Små barn i risiko - styrket kompetanse hos pedagogisk personale

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Nasjonal historie Vergerådsloven: Lov om behandling av forsømte barn av 6 juni 1896 Barnevernloven: Lov om barnevern av Lov om barneverntjenester.
Advertisements

Landskonferanse LEVE Lillehammer 28. mai 2005
Liten i barnehage May Britt Drugli Professor, RKBU/NTNU
BARN OG UNGE MED FUNKSJONSNEDSETTELSER I BARNEVERNET
ROLLEN SOM BARNEANSVARLIG
Hva er psykisk utviklingshemming?
Vennskap Ikke gå foran meg, kanskje følger jeg deg ikke.
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Psykiske utfordringer ved MS
May Britt Drugli Førsteamanuensis, RBUP, NTNU
”Jeg kan, jeg vil, hjelp meg å få det til..”
Fagdag for barne- og ungdomsarbeidere Harebakken 20. november 2013
Mestring og forebygging av depresjon
Norasenterkonferansen, 14. – 15. februar
TRAUMATISERING OG SEKUNDÆRTRAUMATISERING I ARBEIDET
Barnehagepersonalets betydning i barns liv
Kroppsøvingsdidaktikk
LÆRING Grunnleggende prosesser
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Aktivitet på Mestringssenteret
Omsorgssvikt hos barn i førskolealder
Vennskap mellom to-treåringer i barnehagen
God barnehagekvalitet for de yngste barna
Rolighetsmoen barnehage
Hva gjør vold med barn og hva trenger de?
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
”Jeg har ikke gjort leksene mine-min mor fikk kreft i går” Hvem ser og hvem tar ansvar når barn blir pårørende? Randi Værholm, spesialrådgiver i Kreftforeningen.
Kristin Karlbom Sveaas Barnesykepleier/Helsesøster
Barn i sorg og krise Hva er Sorg?
Barns læring, voksnes ansvar!
Stress, utbrenning, mobbing
Den vanskelige samtalen
Mestring og forebygging av depresjon
Foreldregruppe på Fillan barnehage
-ikke bare for zippylæreren…
"God bagasje på livets reise."
Relasjoner – en beskyttelsesfaktor for sårbare barn og unge
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Prosjekt barn og unge i Hedmark
Fagsamling Prosjekt barn og unge i Hedmark
Fritid med Bistand.
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
KONFLIKTER ER EN NATURLIG SIDE VED MENNESKELIG KONTAKT
BARNAS BARNEVERN 2020.
Cecilie Gangsø GLU EKSAMEN I PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP.
Aggresjon.
Sentrale begreper Stig Roar Wigestrand, 2008.
Regional seksjon psykiatri, utviklingshemning/autisme
Fosterbarna Modul 2 Opplæring for tilsynspersoner.
SKOLEVEGRING Oslo kommune Veileder.
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 1 Hva er utviklingshemming? 1.
Relasjonelle konsekvenser v/psykologspesialist Trine Elisabeth Iversen Regional seksjon for psykiatri, utviklingshemning/autisme.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Forståelse, reaksjoner, tilpasning og behov Overlege Siri Sandvik Psykologspesialist Sigrid Vanberg
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
SAMSPILLMETODEN DIALOG Informasjon til foreldre Bergen 2012.
Aggresjon. Aggressivitet Begrepet aggressivitet beskriver en stabil tendens til å utføre negative handlinger, noe som kan karakteriseres som et personlighetstrekk.
Avd. for helseopplysning - SiA
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
NPI Bruk i diagnostikk og behandling
SAMSPILLMETODEN DIALOG
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Jeg vet Voldsforebyggende opplæring
Utviklingshemning og psykiske lidelser
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Voldsforebyggende opplæring
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Små barn i risiko - styrket kompetanse hos pedagogisk personale Charlotte U. Johannessen Bærum kommune 2013 CUJ-2013

Mål for opplæringen Å styrke de pedagogiske ledernes kompetanse i å identifisere tegn på omsorgssvikt hos barn i førskolealder Pedagogiske ledere skal bli styrke i: Å bli bevisst og observant på barnas signaler Å forstå det de ser i lys av økt forståelse og kunnskap om barns som er i faresonen for å blir utsatt for/ utsettes for omsorgssvikt Å forstå hvordan omsorgssvikt påvirker barns videre utvikling Dette vil bidra til å gi barn optimale lærings- og utviklingsbetingelser i barnehage Bidra til og hjelpe barn som strever i hverdagen på et tidligere tidspunkt Arbeidet i prosjektperioden skal danne grunnlag for videre implementering i PPTs arbeid med temaet overfor barnehagene og erfaringsutveksling med samarbeidspartnere i kommunen CUJ-2013

Utviklingsarbeid Utvalg: 48 barnehager 2 førskolelærere som delta fra hver barnehage Styrer/ faglig veileder tilknyttet barnehagene deltar på del 1 for forankring i ledelsen i barnehagen Del 1: 4 kursdager med bakgrunnsteori Del 2: Veiledningsgrupper med 7 møter i år 1 Del 3: 3 nettverksgruppesamlinger i år 2 Evaluering: Prosessevaluering ved bruk av spørreskjema ved oppstart/ avslutning CUJ-2013

Definisjonsavklaring Hva er omsorgssvikt? Foreldre eller de som har omsorgen for barnet påfører det fysisk eller psykisk skade eller forsømmer det så alvorlig at barnets fysiske/ psykiske helse og utvikling er i fare. Eller de utsetter barnet for seksuelle overgrep Eller barn er i fare for på grunn av samlivsvold eller foreldrenes tilstand, som ved rusmiddbruk, alvorlige psykiske lidelser eller utviklingshemming (Kempe, 1979, Killén, 2009, Lundén, 2004) Det har vokst frem flere kategorier som i dag kan plasseres langs et kontinuum fra svært god omsorg til svært alvorlig grad av omsorgssvikt (Kvello, 2010) CUJ-2013

Omfang Stor variasjon i omfang av barn som utsettes for omsorgssvikt i ulike undersøkelser Varierer fra 4% til 25 % i ulike undersøkelser Mest sannsynlig mellom 5% og 8% i Norge (Kvello, 2010) Tall fra Sverige 2004 (Lundén, 2004) 28 barnehager med totalt 1516 barn i alderen 1-6 år Identifiserte 10% av barna som de trodde ble utsatt for omsorgssvikt Fortsatt store mørketall… Barn i alderen 3 måneder til 3 år (5 år) er mest utsatt.. CUJ-2013

Fysiske overgrep ”Fysisk skade som er uført av andre og som ikke skyldes et uhell” (Barnett mfl, 1997) Vanligste tegn: blåmerker, brannsår og bruddskader, men også ulike former for hodeskader og hjerneskader Vær obs på plassering av skade på kroppen og foreldrenes forklaringer - stemmer oftest ikke overens De fysiske skadene leges, men barna har store psykiske belastninger Münchausen-by proxy: ” barnemishandling gjennom forfalskning av symptomer” (Falk, 2010, Killén, 2009, Meadow, 2000) CUJ-2013

Vanskjøtsel ”Refererer til manglende dekning av barnas nødvendige behov over tid” (Barnett m.fl, 1997) Følelsesmessig vanskjøtsel: Foreldrenes manglende evne til å engasjere seg positivt følelsesmessig i barnet; følelsesmessig utilgjengelighet Kan velge andre behov fremfor å være sammen med barnet, barnet blir oversett og opplever ikke å ha en verdi for foreldrene Foreldrene kompenserer ofte for dette ved å dekke andre behov barna har på en overdreven måte; materielt, ernæringsmessig, sosialt Tildekket eller åpent Store konsekvenser for barnas sosiale, følelsesmessige, atferdsmessige og kognitive utvikling (Killén, 2009, Klette, 1998) Ernæringsmessig vanskjøtsel Medisinsk vanskjøtsel Utdanningsmessig vanskjøtsel CUJ-2013

Psykiske overgrep ”En kronisk holdning eller handling hos foreldrene eller annen omsorgsgiver, som er ødeleggende for, eller forhindrer utviklingen av, et positivt selvbilde hos barnet” (Killén, 2009) ”Det innebærer et vedvarende, kronisk atferdsmønster overfor barnet, som blir et dominerende trekk ved barnets liv” Kan omfatte avvisning, isolering, terrorisering, ignorering (Garbarino, 1986) Inngår i alle andre former for omsorgssvikt, og den eneste form som kan opptre alene Følelsesmessig vanskjøtsel innebærer et manglende følelsesmessig engasjement, mens psykiske overgrep handler om et sterkt irrasjonelt engasjement (Killén, 2009) CUJ-2013

Psykiske overgrep Psykiske overgrep kan deles inn i ulike undergrupper: Barnet oppfattes som annerledes enn de er/ tillegges egenskaper de ikke har Avvisning / invadering, ”Askepott syndromet” Barn som utsettes for foreldrenes psykiske lidelser Forhindrer stabilt følelsesmessige engasjement i barna Barn som utsettes for voldelige samlivssituasjoner Det er mer belastende for barn å være observatør enn å bli slått selv Mange barn strever med bekymring for tap av omsorgsperson Barn som utsettes for foreldrenes ubearbeidede skilsmisseprosesser – barna lever i ”krigen” mellom foreldrene CUJ-2013

Psykiske overgrep Barn av foreldre med rusmiddelproblemer: innebærer at barna må forholde seg til foreldrenes Benekting, bagatellisering og projisering Barn av foreldre med rusproblemer lever med en konstant bekymring for det forutsigbare uforutsigbare i hverdagen - dette er en stor belasting for barna! Barn med manglende trivsel : En betegnelse for barn under 2 år som ikke legger på seg tilstrekkelig grunnet utilstrekkelig omsorgsmiljø. Kombinerer to kriterier: Utelukkelse av organisk årsak Rask vektøkning etter innleggelse ved hjelp av ernæringssupplement (Smith, 2010) CUJ-2013

Seksuelle overgrep ”Den voksne utnytter barns avhengighet og umodenhet til å skaffe seg seksuell tilfredsstillelse” (NOU, 1982, Finkelhor, 1986) ”Incest foreligger når fysiske og psykiske krenkelser av barn og unges seksuelle integritet er begått av noen som de står i et avhengighetsforhold til, eller utøves av noen med nær sosial familietilnytning” (Kvello, 2010) Overgriper er i hovedsak en kjent person for barnet Utnytter barnas sårbarhet på ulikt vis Blir ofte ført inn i seksuelle aktiviteter via lek, deretter presses barnet til taushet og hemmeligholdelse med bestikkelser og trusler Barna viser i varierende grad signaler på sine opplevelser; seksualisert atferd, seksualisert lek, noen barn forteller, noen barn tegner, ulike former for kontaktforstyrrelser overfor voksne og barn CUJ-2013

Foreldrefunksjoner (Killén, 2009,2012) Realistisk oppfatning av barna Realistiske forventninger til hvilke behov barna skal dekke Realistiske forventninger til barns mestring Positivt engasjement i samspill med barna Empati med barna Prioritering av barnas behov fremfor egne Unnlate å avreagere på barna (Killén, 2009,2012) CUJ-2013

CUJ-2013 Hentet fra ”Sveket”, 2009 s. 105

Tilknytningsteori som forståelsesramme Bowlby (1969/1988) utviklet 2 hovedhypoteser: Barn vil knytte seg til sine omsorgspersoner, men de gjør dette på ulike måter med bakgrunn i de samspillserfaringer de har med de voksne. Noen utvikler trygg tilknytning, og andre utrygg tilknytning På bakgrunn av dette dannes indre arbeidsmodeller; mentale forestillinger av barnet og tilknytingspersonen, grad av aksept, omsorgspersonens planer og tilgjengelighet Tilknytningssystemets funksjon er å fungere som : Trygg base: barnet kan anvende foreldrene som en trygg base å utforske sine omgivelser ut i fra Sikker havn: barnet kan vende tilbake til foreldrene for å få trøst og trygghet når de opplever noe som truende/farlig (Broberg, 2007) CUJ-2013

CUJ-2013

Utvikling av tilknytningsteori Mary Ainsworth (1978, 1991) utviklet ”Fremmedsituasjonen”; en konstruert setting der kvalitet på tilknytningen mellom barn og omsorgsperson måles Moderat grad av stress, der fokus er på barnas reaksjoner i atskillelse - og gjenforeningssekvenser Ut fra dette klassifiseres ulike tilknytningsmønstre; organiserte strategier barna anvender for å søke nærhet til omsorgspersonen eller unngår denne Måler individuelle forskjeller i barns tilknytningsmønstre CUJ-2013

Tilknytningsmønstre Trygg tilknytning Utrygg/unnvikende tilknytning Utrygg/ambivalent tilknytning Desorganisert tilknyting CUJ-2013

Observasjon av samspill Barnas samspill med foreldrene ; Vurderes etter foreldrenes holdninger, atferd og verbal kommunikasjon overfor barna. Ulike samspillmønstre: Foreldrene: sensitivt, kontroll/invadering, passive/manglende respondering og eller uforutsigbarhet Barna: samarbeidende, motstand, passivt eller anstrenger seg for å tilpasse seg foreldrene Barnas samspill med andre voksne Barnas samspill med andre barn i lek og aktivitet CUJ-2013

Samspill voksen-barn Voksenbetegnelser Barnebetegnelser Sensitiv, tilgjengelig Kontrollerende, invaderende Utilgjengelig, passiv Barnebetegnelser Samarbeid Vanskelig, motstand Passiv 4. Underkastende; bestrebe seg på å tilpasse seg de voksne (Killén, Klette og Arnevik, 2006) CUJ-2013

3 samspillskategorier ”Godt nok” samspill; Hovedvekten i samspillet ligger på sensitivitet Foreldrene er sensitive, fleksible, fanger opp barnas signaler og responderer på disse, de er positivt engasjert i barnet Barna er samarbeidende ”Risiko” samspill; Hovedvekt på begrenset sensitiv respondering, stor tyngde på kontroll og/eller passivitet Foreldrenes atferd kan virke adekvat på overflaten, men de mangler gjensidighet i samspill med barna Foreldrene gjennomfører sin atferd uavhengig av barnas behov Barna reagerer med avvisning, sutring eller motstand CUJ-2013

3 samspillskategorier ”Omsorgssviktsamspill”: Svært begrenset respondering på barnas signaler Hovedtyngden i samspillet ligger på kontroll/invadering eller passivitet/manglende respondering Foreldrene handler ut fra egne ønsker og behov, de sender forvirrende og blandede budskap og gir lite adekvat respons på barnas signaler Barna viser motstand, de kan oppfattes som vanskelige og vil etter hvert resignere å bruke krefter på å tilpasse seg foreldrene, eller barna resignerer og blir passive og viser tilbaketrukkethet på grunn av manglende stimulering (Killén, 2009) CUJ-2013

Signaler på omsorgssvikt Atskillelse og sorgreaksjoner Angst og aggresjon Traumer, post-traumatisk stressyndrom (PTSS) Depresjon; vær obs på barns lek og fysiske aktivitetsnivå! Avhengighetsproblemer Selvbilde – selvfølelse – selvtillit Opplevelse av ansvar og skyld Utviklingsforsinkelser, atferdsproblemer, innlæringsproblemer Somatiske reaksjoner (Killén, 2009,2012) CUJ-2013

Hvordan går det med barna? Sårbarhet og motstandsdyktighet er viktige faktorer Hva karakteriserer motstandsdyktige barn? Barnas personlige egenskaper; selvstendighet, positiv selvfølelse, sosial orientering Et støttende miljø; en viss sammenheng i familien og liten grad av uoverensstemmelse og disharmoni Et ytre støttende miljø som gir barnet mulighet til å knytte seg til én person utenfor familien, som oppmuntrer og forsterker barnas mestringsinnsats og styrker disse ved å innprente positive verdier (Garmezy 1987) Disse faktorene virker beskyttende og kan forutsi barnas motstandsdyktighet i stressende situasjoner CUJ-2013

Voksnes overlevelsesstrategier Overidentifisering Bagatellisering Problemforflytning Projisering av utilstrekkelighet Introjisering av handlingslammelse, uhensiktsmessig aktivitet Distansering og ansvarsfraskrivelser Reduksjon av kompleksitet Normtenkning Rolleforvirring eller rollebytte Sekundær traumatisering - utbrendthet (Killén, 2009, 2012) CUJ-2013

Hva fremmer godt samarbeid? Refleksjon over egne holdninger; til foreldrene og foreldresamarbeid Start før barnet starter; sende informasjon til foreldre om barnehagen, avdeling, rutiner, ansatte før oppstart Ha en plan for samarbeidet; lage en felles plan for barnehagens foreldresamarbeid, som gjennomgås på avdelingen, lager plan for implementering Avklare forventinger; utgangspunkt i at foreldre er en gjensidig samarbeidspartner! Inviter foreldre til dialog! Positiv kontakt; gi bevisst positiv informasjon til foreldre om barnets utvikling og positive episoder Åpen kommunikasjon – også om problemer; vektlegge stor grad av åpenhet i kommunikasjon med foreldrene, viktig for å bygge tillit. Ta opp bekymringer på et tidlig tidspunkt! (Drugli, 2010) CUJ-2013

Tidlig samarbeid ved bekymring Innledningsfasen er avgjørende for videre samarbeid med foreldrene Viktig å skape relasjon til foreldrene, og vise støtte og omsorg overfor dem i den videre prosessen Beskriv barnet og ulike situasjoner - ikke presenter din tolkning! Forsøk å forstå barnet i den konkrete situasjonen; hva er det barnet forteller oss med sine uttrykk? Formulere hva barnet trenger hjelp til; hvordan kan barnet forstås, hva er det barnet trenger hjelp til å utvikle og mestre? Hva gjør de vokse for å støtte barnet? (Hafstad og Øvreeide, 2011) CUJ-2013

Foreldrearbeid i bekymringsfase 3 trinnsprosess i vurdering av bekymring Trinn 1: vurdere bekymring i forhold til konkrete observasjoner og opplevde utsagn mellom foreldre og barn Konsultasjon med kollegaer eller andre for å teste grunnlaget for bekymringen Trinn 2: egen bevisstgjøring av de reaksjoner vi har overfor foreldre og barn; Hva gjør foreldre og barn med meg? Hvilke følelser utløser de i meg? CUJ-2013

Foreldrearbeid i bekymringsfase Trinn 3: Leve seg inn i hvordan foreldre og barn har det Se den konkrete situasjon fra en annens synsvinkel er en forutsetning for godt faglig arbeid Hvilke følelser skapes i foreldrene i denne situasjonen? Hvilke overlevelsesstrategier anvende de med bakgrunn i sine egne erfaringer og opplevelser? Hvordan oppfatter de seg selv som foreldre og omsorgsperson? Faglig veiledning gjennom denne prosessen er viktig Vil gjennom en slik prosess være godt forberedt til å ta opp bekymring med foreldre på en profesjonell måte (Killén, 2009) CUJ-2013

Litteraturliste Ainsworth, M, Blehar, M. C., Waters, E og Wall, S. (1978). Patterns of attachment. A psychological study of the strange situation. Hillsdale, N.J.: Lawrence Erlbaum Ainsworth, M (1985). Patterns og infant-mother attachment: antecedents and effects on development Bowlby, J. (1969). Attachment and loss I: Attachment. London: Hogarth Press Bowlby,J (1988). A secure base. Clinical applications of attachment theory. London: Routledge Broberg, A. m.fl (2007). Anknytningsteori. Betydelsen av nära känslomässiga relationer. Natur & Kultur Crittenden, P.M. (2004). Care Index manual. Miami: Family relations institute Finkelhor, D. (1986). A sourcebook on child sexual abuse. Beverly Hills, CA;SAGE Garbarino, J., Gutternann, E. and Seely,W. (1986): The psychologically battered child. Jossey-Bass Publishers Kempe,R.S. og Kempe, C.H. (1979). Barnemishandling. Barn i utvikling. Universitetsforlaget CUJ-2013

Litteraturliste Killén, K. (2007). Barndommen varer i generasjoner. Oslo: Kommuneforlaget Killén, K. (2009). Sveket 1. Oslo. Kommuneforlaget Killén, K. og Olofsson, M. (2003). Det sårbare barnet. Barn, foreldre og rusmiddelproblemer. Oslo: Killén, K.Klette, T. og Arnevik, E. (2006). Tidlig samspill mor-barn i norske familier. Tidsskrift for norsk psykologforening Lundén, K. (2004): Att identifiera omsorgssvikt hos förskolebarn. Göteborg: Psykologiske institusjonen, Göteborgs Universitet. Kommuneforlaget Killén, K. (2006). Seminar for PPT, Storefjell juni 2006 Normann, E.K.(1993). Barn og seksuelle overgrep. Ad notam Gyldendal NOU 1982:26: Barnemishandling og omsorgssvikt Smith, L.(2002). Tilknytning og barns utvikling.Høyskoleforlaget CUJ-2013