Disiplinærutvalget virksomhet; status og refleksjoner

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Dokumentasjonsplikt for alternative behandlere i Norge
Advertisements

Se: Styrets ansvar Se: Holt.
Revisjonsplikten; næringslivets perspektiver
Kontroll ved bruk av tvang
En ripe i lakken? Arbeidet i Fagetisk råd og Ankeutvalget
Servicekonferansen 2008 Test av kommunal service KSI-måling ™ KOMMUNAL SERVICE INDEKS™ Sidsel Brath Informasjons- og servicesjef.
Kommunale råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne – en ”vaktbikkje” også for utviklingshemmede? Gunn Strand Hutchinson, medlem av Bodø kommunale råd.
Tilsyn og kontroll med regnskap og revisjon – aktuelle temaer
MEDLEM AV SKOLENS SAMARBEIDSUTVALG
Mulighetenes Oppland Hvilke lovverk bør du som rådsmedlem ha kjennskap til? En kort gjennomgang av de mest sentrale lovene.
Kontraktsoppfølging mv.
AKUTTSAKER FOR FYLKESNEMNDA
9-k samarbeidet i Vestfold Harmo9, felles IKT struktur Oppstartsmøte 23. august 2005 
Saksbehandling i ht Plan- og bygningsloven
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
Forstandere i trossamfunn
Tilpassede helsetjenester
PÅRØRENDE RETTIGHETER
BYGGESAKSBEHANDLINGEN -fra den høye himmel til den dypeste fortapelse.
God virksomhetsstyring av universitet og høyskoler Styrearbeid i U&H sektoren sett ”utenfra” Siri Hatlen, styremedlem NTNU 14. november 2007.
Hovedprinsipper i forslaget til endring av forskrift til opplæringsloven og forskrift til privatskoleloven Vurdering.
IK – Akvakulturforskriftens krav og innhold
TILSETTINGER.
Listeforslag Informasjonsmøte for bydelene
Grunnkurs Arbeidsmiljø Våren 2014
Universitetet i Tromsø Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet økonomistyring Avdeling for økonomi 15. oktober 2009.
Rammeavtalen, internkontroll og bedriftshelsetjeneste PSLs time 2010 Frode Solberg Fagsjef/advokat Legeforeningen.
Personopplysningsloven
Innføring av ”lovbrotsgebyr” – hva betyr det for deg?
IK – Akvakulturforskriftens krav og innhold
Foreløpig oppsummering etter tilsyn med styring av vedlikehold
Undervisning i forskningsetikk Mandag 20.november 2006 Hilde W. Nagell sekretariatsleder i NESH.
Tema D: Aktuelle omstillingsprosjekter, erfaringsdeling og informasjon: Ny IKT-organisering Elektronisk bestillings- og fakturasystem Oslo kommune Utviklings-
Fylkesmannen i Oslo og Akershus 1 Fylkesmannens behandling av klager etter offentleglova Åpenhetstinget 2010 Eldbjørg Kluften, Fylkesmannen i Oslo og Akershus.
Fjordbyplanen Program for Planarbeid Alternativstudier
Copyright Mercell AS 1 Oslo,30. August 2006 Bergen,31. August 2006 Skandinavias største møteplass for innkjøpere og leverandører !
Lokale foreldreutvalg for barnehager
Offentlighet og partsinnsyn
Hvordan holde orden i eget hus? Internkontrollforskriften
# Rapporten skal kun benyttes av Universitetet i Oslo til de formål den er ment og skal ikke distribueres til andre parter uten vårt skriftlige samtykke.
ETABLERING AV LOKALT SN-FORUM/GRUPPE. Tekna – Teknisk-naturvitenskapelig forening Mål for første møte Bli enig om: Å sammen ta initiativ til lokal SN-forum.
PERMITTERING OG OPPSIGELSE – hvordan håndterer vi det?
Gjennomgang av gruppearbeid til bolk A - DRI Dag Wiese Schartum, AFIN.
Innlevering og behandling av listeforslag ved stortingsvalg v/ Siri Dolven Bystyrets sekretariat, Oslo kommune Kommunal- og regionaldepartementets valgkonferanse.
Tillitsvalgtes medvirkning i budsjettarbeidet
Lovrevisjonen – Idrettstinget 2015
Vigdis Solheim - Rikstrygdeverket Januar Attføringsmessa 2006 Det inkluderende arbeidsliv. Erfaringer og veien videre.
1 Statsråd Erna Solberg, Utfordringer for kommunesektoren: Strukturreform, regionalisering og moderniseringsbehov.
Ole Henry Halleraker Rektor
Hvitvasking Kostnader/merarbeid /flere meldinger Sikkerhetssjef Ole Jørgen Eiterå SpareBank1 Gruppen AS 14.September 2005.
IMDi Integrerings- og mangfoldsdirektoratet, Gjøvik
Østfold Bygdekvinnelag Styrekurs 2015
Saker om skikkethet Dokumentasjon ved oversendelse av klage Marianne Klausen og Knut Andreas Bostad Felles klagenemnd.
Nytt og nyttig fra Stiftelsestilsynet Stiftelsesforum i Trondheim – 18.sept 2014 Øystein Fosstvedt, seniorrådgiver.
Frittstående informasjon for kontrollkomitéen Økonomistyring og regnskap.
Egenvurdering av økonomisk stønad og råd og veiledning til unge mellom 17 og 23 år Laholmen 16. juni 2016 Nina Westby Evensen.
Seksjonskonferansene
Et prosjekt finansiert av KS for Bergen bystyre
Det integrerte universitetssykehuset
5 Marius Stub.
Kurs for brukere av KFF-KSS
Eldrerådet – råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne
Velkommen til årsmøte i
Forskrift om Internkontroll
Seksjon byggesak.
Kontroll og tilsyn i ny kommune…
Fylkeskommunal revisjon
Utskrift av presentasjonen:

Disiplinærutvalget virksomhet; status og refleksjoner Ingebjørg Harto Leder av Disiplinærutvalget

Disiplinærutvalget Ingebjørg Harto, NHO (leder) Kai Magnussen, Axepta Regnskap AS, Fredrikstad Kari Berg, Agenda Regnskapsbyrå AS, Nøtterøy Anne-Kari Iversen, Økonomiservice AS, Lakselv (vara) Roy Kristensen, Handelshøyskolen BI, Oslo (vara leder) Sekretær: Per-Ole Hegdahl, NARF

Disiplinærutvalgets rolle Vedtektenes § 11: ”Disiplinærutvalget skal ta under behandling klage på medlemmer fra medlemmer, medlemmers kunder eller fra enhver som har berettigede interesser å ivareta, herunder foreningens styre eller Kvalitetskontrollutvalget. ……………… Disiplinærutvalget skal fatte vedtak om irettesettelse, eksklusjon eller avgi uttalelse om medlemmer fremferd, yrkesutøvelse eller forretningsskikk, bl.a med utgangspunkt i foreningens vedtekter og regelverk, vedtatte bransjestandarder og gjeldende lovkrav. Før vedtak fattes skal medlemmet gis adgang til å uttale seg.”

Omfanget av DUs virksomhet Antall saker og utvikling over tid: 2004: 21 saker 2005: 19 saker 2006: 23 saker 2007: 31 saker Type saker 2007 17 fra Kvalitetskontrollutvalget 14 kundeklager

Resultater av DUs behandling Kvalitetskontrollen 2007 10 av 17 førte til eksklusjon 7 av 17 tilbakesendt Kvalitetskontrollutvalget for ny kontroll Kundeklager 5 av 14 førte til kritikk av regnskapsfører

Type kritikkverdige forhold 2007 Kvalitetskontrollen Manglende oppdragsavtaler Manglende skriftlig dokumentasjon fra kundekontakt Manglende loggføring av ut/innlevering av materiale Klagesaker Pris Kvalitet Oppfølgning Uprofesjonell opptreden

Når ekskluderes et medlem ? Momenter i en totalvurdering Kvalitetskontrollen avdekker mange og alvorlige feil Medlemmet har hatt kontroll tidligere med mangler som ikke er rettet/tilstrekkelig rettet Medlemmet har over tid hatt kapasitetsproblemer pga manglende bemanning, sykdom og lignende Medlemmet viser liten interesse til forbedring Kundeklager gir i utgangspunktet ikke grunnlag for eksklusjon alene

Felles for klager og KU- saker Manglende oppdragsavtale eller kunnskap om/formidling av innholdet i denne Forbedringspotensiale; fokus på oppdragsavtalen Tydeliggjør leveransen og forutsetningene for denne Klargjør oppfølgningsansvar; ansvar for kvalitet på innlevert materiale (tid/tilstand) risiko for feil mot 3. part (revisor, skatt…) Forbygger diskusjoner om pris

Medlemsskap i NARF – et kvalitetsstempel? Kvalitetskontrollen fungerer KU bør vurdere ressursbruk på medlemmer som får ”mange sjanser” Disiplinærutvalget styrker tiltroen til NARF-medlemmer ved at det er en klagebehandlingsmulighet utenom domstolene Klageorganet sikrer kundene en uhildet klagebehandling underlagt kontradiktorisk saksbehandling

Kvalitetsstempel ? Ja ! Forbedringsmuligheter?

Profesjonell kundebehandling ! Lykke til !