Teaching with ICT Digital kompetanse og læring i Kunnskapsløftet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi
Advertisements

NOFA 2011 Tonje Hilde Giæver Bård Ketil Engen Leikny Øgrim
Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Digital kompetanse i L’06 Fremmedspråk Inger Langseth, PLU
Inger Langseth Program for lærerutdanning, NTNU
Kartleggingsmateriell: Språkkompetanse i grunnleggende norsk
Forskning og utvikling
- og noen norskblogger. Fra bloggen Dette likte jeg. Bildene. Ordspillene. Fortellinga fra din barndoms.
Samling 3, HiØ 27. og 28. jan Fagspesifikk del Etterutdanningskurs for lærere Tysk på barnetrinnet.
Kreativ bruk av digitale verktøy: resepsjon, produksjon - og kanskje også interaksjon? Karin Dahlberg Pettersen.
Velkommen til kurs i Noch Einmal 1 – 3
Digital samtid Erfaringer så langt!. ”Fet” og omfattende •Mange mål •Motiverende mål •Elevene går i visningsmodus.
Kva konsekvensar har Kunnskapsløftet for norskfaget i lærarutdanninga ved HSF? Utgangspunkt i nye emne i Kunnskapsløftet.
IKT ressurser for e-læring NVU-konferansen 2005 Olav Skundberg HiST, AITeL
Hilde Elise Lundervold og Inga Heggstad Olsvikåsen VGS
Programmering i ActionScript - hva er det, og hvordan undervise?
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
Hva skal vi lære? TEMA: Sør Amerika Hvilke hav omgis verdensdelen av
• Innledning • Del 1 Faglig og digidaktisk status i fremmedspråk • Del 2 Ny Undervisnings og vurderingspraksis • Konklusjon.
Den digitale dimensjonen i læreplanen for norsk
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
Fremmedspråk nivå III Språksamarbeid i Bergen vest, med døme frå prosjekt i spansk Angélica Cortés, Maria Brubæk Bua og Gro Egset Halse Gro.
DiGital kompetanse i engelsk
Digital kompetanse i Mat og helse
Digital kompetanse i studiet og praksisopplæringen •Produksjon av sammensatte tekster inkludert digitale presentasjoner (tekst, bilde, lyd, video, animasjon)
Sammensatte tekster. Oversikt over dagens økt • Basis ferdighetene vi skal jobbe med: – Lese, skrive, muntlig, digital • “Storytelling” – Focus on irregular.
Sammensatte tekster: Photo Story
Nyhetsstrømmer #02 RSS ( RDF Site Summary ) gjør at man kan abonnere på nyhetsstrømmer. Atom er en standardisering av RSS formatet. Kan abonnere v.h.a.
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
Digital ferdigheter i alle fag
Anette Kure Bibliotekar  Hvorfor? ◦ K06 ◦ Høgskolens planverk  Hva? ◦ K06 ◦ Ulike kilder  Hvordan? ◦ Ulike kilder.
Hvordan kan vi bruke det?
Programvare som stimulerer barn til lek, og kreativ og skapende bruk
Programvare som stimulerer barn til lek, og kreativ og skapende bruk
Sammensatte tekster.
Høgskolen i Oslo Litt om LMS. Hva er et LMS? l Et internettbasert, brukeravgrenset system for elektronisk kommunikasjon, publisering av elektroniske filer.
+ Wiki i klassen Tonje Hilde Giæver og Louise Mifsud TOS IKT1.
Muntlig eksamen i fremmedspråk
Kirsti L. Engelien - faglig pedagogisk dag 2011 Interaktive tavler – noe for deg?
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
VURDERING og de fem ferdighetene
2 SK Arbeidsseminar om LMS 1 Erfaringer med bruk av LMS og noen spørsmål Jan-Arve Overland
Velkommen til IKT og læring!
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Digital kompetanse - for hvem og hvordan?. Digital kompetanse Nå nytter det ikke lenger å vente på at det skal gå over. PFDK er her og er kommet for å.
OTH prosjektet Inger Langseth Program for Lærerutdannning Inger Dolmset Moan Åfjord videregående skole.
– som verktøy for refleksjon og læring Thomas, oktober 2010.
Ny Nettspansk: ¿Me oyen? III ANPE-konferanse Tromsø.
Vurdering for læring i Kunnskapsløftet en Europeisk dimensjon Inger Langseth Program for Lærerutdanning 1.
Nils Ole Nilsen førstelektor Høgskolen i Bodø Å være digital.
Web 2.0 Kva er det og kva kan vi bruke det til? Terje Mølster, høgskolen i Hedmark.
KVALITET I LÆRING MED DIGITALE MEDIER I TILPASSET OPPLÆRING Obligatorisk fremlegg IKT 2 4 mai 2011 Lise Meier 1.
Workshop Wiki/ Blogg Wiki. Hva er en wiki? wiki betyr fort, rask, hurtig, hastig (Hawaii) et personlig publiseringsverktøy gratis, åpent for.
Verktøy for kreativ og språklig produksjon NKUL etterutdanning Halden september 2009 Karin Dahlberg Pettersen Berit Hope Blå
:58 Ullensaker1 Svarlogg.
Gilbert Engelsk 5. – 7. trinn, spesialundervisning ungdomstrinnet.
IKT i barnehagen Etikk og nettvett.
Case 1: Etiske dilemmaer ved bruk av IKT i skolen
Using To Teach English?. Background The value of authentic communication Practice, 2013: – Exchange – Present themselves – Get information about.
Title: «How to use different tools and/or machines in the workshop»
Sandvika vgs Sandvika high school organazing the learning
VALG AV 2. FREMMEDSPRÅK ELLER FORDYPNING PÅ UNGDOMSSKOLEN
Hvordan nærme seg de store spørsmålene?
Godt grep – presentasjon
FORELDREMØTE 8. TRINN Rådgiver –Thomas Kvalvik Siri Myhren Petersen
Innføringsprosjektet
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Utskrift av presentasjonen:

Teaching with ICT Digital kompetanse og læring i Kunnskapsløftet 45 min introduksjon og 1 time arbeid individuelt Snakke om IKT som en grunnleggende ferdighet hvordan det kommer til syne i de nye læreplanene i kunnskapsløftet i FS2/3. 1- teknologi og digital kompetanse: begrepsavklaring 2- teknologi i skolen administrativt nivå>klassenivå> 3-metodisk tilnærming Inger Langseth, PLU

Innhold samling 3 dag 2 hiv Verksted Del I Muligheter og ferdigheter i web 2.0 Del II praktisk tilnærming Nettsted (Wikispaces eller blog) Lydfiler ( Audacity) Videoer ( Youtube) Slides ( slideshare)

På fagets premisser Teknologien skal være ”usynlig”. Elevene bruker teknologi for å bli bedre i fagene. “Digitale ferdigheter skal være en integrert og naturlig del i læringsarbeidet i alle fag og på alle nivåer og bidra til å motvirke at det skapes forskjeller på bakgrunn av kjønn, etnisitet og sosial bakgrunn.” L06

På skolens premisser Teknologien skal være tilgjengelig? -elevmaskiner - lærermaskiner -prosjektør/TV -programmer -printer “Digitale ferdigheter skal være en integrert og naturlig del i læringsarbeidet i alle fag og på alle nivåer og bidra til å motvirke at det skapes forskjeller på bakgrunn av kjønn, etnisitet og sosial bakgrunn.” L06

Administrativ teknologi i skolen Elektronisk informasjon E-mail, lønnslipper, reiseregninger Planlegging av undervisning Prøver m/IKT Eksamen (m/ IKT) Nasjonale prøver m/ IKT LMS - læringsplattformer Elev- og lærerundersøkelser Lærebøker på nett PC- tetthet Hva prioriteres på din skole? Administrere undervisning Arbeid utenom klaserommet Dette danner rammen for forutsetnnger for endring i lærerenes bruk av IKT

På pedagogiske premisser Internettbruk i 2009 SS: Internett på skolen 20 % i vgs Internett hjemme 89(58%) % i vgs Ei vanlig PC-uke i 2007 SS: PC på skolen 19% i snitt 3,6 elever per maskin PC hjemme 77% PC på jobben 42% Bedre tilgang blant dem med høy inntekt Husholdninger med barn og husholdninger med høy inntekt har i større grad enn andre tilgang til hjemme-PC, Internett, bredbånd og bredbåndstelefon. Mens 89 prosent av husholdningene med samlet bruttoinntekt på over 600 000 kroner har bredbånd, er den tilsvarende andelen blant husholdninger med inntekter under 200 000 kroner 58 prosent. % har ikke tilgang og er storforbrukere nav sosiale tjenester/skolen må hjelpe Data brukes mest til prosjektarbeid - se hva du finner på <internett. Lite kreativ bruk Lite har skjedd siden 2003 i grunnskolen. Mer bruk i VG1, men kun internett og tekstproduksjonhalvparten har ikke godt nok utstyr for pedagogisk bruk.

Pedagogisk teknologi i skolen Hva trengs for at lærer og elev skal ta i bruk digitale verktøy for å legge til rette for lære i faget? Mål - ny og bedre bruk av IKT for læring ✓ Handlingsplan - innkjøp og kursing ✓ Forutsetninger – det kunstneriske øyet Hvordan påvirker du? Læringssyn, syn på samarbeid, syn på teknologi, egen investering i mål? Hva påvirker deg? skolekultur, hykleri, hysteri? Chris_Argyris_Teaching people how to be smart

Sentrale begrep Digital tekst Digitale verktøy Digital Kompetanse Å kunne bruke digitale verktøy Digital Kompetanse Kunnskaper Ferdigheter Holdninger Kreativitet

Digitale tekster En tekst kan være verbalspråklig muntlig billedlig sammensatt tekst ( kombinasjon av flere) En utvidet forståelsen av tekstbegrepet i LK06. Vi må undervise i bruk av bilder som illustrerer tekst, og vi må vurdere bildebruk som en del av oppgaven. Vi har lang erfaring i å bruke bilder i språkinnlæringen, men dette er delvis nytt. Vi kan derfor si at en og samme ”tekst”, forandrer form i tråd med hvilken framstilling som benyttes. En tekst er derfor mer enn bare skriftlig tekst. Vi må inkludere bruk av bilder og vi må inkludere en hel rekke uttrykksformer. Dette innebærer en utvidet praksis i forhold til før Kunnskapsløftet. Hvilke tekst typer dreier deg seg om? Dette betyr at vi som lærere må forholde oss til dette når vi retter. Hvordan vurderer vi multimediale tekster?

Digitale verktøy - hardware Datamaskin m/ web kamera og mikrofon Prosjektør (fastmontert m/lyd) TV Printer, skanner MP3 spiller Digitalt kamera / videokamera Minnepiner Mobiltelefon GPS etc.

Digitale verktøy - software Wikipedia Youtube Flickr Itunes Blogg Wikispaces Google Facebook LMS Form skilles fra innhold. Innhold skapes, gjenbrukes av deltakerne Nye former kommer til Tags Deling http://www.youtube.com/watch?v=NLlGopyXT_g Web 1.0 web 2.0 web 3.o Digital produksjon skilles fra tradisjonell produksjon ved at formen på teksten (arket), skilles fra innholdet, selve teksten. Da kan vi forandre innholdet og formen når det passer oss selv. Før var tekster skrevet og knyttet til papiret Forum, wikipedia etc er eksempler på delt inhold

Digitale verktøy - software VLE Skrive Oppgaver Snakke Lytte Se Organisere sosialisere LMS, blogger.com, wikispaces.com docs.google.com Moodle Forum Survey monkey , Hot potatoes Skype.com, msn.no, flashmeeting.com Audacity Deezer.com playlist Youtube Flickr, Photostory 3 ( Microsoft) Ansvers.com , Netvibes delicious Mindomo Del og Bruk Facebook, Myspace, Linkedin, Twitter

Digital Kompetanse Ferdigheter, kunnskaper, kreativitet og holdninger som alle trenger for å kunne bruke digitale medier for læring og mestring i kunnskapssamfunnet (2005,ITU- itu.no) Begrepet er i stadig utvikling og må forstås i forhold til sin samtid. ITU.no forsknings- og kompetansenettverk for IT i utdanning. Begrepet er ikke definert ordentlig, men det jobbes med det internasjonalt Dimensjon 1 ferdigheter i bruk av IKT/ dimensjon 2 IKT i bruk i ulike fag/ dimensjon3 læringsstratregier, metakognitive evner/ dimensjon 4 kulturell kompetanse, digital dannelse

Kunnskaper Internett – søke, evaluere og bearbeide informasjon, Skriveverktøy - tastatur, stavekontroll Produsere - tekster, presentasjoner, bilder, lydfiler Redigere – tekst, bilder, lyd, video, Laste opp til – websider, blog, wikispaces etc Lagre – mappestruktur Laste ned- bilder, tekst, lyd, program, filer, plug-ins Installere – program LMS - Class Fronter, It’s Learning, Skolearena Web 2.0 – åpne løsninger Mp3 spillere, kamera, videokamera Webdesign, kommunikasjon, chat, skype Games Tilpasse bruken til læreres faktiske bruk i klasserommet i forhold til faget. Progresjon på ulike trinn bør legges inn-lokalt læreplanarbeid. Dette bør knyttes opp mot hva de vil få bruk for utenom skolen. I forhold til IKT kompetansen så vil det innebære bla. evnen til bruke og lage: * skriftlig arbeid * kommunikasjonsprogrammer * webdesign – ulike programmer * tegneprogrammer * foto redigeringsprogrammer * søkermotorer * IKT- undervisning

Ferdigheter Tilegne seg kompetanse gjennom Internett L06: Informasjon – velge, vurdere, bruke søke-lokalisere -behandle Produsere -gjenbruke Presentere Vurdere Forsterke kunnskap– interaktive oppgaver som fører til automatisering Egenvurdering – fra informasjon til læring Hva leste jeg nå? reproduksjon Hva lærte jeg nå? Refleksjon Er dette sannsynlig? IKT endrer premissene for de tradisjonelle aktivitetene i skolen Vi får nye muligheter til kommunikasjon og produksjon. Dette utfordrer også kunnskapsgrunnlaget i faget-lærer må kunne mer og elever lærer mer. Hvordan bearbeider de info-hvordan systematiserer de info-læringsstrategier/språklæring Forholdet mellom formell og uformell læring Kulturell kompetanse - digital dannelse-en helhetlig forståelse av hvordan de utvikler sin identitet-hvordan de de bruker sine digitale kunnskaper i kulturen.

Ferdigheter Vise kompetanse gjennom å Produsere –tekst, bilder, presentasjoner, lyd, video, websider Kommunisere –e-mail, blogg, chat, forum, skype Samhandle – nettverk, prosjekt Vurdere – innhold, språk, struktur ( egen og andre) IKT endrer premissene for de tradisjonelle aktivitetene i skolen Vi får nye muligheter til kommunikasjon og produksjon. Dette utfordrer også kunnskapsgrunnlaget i faget-lærer må kunne mer og elever lærer mer. Hvordan bearbeider de info-hvordan systematiserer de info-læringsstrategier/språklæring Forholdet mellom formell og uformell læring Kulturell kompetanse - digital dannelse-en helhetlig forståelse av hvordan de utvikler sin identitet-hvordan de de bruker sine digitale kunnskaper i kulturen.

Holdninger Nettetikette Demokratiske prinsipper Offentlighet (bilder) Juridiske utfordringer - opphavsrett Etiske utfordringer - kildekritikk http://www.saftonline.no Hvordan orienterer elevene seg i forhold til informasjon Hvordan bearbeider de infromasjon - språklæring Hvordan stiller de seg kritiske til kilder og informasjon Daglig bruk i læringsarbeidet LK06

Kreativitet Å velge egne veier til måloppnåelse i kompetansemålene: Nettsteder Software Oppgaver (tid, mengde) Arbeid (velge sjanger) Layout Formatering Samarbeidspartnere Samtalepartnere PowerPoint - strukturerer tanken i muntlig produksjon Terkstbindere-strukturerer tanken i skriftlige tekster http://home.no.net/drfatal/ http://hotpot.uvic.ca/

Kreativitet - Babelfish bonjour Inger! ces't votre classe, niveau 1 de la france.êtes-vous malade? ca va? nous espérons tu rentres au plus.nous travaillons avec un peu de tout, sur la lycée nous somme faire bon! nous somme dans l'attente pour vous revoir. nous nous ennuyons de vous! à bienôt Bonjour. J'esperer que tu aller mieux chausse. Il est beaucoup neige - si prudence est mère de sûrete. Bon retablissement! Andreas

Kreativitet – klipp og lim Romeo and Juliet is a tragedy written early in the career of playwright William Shakespeare about two young "star-cross'd lovers"[1] whose untimely deaths ultimately unite their feuding families. It was among Shakespeare's most popular plays during his lifetime and, along with Hamlet, is one of his most frequently performed plays. Today, the title characters are regarded as archetypal young lovers.

COPYRIGHT Fair use Transformational Use Technologies make it easy to: Share Use Copy Excerpt/Quote from Modify Repurpose Distribute Owners forcefully assert their rights to: Restrict Limit Charge high fees Discourage use Use scare tactics Fair use Transformational Use

Metodisk tilnærming Romindeling-ikke pedagogisk med forelesningsoppsett, gruppeoppsett, arbeidsplasoppsett. Best med bærbare og trådløst.

Workshop http://norwenglishteaching.wikispaces.com http://mindomo.com/

Digitale verktøy Muntlig Muntlig/skriftlig Audacity ( lastes ned fra nettet gratis) Muntlig/skriftlig Youtube ( registrer deg og du kan lage video-clip og med bilde, tekst og lydog laste dem opp) account Windows Videomaker/ Imovie Skr/muntl produksjon og skriftlig samhandling Wikispaces.com why Blogger.com

Hva gjør jeg i klasserommet? Jeg administrerer digitalt Skolearena – fravær og vurderinger (lærer/elev) Jeg planlegger digitalt LMS eller Wikispaces – kompetansemål Jeg vurderer Skolearena, LMS eller Blog eller Wikispaces –progresjon hos hver enkelt elev

Hva gjør jeg i klasserommet? Jeg underviser med prosjektør: Digitale anslag Sade Ferske nyheter Aljazeera Arkivmateriale Depression speeches Youtube Google Slideshare http://www.ashcombe.surrey.sch.uk/Curriculum/modlang/videos.htm Modelling

Hva gjør jeg i klasserommet? Veileder når elevene arbeider digitalt: Bearbeider notater/info Produserer tekster Arkiverer arbeidet sitt Gjør oppgaver Aussie Viser måloppnåelse Def: utvikle evne hos eleven til å akseptere ansvar for egen læring : Leni Dam Holec 1981 definisjon på hva eleven må gjøre Coaching

Eksempel: Oppgave The English speaking world Scaffolding Ressources Mål: Locate the 50 states in the USA   Locate the English speaking Countries in the world Locate famous landmarks Assessment Computer score report Ressources http://www.lizardpoint.com/fun/geoquiz/ http://www.sheppardsoftware.com/web_games.htm http://www.triviaplaza.com/quiz.php?trivia=landmarks-1 Scaffolding

Eksempel: Oppgave L’heure et les chiffres Scaffolding Ressources Mål: 1 telle til 30 på fransk a) uttale tallene b) skrive tallene 2 klokka   a) Klokkeslett 3 Klokkeslett, tid a) Spørre og fortelle hva klokka er b) bruke tidsuttrykket à… Vurdering Muntlig: klokka, tall Skriftlig: beskrive en vanlig dag Ressources -Compter  http: //www.kameleo.com/french/JEU-Ch0-Chiffres0a20.html -L’heure -  http://lexiquefle.free.fr/heure.swf Nyttige uttrykk Hva er klokka: Quelle heure est-il? Klokka er halv fire:  Il est  trois heures trente. Klokka halv fire:    à trois heures trente Scaffolding

Hva gjør jeg i klasserommet? Oppfordrer til kreativitet i digitale sjangere: Wikispaces – sammensatte tekster r - .com Blog – sammensatte tekster - .com Presentasjonsverktøy - .ppt Skriveverktøy - .doc Samarbeidsverktøy Video-clip Lydopptak .mp3 .com E-mail Forum Facebook Websider Skype Exploration

Hva gjør jeg i klasserommet? Underveisvurdering: Egenvurdering fransk Datamaskinvurdering spansk Lærervurdering Medelevvurdering Vurderer hva de lærer – modelling, coaching, scaffolding, exploration Samtaler om hva de har lært - articulation Hva kan eleven? Hvilke utfordringer kan jeg gi?

MÅL –Bridges Kjennetegn på måloppnåelse/sjekkliste: I can name various types of bridges I can name types of materials used in bridges I can talk about one bridge for 5 minutes I can write about Tacoma bridge I can retell a short story or a poem involving a bridge I can explain the symbolic use of the term bridge and give examples I can take part in a discussion about the strategic importance of bridges http://norwenglish08.wikispaces.com http://norwenglish09.wikispaces.com

IOP - sjekklistene Lytting: Jeg kan forstå dagligdagse ord og uttrykk som har med mine personlige interesser å gjøre, for eksempel hobbyer, dyr, ferie, musikk, Tv eller reiser. Lesing: Jeg kan forstå detaljer i tekster om kjente emner ...for eks i korte artikler i ukeblader, sportsreferater eller intervjuer med kjendiser Muntlig produksjon: Jeg kan kort gjengi handlingen i en film jeg har sett, eller en bok jeg har lest.

Når skjer det læring i klasserommet Når læreren ser læring gjennom elevenes øyne og når elevene ser seg selv som sine egne lærere! Hattie 2008 Forstår målene Ser hvordan de kan nå målene Opplever mestring Presentere arbeidet sitt Egenvurderer arbeidet sitt Tar med seg erfaringene i sitt videre arbeid

Vurdering - fem ferdigheter Muntlig produksjon Fremføring ( .ppt) Lydfiler Voiceforum Muntlig samhandling Kommunikasjon Telefonsamtaler

Vurdering - fem ferdigheter Lytting CD-rom eller tekster på nett ex Diktat ex Video- og lyd filer ex ex ex Interaktive oppgaver ex ex Lesing Autentiske tekster ex Fakta (quiz) ex http://www.cortland.edu/flteach/civ/ http://www.clic-ado.com/adultes/index.htm

Vurdering - fem ferdigheter Skriving Skriftlige tekster Sammensatte tekster Vokabular, grammatikk ex http://fog.ccsf.cc.ca.us/~creitan/grammar.htm

Donner l’envie d’apprendre aux enfants et toute méthode sera bonne Rousseau (1721-1778) Avskrift - avvises(lærer finner enkelt kilden) Elevene surfer også i andre timer I can dos gjør det mulig å arbeide videre

Lenker http://platea.pntic.mec.es/cvera/ressources/recurfr39.htm http://www3.unileon.es/dp/dfm/flenet/phon/dicteacti.html http://www.ashcombe.surrey.sch.uk/Curriculum/modlang/shared/vod_fr.htm# video http://www.frenchrevision.co.uk/ http://www.ashcombe.surrey.sch.uk/Curriculum/modlang/index.htm generelle ressurser

Digitale verktøy i fremmedspråk Å kunne bruke digitale verktøy i fremmedspråk bidrar til å utvide læringsarenaen for faget og tilfører læringsprosessen verdifulle dimensjoner gjennom muligheter for møte med autentisk språk og anvendelse av språket i autentiske kommunikasjonssituasjoner. Kildekritikk, opphavsrett og personvern er sentrale områder i digitale sammenhenger som også inngår i fremmedspråk.

Nyheter Die Welt El Pais Le Monde Informasjon Wikipedia Søk Google, yahoo, YouTube Musikk fransk spansk tysk Litteratur fransk Kultur fransk fransk Lyd audio filer Kommunikasjon spansk Språk fransk spansk tysk alle Pedagogiske nettsteder BBC Hogne Lærebøker på nett Aschehoug, Cappelen

Fra: Jan Arve Overland http://jao.typepad.com/jao_s_blogg/