Datakortet i helsetjenesten

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
PLO meldinger versjon 1.6 test og pilotering
Advertisements

Evaluering av fire spesialiserte korttidsenheter Elektronisk spørreskjemaundersøkelse til ledere av 10 bestillerkontor i Oslo og 4 tjenestekontor på nedre.
Hurum PPTs erfaringer med LP
ASVL Fagkonferanse Hotell Bristol Oslo 20. – 21. oktober 2010 Læringsrommet – individuell kompetanseutvikling gjennom nettstudier og støtte i lokal attføringsbedrift.
Møte med RKK Info -Dialog -Samarbeid De beste skolene ligger i Nordland.
Lærlinger i Helsearbeiderfaget
Om tyver og helse Andreas Moan Dr.med. Pt HOD 2041 – et magisk år.
Opplæringstilbud rettet mot pasienter og pårørende Nasjonal kursdatabase.
Av Beate Magerholm, Drammen kommune
Grunnleggende spørsmål om naturfag
”Åpen innleggelse” – Konsekvenser og utfordringer for samarbeid
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Erfaringer fra 9 mnd som dobbelkompetanse- stipendiat Mari strand •Hva vil det si å være dobbeltkompetansestipendiat? •Noen råd fra en novise til en annen.
Sykehuset Innlandets satsingsområde
Kunstner: Oddmund Mikkelsen
Elektroniske verktøy Diakonhjemmet nov Verktøyene Disse verktøyene blir brukt på Diakonhjemmet •E-post •PPS •NEL •Studentweb •Its learning.
Seminar om sammenhengen mellom arbeidstakerrettigheter og handel Arbeidsdepartementet 9. februar 2010 BAMAs prosjekt i Costa Rica.
Erfaringskonferanse om Funksjonsvurdering i Attføringsbedrifter for IA bedrifter Elsa Sæbø, Rådgiver NAV arbeidslivssenter Akershus.
Brukerforum SSP, 28. mai Status Test & godkjenningsordningen 2008 Av Magnus Alsaker.
Samhandling Mye av informasjonsoverføringen i helsevesenet har hittil foregått på papir eller via telefon. Det har tidligere ikke eksistert noen nasjonale.
Hvordan lykkes med et prosjekt?
Hva betyr rekruttering og kompetanse for oppdrettsbedriftene?
Fellesmøte Helsetilsynet, Pasientombudene og Rusforetaket
Bakgrunn for KOLS/O2-prosjekt:
Avdeling for sosionomutdanning
O PPGAVE 20 Side Å KJENNE ( SEG ) IGJEN 1. Tror du de vil kjenne meg igjen etter at jeg har farget håret? 2. Han hadde gått seg vill. Han kjente.
Behandlingshjelpemidler - opplæring
Kurslederkurs Bra mat for bedre helse Endringsfokusert rådgiving
Studenters tilgang til elektronisk pasientjournal
Forventninger til samhandlingsreformens betydning for funksjonshemmede Hva er, hvem har behov for koordinerte tjenester?
Erfaringer fra modellkommuneforsøket
Nettbasert læringssystem Evaluering av LUVIT i bruk ved HiO
Informasjon om Skoleprogrammet VIP Denne presentasjon kan vises på:  Foreldremøter  Skolens hjemmeside  Epost til foreldre  På ”classfronter” eller.
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
Resultater etter KBLs opplæring i husleieloven og forvaltningsloven
Skolelederundersøkelsen 2008 Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen.
Vorspiel En vakker vårdag ringer rådmannen i Hamar til en av sine sjefer, og de begynner å diskutere status i kommunen…
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Erfaringer fra HiL ulike samarbeidsprosjekter innen vurdering 3 hovedmodeller Etterutdanning Veiledning av team Undervisningsrekke.
ERISK på 1, 2, 3… Risikovurdering for å redusere omfang av byggefeil i elektriske og tekniske installasjonsleveranser mot boligmarkedet
Fra papir til skjerm Erfaringer og tanker fra innføring av
Evaluering pilot eBorger på Kvinneklinikken E-borgerskap 2005 Presentasjon av eBorger pilot ved kvinneklinikken, St. Olavs Hospital Fredrik.
Myndiggjorte medarbeidere – mer aktiv omsorg
Hvilke familietilbud trenger de yngste
Behandlingstilbudet for mennesker med spiseforstyrrelser, IKS erfaringer Møte i NKNS Notater til innspill til diskusjon, basert på IKS erfaringer.
HeV-prosjektet Helhetlig virksomhetsstyring
Forvaltningsrevisjon gjennomført 2012/13: Prosedyrer og rutiner for journalføring og tilgjengeliggjøring av dokument/saksutredning Statusrapport 2014.
Samarbeid mellom sykehus og kommune med fokus på brukeren Kurt Kleppe Josefsen Vestre Viken.
ETIKKKAFFE Høstkonferansen Bodø 7 og 8 Oktober 2014 Elin Johansen, Dønna sykehjem.
Kapittel 2 oppgave c Preteritum eller perfektum?
Datakortet og Norsk Test
”Deltid – et steg videre” KS-Sør-Trøndelag 25.februar 2009 VIKNA –MODELLEN ” 3+3”
Forhold til ledelse/styrer Hvor fornøyd/misfornøyd er du med: Styrer som personalleder? Styrer som administrativ leder? Styrer som leder for den pedagogiske.
Digitalt prosjektrom og samarbeidsteknologi Muligheter for meningsskaping og relevans i et «kombinert klasserom» Jorunn Thortveit og Hans Erik Bugge IGIS.
Drop-In metoden i skolen
Dokumentasjonsdag Torsdag 17.mars :00 – 15:00 Oppsummering fra gruppearbeid.
Om KITH Kompetansesenter for IT i helse- og sosialsektoren
Prosjekt - studenttett post av Kirsten Halse. Hensikten med presentasjonen... å informere om hvordan prosjektet er utviklet og spesielt å gi en forståelse.
Grunnskole for voksne. Opplæringsloven Alle som har behov for opplæring i grunnskolefag, kan få slik opplæring gratis i sin kommune Det er mulig å få.
Etisk refleksjon.  Porsgrunn deltok i 1. pulje i KS sin satsing «Sammen om etisk kompetanseheving»  Prosjektleder i 20% stilling i prosjektperioden.
1 Velkommen Datakortet og Norsk Test Bergen, 9. november 2015 Trondheim, 10. november 2015 Kristiansand, 11. november 2015 Oslo, 12. november 2015 Bernt.
Befaring /5317 Drift av utleveringsløsning for personaltekstiler og distribusjon av avdelingstekstiler.
Forvaltningspolitikk og Digital agenda for Norge (Meld. St
Hvordan gjøres dette i Gerica
Evaluering eBorger Pilot
Rose Mari Eikås, rådgiver, seksjon for e-helse, Helse Bergen
Enkel brukerveiledning
v/ Britt H. Rustad Datakortets fagseminar 2006
Enkel brukerveiledning
Utskrift av presentasjonen:

Datakortet i helsetjenesten v/ Britt H. Rustad Datakortets fagseminar 31. mars – 4. april 2008

Datakortet Helse – for IKT kompetanse i helsetjenesten KITH er ansvarlig for innholdet i fagplanen, godkjenning av undervisningsmateriell og nasjonalt fagråd. Akribe har utviklet lærebok Datakortet a.s utvikler tester.

sikre kompetanse i behandling av pasientinformasjon gi forståelse for de krav og regler som stilles opplæringskonsept basert på en fagplan og en ferdighetstest dokumenterer at kandidaten har kompetanse om regler, krav og bruk av informasjonssystemer med pasientinformasjon.

Målgruppen er alle ansatte i helsetjenesten som benytter informasjonssystemer med pasientinformasjon.

Fagplan forutsetter en viss generell IKT- kompetanse som eksempelvis eBorger. Den dekker ikke dybdekompetanse i spesifikke systemer. 1  Generelt:        Premisser for IKT i helsetjenesten, fra målsettinger til lover/regler.  2  Forpliktelser:  Omhandler krav som stilles til brukere av helseinformasjonssystemer (HIS). Hovedfokus på det som er spesielt for behandling av pasientinformasjon.  

3  Retningslinjer:     Omhandler praktiske løsninger på krav som stilles til brukere av elektronisk pasientinformasjon med fokus på elektronisk pasient journal (EPJ). 4  Systemer:       Gir kandidaten en oversikt over systemløsningene som er tatt i bruk ved helsevirksomheter med fokus på system for EPJ.  

5  Ferdigheter:    Avsnittet er spesifikt for de ulike systemene og vil gi kandidaten konkret kunnskap innen det system som benyttes i egen virksomhet. Gerica DIPS Visma

Pilottesting Akershus Universitetssykehus Høgskolen i Bergen Arendal kommune Lyngdal kommune Veien videre: Lansering sammen med Akribe april/mai Bok i salg nå. Tester klare i løpet av april.

Noen resultater fra pilot Sentralstyret i KS har godkjent en ny strategi- og handlingsplan for IKT i kommunesektoren. eKommune 2009 Kommuneprogrammet er myndighetenes strategi for IKT i helsesektoren, S@mspill 2007.  NSF/ELIN-k har fått i oppdrag fra Sosial- og helsedirektoratet å lede deler av fase 2 i kommuneprogrammet, som handler om forsiktig spredning av samhandlingsløsningene.  Prosjektet skal bidra til at 20 kommuner gjør de forberedelser som må til for å kunne ta i bruk elektronisk samhandling med fastleger og sykehus. I perioden 2004 og frem til 2007 har oppgaver i kommuneprogrammet vært sentrert rundt å få frem bruk av elektroniske samhandlingsløsninger gjennom etableringen ELIN-k og 4 kommunale fyrtårn. NSF og KS har ansvar for ELIN-k prosjektet, ett av tiltakene knyttet til de nasjonale strategier for IKT i helsesektoren som er beskrevet i S@mspill 2007, kommuneprogrammet. ELIN-k-prosjektet er i gang med utvikling av løsningene for Fase 1 og vil starte opp Fase 2 så snart finansiering foreligger. Gjennomføringen av Fase 1 og 2 skal være ferdig ved utgangen av 2008. Kommuneprogrammet er delt inn i 3 faser: • Fase 1, perioden 2004-2007, ”Fyrtårn” og ELIN-k-prosjektet • Fase 2, 2007-2008, ”Forsiktig spredning” • Fase 3, 2008/9-, ”Bredding”  Med ELIN-k pilotkommuner menes: de kommuner som deltar som pilot i forbindelse med utvikling, test og godkjenning av ELIN-k hovedprosjekt, fase 1. (Arendal, Bergen, Sandefjord, Stavanger, Tromsø og Trondheim)

Noen resultater fra pilot

”Jeg sjekker alltid vaktlisten og ser om det er noen som er gode på data når jeg skal på jobb. Dersom det ikke er det bytter jeg vakten. Det tar mye tid å planlegge slik, vet ikke hvor lenge jeg orker å ha det sånn. ”

Erfaringer fra pilotprosjektet og planer videre 1000 nye eBorgere i 2007 Konsulent Sigrid Sviland Presttun, SABHF

”Jeg trives med å være sykepleier og tror til og med at jeg er en god sykepleier, men nå må man kunne skrive på data for å gjøre jobben og det klarer jeg ikke. Jeg har tenkt at jeg må slutte.” ”Jeg sjekker alltid vaktlisten og ser om det er noen som er gode på data når jeg skal på jobb. Dersom det ikke er det bytter jeg vakten. Det tar mye tid å planlegge slik, vet ikke hvor lenge jeg orker å ha det sånn. ”

Ansatte ved sykehuset 2 291 ansatte fordelt på 1 850 årsverk

FL – møte 16.05.06 Vedtak: Foretaksledelsen vedtar å starte opp et pilotprosjekt i forhold til kompetansekartlegging og sertifisering av digital kompetanse – eBorger. pilotprosjektet gjennomføres høsten 06

SAB HF – et digitalt sykehus Alle ansatte må bruke data Innhente informasjon - Intranett E-post Gat turnus Elektronisk sykepleiejournal /DIPS E-handel BUP data Osv…. Kan alle ansatte bruke data?? Hvordan kan vi sjekke hva de kan?? Brukerfeil – feilregistreringer? Sykemeldinger?? Kostnader??

Bli eBorger! Foretaket sikrer at alle ansatte har en grunnkompetanse Opplæringen gir digital kompetanse som alle trenger i dagens samfunn Opplæringen betales av sykehuset Ledere forplikter seg til å tilrettelegge for Selvangivelse Nettbank Min side – eget fødselsnummer, informasjon vedr. trygdekontor m.m arkiv om hver enkelt person. Tilpasset deg

Faktorer som var viktig for å lykkes: eBorgerprosjektet var målrettet, tidsavgrenset og konkret Obligatorisk testing At svaret på testen kom umiddelbart etter at man klikket på ferdig - Fortest - resultat ikke videreformidlet - eBorgertest – resultat videreformidlet Ulike stillingskategorier med på samme opplegg

Faktorer som var viktig for å lykkes: Frivillig opplæring / ulike tilbud Gratis for deltakerne med test/kurs/materiell Hjelpe og bruke hverandre Bestemme selv når man ville ta testen og hvor man ville ta den eBorgerkompetanse nyttig også privat eBorgernål og gratulasjonsbrev

Fortesten tilgjengelig i tre uker Resultat:

Sluttresultat 86% deltakelse 54 ansatte deltok på 2 dagers kurs 146 eBorgere Flere ansatte hadde hevet si kompetanse på enkelte nivåer Heving av kompetanse i alle aldersgrupper og uavhengig av stillingskategori

Tilbakemeldinger fra deltakere i pilot Positivt at alle ansatte har vært med i samme prosjekt Positivt å delta på kurs med kollegaer i andre typer stillinger Det har vært samlende for avdelingen Jeg har fått bedre oversikt over hvem som kan hjelpe med dataspørsmål på avdelingen

Flere kommentarer Det har vært vanskelig å sette av tid til kurs og egentrening Testingen gjorde at jeg tok det mer på alvor Fått grunnleggende kunnskap om data Kartlagt hva jeg trengte mer opplæring i Bekreftelse på at jeg kan bruke e-verktøy Lært mye – bedre forståelse

Flere kommentarer Godt tiltak! Må fortsette for alle!! Opplæringen har vært nyttig, endret på min holdning til bruk av IT-verktøy Fått mer forståelse for bruk av data Blitt tryggere, ikke redd for å prøve Ser at behovet er enormt på ”huset”. Støtter prosjektet 100% Beste tiltaket jeg har vært med på

1000 eBorgere i løpet av et år Kvinneklinikken Psykiatrisk senter Asker Alderspsykiatrisk avd. Nye avdelinger etter sommerferien Siste pulje rundt årsskiftet Samme opplegg som i pilotprosjektet, men tar med oss erfaringene vi har fått og gjør noen endringer MÅL: Sikre digital kompetanse i foretaket