønsterelement i Inkscape Mønsterelementet tegnet jeg med Kalligrafi- verktøyet i Inkscape. Den uvørne streken på mønsterdekoren til emballasjen, skal henspeile en uformell design og stil på produkt-ene som skal representeres. Flatemønseret laget jeg videre i GIMP , trinn for trinn, takk for detaljert bruksanvisning…;)

Flatemønster <-- Diagonalt mønster --> Vertikalt / horisontalt mønster

…flere varianter av mønsteret

Mønsteret på tenkt emballasje

Aktuell litteratur og lenker Litteratur: Paul Jackson (2011) FOLDING TECHNIQUES FOR DESIGNERS FROM SHEET TO FORM. London, Laurence King Publishing Ltd Paul Jackson (2012) STRUCTURAL PACKAGING DESIGN YOUR OWN BOXES AND 3-D FORMS. London, Laurence King Publishing Ltd Lepperød,Kallestad og Gilje (2013) KUNSTHÅNDVERK, TEKNOLOGI OG DESIGN. Bergen: Fagbokforlaget Lenker: Designprosessmodell: http://kunstoghaandverk.org/galleri/desram.htm Objekt-Analyse - Vurdering Formale virkemidler: https://www.google.no/#q=objekt+analyse+vurdering+formale+virkemidler Mønstertegning i GIMP på YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=fHzw-K6epL8 Mønsterkonstruksjon i GIMP av Peter Haakonsen, HIOA- 2013: http://artikt.files.wordpress.com/2014/04/gimp-mc3b8nster.pdf Digital tegning med Inkscape: http://www.inkscape.org/en/ Inscape på youTube: Mange å velge mellom, denne er av portrettegning: http://www.youtube.com/watch?v=sJb4eUaA30M

Undervisningsopplegg i K&H for 7 Undervisningsopplegg i K&H for 7.trinn designprosess- brette og sy papir til et bæreredskap OPPGAVE: Du skal designe en veske eller et bæreredskap og lage en modell i tenkt ferdig størrelse. KRAVSPESIFIKASJON: Bæreredskapet skal lages i papir og du skal bruke minst to av bretteteknikkene du har lært Du skal bruke symaskin for å sette sammen noen av mønsterdelene. Det ferdige bærerdeskapet skal stilles ut på skolebiblioteket før ferien. KOMPETANSEMÅL: K&H: lage enkle bruksformer i ulike materialer og kunne gjøre rede for sammenhengen mellom idé, valg av materialer, håndverksteknikker, form, farge og funksjon bruke symaskin og enkelt elektrisk håndverktøy i en formgivingsprosess Presentere og vurdere eget arbeid MATTE: velje høvelege målereiskapar og gjere praktiske målingar i samband med daglegliv og teknologi, og vurdere resultata ut frå presisjon og måleusikkerheit. LÆRINGSMÅL: eleven skal lære om trinnene i en designprosess og bruke dette i eget arbeid eleven skal lære om hvordan man gjør klar symaskinen og stiller den inn etter ulike materialer eleven skal lære om å lage en utstilling etter regler om det gylne snitt MATTE: eleven skal lære å bruke målebånd under arbeid med søm Lav måloppnåelse Middels måloppnåelse Høy måloppnåelse Jeg kan navngi de ulike trinnene i en designprosess og fortelle om noen av dem Jeg kan fortelle om de fleste trinnene i en designprosess og bruke de i egen arbeidsprosess Jeg kan fortelle om alle trinnene i en designprosess og bruke de aktivt i egen arbeidsprosess Jeg kan navngi de fleste innstillingene på symaskinen og kan tre symaskinen Jeg kan fortelle hvordan alle innstillingene på maskinen virker og kan tre symaskinen og spole undertråd Jeg kan bruke alle innstillingene på symaskinen, spole undertråd og justere trådspenningen til materialet Jeg kan si noe om det gylne snitt Jeg kan fortelle hvordan man kan bruke det gylne snitt for å beregne forhold Jeg kan bruke det gylne snitt når jeg skal planlegge en utstilling Jeg kan fortelle når jeg skal bruke linjal og når jeg skal bruke målebånd Jeg kan måle ting som ligger flatt med målebånd Jeg kan måle tredimensjonale ting med målebånd