Slik kan du hjelpe skolen din komme i gang med programmering

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Teknologi i klasserommet
Advertisements

La ungdommen undervise kidsa!
TOPPIDRETT PÅ IDRETTSLINJA
Forventninger og videre arbeid…...
FAU ved Sten-Tærud skole
Engebråten skole 2008/09 Skrevet av Cathrine Juul
Foreldremøte 1.trinn ELLINGSRUDÅSEN skole
NES VIDEREGÅENDE SKOLE
Dag Johannes Sunde, Ida Large, Trude Saltvedt, Hedda Huse
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
Velkommen til Osloskolen og Nordstrand skole!
PEDAGOGISK UTVIKLINGSPLAN 2008 /2009
Praktisk (1): •Torsdag 27. oktober 2011 er innsamlingsdagen da elevene skal finne seg arbeid for å tjene penger til Siyakhula Educare Centre. •Det vil.
Foreldremøte 7.trinns foreldre, vår 2014 Rektor Merete Eskelund
Barns språkutvikling og språkarbeid i barnehagene
no/it/article ece. 1. år er det mest kritiske -? Flest slutter da Mange har problemer med overgangen fra vgs. til høyskole, trenger.
GNIST og Ungdomstrinns-satsingen VFL-samling Susanne Lavik
Skolens styringsform Driftsstyre FAU Klassekontakter Alle foreldrene
Foreldremøte 4.-5.trinn ELLINGSRUDÅSEN skole
VELKOMMEN TIL NORDPOLEN SKOLE !
Lektor 2 på Vardal ungdomsskole 5. mars Lektor 2 - ordning Fagpersoner fra industri og øvrig arbeidsliv utenfor skolen deltar aktivt i undervisningen.
F Skolebasert kompetanseutvikling i ungdomsskolen Forskning på piloteringen.
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Foto: Carl-Erik Eriksson Realfagsamlinger – i Trondheimsskolen MESTRING _ MOTIVASJON _ MULIGHETER.
Webmarkedsføring som virker FRI-undersøkelsen 2013 Spørreundersøkelse pr. epost ved skoleslutt skoleåret Til alle lærere med.
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
Borre ungdomsskole
Bruk av studenter i øvingsveiledning Monica Johannesen og Leikny Øgrim
Organisering og arbeidet i kommunene
Hva er en foreldrekontakt?
FAU og Styreopplæring Velkommen til opplæring og erfaringsutveksling foreldretillitsvalgte Fra barneskolene er det invitert 3 fra hver skole: FAU.
Foreldremøte 7.Trinns foreldre vår 2012 Rektor Merete Eskelund
Foreldremøte 7.trinns foreldre, vår 2013 Rektor Merete Eskelund
Foreldremøte 7.trinn 2011 Rektor Merete Eskelund
Mosjøen 4.mai 09 Kjell Amundsen 1 Kommunikasjon og Sosial kompetanse Dialogkonferanse Mosjøen Kjell Amundsen.
Den videre satsingen på vurdering Samling i kvalitetssikringsnettverk - etterutdanning 2009/
1-10 skole med 135 norske elever og ca 40 fremmedspråkselever.
Global Dignity Day Klikk for film:.
IKT i undervisningen Science camp Halmstad 12. april 2011 Torgeir Selle.
Hvordan gjøre skoleundervisningen bedre?
Kritisk analyse av dataspill 8. klassingers syn på bruk av sex og vold i dataspill Ungdomsskoler i Fetsund og Brescia.
Foreldrenes og elevenes nettverk i Bergen kulturskole
Ungomsskoleelever som instruktører i programmering: La ungdommen undervise kidsa! Torbjørn Skauli.
Fra november 2013 til 21. januar 2014 Slik startet vi LKK Rælingen (LKK.r)
Overgangsprosjektet – NY GIV
Valg og vurdering av elektroniske læremidler i matematikk A05 – våren 2007 Lærermanus Et samarbeid mellom matematikkseksjonen, praksisskolene/øvingslærerne.
Anne Stein Bankgata ungdomsskole Eksempler på vurdering i;
Velkommen til Godlia skole Skolestart Skolens visjon: "Et trygt sted å være og et godt sted å lære"
Webmarkedsføring som virker FRIundersøkelsen 2014 Spørreundersøkelse pr. epost ved skoleslutt skoleåret Til alle lærere med klasser.
PROSJEKT VÅREN 2015 I løpet av våren 2015 skal samtlige studenter i 3DT, 3ELE, 3DTD, 3. master ikt og 3 master indøk, 3DTM, Programmering og Multimedia.
Spillbasert læring Hugo Nordseth.
10. Trinn 2014/ Plan for møtet: Velkommen v/ Rektor Felles Lærerne presenterer seg Viktige datoer i skoleåret Litt om ordensregler Olweus Litt om.
Høgskolen i Oslo Den digitale hverdagen – fagdag for de uavhengige forlagene Valg og vurdering av digitale læringsressurser Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen,
LÆRENDE NETTVERK - IKT - ET SAMARBEIDSPROSJEKT MELLOM GRUNNSKOLER I HALDEN KOMMUNE.
Slåtthaug ungdomsskole
Førskoledag 15. juni Hordvik skole
Ressursutvikling NORSK - OLYMPIA. Mål Lærere i fellesfag og programfag skal få møte hverandre og presentere og videreutvikle ideer til tverrfaglige undervisningsopplegg.
Velkommen til Tastarustå skole
VELKOMMEN TIL MADLAMARK SF
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Kommunens videre planer for satsingen Skoleeiere og skoleledere jobber sammen Workshop Ungdomstrinn i utvikling Pulje 2, 4. samling Høsten 2015.
Velkommen til Apalløkka
Møte for foresatte til høstens 8.klassinger 2018
Informasjon om FAU (Foreldrerådets arbeidsutvalg) og klassekontakter
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Tokerud skole Tokerud skoles plan for bruk av Skoleplattform Oslo og krav til minimumskompetanse.
Som ble fylt med programmering
Telle i kor Telle med 5 fra 4 A – Forarbeid
Telle i kor Telle med 4 fra 4 A – Forarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Slik kan du hjelpe skolen din komme i gang med programmering 15. nov 2013, LKKs kveldskonferanse Bakås skole Bilde: Asgjerd Halseth

BAK-ELL - et demonstrator prosjekt med Bakås barneskole og Ellingsrud ungdomsskole 1. workshop 29.Mai 2013 Bakås skole 4. klassinger på Bakås Å motivere 9.klassinger å være med på skoleåret 2013-2014 10.Juni 2013 Ellingsrud skole

Slik går du fram Snakk med rektor, lærere, foreldre – få til et møte Ta dem til et LKK-møte På møtet kan du fortelle om hva skolen kan gjøre Sjekk Skolegruppa på kidsakoder.no om presentasjonene som kan passe Arrangér en workshop for å lage et konsept som skolen kan jobbe etter Ta med noen fra LKK til workshoppen Støtt skolen - lærer og rektor – med å lage en konkret læreplan Her er det eksempler fra BAK-ELL prosjektet Sørg for at lærere får “opplæring” og backing fra fagpersoner Her kan ildsjeler i LKK støtte rektorene / lærerne

Oppsummert … LKK skal støtte skolen – ikke overta skolens oppgaver Bli med og bidra med å samle og spre erfaringer - gode eksempler Sjekk http://www.kidsakoder.no/grupper/skolegruppa

Tenk hele året – gjennomfør i mindre puljer NB! Animert Tenk hele året – gjennomfør i mindre puljer BAK-ELL prosjektet startet med en overordnet tidsplan og konsept for aktiviteter og innhold To skoler som samarbeider kan støtte hverandre og spille hverandre gode

Fra konsept til gjennomføring - «Reality check» ► Lag en plan med konkrete oppgaver som gir lærere trygghet til å gjennomføre Velg temaer og læringsaktiviteter pr undervisningstime Finn undervisnings materiale evt andre læringsressurser Forberede timen Sikre bemanning (ekspertise før og under timen)

Skolegruppa Oslo er et nettverk av ildsjeler… For diskusjon Skolegruppa Oslo er et nettverk av ildsjeler… … som vil være pådriver for aktiviteter som støtter Osloskoler* i å introdusere programmering** i skolen Aktiviteter kan f.eks være å… .. bistå skoleledere med utforming av et opplegg for et eller flere klassetrinn .. veilede lærere som skal stå for undervisningen .. være motivasjonspartner for skolen .. være co-instruktører under undervisning (skolen har ansvaret) .. forme og støtte i gjennomføring av bedriftsbesøk for klasser .. bistå skoleledere med opprusting av skolens IT-infrastruktur Aktivitetene gjennomføres i samarbeid med øvrige grupperinger i LKK spesielt Kodeklubben, Kodeaktivitetsgruppa og Bedriftsgruppa. Disse kan bl a bistå med å skaffe… .. instruktører til å støtte lærere i undervisning .. oversettere, kursutviklere eller finne erfaringsmatr. .. Ekstra IT-utstyr f.eks RasPi, 3D-printere, Lego Mindstorms osv (NB! Utstyr til drift må skolen selv anskaffe) **Omfatter flere elementer enn «programmering» og valgt av hensyn til enkelthet i kommunikasjon. Andre fagbetegnelser som informatikk, matte e.l. kan anvendes etter hvert som læringsmål og læreplaner formes * Gruppen er åpen for alle skoler – via kidsakoder.no og bare begrenset til Osloskoler av praktisk hensyn

Idéutvikling og produksjon Fra «Teknologi i Praksis» til Timeplan (Fra det abstrakte til det konkrete) TIP* (Fra UDIR) TIP4IT** (Konkretisert med fokus på IKT for 4. – 10. trinn – lages av lærere i LKK) Læreplan og timeplan (Undervisningsplan pr trinn for hver skole – lages av lærere på skolen med bistand fra LKK) 10. Trinn …. 9. Trinn 8. Trinn 7. Trinn 6. Trinn 5. Trinn 4. Trinn http://www.udir.no/kl06/TPR1-01/ Uke # Dato Tema Mål Teknologi i praksis (for 8.-10 trinn) Undersøkinger Idéutvikling og produksjon Ressursbase – Forelesninger, oppgaver, øvelser for f.eks Kodu, Scratch, Python, Lego, osv * Teknologi i Prakis ** Teknologi i Praksis for IT-fag