Utviklingshemming og psykisk helse

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Advertisements

Utviklingshemmede hos fastlegen
Barnefokusert arbeid med foreldre i konflikt
Foredrag eldrerådskonferanse 5/9 2011
Hva er psykisk utviklingshemming?
Demens hos personer med utviklingshemming
Rusmiddelbruk hos pasienter med tidlig bipolar lidelse
Psykiske utfordringer ved MS
Kommunikasjon og anerkjennende samtaler
Psykisk helsevern i ny helsereform Dagsenterkonferansen 5
Utredning av utviklingshemming hos voksne
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
SKOLEVEGRING Veileder i skolevegringsproblematikk
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Psykiske lidelser og uføretrygd
- en nyttig test i demensutredningen?
Psykiatri på tre timer Nils Håvard Dahl avdelingsoverlege
Depresjon og rusmiddelproblemer
Olaviken tilbyr spesialisthelsetjeneste-tilbud ved å drive:
Myrsæter bo- og rehabiliteringssenter
4 NYE HELSELOVER Lov om pasientrettigheter Lov om psykisk helsevern
”Når vi bestemmer selv”
IPLOS –sammenstilling av ferske indikatorer for kommunene og hva betyr disse for egen tjeneste/omsorgstrapp, ressursbruk etc. v/Geir Halstensen, KS.
Dette er Raskere tilbake
Forebygging av psykiske lidelser i miljøarbeid
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Barns læring, voksnes ansvar!
Å leve med alvorlig eller dyp utviklingshemming
Pressekonferanse 6. mars 2009 Holdning til psykisk helsevern og tvangsbehandling Landsomfattende undersøkelse 5. – 16. februar 2009.
Halvor Hanisch Postdoktor OUS
Kurs Falck Vital, Hjelpemiddelsentralen
Psykologspesialist, fagsjef i Stiftelsen SOR
Diagnostiseringskriterier i DC-LD.
ICD – 10 F00-09: Organiske psykiske lidelser F10-19: Rusmisbruk
Psykiatri på reisen Foredrag for FIRM
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
Skoleprogrammet VIP, Sykehuset Asker og Bærum
HVA ER HABILITERINGSTJENESTEN FOR BARN OG UNGE?
PROSJEKT: UADRESSERT REKLAME Omnibus: 23. august – 30 august 2006
Pårørendes forhold til tvangslidelse.
Ken Hagen Olsen Psykologspesialist
Behandlingstilbudet for mennesker med spiseforstyrrelser, IKS erfaringer Møte i NKNS Notater til innspill til diskusjon, basert på IKS erfaringer.
Å overvinne psykisk sykdom – eller å vokse som menneske?
Informasjon til skolens ansatte om Skoleprogrammet VIP
Utviklingshemning -klinisk tilnærming, miljøterapi, psykoterapi og medikamentell behandling Jarle Eknes, daglig leder Stiftelsen SOR Psykologspesialist.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Omsorgsplan 2015 – Hva kan Fylkesmannen bistå kommunene med? Møte med helse- og omsorgsnettverk Selbu – 4.mars 2009 Fylkeslege Jan Vaage.
KOGNITIVE UTFORDRINGER – HVA BETYR UTVIKLINGSHEMNING??
Tvangslidelse - OCD Hedalen,
Presentasjon av data: deskriptiv statistikk
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Bakgrunn RISKBA prosjektet i Bydel Ullern
Ungdom og helse Berit Bratholm:
Hvordan unngå strid mellom kommune og helseforetak? Betyr det noe for pasientene og samfunnsøkonomien hvem som står ansvarlig? Rikard Nygård Overlege BUP.
1 Marit S. Indredavik Oppsummering barnepsykiatri Mai 2015.
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 1 Hva er utviklingshemming? 1.
Vi gir mennesker muligheter Arbeid og helse – et tettere samvirke Strategi for Helsedirektoratets og Arbeids- og velferdsdirektoratets felles innsats for.
1 Samhandling rundt den eldre pasienten fra et kommune- perspektiv Tove Røsstad, IIIC, Høst 2012.
Psykologspesialist Jarle Eknes Stiftelsen SOR Psykisk helse hos mennesker med utviklingshemming.
Byrådet har følgende overordnede mål for det psykiske helsearbeidet ( ) i Oslo kommune:
Bedre helsetjeneste inn- bedre helse ut
Avhør av særlig sårbare personer i straffesaker
hvordan kan det gjennomføres?
Målgruppa til tenesta. Mennesker med utviklingshemming over 18 år med alvorlege atferdsproblem og psykiske lidingar. Vaksne med diagnoser innafor autismespekterforstyrringar.
Målgruppa til tenesta. Mennesker med utviklingshemming over 18 år med alvorlege atferdsproblem og psykiske lidingar. Vaksne med diagnoser innafor autismespekterforstyrringar.
Utviklingshemmede Ikke en ensartet gruppe, men enkeltindivider med store ulikheter både i grad av utviklingshemning og typer av funksjonsnedsettelse. Medfødt.
Psykisk helse.
Lær mer – vis din støtte til alle som er berørt av demens
Utviklingshemning og psykiske lidelser
Utskrift av presentasjonen:

Utviklingshemming og psykisk helse Psykologspesialist Jarle Eknes Stiftelsen SOR

Innledning & historie I Utviklingshemming og psykisk helse Jarle Eknes (red.) Universitetsforlaget 520 sider kr 398,- www.habil.net Innledning & historie I

Psykisk utviklingshemming Betegnelse for personer med betydelig kognitiv svikt komme til uttrykk i utviklingsperioden (0-16 år) demens hvis utviklet senere Særnorsk begrep tidligere begreper i Norge: Idiot, åndssvak Psykisk utviklingshemmet / mentalt retardert Mer dekkende: Kognitiv utviklingshemming I tiden: Utviklingshemming I fremtiden: Lærehemming? (learning disabilities) Innledning & historie I

Innledning & historie I Diagnose ICD-10, DSM-IV mild mental retardasjon IO-poeng 50-69 moderat mental retardasjon IQ-poeng 35-49 alvorlig mental retardasjon IQ-poeng 20-34 dyp mental retardasjon IQ-poeng under 20 Kognitiv kompetanse Vansker i hverdagen Flere utviklingshemmede barn enn voksne Innledning & historie I

Innledning & historie I Forekomst Statistisk: 2,27 % (2 standardavvik under gjennomsnittet) USA: 3 % (ved IQ-kriterie) (diskusjoner pågår; 1-3 %) Skandinavia: 1-2 % (sjeldnere testing, vekt på spesifikke vansker i hverdagen) Andelen moderat til dyp utviklingshemming relativt konstant 3-4 promille, mens andelen mild utviklingshemming varierer 1-2,5 prosent i ulike undersøkelser i forskjellige land / undersøkelser Norge: 2 % barn, 1 %voksne (når faktiske problemer i hverdagen vektlegges) over 120.000 når IQ kriterie alene (mer enn 2,27 %) ca. 19.000 registrert i kommunene (stort hjelpebehov) ca. 40.000 burde vært registrert, når hjelpebehov legges til grunn Innledning & historie I

Innledning & historie I Historikk Oppfattet og behandlet som alvorlig sinnslidende -mesteparten av kjent historie Oldtiden: besatt av onde krefter 1700 -tallet (Norge): sperret inne, organisert under fattigvesenet 1800-tallet (slutten): skille mellom åndssvak og sinnssyk i medisinske miljøer kort periode: optimistisk om læring; opprettet skoler gikk over til ren omsorgsmodell 1898: Emma Hjort, første pleie asyl for p.u. flere institusjoner fulgte på; landlig og naturskjønt; best å isolere avvikere Innledning & historie I

Innledning & historie I Historikk (forts.) 1952: Stortingets “Landsplan for åndssvakeomsorgen” 1970: Åndssvakeomsorgen skiftet navn til “Helsevern for psykisk utviklingshemmede” (HVPU) 1982: Utvalg for å vurdere HVPU (overgrep, rettsvern, uverdige forhold) 1985: NOU: “Levekår for psykisk utviklingshemmede” foreslo HVPU nedlagt + omsorg desentraliseres 1990: HVPU avviklet 31.12.90, med mulig etterdrift noen få år for enkelte store institusjoner Fremtiden: større variasjon av boformer (pendelen svinger tilbake) Innledning & historie I

Utviklingshemming vs psykisk lidelse Langt tilbake: skilte ikke mellom utviklingshemming og alvorlige psykiske lidelser Nyere historie: skilt skarpt mellom utviklingshemming og psykisk lidelse, Forholdt seg til det ene eller det andre Ulike fagfelt, uten samarbeid Kunnskap om psykisk lidelse og helbred ikke kommet utviklingshemmede tilstrekkelig til gode I tiden: anerkjenne at også utviklingshemmede har psykiske lidelse (dual diagnosis) Anerkjenner at de ikke er så forskjellige fra oss andre Innledning & historie I

Innledning & historie I Forekomst Hele spekteret av psykiske problemer som befolkningen for øvrig Mer utbredt; mer enn 3 ganger så stor risiko Psykisk lidelse + atferdsvansker + demens + utviklingsforstyrrelser + personlighetsforstyrrelser Størst risiko for vansker generelt ved størst grad av utviklingshemming Omvendt for noen spesifikke psykiske lidelser Innledning & historie I

Årsaker og sammenhenger Nevrobiologisk forstyrrelse som fører til utviklingshemming, kan også føre til psykiske lidelser Mentale lidelser og atferdsforstyrrelser overrepresentert innenfor enkelte syndromer Fragilt x syndrom (10 % av alle med pu) større risiko for å utvikle schizofreni og depresjoner Cornelia de lange syndom konsentrasjonsproblemer, selvskading, affektive svingninger Frontallappskader gir økt sårbarhet for psykiske påkjenninger Innledning & historie I

Årsaker og sammenhenger Reduserte mestringsevner og kognitiv svikt gir redusert evne til å forstå, rasjonalisere og finne passende mestringsstrategier, ved vanskelige livspåkjenninger Manglende kontroll og styring over eget liv gir lavt selvbilde. + lite sosialt nettverk --> økt risiko for psykiske lidelser Boformen ikke selvstendig årsak til psykiske problemer –innholdet viktigere enn organiseringen- Innledning & historie I

Diagnostiske utfordringer Diagnosesystemene DSM IV og ICD 10 beskriver best kjennetegn hos normalbefolkningen og personer med lettere og til dels moderat utviklingshemming Jo større grad av utviklingshemming, jo mindre mulighet for å uttrykke tanker og følelser Flere diagnoser forutsetter selvrapportering Selvmordstanker, hørselshalusinasjoner, negative tanker, vrangforestillinger osv Stor grad av utviklingshemming: Økt sannsynlighet for uvanlige symptomer ved vanlige lidelser Vansker med å diagnostisere problemer med alvorlig og dyp utviklingshemming Innledning & historie I

Underdiagnostisering I praksis utbredt at klinikere betrakter avvikende atferd som en del av personens utviklingsforstyrrelse, og ikke som selvstendig lidelse Manglende konsentrasjon: utviklingshemming eller ADHD? Ritualer/rigid atferd: autisme eller tvangssyndrom? Eksperiment identiske skriftlige kasus: klinikere stilte langt sjeldnere psykiatrisk diagnose hvis det ble opplyst at personen hadde psykisk utviklingshemming Opphengt / overveldet av syndromet / utviklingshemmingen Diagnostisk overskygging Innledning & historie I

Innledning & historie I Nyttig Viktig å diagnostisere: Setter oss på sporet av spesifikke behandlingsstrategier hva som kan være nyttig / uheldig Lettere å kommunisere med spesialister og instanser Effektiv kommunikasjon, utløser ressurser, kan henvise til fagpersoner med spesifikk kompetanse om aktuell diagnose Endrer vår måte å forholde oss til personen på Empati, toleranseterskel, engasjement i stedet for avvisning, aksept i stedet for irritasjon Innledning & historie I

Behandlingsmuligheter Vanskelig for selv å ta initiativ / shoppe tjenester Vi må stå på for at de skal få nyte godt av de forskjellige helsetjenestene Psykiatriske poliklinikker og institusjoner ofte avvisende tradisjoner, ressurser, manglende kunnskap om muligheter Skyver ansvar over på hverandre Innledning & historie I

Medikamentell behandling 30 - 70 % pu i institusjoner bruker psykofarmaka 14-45 % pu i egne hjem bruker psykofarmaka Som oftest skrevet ut uten tilstrekkelig diagnostisering Står på medikamentet i årevis, uten evaluering Noen bør slutte eller skifte, andre bør begynne Fornuftig bruk krever skikkelig forarbeid og oppfølging Innledning & historie I

Innledning & historie I Psykoterapi Mange med mild og en del med moderat pu kan ha utbytte av psykoterapi / samtaleterapi Krever ofte justering i terapeutiske teknikker og strategier legge vekt på å snakke tydelig, klart språk, unngå metaforer gi konkrete råd, ikke for mye “hva synes du selv” bryte trad. rammer: hjemmebesøk, gå tur, bil gruppeterapi Innledning & historie I

Innledning & historie I Miljøterapi De viktigste intervensjonene må knyttes til personens dagligliv Satse på individuelt tilrettelagt miljøterapi og omsorgstilbud m.m. Personen og dennes væremåte, preferanser osv. må være i hovedfokus Innsats og omsorg bør også ta utgangspunkt i diagnose Innledning & historie I