System for kompetansekrav NRHS – møte 8.-9.10.2013.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Advertisements

Internasjonalisering av utdanning Stortingsmelding nr. 14 ( )
Forskningsrådets policy for FoU ved høgskolene Møte med Høgskolen i Telemarks styre 19. september 2013 Spesialrådgiver Berit Hyllseth.
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Geir Arnulf Sak Et velfungerende forskningssystem.
Utdanning for velferd Ekspedisjonssjef Toril Johansson.
| 1 Rammer for god utdanningskvalitet ? Om NOKUTs kriterier og akkrediteringer Prosjektleder for revidering av NOKUTs forskrift, s eniorrådgiver.
Biblioteket som støtte for forskning og utdanning Randi E. Taxt Bibliotekmøtet på Hamar
Organiseringen av det helse- og sosialfaglige området i UHR
Stjernø – Karlsen - fagskolene Dekan Kathrine Skretting, NTNU NOKUT-konferansen 2009.
Eierskap og styring i høyere utdanning
Nye programmer i Forskningsrådet innenfor utdanning, helse og velferd
Utfordringer til UH-sektoren: Hvordan finner vi tonen? Statssekretær Kyrre Lekve UHRs dekanskole 3. februar 2010.
Nærmere samarbeid eller fusjon mellom Høgskolen i Telemark og Universitetet i Agder? Politisk samordningsgruppe
Doble bachelorgrader – formelle krav og muligheter Beth Linde Studie- og forskningsseksjonen.
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
VOFO, Frokostmøte 26. november 2008
Sykepleiefaget i utvikling – eHelse i sykepleierutdanningen
Bente Aronsen Kunnskapsdepartementet
RAMMEPLAN for barnehagens innhold og oppgaver. Mandat for rammeplangruppen Rammeplangruppen skal vurdere og fremme forslag på følgende områder særskilt:
Drivkrefter i vitenskapelig publisering Slipp forskningsresultatene fri… 14. November 2007.
Norsk høyere utdannings og forsknings framtid? En kommentar fra landsdel Sør-Vest Torunn Lauvdal, Universitetet i Agder.
Utdanning & Forskning i Norge - Gullslottet som henger i luften? Betyr veivalgene for norsk utdanning & forskning egentlig så mye.
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
Avd. direktør Joar Nybo, Kunnskapsdepartementet
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
Sett under ett Ny struktur i høyere utdanning Stjernøutvalgets innstilling Irene Dahl Andersen.
Kunnskapsdepartementets oppfølging på etikkområdet Ekspedisjonssjef Toril Johansson, Kunnskapsdepartementet.
Kortform: Samspillsmeldingen
Om Kunnskapsdepartementets forskningssatsinger
Stjernø-utvalgets møte i Sogndal 12.september 2007.
UFD Kompetanse for utvikling Strategi for kompetanseutvikling i grunn- opplæringen St.meld 30 ( ): 2-3 mrd. - Aktørene: skoleeier/KS,
Siste nytt fra NUFHS (Nasjonalt utvalg fagskoleutdanning i helse- og sosialfag) Aud Larsen leder.
Det norske institusjonslandskapet og ordningen med institusjonsakkreditering – perspektiver fra et nyskapingsuniversitet Rektor Aslaug Mikkelsen
Regjeringens mål med fagskolesektoren Statsråd for forsknings- og høyere utdannings Tora Aasland 5. mars 2009.
Målbilde for byggstudiet ved NTNU i 2040
Rapportering av fagskoledata til DBH Presentasjon ved nasjonal fagskolekoordinator Bård Inge Thun. MUF-konferansen 2013 Color Magic 27. november 2013.
Bakgrunn, mandat, oppgaver Oppstartsmøte Universitetsdirektør Tor A, Aagedal Råd for samarbeid med arbeidslivet.
Høgskolen i Bodø – nær, nord og nyttig Høgskolen i Bodø - nær, nord og nyttig.
Samarbeid, arbeidsdeling og konsentrasjon (SAK) Sverre Rustad OU-kurs Forskerforbundet
Ekspertgruppe for finansiering av universiteter og høyskoler Kort om mandatet og gruppens arbeid Torbjørn Hægeland 14. mai 2014.
Synliggjøring og kvalitetssikring av UH-bibliotekene i ny mål-struktur og ved budsjett-rapportering til departementet Stabsdirektør Hans Martin Fagerli,
Stjernøutvalget Debattmøte Åse Løkeland rektor.
Utfordringer til UH-sektoren i dag Statssekretær Jens Revold UHRs dekanskole 21. april 2008.
Om Kunnskapsdepartementets bruk av CRIStin-data
Stortingsmelding 13 Utdanning for velferd – Samspill i praksis
Utfordringer for Universitets- og høyskolesektoren Per Botolf Maurseth, Innledning UHRs direktørskole
Regjeringens satsing på utdanning, forskning og næringsutvikling Innlegg på Universitetskonferansen for Innlandet, Statssekretær Per Botolf Maurseth 20.
Ny lov om universiteter og høyskoler Ot.prp. nr. 79 ( )
Rettslig orientert forskning innen forvaltningsinformatikken - forskningsspørsmål og -metoder Dag Wiese Schartum, AFIN.
Helse- og velferdstjenestene: Kompetansebehov og utfordringer for UH-sektoren – innledning ved dekan Kjell Ivar Iversen, Avdeling for pedagogikk og sosialfag,
Prosjekt Felles innhold
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Sekretariatet i samarbeid med utvalgsleder Norges forskningsråd.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Ledelse og organisering av høyere utdanning - nasjonale og institusjonelle strategier Evaluering av Kvalitetsreformen Brukerkonferanse Oslo
Utdanning for velferd 1. 2 Mål om å videreutvikle de helse- og sosialfaglige utdanningene på alle nivåer. Flere store reformer er begrunnelsen og bakgrunnen.
Praksisprosjektet ROL. Praksisprosjektet Prosjektet skal Vurdere behovet for og foreslå endringer i omfang og type av praksisstudier for hver utdanning.
Hva er de viktigste utfordringene for en rektor? Rektor Sigmund Grønmo UHRs rektorskole 24. september 2007.
Mandat og rammeverk for evalueringen
Er LMU i praksis studentenes viktigste organ?
Kvalifikasjonsrammeverket
Statssekretær Jens Revold
Overordnet strategi SV-fakultetet
Utfordringer til faglig ledelse i UH-sektoren
Samarbeidsarenaer som virkemiddel for å fremme god læring Teknologisk forum, TNM-Porsgrunn 15. mars 2017 Randi T. Holta Visedekan for profesjonsutdanningene.
Universitetskommune 3.0 Forberedende diskusjon frem mot ILM 21. nov
Forskningsrådets retningslinjer for datahåndtering
Det digitale læringsmiljø anno 2018 Kvalitetssikring av tilbud og tjenester U-Forum Kristiansand 2018 Kjetil Knarlag Leder, Universell.
Møte med seksjonssjefene 10. januar 2017
VELKOMMEN TIL NETTVERSSAMLING!
Avdeling for utdanning seniorrådgiver Hege Skarsfjord
Utskrift av presentasjonen:

System for kompetansekrav NRHS – møte

2 Kunnskapsdepartementet Rammeplanstyring Stjernø-utvalget om rammeplaner •kan stride mot prinsippet om akademisk frihet og institusjonell autonomi •ingen garanti for kvalitet (undersøkelser har vist at institusjonenes fagplaner ikke alltid følger opp den nasjonale rammeplanen) •nødvendig koordinering av innholdet kan og bør skje uten nasjonal regulering, jf. universitetenes profesjonsutdanninger •prinsipielt mer riktig at faglige standarder og minstekrav, i den grad de er nødvendige, fastsettes av yrkesfeltet •kvalitet oppnås best gjennom utøving av faglig skjønn, kombinert med god faglig ledelse.

3 Kunnskapsdepartementet Fra Meld. St. 13 Utdanning for velferd om kompetansekrav •”Vurdere nærmere på hvilken måte kompetansekrav knyttet til den enkelte utdanning skal utformes, fastsettes og formidles” •”Styringen av utdanningene må sørge for at studentene forberedes på arbeidsoppgavene og arbeidsmåtene i framtidens helse- og velferdstjenester.” •Styringen må ivareta både utdanningsinstitusjonenes faglige og metodiske frihet og tjenestenes behov for å kunne stille krav til kandidatenes kompetanse

4 Kunnskapsdepartementet Fra forskningsmeldingen: –Kunnskapstriangelet: erkjennelsen av at samspillet mellom forskning, utdanning og innovasjon er viktig både for å utvikle og for å anvende kunnskap. –Overordnet system for analyse og formidling av kompetansebehov –Kandidatene er kanskje det viktigste UH leverer og det viktigste bidraget til innovasjon og omstilling –Tverrfaglighet viktig – for å møte samfunnets kunnskapsbehov og for å kunne omsettes i innovasjon og praksisutvikling

5 Kunnskapsdepartementet Politiske føringer •Regjeringen har besluttet at fagdepartementene må bidra med analyse og formidling av kunnskaps- og kompetansebehovene innenfor egen sektor og vurdere hvordan disse kan oppfylles når reformer planlegges og gjennomføres eller det oppstår nye behov i samfunnet.

6 Kunnskapsdepartementet System for kompetansekrav •prinsipielt mer riktig at faglige standarder og minstekrav, i den grad de er nødvendige, fastsettes av yrkesfeltet •kvalitet oppnås best gjennom utøving av faglig skjønn, kombinert med god faglig ledelse •i dag fastsetter KD krav til hva (noen av) kandidatene skal kunne (gjennom rammeplan) •på hvilken måte kan yrkeslivet i større grad sette kompetansekrav til de personene de skal ansette? •hvordan bør slike krav innvirke på utdanningene? •tverrdepartementalt samspill for å sikre sammenheng mellom kompetansebehov og kandidatenes sluttkompetanse

7 Kunnskapsdepartementet Fagdept, tjenester og andre hørings- instanser Kunnskaps- dept Utdanningene Dagens system for kompetansekrav

8 Kunnskapsdepartementet Kunnskaps dept Utdanningene Fagdept/ tjenester/ hørings- instanser Nytt system for kompetansekrav

9 Kunnskapsdepartementet Mer styring fra yrkesfeltet? •Bør standardkrav og kriterier for kvalifisering til yrkesutøving i større grad fastsettes fra avtakersida? •Eller kan det tenkes at høy grad av spesifikke krav fra yrkesfeltet kan sette for sterke begrensninger for faglig autonomi og faglig utvikling?

10 Kunnskapsdepartementet Spørsmål til diskusjon •Følgende overordnede spørsmål løftes til diskusjon i Samspillsrådet: •(1) Trenger vi et nytt system? •(2) Hvilke utdanninger og utdanningsnivåer skal systemet eventuelt inkludere? •(3) Hvor mye skal være likt for en utdanning? •(4) Hvordan skal systemet håndtere at flere fagdepartement og tjenestesektorer kan ha divergerende interesser i samme utdanning? •(5) Hvilke aktører skal med i et system for kompetansekrav? •(6) Hvilke styringsmekanismer er hensiktsmessige i et evt. system for kompetansekrav? •