Bibliotekmøtet, Kristiansand 11. mars 2014

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Berit Berg Institutt for sosialt arbeid og helsevitenskap, NTNU
Advertisements

Innflytterkvinners fortellinger om ”De viktige kvinnfolkan”
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.

«[Revenge is] like a poison, it can take you over
Masteroppgave Masteroppgave i helsevitenskap UIS nov 2012
- felles forståelse av hva dialogen handler om - det vi samarbeider om er håndterbart for alle parter - dialogen er meningsfull for alle parter Samarbeidets.
”Ærligere sammen” Anne Brigitta Langmoen Kvelland.
Fremtidsbilder og familiens betydning Noen hovedfunn og perspektiver.
Motivasjon.
Arbeidsseminar, Litteraturhuset 26. sept. 2012
Ved Jan og Synne Platander Elverum 29/10
Identifisere og tydeliggjøre kompetanse
Spøken som gir deg lykke!
- roller og forventinger
Brasil bilde 1 Presentasjon:
Pasientens bekymringer og hvordan hjelpe?
44 Hector om skikk og bruk I Norge
"Ting er ikke altid slik, de synes å være."
Å vokse i erkjennelse og erfaring
Bahá’í er en tro som bygger bro Innleggsholder: Saba fra 2Z Fjellhamar skole Fredag 28.mars 2008 Kontaktlærere: Magnus og Raymond.
Oppgave 42 Finn feilene i setningene, og gi forslag til riktige setninger. Her finnes det selvsagt mange muligheter og ikke én fasit.
Språk og sosialisering
Fosterbarn, minoritetsbarn, barnevernsbarn, eller barn?
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Taushetsplikt for frivillige
Mangfold og fellesskap
Psykolog (Lovisenberg Diakonale Sykehus), Dr. gradsstipendiat (NKVTS)
Likeverdige helse- og omsorgstjenester for innvandrerbefolkningen
NKIs erfaring med Læringspartnere
Post 4, sykehuset Levanger
Likeverdige tjenester i praksis Mariette Lobo, Bergen,
Kapittel 39 Samlivsformer.
Kapittel 4 oppgave j Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme.
Kapittel 4 oppgave i Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Kapittel 4 oppgave c. Sett inn substantivene som svarer til
Jeg heter Yasmin Meralli Jeg er invitert hit på grunn av mine erfaringer som Konsernsjef for mangfold og likestilling i et av Canadas største finanskonsern,
Muskelsykdommer = sjeldne sykdommer
I dag snakker vi om psykiske problem:
morild.org en interaktiv nettjeneste i ti år Mer enn 1000 spørsmål
Hvorfor jobber PRESS med asyl?
Tvangsekteskap 20.Mai 2009 Av Shilan Shorsh.
Likestillings- og diskrimineringsombudet 13. juni 2014
1.1 /// Klikk her for å høre Magnus 1.2 /// Klikk her for å høre Thea 1.2.
Peace Research Institute Oslo Fordommer Fordummer Oslo, 23. november 2010 Rojan Ezzati.
Normalitetstyrraniet? Hva da med et annerledes utseende??
Hvorfor det utvidede likestillingsbegrep – presentasjon av LDOs veiledning Av Mona Larsen-Asp underdirektør Høgskolen i Lillehammer 24. april 2008.
Og.
Kapittel 36 Reza forteller om sin arbeidserfaring.
Bokollektivet Målgruppe:
Tenk deg en landsby der det bor 100 mennesker. Tenk deg også at disse representerte verdens befolkning slik den er i dag i alle sine variasjoner. Da ville.
Berit Berg, Samfunnsdagen 23. august 2011
Berit Berg, professor i sosialt arbeid, NTNU
Carina Fjelldal-Soelberg
Kjell Erik Øie Statssekretær
Regjeringens integreringspolitikk Statsråd Erna Solberg 19. april 2004.
1 Nasjonale målsettinger ved bosetting og integrering av flyktninger Tromsø 11. mars 2004 Statssekretær Cathrin Bretzeg.
JESUS FRA ” LANDSBYGDA ” I M IDDELHAVS - SAMFUNNET Problemet med å beskrive Jesus Hvilke modeller bruker vi? Hvilke forutsetninger har vi mht menneske-
Kapittel 2 oppgave i Kjenner disse personene ansvarsfølelse?
Religionen og det levde livet Noen fortellinger og tanker om maskulinitet, familieliv og islam i Norge Elise Skarsaune, Reform.
”Arbeid med flerkulturelle spørsmål i barnehagen.”
Rådgivning i et flerkulturelt perspektiv 1 Foto: R. Wright, Flickr Foto: R. Waddington, Flickr Foto: Alec, Flickr.
FLYKTNING I DAG, NABO I MORGEN FLUKT, EKSIL OG LIVSLØP GRANBYKONFERANSEN SELBU 5. APRIL 2016 Berit Berg, professor Institutt for sosialt arbeid og helsevitenskap,
Fra lovverk til likestilling: Å bekjempe diskriminering fra et ombuds ståsted Bjørg Unstad Avdelingsleder Diskrimineringens mange former. Oslo
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
Mangfold – fra besvær til begjær Hvordan skape gode flerkulturelle arbeidsmiljø Arbeidsmiljøkonferansen i Ulvik, 6-7 oktober 2004 Forskningssjef.
Innvandring, funksjonshemming, menneskeverd
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
NYANKOMNE BARN OG FORELDRE – HVA SIER FORSKNINGEN
Utskrift av presentasjonen:

Bibliotekmøtet, Kristiansand 11. mars 2014 Mangfold – fra besvær til begjær Berit Berg Institutt for sosialt arbeid og helsevitenskap NTNU Bibliotekmøtet, Kristiansand 11. mars 2014

Innvandrerbefolkningen På landsbasis: 710.000 Innvandringsårsak: Arbeid (45 %) Familie (32 %) Flukt (13 %) Utdanning (10 %) Norge under OECD-gjennomsnitt (prosent utenlandsfødte) Antallet innvandrere tidoblet på 40 år 221 ulike land 175.000 under 20 år Fire av ti innvandrere bor i Oslo og Akershus

Største innvandrergrupper 1. Polen 2. Sverige 3. Pakistan 4. Somalia 5. Litauen 6. Irak 7. Tyskland 8. Vietnam 9. Danmark 10. Iran 11. Filippinene 12. Russland 13. Tyrkia 14. Bosnia-Hercegovina 15. Thailand

Etnisk mangfold Språklig variasjon Kulturell variasjon Religiøs variasjon Erfaringsmessig variasjon Varierende kunnskap om det norske samfunnet

Integreringsområder Arbeid Økonomi og levekår Helse og velferd Bosetting og bosituasjon Oppvekst og utdanning Deltakelse Likestilling Sosial inkludering

Marginalisering Høyere arbeidsledighet Større kjønnsforskjeller Flere fattige Flere syke Flere funksjonshemmete Flere i barnevernet Flere på krisesentrene Flere som er avhengig av velferdsordninger

Forklaringer på marginalisering Kvalifikasjoner Språk Utdanning Arbeidserfaring Sosiale og kulturelle ferdigheter Diskriminering Tilsiktet (bevisst) Utilsiktet (ubevisst)

Barndom i eksil

Å se hele mennesket Alder Avstamming Etnisitet Funksjonsevne Hudfarge Kjønn Seksuell orientering Livssyn Nasjonal opprinnelse Religion Språk

Mottaksliv Venting Isolasjon Passivitet Trangboddhet Mangel på innflytelse Tap av status

Å vente på svar Når man tenker så mye, kan man bli syk. Min far fikk sykdom i hodet. Moren min har samme problem. Jeg kan ikke sove. Jeg tenker på om vi kommer til å bli i Norge eller ikke. Jeg tenker at kanskje vi får svar i morgen… Det tar så lang tid å bestemme hvem som skal få bli i Norge. Folk blir nervøse. Der er jeg også. Det er vanskelig å gå på skole på grunn av dette. Det er rett og slett en mental tortur å vente så lenge på svar. Det er helt forferdelig. Konsekvensene av en slik tilstand kan føre til mye. Man kan bryte sammen eller få selvmordstanker. Fra rapporten ”Mellom håp og lengsel”, Lauritsen og Berg 1999

Splittet familie Jeg kom fra et land i krig. Det viktigste for meg var å komme til et sted der det er trygt, der jeg kan sove og få mat. Jeg tenker at det er her jeg bor, sånn er det bare. For framtida, etter mottaket, drømmer jeg om at barna får sine søsken hit. De er åtte – mellom seks og elleve år gamle. Faren deres (som var min bror) er død, mor bor sammen med de seks andre ungene, min mor, mannen min og min datter på ti år. Jeg måtte la henne være igjen hos min mor, for jeg er den eneste datteren mor har. Derfor måtte datteren min bli igjen og jeg tok med meg barna til min bror… Jeg har hatt vondt i hodet hele tiden siden jeg kom. Det er blitt litt bedre etter at jeg fikk svar på søknaden. Somalisk kvinne på asylmottak. Fra rapporten ”Mellom håp og lengsel” (Lauritsen og Berg 1999)

Flyktningtilværelsen SÅRBARHETSFAKTORER RISIKOFAKTORER BESKYTTELSESFAKTORER MESTRINGSSTRATEGIER RESILIENS Påkjenninger Ekstreme opplevelser Tap Svik Usikkerhet Situasjonen i hjemlandet Flyktningstatus Eksiltilværelsen Potensial Individuelle ressurser Ressurser i nettverket Ressurser i tjenesteapparatet

(Kultur)sensitivitet Møte mennesker som individer Vær bevisst på mangfoldet i befolkningen Bekjemp stereotypier og ”tatt-for-gitt-heter” Informasjonsformidling er en gjensidig prosess Vi må tørre å utfordre – samtidig som vi må bidra til dialog Gode rollemodeller kan bidra til brobygging Tillit, anerkjennelse og tilhørighet – nøkkelbegreper Vær åpen for ny innsikt, men samtidig: Stol på egen faglighet

Likeverdige offentlige tjenester Tjenestene skal være like gode for alle brukere Det skal være like god tilgang til tjenestene for alle brukere Det skal være resultatlikhet for alle brukere www.imdi.no/no/Dialog-og-mangfold/Likeverdige-offentlige-tjenester

Bildene i hodet Forestillinger Følelser Fordommer Fakta Frykt Forståelser Forklaringer Mellom faktiske og forestilte forskjeller (Rogstad 2000)

Lik er ikke likeverdig Diskriminering handler ofte om at like tilfeller behandles ulikt, elle at ulike tilfeller behandles likt Hvis helsehjelpen, bevisst eller ubevisst, tilpasses gjennomsnittsbrukeren og gir det samme tjenestetilbudet til alle, risikerer vi at brukere ikke får samme tilgang eller like god kvalitet på helsehjelpen

Mellom faktiske og forestilte forskjeller Mangfold Utdanningsnivå Etnisk og religiøs bakgrunn Migrasjonsbakgrunn Botid i Norge Livsfase Familiesituasjon og sosialt nettverk Språk og kommunikasjon God ”hverdagsnorsk” er ikke alltid tilstrekkelig Språkproblemer skaper større informasjonsutfordringer Bruk profesjonelle tolker – ikke familiemedlemmer eller venner Samtaler via tolk krever gode forberedelser og tar lengre tid Helhetsperspektivet Hele familien Hele livsløpet Alle livsområder

Likestillings- og diskrimineringsombudet (LDO) Arbeider for å fremme likestilling og hindre diskriminering på alle samfunnsområder Håndhever diskrimineringsforbudene i lovverket Gir veiledning og er en pådriver i arbeidet for likestilling og mangfold

Kulturforståelse Kultur er dynamisk Mennesker er ”kulturelle blandingsprodukter” Det er mennesker som møtes – ikke kulturer Et møte mellom to personer påvirker begge parter Både majoritetskultur og minoritetskulturer endrer seg når mennesker med ulik bakgrunn møtes

Mangfold og dialogarbeid Vær bevisst egne fordommer og stereotype oppfatninger Anklager om rasisme og diskriminering må tas på alvor Legg til rette for skolering om mangfold Skap møteplasser for å diskutere utfordringer på mangfoldsfeltet Tillit er et nøkkelbegrep Dialogarbeid viktig Vær bevisst på mangfoldet i befolkningen

Brobyggingsprosessen Integreringspotensial Utdanning og arbeidsmuligheter Familiesituasjon Sosiale nettverk Hjemlandsorientering Samfunnsmessige faktorer Inkluderingsvilje og nettverksbygging eller Eksklusjon og diskriminering

Eksilprosessen Tar ulike former og avsluttes på ulike måter, men vil uansett ha noen fellestrekk. Den påvirkes av… individuelle forutsetninger og ytre betingelser situasjonen i eksil og i hjemlandet din egen innstilling og omgivelsenes vilje og evne til å gi deg innpass og muligheter Og – den påvirkes av tidsfakoren

”Eksil er liksom midlertidig…” Vi skulle egentlig bare tilbake for å se. Kanskje være her ett år. OK. Jeg visste jo at planen var å vende tilbake. Vi skulle ikke bo i Norge for bestandig – eksil er liksom noe midlertidig. Jeg har chilensk blod og snakker spansk. Jeg merket fort at jeg ikke var som de andre. Selv om jeg snakker spansk, snakker jeg ikke som dem. Jeg hadde ingen problemer faglig, men jeg var omringet av Pinochet-fans. Jeg ble mobbet. Jeg kunne ikke holde kjeft. Jeg hadde et sår inni meg… ”Pablo”, 19 år

Et nytt eksil ”Carmen”, 52 år Å vende tilbake er nesten som et nytt eksil. Du møter et nytt språk, en ny mentalitet, nye lukter, nye ansikter. Dette er du ikke på noen måte forberedt på. Du møter et storsamfunn som er helt fremmed. Mange tenker å reise tilbake til sitt første eksil. Hvis jeg ikke hadde hatt barnebarn her, ville jeg dratt tilbake… ”Carmen”, 52 år

Eksiltilværelsen i skjønnlitteraturen Dubravka Ugresic (2003): Bare det som fins i albumet fins i virkeligheten Milan Kundera (1991): Latterens og glemselens bok Jonathan Schwartz (1998): In Defence of Homesicknes Amy Tan (1989): Lykke og glede

Moktar Paki Pudenik, 2009

Kontakt Berit Berg, professor Institutt for sosialt arbeid og helsevitenskap, NTNU berit.berg@svt.ntnu.no Prosjektoversikt og rapportbestilling: NTNU Samfunnsforskning, Mangfold og inkludering www.samforsk.no