Cannabis og kognitive effekter

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Blagg og Yule (1984) – Bruk av makt i tilbakeføring. •3 grupper barn til ulik behandling: A) 30 ”forced flooding”, B) 20 hjemundervisning og terapi, C)
Advertisements

Barnefokusert arbeid med foreldre i konflikt
Foredrag eldrerådskonferanse 5/9 2011
Hva er psykisk utviklingshemming?
22 tips for den faglitterære forfatteren
Demens hos personer med utviklingshemming
© Bergen kommune TETT PÅ •Tett individuell oppfølging, et nasjonalt forsøk i perioden 2006 – 2008, knyttet til Handlingsplan mot fattigdom som sikter seg.
Psykiske utfordringer ved MS
Unge & Rus.
Hønefoss politistasjon
Utredning av utviklingshemming hos voksne
HVORDAN MØTE MENNESKER MED SAMTIDIG RUS- OG PSYKISKE LIDELSER 21.September 2011 Lars Linderoth Overlege Rehabiliteringspoliklinikken Bærum DPS.
Kort presentasjon
Helse og sykdomsbegrepet
LOVGRUNNLAG LOV OM PASIENTRETTIGHETER § 2-5: Pasient som har behov for langvarige og koordinerte helsetjenester, har rett til å få utarbeidet individuell.
”Ut av tåka” – behandling av cannabisavhengighet i Oslo
Rusavhengige en vanlig pasientgruppe?
- en nyttig test i demensutredningen?
Samhandlingsreformen og nasjonal strategi for habilitering og rehabilitering Møteplass: Allmennhelse 13. Mai 2009 Mette Kolsrud forbundsleder.
Barn og læring Oppgave i pedagogikk skrevet av Nina MA Eilevstjønn team A1A, Hive
Sverre Nesvåg Forskningsleder
Frivillighetens dilemma
Kan jeg eller kan jeg ikke?
Hvordan gi profesjonell kollegastøtte
Olaviken tilbyr spesialisthelsetjeneste-tilbud ved å drive:
Kvalitativ metode i markedsforskning
Dette er Raskere tilbake
DEMENSFYRTÅRN LOFOTEN Berit Mosseng Sjølie Prosjektleder
Kliniske selvmordsrisikovurderinger
skrevet av Nina MA Eilevstjønn team A1A, Hive
”utviklingshemmede som bryter straffeloven" FoU konferansen 3 og 4 juni 2009 Forskning i klinisk praksis Erik Søndenaa, Phd.
Insekticider - toksikologi
Anvendt kognitiv psykologi, PSYC2400
Stjørdal 25. oktober Hvorfor prioritere? Alle kan ikke få hjelp samtidig Det er viktig at de med høyest alvorlighet og som har høyest nytte kommer.
Å leve med alvorlig eller dyp utviklingshemming
- på lag med deg for din helse R e h a b i l i t e r i n g s k l i n i k k e n Tema 1.
Stress, utbrenning, mobbing
Kurs Falck Vital, Hjelpemiddelsentralen
Barn og læring Oppgave i pedagogikk skrevet av Nina MA Eilevstjønn team A1A, Hive
Dysleksi og spesifikke språkvansker – samme vanske eller forskjellige vansker Utdrag og notater fra Bishop og Snowling 2004(Psychological Bulletin, 130,
Sikkerhet, helse og arbeidsmiljø BIR Nett
DE SISTE DAGER OG TIMER.
Gruppe for seponering av B-preparater
KOGNITIVE UTFORDRINGER – HVA BETYR UTVIKLINGSHEMNING??
Bakgrunn for kloke valg Kjenne sine sterke og svake sider
Tvangslidelse - OCD Hedalen,
Professor Kjetil Storesletten, Universitetet i Oslo
Bruk av alkohol og medikamenter blant eldre (60+) i Norge.
Hafjellseminaret våren 2012
Rådhuset 05. og 07.mai ”Tverrfaglig spesialisert rusbehandling” - et nytt tjenesteområde i spesialisthelsetjenesten - et nytt tjenesteområde i spesialisthelsetjenesten.
Praksis krav, rapport & eksamen SPED 4000 – LML -
Fylkesmøte NSF Sarpsborg Virtuell avdeling: Visjon: Flere gode år i eget hjem med høy kvalitet på kommunale helsetjenester.
Kognitive belastninger hos personer med utviklingshemming og autisme
RELASJONELT PERSPEKTIV PÅ ARBEID MED PROBLEMATFERD I SKOLEN
ROS-analyse.
Hasjavvenningsprogrammet Nord -Trøndelag Jægtvolden 22. sept 2015.
Å mestre livet med en alvorlig sykdom Seminar om myelomatose 5. oktober 2015 v/ Karianne Enger Psykologspesialist v/ St. Olavs Hospital.
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 1 Hva er utviklingshemming? 1.
1 Samhandling rundt den eldre pasienten fra et kommune- perspektiv Tove Røsstad, IIIC, Høst 2012.
Forebyggende arbeid En community-psykologisk studie av endringer etter forebyggende intervensjon Camilla Blestad og Tuva Engen.
Knut A. Hestad, NTNU Psykologisk Institutt. Blodtrykk relatert til demens hos eldre er et komplisert bilde Det reiser spørsmål om demenstype, Alzheimer.
Hukommelse og glemsel. Hukommelse All den informasjon vi har med oss fra tidligere opplevelser, erfaringer og læringssituasjoner Hvordan virker hukommelsen.
Bruk av kognitive tester i hukommelsesklinikker Øyvind Ø. Sundseth Sjefpsykolog Avd. Fys. Med., Nevropsykologisk poliklinikk OUS.
Kognitive utfordringer – hvordan henger dette sammen? Guro Steffensen Psykologspesialist St Olavs Hospital Avdeling for nevrologi.
Psykologspesialist Sondre Risholm Liverød
Presentasjon for Lokalsjukehuskonferansen
Cannabisprogram ungdom
Eikeli VGS
Ledelse.
Kap. 9 Organisasjonens omgivelse
Utskrift av presentasjonen:

Cannabis og kognitive effekter Kognitiv påvirkning under kronisk cannabisbruk Psykologspesialist Helga Tveit

Hvorfor studere kognitive endringer ved hasjbruk? Plasseringen ab cannabisreseptorene i hjernen: Hjernebarken, spesielt i frontallappene I hippocampus : viktig for hukommelse I lillehjernen: motorikk og kognitive skift

Kronisk cannabisbruk Definisjon: effekter av cannabis som antas å vare ut over den akutte rusfasen Akutt rus: varer 3-5 timer avh av mengde THC Etter at den akutte fasen/rusopplevelsen er over, vil hjernen fremdeles være påvirket. Dette kalles kronisk rus eller sub-akutt påvirkning.

FUNN MÅLT VED PSYKOLOGISKE TESTER Dokumentasjon fra 16 studier av kronisk bruk av cannabis - ikke bruk av andre stoffer Deltagere har ikke tilleggslidelser fra før Påvirkning målt ved psykologiske tester av hukommelse, motorikk, eksekutivfunksjoner (planleggingsevne, koordinering, organisering) mental fleksibilitet, evnenivå

HUKOMMELSE Kan deles grovt inn i Innkoding Lagring Gjenkalling

FUNN VEDR. HUKOMMELSE: Nedsettelse av Verbalt minne Arbeidsminne ( evne til å huske noe mens man arbeider med en mental oppgave) Korttidsminne (overlapper med arbeidsminne) Spatialt ( visuelt) minne Gjenkallingsminne

Hukommelsespåvirkning Jfr. Inndeling av hukommelse Kronisk cannabisbruk vil påvirke alle aspekter av hukommelsen: Innkoding: Korttidsminnet Lagring: det blir ikke lagret Gjenkalling: man har vansker med å ”hente fra arkivet”

EKSEKUTIVFUNKSJONER Nedsettelse av Organiseringsevne Filtrering av irrelevant informasjon Kognitive skift ( å skifte strategi etter omgivelses behov) – de forblir i ett spor Planlegging Tilpasning til omgivelser ( krever fleksibilitet)

MOTORIKK Reduksjon av psykomotorisk tempo: de blir seinere på oppgaver med tidtakning Redusert nøyaktighet: de kan klare oppgavene men med flere feil ( fort og galt)

Generell intelligens IQ synes å nedsettes i moderat grad eller ikke videreutvikles med alder (slik som jevnaldrende uten hasjbruk) (P. Fried et al 2002) Dette samsvarer med klinisk inntrykk av stagnasjon

Dose - respons Hva har mengden cannabisinntak å si for effektene? Effektene synes å være doseavhengige: Jo mer man bruker på et aktuelt tidspunkt, jo større er effektene Jo flere års bruk, jo større effekter

Hvor mye skal til for å svekkes? Gruppeundersøkelser vil ikke belyse individuelle forutsetninger Studiene har undersøkt ulike funksjoner og er ikke samkjørt Tung bruk og lett bruk er ulikt definert DVS at det ikke er noen sikker generell grense Trolig vil individuelle faktorer spille inn, som ressurser og alder

Hvor mye skal til? Studiene viser at det er usikkert om ”lett bruk” – inntak 1 - 4 ganger pr måned - vil føre til svekkelser av kognitive funksjoner Stort sett har lavbruksgrupper de samme testresultater som ikke – brukere.

VARIGHET AV SVIKT Varierende resultater: bl.a. Varighet etter 28 dager: funn hos Bolla og Medina, men ikke hos Pope Etter 1 år: små, ubetydelige funn ( Lyons et al 2004)

Tolkning av varighetsfunnene Studier som har funn etter 28 dager, har svært høyt forbruk i brukergruppen (Bolla et al 2002: 13 marijuanasigaretter pr. dag) Studier med funn på mindre mengder har tatt med bare tenåringer 16 – 18 år (Medina et al 2007) Fried 2005 har deltagere med høy IQ

Tolkning Mengden inntak før avsluttet bruk synes å påvirke varigheten Alder ved debut og aktiv bruk har sannsynlig betydning – hjernen utvikles fremdeles i tenårene Intellektuelt fungeringsnivå har sannsynligvis betydning: de klarer bedre testene i utg. pkt.

OPPSUMMERING AV EFFEKTER Kronisk bruk nedsetter hukommelse, planlegging/organisering, motorikk og fleksibilitet Effektene er doseavhengige – både etter antall år brukt og etter mengde i et visst tidsrom før u.s. M.h.t. varighet varierer funnene, men synes også å være avhengig av tidligere doser samt ung alder

Kliniske implikasjoner Studiene støtter at man bør arbeide for: Å utsette rusdebut – ung alder ser ut til å forverre konsekvensene Å begrense bruken – bedre prognose ved mindrebruk Å arbeide mot utbredelse av bruk: selv om litt bruk kan gå bra, blir noen avhengige og noen er sårbare ( biologiske og sosiale faktorer)

Kliniske implikasjoner Hukommelse Vi må hjelpe dem å huske Avtaler : oppmøte, oppgaver etc. under aktiv bruk Ved behandling: sørge for at andre bringer dem til timen, er ”sekretær” Viktig med tverrfaglig samarbeid: familie og off. etater hjelper dem å komme til behandling

Kliniske implikasjoner Planlegging og organisering Jfr. Lundqvist: vi må være deres frontallapp De klarer vanskelig å tenke fram i tid på konsekvenser ( hva må til for å reise med buss) Man kan lage kalender, timeplan, men må også sørge for at den følges. De klarer som regel ikke dette selv. Igjen er andre hjelpere sentrale: sosialtjeneste, foreldre, skole

Kartlegging av tilleggsvansker Man bør vente til fungeringen er normalisert Man bør ikke diagnostisere psykiske lidelser under kronisk bruk Man bør ikke kartlegge kognitiv fungering under kronisk bruk Man bør ikke drive psykoterapi under kronisk bruk

Terapi Terapi bør ha rusfrihet som mål dersom det er pågående kronisk hasjbruk (metoder som MI, LØFT, tverretatlig samarbeid) Terapi i tradisjonell forstand (eks. kognitiv terapi, innsiktsterapi, affektbevissthet) krever konsekvens- forståelse, kognitive skift og selvrefleksjon, egenskaper som brukerne er svake på Dette er i beste fall bortkastet tid

Psykososial oppfølging Det trengs videre oppfølging etter rusfrihet fra hasj. Evt. Tilleggslidelser kan behandles Utvikling de har gått glipp av, må etableres

Vanlige utviklingsområder Takling av vanlig forekommende motgang (”normale problemer”), som brudd med kjæreste, avslag på jobb, uenighet med andre Lære alternativer til letteste (rus) utvei Lære å kjenne, tåle og mestre egne følelser Lære sosiale spilleregler Lære å tenke framover i tid Lære å tenke på konsekvenser av valg

Prognostiske betraktninger Man kan forvente en betydelig funksjonsbedring etter hasjavvenning Husker bedre Ser flere løsninger ( kognitive skift) Planlegger bedre Ser seg selv i perspektiv ( selvrefleksjon) Kan utvikle seg til sjef i eget liv

TAKK FOR MEG!