Med forskning på timeplanen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi
Advertisements

Nysgjerrigper på kick-off Paris, mars Bruk Årets Nysgjerrigper •Inviter finalister og vinnere fra Årets Nysgjerrigper til å kaste glans over ditt.
Avsluttende prosjekt-oppgave på 10. trinn
ROM-prosjektet: Erfaringer og resultater fra et samarbeid mellom UiS og kommuner i Nord-Rogaland Øystein Lund Johannessen og Dag Husebø.
Kvantitativ undersøkelse • Har skolen utviklet seg det siste året? • Hva forklarer en eventuell utvikling? • Forskjeller mellom skoler og kompetansemiljø.
Utviklingsprosjekt Region nord Mål for dette året • Finne et interesseområde/tema ( 3-4 samarbeider) • Planlegge undervisningen med grunnlag.
Vurdering for læring V/ Trude Slemmen Wille
”Bygg i tre-tre i bygg” Mål for landsby
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
Med forskning på timeplanen
NY ARBEIDS OG VELFERDSFORVALTNING
Na 105 Naturfagdidaktikk Gerd Johansen,
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
NES VIDEREGÅENDE SKOLE
Historiefaget i skolen
Sektoranalyse av private høyskoler NPHs nettverkskonferanse, 11. oktober 2007.
Nysgjerrigpers lynkurs NKUL 2005
Svensedammen skole.
FIRST LEGO LEAGUE 2014.
”Vurdering av hjemmesider” ”Vurdering av hjemmesider” en undersøkende oppgave om førsteklassenes hjemmesider. Av Fouzia, Benedicte og Svein.
Det utdanningsvitenskapelige fakultetet, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning Artikkelbaserte avhandlinger og veilederrollen Seminar for kandidater.
Den autentiske læringsdialogen
Kvalitativ forskningsdesign innledning for EiT, 4. feb. 2004
Hva vi skal se på Prosjekt og prosjektfaser Oppgaveskriving
Praksislærermøte GLSM-praksis
”Den viktigste av alle pedagogiske oppgaver er å formidle til barn og unge at de stadig er i utvikling, slik at de får tillit til egne evner.” Kilde:
Prosjektarbeid Prosjektarbeid er et deltakerstyrt teamarbeid som skal gjennomføres innenfor en avgrenset tidsperiode - en pedagogisk arbeidsform hvor studenter.
Hans Petter Wille, Høgskolen i Østfold Den nysgjerrige student: aktiv bidragsyter - ikke passiv mottaker Hva kreves?
Aktivitetsskolen Ammerud periodeplan oktober-desember 2012
PBL nr.1 Gruppe 16 Ida, Torhild, Lars Wilhelm og Eivind.
Berit Bratholm : BREDBÅNDSPROSJEKTET DIGITALE MAPPER OG SAMARBEIDSLÆRING.
Hvordan kan vi bruke det?
FIRST LEGO League i Molde ?
Foto: Carl-Erik Eriksson Realfagsamlinger – i Trondheimsskolen MESTRING _ MOTIVASJON _ MULIGHETER.
CASE VÅRE ELEVER: Umotiverte elever Dårlige lese- og skriveferdigheter
24. mars 2009Stokmarkneswww.itu.no F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G Lærende nettverk og nasjonale.
Læremidler – hvordan de kan støtte læringsarbeidet
Presentasjon av ”Overhallaprosjektet” Bredbåndskrevende læringsmetoder i Namdalen NVU konferansen 2005 Håvard Sørli
NYE LÆRINGSMULIGHETER MED IKT NVU-konferansen 2007 Høgskolen i Bergen, 14. mars.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
morild.org en interaktiv nettjeneste i ti år Mer enn 1000 spørsmål
HAMAR NATURSKOLE EN KOMMUNAL NATURSKOLE OG EN DEL AV GRUNNSKOLEN I HAMAR NATUR – MILJØ – FRILUFTSLIV 6500 ELEVER PR ÅR = 300 SKOLEKLASSER/- GRUPPER 1.
Berit Bratholm BREDBÅNDSPROSJEKTET DIGITALE MAPPER OG SAMARBEIDSLÆRING.
Med forskning på timeplanen - Europaseminar oktober 2006.
REFERANSETEKNIKK Forelesning for: Spesialpedagogikk tirsdag tirsdag Anette Kure.
Boknytt Hva er nytt i Panorama Vg1?
Digital historiefortelling Den internasjonale dagen for å dele livshistorier – 16.mai 2008 – en kreativ ressurs i forskningsformidling, læring og utviklingsarbeid.
SAFT-undersøkelsen SAFT SAFT-prosjektet er et europeisk samarbeid som skal spre kunnskap om trygg bruk av Internett til barn og unge, foreldre,
Høgskolen i Oslo IKT-revolusjonen i mitt lærerliv! Digitale presentasjoner i eget arbeid Forelesning for A05 Hanne Christensen Monica Johannesen.
Hovedoppgaveforberedende seminar
Lojal iverksetting eller målrettet medvirkning? Om kommunesektoren og EØS-avtalen NIBR-rapport 2008:12, forfattet av Marthe Indset og Sissel Hovik Rapport.
Matematikk på mellomtrinnet
Matematikkundervisning i Sandefjord
Vurdering av pedagogisk programvare i matematikk
Hva er Nysgjerrigper? Norges forskningsråd sin satsning på barn og unge Skal stimulere til nysgjerrighet og forskertrang Har en egen forskermetode Gir.
P ROSJEKT SKOLEKONKURRANSER Benedikte Sterner, Styremedlem WSN og Offisiell delegat WSI.
Systematisk Observasjon av Lesing.  Et satsingsområde for Rauma kommune og Åndalsnes barneskole fra og med høste  Vi skal skoleres og lære oss.
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg August 2001 Visjon Et Lærende Lokalsamfunn.
Naturvitenskapen Foto: Getty images/Thinkstock. Naturvitenskap i dagliglivet Diskuter: Er kunnskap om naturvitenskap viktig for Helse? Forbruk og produksjon?
Multiplikasjon – Om flipped classroom-opplegget – Kompetansemål og læringsmål Denne PowerPointen vil gi deg en oversikt over dette flipped classroom- opplegget.
Foreldremøte 10. trinn Velkommen Roar Bjarne Kvamme.
Utdanning som sprenger grenser
Systematisk Observasjon av Lesing.
Mennesker er nysgjerrige
REalfagskommune!.
Mennesker er nysgjerrige
Hvordan nærme seg de store spørsmålene?
Velkommen til Apalløkka
Valgfag Bjørnsletta Foreldremøte 8.trinn.
FORSKERSPIREN Skolelaboratoriet 9. mars 2007
Utskrift av presentasjonen:

Med forskning på timeplanen

Nysgjerrigper – et kunnskaps-prosjekt for barneskolen Som supplement til undervisningen Undring, forskning, opplevelse og fantasi Vise at forskning er gøy Ta barn og unge på alvor Styrke kunnskap om forskning Bidra til rekruttering

Nysgjerrigper gjennom 14 år 1990: Årets Nysgjerrigper 1993: Nysgjerrigperiskopet på NRK TV 1994: Klubb med eget blad 1997: Nysgjerrigpers arbeidsmetode 2001: Deltakelse på festivaler 2002: Regional juryering i konkurransen 2003: Lansering av nysgjerrigper.no 2004: Nettverk av ressurslærere

Årets Nysgjerrigper Årlig nasjonal forskningskonkurranse Nysgjerrigperfondet Frist for innsending 1. mai Regionale jurymøter og finale i mai Prisutdeling i juni og premiering av bidrag Prosjektsammendrag og rapporter på nett

Årets Nysgjerrigper Systematisk bruk av flere fag Bevisstgjøring og samarbeid på tvers Regne, skrive, lese, illustrere og utforske Fra problemstilling til formidling Stor variasjon Eggspertene Hybelkaninforskerne Religionsforskerne Kulturminneforskerne

Skolekontakt Nysgjerrigpers arbeidsmetode Revidert utgave ultimo 2003 Lærerkurs Nettverk av ressurslærere Lærerverktøy på nysgjerrigper.no Lærerrommet Interaktiv arbeidsmetode f.o.m 2005

Nysgjerrigper-bladet 10 år siden første utgivelse Nytt format i 2003 Inspirere til aktivitet og eksperimentering Skape interesse for forskning – og leseglede

Nysgjerrigper-bladet og nett «Mer på Internett» Utfyllende informasjon rundt artikler og tematikk på nysgjerrigper.no Pekere til andre nettsteder

nysgjerrigper.no Lansert 18. mars 2003 Bakgrunn og målsetting Opplevelser, aktivitet, inspirasjon og gode historier nysgjerrigper.no Forskerspirene – «snurr film»!

Hva er ei vorte?

«Nysgjerrigpers arbeidsmetode» Forenklet utgave av hypotetisk-deduktiv metode Holdepunkter i gjennomføringen av det vitenskapelige prosjektarbeidet Veiledningshefte for lærere: Tips til organisering og praktisk gjennomføring Eksempler på prosjekter fra småskole- og mellomtrinnet

Prosjektarbeid Problemstilling – løsning og produkt Prosessen viktig Tverrfaglig innsats Vitenskapelig prosjektarbeid Problemstilling som kan behandles på en vitenskapelig måte

Nysgjerrigpers arbeidsmetode Dette lurer jeg på! Hvorfor er det slik? Legg en plan for undersøkelsen Ut for å hente opplysninger (nysgjerrigper.no) Dette har jeg funnet ut! Fortell til andre!

Er det farlig å spise snø?

Fortell til andre! Rapport som viser sammenhengen mellom problemstilling – hypotese(r) – konklusjon Viktig del av forskningen – dele resultater med andre Presentasjon på nett/lage nettside om prosjektet

L97 og vitenskapelig arbeidsmetode Viktig for å skape aktive elever Utvikle kritiske og kreative evner Innen rekkevidde for alle – barn er naturlig nysgjerrige, fabulerende og eksperimenterende

Nysgjerrigpers arbeidsmetode på nysgjerrigper.no I dag: Prosjekteksempler Lærerrommet – ressursside for lærere Fra 2005: Verktøy under utvikling Verktøy til bruk underveis i prosjektet Gir mulige veivalg ved hvert av trinnene i metoden

Send inn bidraget til Årets Nysgjerrigper

Vi bekrefter å ha mottatt ditt bidrag til Årets Nysgjerrigper