Inkludering i skole og fritid – en utfordring

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva skal jeg snakke om •Bakgrunn NAKU •Hovedoppgaver •Prosjekter •Kommende prosjekter •NAKU trenger referansegruppe.
Advertisements

IDRETTSLIG AKTIVITET BLANT ELEVER I VIDEREGÅENDE SKOLE
Inkludering i skole og fritid
Samhandling.
Kommunale råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne – en ”vaktbikkje” også for utviklingshemmede? Gunn Strand Hutchinson, medlem av Bodø kommunale råd.
Vennskap Ikke gå foran meg, kanskje følger jeg deg ikke.
Hvordan hindre at utsatte barn faller utenfor helse- og utdanningssystemet Mari Trommald Forum for barnekonvensjonen /
Pedagogisk analyse.
Utviklingshemmedes muligheter i arbeidslivet Terje Olsen Nordens Välfärdscenter og Nordlandsforskning Regional konferanse om politikken for mennesker med.
Sentralt råd for personer med nedsatt funksjonsevne i Oslo 10.april 2014 Anna M. Kittelsaa NTNU Samfunnsforskning.
Inkludering i skole og fritid – en utfordring
”Prosjekt selvbestemmelse” Nordmøre og Romsdal
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
To undersøkelser: 1.Registeranalyse: –En sammenligning av utvalg med fysisk funksjonsnedsettelse og tilfeldig befolkningsutvalg i samme alder (25-45 år.
Utdanning eva magnus. Karin sa: Vi må jo jobbe litt ekstra (hørselshemmede), men det har vi jo gjort hele tida. For oss er det helt vanlig……..Jeg tror.
Kroppsøvingsdidaktikk
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Inkludering og læring 1.aman Jorun Buli Holmberg 29.august 2005 Inkludering.
Tilpasset opplæring og spesialundervisning
Et økende problem i skolen?
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
Populærkulturelle tekster som inngang til læring i norskfaget
Problemstillinger Er det slik at ungdom med sansetap inkluderes i skolen? Hvilke inkluderingsutfordringer møter ungdom med sansetap i skole og fritid?
Kommentarer til rapportene «En av flokken?» og «Langt igjen?» v. Pia Paulsrud, Utdanningsdirektoratet.
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Fritid med bistand gir muligheter
Forskning i grunnopplæringen
Mandat n Faggruppen skal ut fra et forskningsmessig kunnskapsgrunnlag utarbeide veiledninger som skal være til analytisk og praktisk hjelp for lærere,
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
Om SAFO Bettina Thorvik. SAFO Et samarbeidsforum mellom: – Foreningen Norges Døvblinde (FNDB) – Norges Handikapforbund (NHF) – Norsk Forbund for Utviklingshemmede.
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Mestring og forebygging av depresjon
Tanker om barnehagens læringsmiljø
Nettbasert læringssystem Evaluering av LUVIT i bruk ved HiO
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
morild.org en interaktiv nettjeneste i ti år Mer enn 1000 spørsmål
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
Ulikheter og variasjoner
Merete Aagesen Silje Oksavik Guro Maaø Nilssen Ketil Lønnum
Haugalandet Regional strategiutvikling Prosjektmøte Innspill til samtalen senseNet® Stedsutvikling er et interaktivt strategi- og.
Tilpasset opplæring i en inkluderende skole.
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Forfatter: Aarsand, Sverre Åpen hall – tar ”løkka” tilbake til idrettshallen (T) Folkehelsekonferansen 2013.
Situasjonen for utviklingshemmede i Norge i dag 2014
Norsk nettverk for Forskning om Funksjonshemming 3. nasjonale forskningskonferanse Bergen, Oktober, 2008 Samhandling i klassen Dolva,
Hege Lundeby NTNU-samfunnsforskning/ISH, NTNU.
Aldring med funksjonshemning i lokal kontekst Hege Gjertsen, Nordlandsforskning Problemstilling: Hvordan oppleves det å aldres med en medfødt eller tidlig.
Oppvekst med funksjonshemming. Familie, livsløp og overganger
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Fritid med Bistand.
Lise Fornes Sosialfaglig rådgiver Trondsletten habiliteringssenter
Lindorffkonferansen 2014 Bergen
Ellen Berg Svendby Spesialpedagog/idrettspedagog, PhD
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
Hvorfor MAKKERSKAP? Hanne Gry og Katinka. Målsettingen for Makkerskap Å skape et inkluderende klasserom der færre elever skal oppleve at de faller utenfor.
Norske erfaringer med avvikling av institusjoner Fremtidens botilbud, Nyborg Jan Tøssebro NTNU.
Inkludering og mangfold. Hva betyr inkludering? Inkludering Når enkeltmennesker eller ulike sosiale grupper blir del av et nytt fellesskap som består.
Utenforskap Et nasjonalt problem som må løses lokalt.
Temaplan Mennesker med nedsatt funksjonsevne Kommunalt råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne 19. august 2015.
Revidering av Bachelor i Pedagogikk: allmennpedagogisk søyle v/Kirsten, Tone, Sophie, Mette, Sten, Harald, Kristinn.
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
Dagens trender i tjenestene til personer med utviklingshemming Hentet fra Jan Tøssebro, NTNU, sin forelesning på SOR konferansen 2016.
Dmmh.no Ledelse av personalets læring og barns læring – TO SIDER AV SAMME SAK? Kari Hoås Moen
Hvordan skape gode og inkluderende oppvekstmiljø?
Ingen er som alle andre Inger Marie Lid, Teolog, ph.d.
Orientering Rådet for mennesker med nedsatt funksjonsevne
Hvordan kan vi sikre inkluderende opplæring?
Forholdene for utviklingshemmete i historisk perspektiv
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Inkludering i skole og fritid – en utfordring Regional konferanse om politikken for mennesker med utviklingshemming Tromsø, 24 september 2012 Christian Wendelborg og Jan Tøssebro Avd. Mangfold og inkludering, NTNU Samfunnsforskning AS

Fortellinger om inkludering... Å ja da. De ringer og spør om de får være med henne heim og .... Så hun virker veldig sånn godtatt ... Jeg trenger ikke gjøre noe, ja, det går VELDIG av seg sjøl.... Mor til Astrid, 7 år med Downs syndrom

...blir ofte historier om marginalisering Men du ser jo det der at etter hvert som de blir eldre så er ikke hun første prioritet å være i lag med. Det legger en jo merke til, å ja, det er helt annet i første og andre [årstrinn], for da er de unger på en helt annen måte Mor til Astrid, 11 år med Downs syndrom.

Disposisjon Å vokse opp med utviklingshemming i dagens Norge Inkluderingsbegrepet Ulike profiler i studier av inkludering Inkludering i barnehage og skole Går barn med utviklingshemming i samme barnehager og på samme skoler som andre barn? Deltar de i samme klasserom som andre barn? Endrer dette seg etterhvert som barna blir eldre? Deltakelse i fritidsaktiviteter Sammenhengen mellom inkludering i skolen og deltakelse i fritidsaktiviteter

Å vokse opp med utviklingshemming i dagens Norge Følger ca 650 familier med barn med nedsatt funksjonsevne hele oppveksten Barna er født i 1993-95 Fysisk FH, Utviklingshemming og sammensatte funksjonsvansker Oppvekstbetingelsene for utviklingshemmete har endret seg : Store reformer fra 70- til 90–tall Barn som vokser opp i dag er dermed en ”etterintegreringsgenerasjon” . Hva er den faktiske situasjonen i dag Reell inkludering?

Inkluderingsbegrepet Ulike grader Ulike typer: fysisk, organisatorisk, sosialt Forhold mellom individ og miljø (Elev og skole) Integrering vs Inkludering Målet med inkludering : Sikre deltakelse i miljøer og sammenhenger som er vanlige og positivt verdsatte, og å fjerne ordninger som er nedvurdert og stigmatisert (Tøssebro og Lundeby 2002) Fortolkning av “problemer”

To slags studier Effektstudiene: Idealer og realiteter-studier: Inkludering som virkemiddel for læring Bakgrunn i stemplingskritikken Hovedfunn: Det varierer, men en finner ingen systematisk forskjell for noen grupper To fortolkninger Spiler liten rolle Må bygge på andre samfunnsverdier Idealer og realiteter-studier: Gjennomføres den vedtatte poltikken Er resultatet i tråd med idealene

Barns deltakelse i skole og fritid

Barns deltakelse i skole og fritid

Inkludering i skole og fritid Barn med utviklingshemming er lite sammen med de andre i klassen Barn med nedsatt funksjonsevne får i stor grad sitt opplæringstilbud andre steder enn der andre barn uten nedsatt funksjonsevne er Videregående opplæring har en organisatorisk segregering mer enn pedagogisk differensiering.

Inkludering i fritidsaktiviteter Fritidsarenaen er sentral for sosial deltakelse Særlig utviklingshemmede har problemer med jevnalderrelasjoner og det å utvikle vennskap Sterk sammenheng mellom manglende deltakelse i fritidsaktiviteter med jevnaldrende og ensomhet Barn med utviklingshemming deltar mindre i sosiale aktiviteter sammen med jevnaldrende enn andre barn Økende innkapsling av utviklingshemmete også på fritidsarenaen – parallelt med utviklingen i skolen

Inkludering i skolen er viktig for deltakelse i fritidsaktiviteter Fritidsaktiviteter – både organiserte og uformelle – springer ofte ut av skolens struktur og rammer Barn med funksjonsnedsettelser og utviklingshemming har ofte transport til-og-fra skolen Færre muligheter til å gjøre avtaler om aktiviteter og å bli med andre hjem Organisering av undervisningen til barn med utviklingshemming fører til mindre jevnalderkontakt i skole og fritid Barn som er marginaliserte i skolen har mindre jevnalderkontakt også utenfor skolen enn øvrige barn, fordi det er et overlapp i sosiale relasjoner på skolen og fritid

Inkludering i skole og fritid – en utfordring Samspill mellom ideologier og praksis i skole og fritid Utviklingshemmete barn skal være i nærskole, men marginaliserers/ segregeres i den vanlige skolen Skolens strategi for å håndtere spenningen mellom den rådende inkluderingsideologien og å opprettholde eksisterende praksis. Ideologisk krysspress Inkluderingsideologi vs. konkurranseorientert og individualisert utdanningsideologi Med økende alder blir forskjellen til tradisjonelle skoleaktiviteter større konsekvenser for organiseringen av opplæringstilbudet som har innvirkning på oppvekstbetingelser på skole og andre arenaer

Inkludering – en utfordring Men du ser jo det der at etter hvert som de blir eldre, så er ikke hun første prioritet å være i lag med. Det legger en jo merke til, å ja, det er helt annet i første og andre , for da er de unger på en helt annen måte. Mor til Astrid, 11 år med downs syndrom