Med forskning på timeplanen
Nysgjerrigper – et kunnskaps-prosjekt for barneskolen Som supplement til undervisningen Undring, forskning, opplevelse og fantasi Vise at forskning er gøy Ta barn og unge på alvor Styrke kunnskap om forskning Bidra til rekruttering
Nysgjerrigper gjennom 14 år 1990: Årets Nysgjerrigper 1993: Nysgjerrigperiskopet på NRK TV 1994: Klubb med eget blad 1997: Nysgjerrigpers arbeidsmetode 2001: Deltakelse på festivaler 2002: Regional juryering i konkurransen 2003: Lansering av nysgjerrigper.no 2004: Nettverk av ressurslærere
Årets Nysgjerrigper Årlig nasjonal forskningskonkurranse Nysgjerrigperfondet Frist for innsending 1. mai Regionale jurymøter og finale i mai Prisutdeling i juni og premiering av bidrag Prosjektsammendrag og rapporter på nett
Årets Nysgjerrigper Systematisk bruk av flere fag Bevisstgjøring og samarbeid på tvers Regne, skrive, lese, illustrere og utforske Fra problemstilling til formidling Stor variasjon Eggspertene Hybelkaninforskerne Religionsforskerne Kulturminneforskerne
Skolekontakt Nysgjerrigpers arbeidsmetode Revidert utgave ultimo 2003 Lærerkurs Nettverk av ressurslærere Lærerverktøy på nysgjerrigper.no Lærerrommet Interaktiv arbeidsmetode f.o.m 2005
Nysgjerrigper-bladet 10 år siden første utgivelse Nytt format i 2003 Inspirere til aktivitet og eksperimentering Skape interesse for forskning – og leseglede
Nysgjerrigper-bladet og nett «Mer på Internett» Utfyllende informasjon rundt artikler og tematikk på nysgjerrigper.no Pekere til andre nettsteder
nysgjerrigper.no Lansert 18. mars 2003 Bakgrunn og målsetting Opplevelser, aktivitet, inspirasjon og gode historier nysgjerrigper.no Forskerspirene – «snurr film»!
Hva er ei vorte?
«Nysgjerrigpers arbeidsmetode» Forenklet utgave av hypotetisk-deduktiv metode Holdepunkter i gjennomføringen av det vitenskapelige prosjektarbeidet Veiledningshefte for lærere: Tips til organisering og praktisk gjennomføring Eksempler på prosjekter fra småskole- og mellomtrinnet
Prosjektarbeid Problemstilling – løsning og produkt Prosessen viktig Tverrfaglig innsats Vitenskapelig prosjektarbeid Problemstilling som kan behandles på en vitenskapelig måte
Nysgjerrigpers arbeidsmetode Dette lurer jeg på! Hvorfor er det slik? Legg en plan for undersøkelsen Ut for å hente opplysninger (nysgjerrigper.no) Dette har jeg funnet ut! Fortell til andre!
Er det farlig å spise snø?
Fortell til andre! Rapport som viser sammenhengen mellom problemstilling – hypotese(r) – konklusjon Viktig del av forskningen – dele resultater med andre Presentasjon på nett/lage nettside om prosjektet
L97 og vitenskapelig arbeidsmetode Viktig for å skape aktive elever Utvikle kritiske og kreative evner Innen rekkevidde for alle – barn er naturlig nysgjerrige, fabulerende og eksperimenterende
Nysgjerrigpers arbeidsmetode på nysgjerrigper.no I dag: Prosjekteksempler Lærerrommet – ressursside for lærere Fra 2005: Verktøy under utvikling Verktøy til bruk underveis i prosjektet Gir mulige veivalg ved hvert av trinnene i metoden
Send inn bidraget til Årets Nysgjerrigper
Vi bekrefter å ha mottatt ditt bidrag til Årets Nysgjerrigper