Vold og DUÅ +.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Å kunne kommunisere om seksualitet
Advertisements

Verveaksjon mars starter verveaksjonen i morgenrushet på Oslo S • Øke medlemstallet med 1% årlig • 8. – 24. mars ekstra innsats • Filmsnutter.
I.
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
De dårige følelsene. Veiene ut..
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
«[Revenge is] like a poison, it can take you over
Fra ord til liv Mars 2011.
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
¾ Et løft i livet Smakebiter fra lysbildene
Hvordan intervjue en forsker?
Barns fortellinger ”Mamma bruker å slå han også, og han er bare tre år.” ”De slår og så kan det hende de begynner å blø, jeg vet ikke helt.. Men jeg hører.
Kalmar Psykolog Per Isdal ”Alternativ til Vold”
Hønefoss politistasjon
Mestring og forebygging av depresjon
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
- roller og forventinger
Aggression Replacement Training
44 Hector om skikk og bruk I Norge
Oppgave 42 Finn feilene i setningene, og gi forslag til riktige setninger. Her finnes det selvsagt mange muligheter og ikke én fasit.
Cannabisavvenning Lena Moen, Uteseksjonen Oslo kommune
Oss & Dem ???.
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Tale- og debatteknikk av Lars-Henrik Paarup Michelsen
TERMA Terapeutisk møte med aggresjon.
Hva hører du når du lytter? Hvem blir du når du svarer?
-av familieterapeut Hege Aitken
Hva gjør vold med barn og hva trenger de?
Kristin Karlbom Sveaas Barnesykepleier/Helsesøster
- Verdsettende ledelse
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
HVEM ER GUD, EGENTLIG? Salem
FOS 14. januar 2010 Vibeke M. Mostad Stiftelsen IMTEC
Mestring og forebygging av depresjon
RUS OG UNGDOM Jobbet på av: Sarem,Sander,Joakim,Johannes,
I dag snakker vi om psykiske problem:
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Hvilke familietilbud trenger de yngste
PRINSIPPER FOR FORELDREVEILEDNING
TANKENS MAKT DET UMULIGE - MULIG KFL/04
Litterære virkemidler
Å kjøre bil og å stå i bilkø
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
BARNAS BARNEVERN 2020.
Shanti - Er det sider ved ditt religiøse liv du synes er for privat til å snakke om? -...[tenker lenge] jeg synes det med menstruasjonen. I India er det.
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Jobb med hindringer og barrierer i fredstid! Å ta opp tabuiserte temaer krever et trygt arbeidsmiljø! Forankring i ledelse! Arbeid over tid! Og en god.
Kapittel 2 oppgave i Kjenner disse personene ansvarsfølelse?
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
Tusenvis er pårørende til alvorlig syke foreldre
Samtale rundt bruken av MI til barn ved hjelp av noen kasus
Livsstilsending - uke 5 -
MOBBING OG RASISME Vg2 H3 Eleven skal kunne forklare hva mobbing og rasisme er, og drøfte forebyggende tiltak.
Problemløsning.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
SMISO ROGALAND AUGUST 2016 ER SINNE FARLIG ?. HVA SKAL JEG SNAKKE OM Sinne og aggresjon og problemer knyttet til dette sett i lys av egen oppvekst – og.
Hva er den ekte og opprinnelige versjonen av deg selv?
Psykologisk førstehjelp, mellomtrinnet
Medfølelse Til dette temaet er noen av bildene ganske tøffe. Disse er samlet mot slutten. For de yngste elevene må en vurdere om det er lurt å hoppe over.
Sinnemestring Ut av tåka 2018
Mobbing og psykisk helse (Ungdomstrinnet)
Konflikt Forslag til spørsmål: - Hva ser dere på bildet?
Sinne Film:
Hvordan støtte barn og unge når ALS rammer familien
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Følelser Læring for livet 9.trinn.
Utskrift av presentasjonen:

Vold og DUÅ +

presentasjon

Program og mål Mål: øke kompetanse på vold og hvordan «historier om vold» kan møtes i DUÅ-gruppen 0900 – 1530 (Lunsj 1245) Hva er vold Hvordan virker vold på barn Hvordan møte/snakke om vold lunsj 4. Sinne og hvordan styre sinne 5. Foreldremotgift mot vold

form 5 tema Hvert tema består av: Forelesning Øvelse/oppgave Diskusjon Vi håper dere er med på å jobbe med oppgavene

Tema 1 9-10 Hva er vold definisjon, ordet vold ØVELSE: hva var vold for deg?

SPØRREUNDERSØKELSE - 1 Hvor mange av dere vil si at dere noen gang i livet har blitt utsatt for noen form for vold? rekk opp hånden (hvis du vil) Hvor mange av dere vil si at dere noen gang i livet har utført noen form for vold?

Alternativ til Vold (www.atv-stiftelsen.no) HVA ER VOLD ? VOLD ER EN MAKTHANDLING: ”VOLD ER EN HVER HANDLING SOM GJENNOM AT DEN SKREMMER, SMERTER, SKADER ELLER KRENKER SØKER Å PÅVIRKE ANDRE” VIRKSOMT ELEMENT: SKREMMER, SMERTER, SKADER, KRENKER HENSIKT: PÅVIRKE ANDRE TIL Å GJØRE NOE MOT SIN VILJE ELLER SLUTTE Å GJØRE DET DE VIL Alternativ til Vold (www.atv-stiftelsen.no)

Alternativ til Vold (www.atv-stiftelsen.no) HVA ER VOLD? FYSISK VOLD PSYKISK VOLD SEKSUELL VOLD MATERIELL VOLD LATENT VOLD Alternativ til Vold (www.atv-stiftelsen.no)

Psykolog Per Isdal - ATV Psykisk vold Direkte trussel Indirekte trussel Degraderende og ydmykende atferd Sykelig sjalusi Kontrollering Isolering Emosjonell vold Psykolog Per Isdal - ATV

ORDET VOLD Ordet vold er viktig Vold er et KLART ord – og vold er GALT - mer kreativ - mer sensitiv - klokere

SPØRREUNDERSØKELSE - 1 Hvor mange av dere vil si at dere noen gang i livet har blitt utsatt for noen form for vold? rekk opp hånden (hvis du vil) Hvor mange av dere vil si at dere noen gang i livet har utført noen form for vold?

DUÅ Hva og hvor er vold i DUÅ-arbeidet Hvilke utfordringer møter vi i forhold til å forstå at vold er vold

Psykolog Per Isdal - ALTERNATIV TIL VOLD blikket brøle Skremme true med straff klype ørefik REDD ENSOM SINT Psykolog Per Isdal - ALTERNATIV TIL VOLD

øvelse «SEIGMANNEN» Tegn opp en seigmann på arket Fyll ut rundt seigmannen eksempler på hva som kunne kalles vold i din oppvekstsfamilie Fyll ut inni seigmannen hvilke følelser du fikk i de situasjonene Del dette med sidepersonen etterpå

Psykolog Per Isdal - ALTERNATIV TIL VOLD HVA VAR VOLD FOR MEG? piske Psykolog Per Isdal - ALTERNATIV TIL VOLD

Tema 2 10 – 11 Hvordan virker vold på barn Murray Strauss OPPGAVE:

Psykolog Per Isdal - ALTERNATIV TIL VOLD Vold og Barn Dr. Murray Strauss (University of New Hampshire, ”Violence in American Families” – SAGE, www.stophitting.com 94% av amerikanske barn utsatt for voldelig oppdragelse (corporal punishment) Topppunkt mellom 2 og 4 år (83% av barn på 24 mnd) ½-parten mer enn 3g. Pr uke 27% med bruk av gjenstander 23% fortsatt når 14 år Psykolog Per Isdal - ALTERNATIV TIL VOLD

Hva opprettholder vold? Murray Strauss viser at det er to myter som opprettholder foreldres bruk av vold i oppdragelsen Vold virker (bedre enn andre oppdragerformer) Vold skader ikke barn Carl I. Hagen: ”jeg er glad for den volden jeg fikk, og den har ikke skadet meg” (fritt konstruert sitat) Per Isdal

Forskning: Vold virker ikke Murray Strauss gjør kontrollerte eksprimenter med oppdragelsesformer 1 gruppe oppragervold, 1 gruppe rolig verbal irettesettelse, 1 gruppe ikke-reagere Hva er best, mest effektivt jfr. Endring i barnets atferd Helt klart at vold ikke er mer effektivt/kortvarig virkning på kontroll – ikke generalisert læring Per Isdal

Forskning: Vold skader Følger opp barn: 4 grupper: null vold, litt vold, mer vold og mye vold. Studerer effekt. Klare resultater på gruppenivå Sammenheng til mer aggressiv og problematisk atferd utenfor hjemmet Sammenheng til senere voldsbruk og kriminell atferd Sammenheng med rusbruk/rusproblemer Sammenheng med kognitiv utvikling: dårligere skoleprestasjoner og lavere intelligens (5 IQ-poeng) = 5 IQ-poeng lavere snitt Per Isdal

Per Isdal - Alternativ til Vold Ha med seg et lite barn de har møtt i hodet gjennom dagen, tenk på dette barnet og den situasjonen det er i. Per Isdal - Alternativ til Vold

VOLD MOT MOR ER VOLD MOT BARN Rammer det viktigste i barnets liv Det er kanskje verre å bevitne vold enn å bli dirrekte utsatt for volden Læringseffekten (voldelig og utagerende atferd) er større Skole i relasjoner og kjærlighet Per Isdal - Alternativ til Vold

DUÅ Hvordan møter vi dette i DUÅ-arbeidet På hvilken måte er foreldrenes «holdning» en utfordring i arbeidet Hvor dukker dette opp, og som hva

MOTGIFT MOT VOLD De som ikke fører volden videre har klart å Kalle vold for vold! Plassere ansvar rett sted! Dette er å ta stilling 3. Bearbeide opplevelsen gjennom å dele den Dette er å bryte tabuet, stå for det som har skjedd i mitt liv

Øvelse Min forståelse: Finn tre ting du har sagt til deg selv omkring hvordan dine foreldre noen ganger kunne reagere og hvordan dette var for deg 1. 2. 3. Hva tenker du om dette når du ser det i forhold til det som vi har sagt? Del

Tema 3 11-12 Hvordan møte/snakke om vold

TERAPEUTISKE GRUNNHOLDNINGER – HUMANISME RESPEKT ENGASJEMENT OG INVOLVERING IKKE-FORDØMMENDE EMPATI ÅPEN OG INFORMATIV FORMIDLE HÅP

Hva er målet Vi skal ikke: prøve å få noe INN I folk Vi skal prøve å få noe UT AV folk Bekriv Vær konkret Her og nå Skape refleksjon Sette ord på Se flere sider (hvordan reagerte barnet)

øvelse Lag en «voldsfilm» inne i hodet ditt der du bruker vold mot et barn Del dere i «klient» og «terapeut» T hjelper K til å fortelle rolig og detaljert hva som skjedde (Hva du gjorde, hvordan du gjorde det osv.

Hva gjør jeg når volden dukker opp 1. Spør om; Legg merke til det Stopp opp Spør om flere detaljer 2. Del/be om hjelp; Når volden dukker opp blir vi usikre, hovedreglen er at vi aldri skal gå med usikkerhet alene volden og ansvaret for vurderingen av den skal alltid deles, drøftes med veileder 3. Vurder: kan foreldrene delta i DUÅ eller ikke, eventuelt mulig bekymringsmelding, viderehenvisning…

Kilder til informasjon om vold Henvisningen De som kjenner familien (eks. barnevern eller helsstasjon) ”Inntaksintervju” Gruppemøtene; foreldrene forteller uoppfordret eller uforvarende om vold

Vurdering MOTIVASJON: Har foreldrene tatt fatt i volden, stoppet den eller satt seg som klart mål at den ikke skal skje flere ganger B) FORSTÅELSE AV VOLDEN OG BARNET INNRØMMELSE se etter benekting og bagatellisering/minimalisering, bruk av ord som gjør handlingene harmløse 2. ANSVAR tar foreldrene ansvaret for handlingen eller legger de ansvaret for barnet. Mener de at handlingen er feil eller mener de at den er rimelig og nødvendig 3. KONSEKVENS Ser de at handlingen er skremmende, vond eller krenkende for barnet. Har de medfølelse med barnet i situasjonen og skjønner at det kan bli redd

DUÅ Hva kan gjøre det vanskelig å gå inn i volden i DUÅ-arbeidet meg selv? gruppedeltagerne? rammene og metoden? tidsklemme?

Tema 4 13-14 Sinne, og hvordan styre sinne? OPPGAVE

sinne En naturlig følelse Forskjell på følelse og handling Sinne kan være bra! Hvordan være sint uten å skade, skremme eller krenke? Å kunne kontrollere følelsen

aggresjon Aggresjon er vanligvis en reaksjon på avmakt, det vil si følelsen av å ikke få til noe, ikke bli hørt eller ikke nå fram. Aggresjon er også grunnleggende sett en forsvarsreaksjon og når vi får denne reaksjonen skjer det noe med hele vårt sanseapparat. All oppmerksomhet rettes utover og i særlig grad mot det som aktiverer eller provoserer oss. «aggresjonsbevegelsen». I dette forstørres også «provokasjonen» - vi ser bare det negative – og vår følsomhet for den andre blir mindre. I det at oppmerksomheten rettes utover så mister vi litt av kontakten med oss selv

aggresjonskontroll Kontroll av aggresjon bygger på dette og sier at alt vi gjør som går ut på bryte bevegelsen utover og snu oppmerksomheten innover, det vil dempe sinne og aggresjon. Aggresjonskontroll har derfor tre trinn Legg merke til! Flytt fokus innover: «hva kjenner jeg nå», «hvor sint er jeg», hvordan har jeg det i kroppen min» o.l. Beroligende egenatferd

selvberoligelse Med beroligende egenatferd menes her handlinger som er velegnet til å roe ned aktiveringen i egen kropp. Teknikker som da kan nevnes er: Tell til 10 Ta et skritt tilbake Sett deg ned Snakk roligere og gå roligere Få tak på alle de følelsene du har inne i deg Gå ut av rommet Spør; hva er viktig for meg i dette? Spør; hvordan har jeg lyst til å ha det i familien når jeg legger meg i kveld HVA ER DINE EGNE TIPS?

DUÅ Hva slags verktøy kan DUÅ-foreldre ha nytte av Hvor vil dette passe inn i vår modell

Oppgave: Følelser i Sinne Tenk på en situasjon som du nylig har vært oppi der du ble sint! Tenk etter hvilke andre følelser som var inni dette sinne, bruk tid til å hente frem så mange følelser som mulig. ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Tema 5 14-15 Foreldremotgift mot vold OPPGAVE

Psykolog Per Isdal - ALTERNATIV TIL VOLD Motgift mot vold SNAKKER MED BARNET ETTER VOLDEN OM VOLDEN PÅTAR SEG ANSVAR OG MARKERER AT VOLD ER GALT VISER OMSORG FOR BARNET OG DETS REAKSJONER Psykolog Per Isdal - ALTERNATIV TIL VOLD

Foreldremotgift mot vold På en skala fra 0 til 10, hvordan ble du møtt av dine foreldre når de utsatte deg for vold? Var de konkret på det de hadde gjort mot deg? Nei _______________________________________________________________Ja 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Tok de ansvar for volden? Nei ______________________________________________________________ Ja 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Ivartok dine foreldre dine følelser / opplevelser av voldshendelsen? Nei________________________________________________________________Ja 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

DUÅ På hvilke måte er «reparasjonskompetanse» nødvendig og nyttig for DUÅ-foreldre Hva kan være hindre for «reparasjonsarbeid»

AVSLUTNING 15-1530 DISKUSJON – veien videre som gruppeleder

DUÅ Kan vi bruke noe av dette (og hvor) for å forbedre DUÅ-arbeidet Hva trenger gruppelederne for å videreutvikle seg i forhold til voldstema