Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

NYANKOMNE BARN OG FORELDRE – HVA SIER FORSKNINGEN

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "NYANKOMNE BARN OG FORELDRE – HVA SIER FORSKNINGEN"— Utskrift av presentasjonen:

1 NYANKOMNE BARN OG FORELDRE – HVA SIER FORSKNINGEN
NYANKOMNE BARN OG FORELDRE – HVA SIER FORSKNINGEN? Nordens velferdsssenter København, 7. desember 2017 Berit Berg, professor i sosialt arbeid, NTNU/ forskningssjef NTNU Samfunnsforskning

2 Noen blikk på forskningen
Internasjonalt Nordisk Tre norske eksempler Levekår for barn i asylsøkerfasen Møter mellom innvandrerbefolkningen og barnevernet Dialogbasert foreldrearbeid – med fokus på forebygging

3

4 Foreldre under nye betingelser
Informasjonsproblemer Språkproblemer Kulturforskjeller Manglende sosialt nettverk Flyktningrelaterte utfordringer AVMAKT MISTILLIT MANGLENDE MESTRING

5 Sårbare grupper Barn og unge Enslige mindreårige
Kvinner som har vært utsatt for vold Traumatiserte flyktninger Asylsøkere med kronisk sykdom/nedsatt funksjonsevne Jfr. EUs mottaksdirektiv

6 Alders- og kjønnsfordeling

7 Levekår for barn i asylsøkerfasen
Oppfølging av stortingsmeldingen Barn på flukt (Meld. St ) Todelt målsetting Identifisere aktuelle problemstillinger og utarbeide design for levekårsundersøkelse som departementet kan ta i bruk jevnlig for å innhente kunnskap om levekår for målgruppen Gjennomføre første levekårsundersøkelse for målgruppen Oppdragsgivere: Barne- og likestillingsdepartementet og Justisdepartementet Prosjektperiode 2013 – 2015

8 Mottaksliv Venting Isolasjon Passivitet Trangboddhet Mangel på
innflytelse Tap av status NOU 2011:10 I velferdsstatens venterom

9 Strengths and Difficulties Questionnaire
SDQ er et spørreskjema laget for å kartlegge psykisk helse, vennerelasjoner og prososial atferd hos barn og unge. Fire problemskalaer: Atferdsproblemer Hyperaktivitet – oppmerksomhetsproblemer Emosjonelle symptomer Venneproblemer. Respondentene angir om utsagnene i skjema stemmer, skårene summeres for hver delskala og summeres til en skåre for totale vansker.   Symptombelastningen skåres fra 0 til 40 der 40 er størst belastning. Skår fra 0-15 omtales som normal, skår gråsone, 20 og høyere avvik.  Andelen asylbarn som befinner seg i en gråsone eller har avvikende problemer er vesentlig høyere enn blant andre barn i Norge Sliter mest med emosjonelle problemer

10 Problemområder – målt med SDQ

11

12 Emosjonelle problemer
Indikatorer Jeg har ofte hodepine, vondt i magen eller kvalme Jeg bekymrer meg mye Jeg er ofte lei meg, nedfor eller på gråten Jeg blir nervøs i nye situasjoner Jeg er redd for mye, jeg blir lett skremt 43 % innen kritisk sone, 15 % «borderline»

13

14 Internasjonale erfaringer
Successful care arrangements for unaccompanied refugee children should help them to form a secure-enough base from which they can make the transition from childhood to adulthood within the context of secure and lasting, appropriate attachments that can be maintained through time and across geographical boundaries (...) Fra rapporten Good Practice Guide, BAAF 2001

15 Boløsninger Bofellesskap Hybel med tilsyn Husverttiltak Fosterhjem
Slektsplassering Institusjon Familiehjem

16 Tre typer kommuner Tett på Både og Selvstendig
Fokus på emosjonelle behov for voksenkontakt Vektlegger omsorg , nærhet og tett oppfølging Omfattende tiltaksvifte Ser enslige mindreårige som både avhengige og selvstendige Løpende vurdering og tilpasning av omsorgs- og oppfølgingsbehov Ser enslige mindreårige som selvstendige og ressurssterke Begrenset tiltaksvifte, mye overlates til enslige mindreårige selv

17 Flyktningtilværelsen
SÅRBARHETSFAKTORER RISIKOFAKTORER BESKYTTELSESFAKTORER MESTRINGSFAKTORER Påkjenninger Ekstreme opplevelser Tap Svik Usikkerhet Situasjonen i hjemlandet Flyktningstatus Eksiltilværelsen Potensial Individuelle ressurser Ressurser i nettverket Ressurser i tjenesteapparatet

18 Utfordringer på ulike nivå
Individnivå Flukthistorie Bekymringer og usikkerhet Sårbarhet, men også.. Forventninger og vilje til å gå videre Kommunenivå Ansvar for å utvikle et helhetlig tilbud Handlingsrom – innenfor eksisterende rammer Samfunnsnivå Skape rammer – økonomisk, juridisk, faglig, praktisk

19 Doble identiteter Offer – overlever Ressurs - problem
Avhengig - selvstendig Barn - voksen Flyktning – ungdom Hvordan forholder vi oss til denne dobbeltheten?

20 Fortid, nåtid, framtid «A sense of coherence» (Antonovsky)
Handler om å bygge bro mellom det som var og det som er Mulighet til å bearbeide traumatiske opplevelser Normalisering av hverdagen – skole, arbeid, sosiale nettverk Inkludering Tillit, anerkjennelse, bekreftelse, respekt, omsorg «A sense of coherence» (Antonovsky)

21 Mennesker på flukt Moktar Paki Pudenik, 2009

22 Kontakt Berit Berg Institutt for sosialt arbeid, NTNU Prosjektoversikt og rapportbestilling: NTNU Samfunnsforskning, Mangfold og inkludering


Laste ned ppt "NYANKOMNE BARN OG FORELDRE – HVA SIER FORSKNINGEN"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google