Flerfaglig gruppe for studier av SPRÅK- OG KULTURMØTER Evaluering og kompetanseutvikling vedrørende forsterket tilpasset norskopplæring Oppdrag for Oslo.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Elevsamtalen i Færder videregående skole
Advertisements

Kartleggingsmateriell: Språkkompetanse i grunnleggende norsk
Skriftlig vurdering på barnetrinnet formål, bakgrunn, historikk
Vurdering for læring.
Hva skjer i den første leseopplæringen? Haugalandet
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Noen utfordringer for skolene
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
N Y G IV – OKTOBER 2012 Erfaringer med Ny Giv-prosjektet fra Tæruddalen skole.
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Minoritetsspråklige og tilpasset språkopplæring i APS
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
1 S PESIALPEDAGOGISK HJELP OG SPESIALUNDERVISNING – KVA INNEBER RETTEN ? Tysvær
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her.
Hvordan hindre frafall i videregående opplæring
Vurdering for læring på Linderud skole
Nasjonale prøver i lesing og leseopplæring
Læring av grunnleggende ferdigheter!
KUNNSKAPSLØFTET SØR-VARANGER KOMMUNE
Praksislærermøte GLSM-praksis
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Foreldremøte 4.-5.trinn ELLINGSRUDÅSEN skole
Elever som forskere i naturfag – med wiki
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her.
Lærerne og prosjektet Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk Spørreundersøkelse til lærere ved noen utvalgte skoler i Oslo høsten 2005.
Hvordan skolene møter prosjektet: Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk…. En spørreundersøkelse til skoleledere i Oslo høsten 2005.
Kompetanseutvikling i regi av Høgskolen i Hedmark Prosjekt: Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk – likeverdig opplæring i praksis.
Lise Iversen Kulbrandstad, Høgskolen i Hedmark, foredrag Midtveiskonferanse Felles læreplan i norsk og aksjonsforskning Lise Iversen Kulbrandstad.
Presentasjonen dreier seg om
Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her.
Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her.
1. 2 Innføringssplan Skoleåret 2005/2006: alle skoler med årstrinn Skoleåret 2006/2007: alle skoler med årstrinn Høst 2007: alle videregående.
Strategier og kompetanse
Normprosjektet: utvikling av skriveoppgaver og strategier for vurdering: våren 2012 Kjell Lars Berge, professor i tekstvitenskap, Universitetet i Oslo.
Trinn 2 Skrive mye i alle fag på fagets premisser og bruke skriving i kunnskapstilegnelsen.
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
1 Nye læreplaner – Noen utfordringer for lærerne Utdanningsforbundet 3. mai 2005 Stein Dankert Kolstø Institutt for fysikk og teknologi Universitetet i.
Nasjonale prøver.
Vurdering – hva og hvorfor?
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Minoritetsspråklige barn og elever. Utredning, vurdering og muligheter
Inger Langseth Rita Riksaasen Martin Meland Program for Lærerutdanning PP-tjenesten Fosen.
Sørum kommune Prosjekt økt lærertetthet over 4 år
Lesing og lesestrategier
Skriving i begynneropplæringa
TPO, mappemetodikk og grunnleggende ferdigheter Rakel.K.R.Næss Anne-Beathe Mortensen-Buan.
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
BLOOMS Bygdøy 24.sept-08. Begreper i vurdering 1.Kompetanse det man gjør og får til i møte med utfordringer 2. Kompetansemål angir hva elevene skal kunne.
LNU: Teksttyper versus sjangere Bente Heian Utdanningsdirektoratet.
Kapittel 9 Kulturmøter i samtidstekster Karin Beate Nøsterud/NTB scanpix.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Two Teachers En kort innføring til foreldre. Hva er Two Teachers? En av tidenes største norske studier på utdanning. På initiativ fra Kunnskapsdepartementet.
Saktekster Skriving i norskfaget. Kompetansemål fra læreplanen skrive ulike typer tekster etter mønster av eksempeltekster og andre kilder gjenkjenne.
Foreldremøte 10. trinn Velkommen Roar Bjarne Kvamme.
Språkløyper i Mylingen barnehage
Systematisk Observasjon av Lesing.
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
FORELDREMØTE 8. TRINN Rådgiver –Thomas Kvalvik Siri Myhren Petersen
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
Vurderingskriterier enkel versjon
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
Utskrift av presentasjonen:

Flerfaglig gruppe for studier av SPRÅK- OG KULTURMØTER Evaluering og kompetanseutvikling vedrørende forsterket tilpasset norskopplæring Oppdrag for Oslo kommune Utdanningsetaten Innlegg på samling i Interkommunalt nettverk 26. januar 2006

Flerfaglig gruppe for studier av SPRÅK- OG KULTURMØTER Hovedmål for kommunens prosjektet Bedre minoritetselevenes grunnleggende ferdigheter i norsk

Flerfaglig gruppe for studier av SPRÅK- OG KULTURMØTER • kan snakke norsk med så god flyt og med så god artikulasjon at personer som kan språket godt, ikke har problemer med å forstå det som sies, og heller ikke sjeneres av de avvik som måtte finnes i ordvalg, uttale, grammatikk og språkbruk • kan forstå talt norsk uten problemer så sant det ikke er trekk ved kommunikasjonen som stiller spesielle krav til forståelsesevnen (f.eks. uvant språkvarietet, uvanlig høyt taletempo, uklar artikulasjon, ukjent og avansert tema osv.) En elev har tilegnet seg grunnleggende ferdigheter i norsk når hun eller han: Grunnleggende ferdigheter (def. 1)

• kan skrive enkle tekster på norsk slik at personer som kan språket, forstår det som er skrevet og ikke sjeneres av de avvik som måtte finnes i ordvalg, rettskriving, grammatikk og tekststrukturering • har knekt lesekoden og kan lese enkle tekster på norsk høyt og stille med tilfredsstillende innholdsforståelse

Flerfaglig gruppe for studier av SPRÅK- OG KULTURMØTER • lykkes i å bruke norsk til de formål som normalt er aktuelle på alderstrinnet En elev har grunnleggende ferdigheter i norsk når hun eller han: Grunnleggende ferdigheter (def. 2) Aldersadekvate ferdigheter

• Samtale • Fortelle • Leke • Synge • Lytte til høytlesning • Kjenne igjen skrift • 12-åring 16-åring •Samtale - uformell - mer formell •Fortelle - ulike sjangrer •Beskrive •Forklare •Lese -ulike formål - ulike sjangrer •Skrive - ulike formål - ulike sjangrer - noenlunde formelt korrekt • • Samtale - flere sjangrer, bl.a. argumenterende • Fortelle - flere sjangrer (?) - flere virkemidler - større bevissthet • Beskrive og forklare - flere sjangrer - større nøyaktighet • Lese - flere teksttyper - mer avanserte tekster - større bevissthet - kritisk holdning • Skrive - flere formål - flere sjangrer - større bevissthet - formelt korrekt • 4-åring

Flerfaglig gruppe for studier av SPRÅK- OG KULTURMØTER Leveranse A: Evaluering av prosjektet ”Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk – likeverdig opplæring i praksis” Leveranse B: Kompetanseutvikling

Flerfaglig gruppe for studier av SPRÅK- OG KULTURMØTER • I hvilken grad bidrar det samlede innholdet i det treårige prosjektet ”Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk - likeverdig opplæring i praksis” til å oppfylle prosjektets mål om å bedre elevenes grunnleggende ferdigheter i norsk? • Hvilke faktorer (innholdsmessige eller organisatoriske) fremmer eller hemmer graden av måloppnåelse i prosjektet? Hovedproblemstillinger i evalueringen (leveranse A)

Flerfaglig gruppe for studier av SPRÅK- OG KULTURMØTER • Lærernes kompetanse, rolle og holdning • Elevenes læringsutbytte og motivasjon • Kjennetegn ved organiseringsformer og arbeidsmåter som gir et godt læringsutbytte • Kjennetegn ved skoler som kan dokumentere særlige gode elevresultater i prosjektet • Opplevelse av faglig selvtillit, motivasjon og kompetanse hos lærerne som underviser minoritetsspråklige elever Forhold som ønskes belyst

Flerfaglig gruppe for studier av SPRÅK- OG KULTURMØTER ForskningsspørsmålMetodiske hovedtilnærmingerNår

Flerfaglig gruppe for studier av SPRÅK- OG KULTURMØTER ForskningsspørsmålMetodiske hovedtilnærmingerNår 1.Hvilket læringsutbytte når det gjelder grunnleggende norskferdigheter, får de minoritetsspråklige elevene ved å ha felles læreplan i norsk?

Flerfaglig gruppe for studier av SPRÅK- OG KULTURMØTER ForskningsspørsmålMetodiske hovedtilnærmingerNår 1.Hvilket læringsutbytte når det gjelder grunnleggende norskferdigheter, får de minoritetsspråklige elevene ved å ha felles læreplan i norsk? Statistiske analyser av nasjonale prøver i lesing og skriving, av kartleggingsprøvene i lesing og av eksamen

Flerfaglig gruppe for studier av SPRÅK- OG KULTURMØTER ForskningsspørsmålMetodiske hovedtilnærmingerNår 1.Hvilket læringsutbytte når det gjelder grunnleggende norskferdigheter, får de minoritetsspråklige elevene ved å ha felles læreplan i norsk? Statistiske analyser av nasjonale prøver i lesing og skriving, av kartleggingsprøvene i lesing og av eksamen Høst 2005, vår 2006, vår 2007

Flerfaglig gruppe for studier av SPRÅK- OG KULTURMØTER ForskningsspørsmålMetodiske hovedtilnærmingerNår

Flerfaglig gruppe for studier av SPRÅK- OG KULTURMØTER ForskningsspørsmålMetodiske hovedtilnærmingerNår 2. Hvilke organiseringsformer og arbeidsmåter gir best læringsutbytte i grunnleggende norskferdigheter for minoritetsspråklige elever gjennom bruk av felles læreplan i norsk?

Flerfaglig gruppe for studier av SPRÅK- OG KULTURMØTER ForskningsspørsmålMetodiske hovedtilnærmingerNår 2. Hvilke organiseringsformer og arbeidsmåter gir best læringsutbytte i grunnleggende norskferdigheter for minoritetsspråklige elever gjennom bruk av felles læreplan i norsk? Kartleggingsundersøkelser Aksjonsforskningsprosjekt (observasjoner, erfaringsutveksling, intervjuer, dokumentanalyse)

Flerfaglig gruppe for studier av SPRÅK- OG KULTURMØTER ForskningsspørsmålMetodiske hovedtilnærmingerNår 2. Hvilke organiseringsformer og arbeidsmåter gir best læringsutbytte i grunnleggende norskferdigheter for minoritetsspråklige elever gjennom bruk av felles læreplan i norsk? Kartleggingundersøkelser Aksjonsforskningsprosjekt (observasjoner, erfaringsutveksling, intervjuer, dokumentanalyse) Skole året 2005/ 2006 Ammerud og Sagene – 2. og 7. kl.tr. Alle skoler i Oslo

Flerfaglig gruppe for studier av SPRÅK- OG KULTURMØTER ForskningsspørsmålMetodiske hovedtilnærmingerNår 3. Hvordan utvikler elevenes motivasjon seg som en følge av skolens organisering og tilrettelegging av opplæringen i norsk?

Flerfaglig gruppe for studier av SPRÅK- OG KULTURMØTER ForskningsspørsmålMetodiske hovedtilnærmingerNår 3. Hvordan utvikler elevenes motivasjon seg som en følge av skolens organisering og tilrettelegging av opplæringen i norsk? Spørreundersøkelse

Flerfaglig gruppe for studier av SPRÅK- OG KULTURMØTER ForskningsspørsmålMetodiske hovedtilnærmingerNår 3. Hvordan utvikler elevenes motivasjon seg som en følge av skolens organisering og tilrettelegging av opplæringen i norsk? SpørreundersøkelseHøst 2005 Vår 2007 Elever på 2. og 7. trinn ved et utvalg av skoler

Flerfaglig gruppe for studier av SPRÅK- OG KULTURMØTER ForskningsspørsmålMetodiske hovedtilnærmingerNår 4. Hva kjennetegner skoler som kan dokumentere særlige gode elevresultater i prosjektet?

Flerfaglig gruppe for studier av SPRÅK- OG KULTURMØTER ForskningsspørsmålMetodiske hovedtilnærmingerNår 4. Hva kjennetegner skoler som kan dokumentere særlige gode elevresultater i prosjektet? Kasusstudie (observasjoner dokumentanalyser, intervjuer)

Flerfaglig gruppe for studier av SPRÅK- OG KULTURMØTER ForskningsspørsmålMetodiske hovedtilnærmingerNår 4. Hva kjennetegner skoler som kan dokumentere særlige gode elevresultater i prosjektet? Kasusstudie (observasjoner, dokumentanalyser, intervjuer) Skole- året 2006/ 2007 Fem skoler 2., 7. og 10. kl.tr.

Flerfaglig gruppe for studier av SPRÅK- OG KULTURMØTER ForskningsspørsmålMetodiske hovedtilnærmingerNår 5. Blir lærernes kompetanse, rolle, holdning, faglige selvinnsikt og, motivasjon påvirket gjennom prosjektperioden?

Flerfaglig gruppe for studier av SPRÅK- OG KULTURMØTER ForskningsspørsmålMetodiske hovedtilnærmingerNår 5. Blir lærernes kompetanse, rolle, holdning, faglige selvinnsikt og, motivasjon påvirket gjennom prosjektperioden? Spørreundersøkelse x 2

Flerfaglig gruppe for studier av SPRÅK- OG KULTURMØTER ForskningsspørsmålMetodiske hovedtilnærmingerNår 5. Blir lærernes kompetanse, rolle, holdning, faglige selvinnsikt og, motivasjon påvirket gjennom prosjektperioden? Spørreundersøkelse x 2Høst 2005 og vår 2007 Lærere ved utvalgte skoler

Flerfaglig gruppe for studier av SPRÅK- OG KULTURMØTER AKTIVITET I EVALUERINGSPROSJ VårHøstVårHøstVårHøst PlanleggingX SkolekartleggingX Kvantitativ gjennomg. av læringsutbytteXXX LærerundersøkelseXX AksjonsforskningXX KasusstudieXX Elevundersøkelse X X AnalyseXXXX Rapportskriving og øvrig formidlingXXXXX

Flerfaglig gruppe for studier av SPRÅK- OG KULTURMØTER Kompetanseutvikling (leveranse B) Fase 1: • Åpningskonferanse (sept. 2005) • Utviklingssamlinger - for lærere og ledere på aksjonsskolene og utviklingsskolene - to høst tre vår 2006 • NettstedNettsted • Kursrekke for nettverksskoler (aksjon + utvikling) - 8 samlinger á tre timer • Sluttkonferanse 1. år Grorud Hallagerbakken Stenbråten Ammerud Sagene

Flerfaglig gruppe for studier av SPRÅK- OG KULTURMØTER Fase 2 • Spredningssamlinger - to parallelle samlinger pr. måned - ni måneder

Flerfaglig gruppe for studier av SPRÅK- OG KULTURMØTER AKTIVITET I KOMP.UTV.HVEM SOM DELTAR VårHøstVårHøstVårHøst ÅpningskonferanseFølge-/nettverksskoler, 50 deltakere X UtviklingssamlingerFølge-/nettverksskoler, 50 deltakere (5 samlinger) XX Sluttkonf., 1. år300 deltakere, repr. fra alle skoler X Rapporter/evalu., møter XXXXXX Spredningssaml.170 deltakere x 2 (340 deltakere på 9 samlinger) XX NettstedTilgjengelig for alle Osloskoler – informasjon og drøftinger XXXXXX SluttrapportX

Flerfaglig gruppe for studier av SPRÅK- OG KULTURMØTER Takk for oppmerksomheten!

Flerfaglig gruppe for studier av SPRÅK- OG KULTURMØTER ForskningsspørsmålMetodiske hovedtilnærmingerNår Hvilket læringsutbytte når det gjelder grunnleggende norskferdigheter, får de minoritetsspråklige elevene ved å ha felles læreplan i norsk? Statistiske analyser av nasjonale prøver i lesing og skriving og av kartleggingsprøvene i lesing Høst 2005, vår 2006, vår 2007 Hvilke organiseringsformer og arbeidsmåter gir best læringsutbytte i grunnleggende norskferdigheter for minoritetsspråklige elever gjennom bruk av felles læreplan i norsk? Survey Aksjonsforskningsprosjekt (observasjoner, erfaringsutveksling, intervjuer, dokumentanalyse?) Skoleår et 2005/2 006 Hvordan utvikler elevenes motivasjon seg som en følge av skolens organisering og tilrettelegging av opplæringen i norsk? SpørreundersøkelseVår/hø st 2006 Hva kjennetegner skoler som kan dokumentere særlige gode elevresultater i prosjektet? Kasusstudie (observasjoner, dokumentanalyser, intervjuer) Skoleår et 2006/2 007 Blir lærernes kompetanse, rolle, holdning, faglige selvinnsikt og, motivasjon påvirket gjennom prosjektperioden? Spørreundersøkelse x 2Høst 2005 og vår 2007

Flerfaglig gruppe for studier av SPRÅK- OG KULTURMØTER TALESKRIFT PRODUKSJONSnakkeSkrive RESEPSJONForstå talt språkLese Leksikalsk kompetanse Grammatisk kompetanse Pragmatisk og sosioling- vistisk kompetanse Ferdighetsmodell Kompetansemodell