Hva er psykisk utviklingshemming?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
”Jakten på det gode liv går via selvfølelsen
Advertisements

Kari Pape Den gode assistenten
Program for foreldre, barn og lærere Carolyn Webster-Stratton, Ph.D.
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Utviklingshemmede hos fastlegen
Demens hos personer med utviklingshemming
Utredning av studenter med konsentrasjons- og lærevansker
Vennskap Ikke gå foran meg, kanskje følger jeg deg ikke.
Psykiske utfordringer ved MS
Hønefoss politistasjon
Motivasjon.
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
STRESSMESTRING Hva er stress Forekomst Behov for aktivitet-hvile
Utredning av utviklingshemming hos voksne
Fagdag for barne- og ungdomsarbeidere Harebakken 20. november 2013
Annerledeshet og sviktende funksjon. om noen konsekvenser
Helse og sykdomsbegrepet
SETT I SAMMENHENG MED ATFERD
- roller og forventinger
Barnehagepersonalets betydning i barns liv
LÆRING Grunnleggende prosesser
Olaviken tilbyr spesialisthelsetjeneste-tilbud ved å drive:
Kulturhistorisk perspektiv
”Depresjon og sårbarhet”: Kognitiv unngåelse som sårbarhetsfaktor for tilbakevendende depressive episoder. Ved: Marianne Halvorsen.
”utviklingshemmede som bryter straffeloven" FoU konferansen 3 og 4 juni 2009 Forskning i klinisk praksis Erik Søndenaa, Phd.
Å leve med alvorlig eller dyp utviklingshemming
Kurs Falck Vital, Hjelpemiddelsentralen
Diagnostiseringskriterier i DC-LD.
Mestring og forebygging av depresjon
Mestring og forebygging av depresjon
Psykiatri på reisen Foredrag for FIRM
ABRAHAM MASLOW (BILDE).
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
Ulikheter og variasjoner
Skoleprogrammet VIP, Sykehuset Asker og Bærum
Relasjoner – en beskyttelsesfaktor for sårbare barn og unge
Å overvinne psykisk sykdom – eller å vokse som menneske?
Tema: Kommunikasjon i team
Testing og testbruk Espen Egeberg.
KOGNITIVE UTFORDRINGER – HVA BETYR UTVIKLINGSHEMNING??
Bakgrunn for kloke valg Kjenne sine sterke og svake sider
Tvangslidelse - OCD Hedalen,
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
Ungdom og helse Berit Bratholm:
Aggresjon.
Sentrale begreper Stig Roar Wigestrand, 2008.
Regional seksjon psykiatri, utviklingshemning/autisme
Kognitive belastninger hos personer med utviklingshemming og autisme
Gruppetilbud for unge voksne med generelle lærevansker eller lett utviklingshemming, HAVO Lassa ved SUS Identitet/Selvbilde/seksualitet v/Ole Jan Hustøl.
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 1 Hva er utviklingshemming? 1.
Demensaksjonen Fra tuberkulose til demens Hva er demens? Demens er en samlebetegnelse på sykdommer som rammer hjernen. Hukommelsessvikt Problemer.
Forebyggende arbeid En community-psykologisk studie av endringer etter forebyggende intervensjon Camilla Blestad og Tuva Engen.
Spes.ped Marianne, Tove, Henning 1 AUTISME AUTISME Autisme er en alvorlig psykisk forstyrelese som kan opptre i en schizofreni eller utvikles i tidlig.
Å skrive sin mening Fempunktsmetoden.
Psykologspesialist Jarle Eknes Stiftelsen SOR Psykisk helse hos mennesker med utviklingshemming.
Å stimulere til læring. Læring Læring er en aktiv prosess der mennesker gjennom trening og erfaring lærer seg nye ferdigheter i samspill med andre.
Kognitive utfordringer – hvordan henger dette sammen? Guro Steffensen Psykologspesialist St Olavs Hospital Avdeling for nevrologi.
Byrådet har følgende overordnede mål for det psykiske helsearbeidet ( ) i Oslo kommune:
Testing og testbruk Espen Egeberg.
Asperger syndrom og ADHD
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Kap 1 - Hjerne Hvis hjernen skades før, under eller etter fødselen, kan det medføre en eller flere følgende tilstander: utviklingshemming cerebral parese.
Avhør av særlig sårbare personer i straffesaker
Presentasjon for Lokalsjukehuskonferansen
Utviklingshemmede Ikke en ensartet gruppe, men enkeltindivider med store ulikheter både i grad av utviklingshemning og typer av funksjonsnedsettelse. Medfødt.
Mobbing og psykisk helse (Ungdomstrinnet)
Tidlig innsats og utfordrende atferd
Utskrift av presentasjonen:

Hva er psykisk utviklingshemming? Eva Opdalshei, Habiliteringsteamet for voksne

Litt om diagnoser Medisinske diagnoser er vanligvis knyttet til årsaker Andre diagnoser, som psykisk utviklingshemming, er basert på atferd Mål for diagnostisering: Å klassifisere mennesker i grupper for å kunne gi virksomme tiltak og behandling Å samle kunnskap om gruppene, for å kunne gi bedre behandling

Kritikk mot diagnoser Virker stigmatiserende Hvis man antar noe om en person på bakgrunn av diagnosen, kan man ta feil (stereotypier) Kan tåkelegge forskjeller mellom individer innad i gruppen Kan føre til at man overser andre problemer personen har

Hva er psykisk utviklingshemming? Hva menes med begrepet “psykisk”? En intellektuell furnksjonsnedsettelse Påvirker kognitiv fungering, som tenkning, problemløsning, læring, språk, hukommelse, oppmerksomhet

Hva er psykisk utviklingshemming forts. Hjernen alltid affisert, men ser ikke alltid annerledes ut Nervecellenes funksjon er påvirket, men uklart hvilken mekanisme som ligger bak Stor forskjell mellom personer, og stor forskjell mellom sterke og svake sider hos hver person Visse karakteristiske trekk for grupper, bl.a. Down syndrom

Kriterier for å få diagnosen psykisk utviklingshemmet (ICD 10): IQ under 70 målt med en anerkjent generell evnetest, ofte WISC (6-17 år) eller WAIS (voksne) Svekket adaptiv atferd Svekkelsen ble tydelig i løpet av utviklingen (før 18 års alder)

Inndeling av utviklingshemming Lett/mild: IQ 50 – 69 Mental alder 9 til 12 år Moderat: IQ 35 – 50 Mental alder 6 til 9 år Alvorlig: IQ 20 – 35 Mental alder 3 til 6 år Dyp: IQ under 20 Mental alder under 3 år

Men… - De oppgitte IQ-nivåene er kun veiledende. Kategoriene er vilkårlige inndelinger av et kontinuum, og kan ikke defineres med absolutte grenser. - Kan man stole på intelligenstesting?

Adaptiv atferd Evnen til å møte utfordringene i miljøet Evnen til å sørge for sitt eget beste Intelligens og adaptiv atferd er avhengig av de samme kognitive mekanismene Adaptiv atferd påvirkes av krav og støtte i miljøet – kan endres over tid

“en viss grad av utviklingshemming utgjør ikke nødvendigvis noe problem”

Utvikling: et samspill mellom arv og miljø Observerbar atferd alltid et resultat av både arv og miljø Skader som påvirker hjernen kan sette grenser for utvikling som miljøet ikke kan kompensere for Diagnosen utviklingshemming stilles på bakgrunn av funksjon, uavhengig av årsak

Kognitive vansker hos personer med utviklingshemming Ferdigheter: - læres aldri - tar lengre tid å lære - læres én dag, men er glemt den neste - automatiseres ikke

Språk Språklig uttrykksevne ofte bedre enn språkforståelsen. Det kan skyldes vansker med arbeidshukommelsen og mentalt tempo. Det kan være vanskelig å få med seg all mening i en normal setning, man blir nødt til å gjette.

Språk forts. Språk har mange komponenter som kan være ulikt utviklet, som ordforråd, grammatikk, samtaleferdigheter Språk påvirker tenkning og eksekutive funksjoner Lettere med visuell støtte?

Arbeidsminne Midlertidig lagring av informasjon, noen sekunders varighet Manipulering med informasjon Fokusering av oppmerksomhet Sekvensiere, prioritere, ignorere, vurdere hva som er smartest i forhold til det jeg vil oppnå Viktig forutsetning for problemløsning og analytisk tenkning

Eksekutive funksjoner Overordnede kontrollfunksjoner som styrer vår oppmerksomhet og overvåker vår aktivitet Svikt i eksekutive funksjoner ser man bl.a. hos personer med utviklingshemming, ADHD og/eller autisme Svikten reduserer evnen til å motivere seg selv og styre egen kognitiv aktivitet

Eksekutive funksjoner er nødvendig for… Å hemme impulser Å motstå en fristelse Å planlegge og ta beslutninger Nye, ukjente situasjoner, der svarene ikke er innøvd på forhånd Kompliserte eller farlige situasjoner

Sårbarhet for psykiske lidelser Personer med utviklingshemming kan rammes av psykiske lidelser på samme måte som normalbefolkningen. Forskning har vist at det er høyere forekomst av psykiske lidelser hos personer med utviklingshemming enn i normalbefolikningen. Noen risikofaktorer er spesielle for denne gruppen!

Kognitiv overbelastning Redusert evne til å forstå og vurdere situasjoner i dagliglivet skaper stress og minsker sjansen for å lykkes og å mestre situasjonen “Vanlige” situasjoner fortsetter å være mentalt krevende Noen ganger får man det til, andre ganger ikke – variabelt funksjonsnivå

Kognitiv overbelastning forts. Mange med utviklingshemming er kronisk slitne Stress øker risikoen for angst Å oppleve lite mestring, og krav man ikke klarer å innfri, øker risikoen for depresjon

Hva bør vi gjøre? Gode relasjoner og godt samspill beskytter mot psykiske vansker Vær avslappet og positiv Følg den andres fokus, ta del i den andres glede Lytt mer enn du snakker Ta ansvar for samspillet – unngå så langt mulig å vise negative følelser