Pilotprosjekt «prioritering i bygningssamlingen» Skolehus Presentasjon til drøfting, Kulturrådet, 29. november 2013 Jorunn E. Gunnestad.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kvalitative studier Trond Hatling Sintef Unimed Helsetjenesteforskning
Advertisements

Anton Punsvik, kapellan, Sortland
Impulssenteret Et dynamisk veiledningssenter i Vaskerelven, Bergen.
Substitutor tegn en forklaring med hjelp av mentale rom
De dårige følelsene. Veiene ut..
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
VERDIFULLT REGISTRERINGSARBEID?
Perspektiver på seminaret Roger Bennett Rune Rosland Nicolás Rodríguez Universitetet i Bergen.
Normer, verdier og holdninger
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Fra Ord til liv November 2009 “Det er lettere for en kamel å gå gjennom et nåløye enn for en rik å komme inn i Guds rike” (Mt 19,24).
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Systematisk bruk av klasseregler Introduksjon av klasseregler for å fremme konsentrasjon og god arbeidsinnsats Gunn Kragseth & Henry Liamo. Utadrettet.
Ved Jan og Synne Platander Elverum 29/10
Å skrive en sakpreget tekst
- Hovedrolle eller birolle
Godt verktøy er halve jobben
Vurdering av statistiske analysemetoder brukt i Læringslabens undersøkelser i videregående skole i Rogaland.
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Digital kompetanse i Mat og helse
Prosesslederstudiet VELKOMMEN!
Lørenskog Idrettsforening
Sosiologi i barnehagen
Primus og prioriteringsmetoden Om utvikling av primus for å fange kulturhistorisk verdi, museal relevans og tilstand basert på metoden.
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
Arbeidskrav og rammebetingelser IKT-krav Betraktninger.
Utført av: Jeppe Flensted HiST Vår 2009
Prosjektoppgaven – krav og suksessfaktorer. Suksessfaktorer Bruk biblioteket Bruk veilederen Start skrivingen tidlig Jobb jevnt (lag gjerne tids- og handlingsplaner.
TROSOPPLÆRINGSPLAN FOR RØNVIK MENIGHET
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Hva er en artikkel?.
Barns læring, voksnes ansvar!
Avdeling for sosionomutdanning
Didaktiske analysekategorier
12 Reflekterende lesing.
Kvalitative og kvantitative metoder
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Meta- og grunnopplysninger Dag Wiese Schartum. Utgangspunkter “Infrastruktur” betegner et nett av ressurser for felles bruk i et samfunn Når ressursene.
Seminar Dagkirurgi i Norge 7 februar 2014: Finansieringsordninger som fremmer utvikling av dagkirurgi Tor Iversen.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Mental Helse 20. September 2014 Lisa Haug Hvordan arrangere kurs ?
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Om prioritering i bygningssamlingen
Fritid med Bistand.
Maria Tindberg.
Studiebarometeret 2014 Resultater, metodikk og anvendelse Helge Sigurd Hansen 17.mars 2015.
Nummer 8-10 H. Aschehoug & Co Sehesteds gate 3, 0102 Oslo
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
1 Intro kartlegging Matematikk LUB Fredag Elise Klaveness.
Veiledningsprosjektet Anne Eilen Temte rådgiver Helse- og sosialavdelingen Fylkesmannen i Østfold.
19-Sep-16 ALLE TELLER Jakten på elevenes tenkning (når ”svaret” er feil) Gerd Nilsen Bergen 9.mars.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Kapittel 35 Hans forteller om jobben som sosionom Hans ønsker å hjelpe andre mennesker.
Kjennskap til etablering av «Innbyggerservice» og inntrykk av informasjon fra kommunen generelt Bergen omnibus Januar 2017.
Kommunal planlegging.
Verktøy for å kartlegge holdninger
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
Mulig.
Tilbakemeldinger fra deltakere på
Fartøyvernets ABC.
Elevintervju B – Samarbeid
utfordringer i en ny region
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Fysisk og psykisk helse
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Utskrift av presentasjonen:

Pilotprosjekt «prioritering i bygningssamlingen» Skolehus Presentasjon til drøfting, Kulturrådet, 29. november 2013 Jorunn E. Gunnestad

Hvorfor pilotprosjekt, og hvorfor skolehus? • Behov for å teste ut -arbeidsformer, herunder omfang og detaljeringsgrad av befaringer og undersøkelser; Hva må med? -Innfallsvinkel med kategori for kategori på tvers av avdelinger -kriterier, - hvilke, og med hvilket innhold og formulering, må til for å besvare musea sitt behov for å ta stilling til egen bygningssamling? -sammenheng i metodikken • Skolehus er håndterlig, herunder for å prøve sammenligning fordi det er -en «allmenn» kategori – finnes i alle regioner – og -lett å avgrense mht type og omfang -de sier også noe om de ulike avdelingens forskjellige karakter og fokus (økomuseum, friluftsmuseum, museer med flere underavdelinger, kulturvernfokus) -et godt eksempel på vektingsproblematikk - - hvordan gradere og hvordan vekte mht lokal betydning i forhold til nasjonal, sjeldenhet i forhold til representativitet, mer følelsesbetonte aspekter i forhold til akademiske vurderinger, osv

Tanker om arbeidsformer • Skolehusene er som regel veldokumenterte. • Men forskjellige mht hvor mye de er tilrettelagt for presentasjon; Endret, rigget som utstilling, tilført inventar og materiell, osv. >> Derfor er det viktig å prate med lokalkjente for å få greie på hva bygningen nå representerer mht «valgt historie/epoke» og autentisitet, men kan være nok med avdelingens faglige representant.

……..arbeidsform • Skolehusene vi har varierer en del geografisk. Også de som framstår som senere typer eller typiske for sin tids arkitektur, er likevel i stor grad betinget av lokal byggeskikk eller i alle fall av lokale forutsetninger. >> Krever kjennskap til lokal byggeskikk, og til historien bak oppføringen av huset for å vurdere mht arkitektonisk objekt og bygningstype, i en lokal setting

…… arbeidsform • Mange bygningstekniske forhold kan bidra til å avdekke bygningshistoria, og besvare spørsmål om opphavet til bygningen, hvordan den har utvikla seg, og omkring materiell autentisitet. >> Derfor fordel å kombinere kulturhistorisk og teknisk vurdering. Imidlertid handler disse vurderingene også om delvis ulike forhold og formål, og ikke i alle tilfeller har det like stor betydning å tolke sammen. En bør derfor begrense omfanget av samregistrering til et utvalg av mer kompliserte og verdifulle bygninger, der dette har klar betydning for tolkning og fastsetting av ambisjonsnivå.

Kategorisk tenkning • Erfaringene fra skolehusprosjektet, er at det er fordelaktig å ta for seg kategori for kategori innenfor vår store, konsoliderte enhet fordi det gir - mulighet for oversikt på tvers over hva vi har av en bygningstype, derav også «hull» i samlingen -innblikk i geografiske, tidsmessige, etniske og sosiale variasjoner i bygningssamlingen -et noenlunde sammenligningsgrunnlag - - husene kan vurderes i forhold til hverandre, gitt at man tar deres særegne verdier og karakteristikker i betraktning også -grunnlag for systematisk og effektiviserende arbeid, og virker overkommelig – bit for bit framfor alt på en gang.

Kategorisk tenkning – for kategorisk? • Ulempen med å ta for seg kategori for kategori, er bl.a. at - det kan bli for enkeltobjektfokusert, særlig når vi snakker om bygninger som hører naturlig til i tun og gjerne er presentert som del av tun på museet -en kan bli for fokusert på å rendyrke kategorier, og på å drøfte grensene. Avgrensning kan bli utfordrende -og hvordan skal man fange opp det at bygninger kan ha eller ha hatt flere liv og parallelle funksjoner? -vurderingene kan bli for oppstykket – at man mister noe av helheten.

Refleksjoner om kriterier • Miljøverdi synes sentralt; -En logisk rekkefølge i registrering er å starte med omgivelsene og et generelt inntrykk av bygningen. En fanger derfor gjerne opp det som angår fysisk, utvendig miljø først. -Vi er trenet opp til å tenke sammenheng, helhet, og ikke bare objekt. - De fleste skolehusene våre står på rot, og i varierende grad er deres naturlige miljø bevart. -Omgivelsene virker inn på kunnskapsverdi, formidlingspotensial mm; Hvem tenker umiddelbart på at ei grendeskole ofte også hadde skolejord og driftsbygninger, fordi læreren skulle ha sitt livsgrunnlag, når skolehuset står igjen alene? -Skolehusets plassering i forhold til omlandet sier noe om skolens rolle, og om lokalsamfunnet for øvrig. Grendeskole – sentralskole, bl.a.

….. Hvordan skal vi vurdere interiør og inventar?? Alle skolemusea våre er innredet, for det meste med originalt inventar, men ofte med relativt mye tillegg av møblement og utstyr fra andre skoler. De er kommunenes skolehistoriske samling. -Er det en styrke eller svakhet mht å vurdere autentisitet? Er det en styrke eller svakhet mht å vurdere opplevelsesverdi? Kunnskapsverdi? -Reduserer kanskje autentisiteten i forhold til den enkelte skole, men styrker kunnskapen om skolehistorie i et bredere perspektiv, og opplevelsen….. -Eller har det størst betydning for å vurdere bygningen som ramme for en utstilling, og hvordan vurderer man det i forhold til kulturhistorisk verdi?

Ulikheter, sammenligning, og kjerneverdi • Hvordan sammenligner vi? Hvordan vekte? -Når skolehusa er så forskjellige, sjøl om de på noen måter har slående likheter -Når de åpenbart har stor betydning som både lokalhistoriske og skolehistoriske kilder alle sammen -Når de samtidig forteller om en felles historie, som er ganske lik overalt (skoleloven 1860, utviklinga til sentralskoler, mm) -Når de i så stor grad rommer samlinger og utstillinger utover eget inventar >> Da er bevissthet omkring hva kjerneverdien består i viktig, og hvor mye den bør romme. Skola som lokalhistorisk, samfunnshistorisk, skolehistorisk, sosialhistorisk, eller bygningshistorisk «dokument»…. ??? Eller er det en fordel at skolemuseet forteller «alt»?

Lokalhistorisk kildeverdi, og lokal symbolverdi • Størrelser som er til dels vanskelige å sette opp mot andre og til dels vanskelige å måle • Her har noen virkelig brydd seg! Skola og området er velholdt, fargene friske. Trolig ikke utført etter grundige faglige undersøkelser og overveielser, men signalet om engasjement er tydelig. Det bør telle som verdifullt, om enn ikke i akademisk forstand….

Autentisitet • …. Er viktig. Men hvordan måle, og i forhold til hva? -Autentisitet – kan og bør det måles i forhold til hvor riktig man framstiller skolehistoria? Det styrker troverdigheten at man har mye materiell og utstyr, også om det ikke er fra samme skole, - en del av det var likt. Men kan det kompensere for tapt autentisitet på andre områder? -Eller autentisitet i forhold til gitt tidspunkt – at det gir mest mulig tidsriktig bilde, også om det har krevd tiltak for å tilbakeføre (herunder evt velge bort nyere overflater og male over til tidligere farge?) -Eller bør vi forholde oss til bygningen med overflater og fast interiør når vi vurderer autentisitet?

Hvordan vurdere i forhold til andre verdier? • Formidlingsverdi og autentisitet – kan de komme i konflikt, hvordan bør det «slå ut»? • Kunnskapsverdi, autentisitet og annen bruk – iblant «fortrenger» annen bruk det opprinnelige. Kan svekke autentisitet, men styrke engasjement og ressursgrunnlag. • Miljø og tilgjengelighet – tilhørighet i opprinnelig miljø kan være fordel for kildeverdi, men ulempe for tilgjengelighet. Hva vil vi vektlegge, og hvorfor?