Små og mellomstore byers rolle i kollektivtransporten

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Viktige transportutfordringer i Ringeriksregionen
Advertisements

Arkitekturpolitikk i Oppland fylkeskommune Hvorfor og hva?  Legg til en tekst •Regjeringens handlingsplan fra 2009: Arkitektur Nå!
Felles vilje for felles mål Mål og krav fra initiativet for Stor-Oslo Nord Presselansering 10. oktober 2012.
Nasjonal transportplan Øyer 5. september 2011 Jan Fredrik Lund, leder programstyret Nasjonal transportplan Hvordan påvirke det videre planarbeidet? Universell.
Areal- og transportutvikling Lier – Drammen - Eiker - Kongsberg
Den store parkeringskonferansen Mai 2013
ANALYSE AV DET REGIONALE POTENSIALE FOR
Nye transportløsninger i Mjøsregionen Anne Karin Torp Adolfsen Fylkesråd 17. Januar 2014.
Bymiljøavtaler Bård Norheim.
Felles fylkesutvalg Kristiansand 24. januar 2013 Reidar Braathen Prosjektleder Jernbaneforum Sør.
HH Oslo-Stockholm = regional utvikling i Nordens triangel
Kommunereform for vekst
Regjeringens forslag til Nasjonal Transportplan om forslaget og framtidige utfordringer og muligheter for Hamarregionen Samrådsmøte Hamarregionen.
NASJONAL TRANSPORTPLAN
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
NASJONAL TRANSPORTPLAN
Innhold Resultat fra holdningsundersøkelse om bomringen og Oslopakke PROSAM-rapport 120.
Fremtidens jernbane: helhetlige løsninger
1 Regionalpolitikken – en balansert regional utvikling Statssekretær Just Hjalmar Johansen, Kontaktkonferansen med fylkeskommunene, Bergen, 5. april 2005.
1 Statssekretær Frank Jenssen, dialogmøte i Tromsø, 16. november 2004 Politikk for økt verdiskaping og balansert utvikling i bosetting.
NTP 2014 –23 NTP 2014 –23 Hva har kommunesektoren vært opptatt av og hva har vi fått gjennomslag for ? Hva nå ? Fylkesrådmann Harald K Horne.
Kollektivtransportens finansieringsbehov: Er løsningen mer av det samme, eller finnes det mer effektive måter å finansiere kollektivtransporten på? Bård.
Bymiljøavtalene – styring og organisering av oppfølging
Strategi og handlingsplan
Dialogmøter regionene samferdsel – 2014 Anne Karin Torp Adolfsen fylkesråd.
Mjøsnett-ideen Kollektivsatsing i Mjøsregionen
1 Er næringspolitikk god kommunepolitikk? Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Småtinget, Kongsberg 28. august 2003.
NTP og RTP – grensesnitt og samspill Fylkesordførernes/- rådsledernes sommermøte 2011 Vest-Agder, Kristiansand 8/8 Jan Fredrik Lund, leder NTP-sekretariatet.
Økt regionalt ansvar – Om den politiske situasjonen i landbruket nasjonalt og regionalt Konferanse: Agderlandbruket på dagsordenen. Statssekretær, Ola.
Buskerudbyen: Regionalt samarbeid om bærekraftig areal- og transportpolitikk.
Kommuneplan for Drammen –”Bærekraft skal være et grunnleggende prinsipp når bysamfunnet utvikles. Fortsatt vekst i Drammen møter utfordringer.
Eksempel 4: Smart transport
NTNU TBA4853 Landsby nr. 21 Jernbanen – et element i samfunnsutviklingen Eksperter i team 2011.
Regional transportplan Agder
Oslo – flest utfordringer – størst oppmerksomhet
Kommuner for folks behov Tid for systemendringer Kommunal- og regionalminister Erna Solberg KS ordførerkonferanse i Oslo
Sørlandsbanen i Agder-fylkene - Kristiansandsområdet og jernbane
IC (Utbygging)  InterCity-strekningene mellom Oslo og Hamar, Tønsberg og Seut ved Fredrikstad skal være ferdig utbygd innen Utbyggingen skal videreføres.
Nasjonalt sykkelarbeid Foto: Knut Opeide.
Jo Viljam Drivdal Leder - bymiljøavtale
GRUNNLAGSDATA KOMMUNESTRUKTUR. FUNKSJONELLE REGIONER Funksjonelle regioner kan sees på som de minste geografiske enhetene som utgjør egne system innenfor.
Utredninger og planfase
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
xxx 1.
20 minutter Fremtidens boligutvikling - effektive kollektive knutepunkter – vi må bo tettere og høyre? Petter Eiken 19 mars 2015 Bedre byrom der mennesker.
Kommunestruktur… generalistkommuner Norske kommuner ansvar for langt flere oppgaver enn mellom- og søreuropeiske kommuner 2.
Boligutfordringer i Oslo og Akershus Innlegg ved politisk rådgiver Roger Iversen Kommunal- og regionaldepartementet.
Ingvild Kjerkol Stortingets transport- og kommunikasjonskomité Kommunikasjon og infrastruktur - ? KLP kommunekonferansen.
St.meld. nr. 47 ( ) Samhandlings- reformen Rådmann Arve Semb Christophersen Larvik kommune Larvik – der det gode liv lever!
1 S tatsråd Erna Solberg, OSLO, 18. januar 2005 Samspill og Innovasjon i et regionalt perspektiv.
Regional utvikling Norge II Bjørnar Sæther SGO 1001.
1 Kommunalminister Erna Solberg Innlegg for Nordea 3. mars 2005 Strukturendringer.
Pressekonferanse 9. mai 2003 Statsråden St.meld. nr. 31 ( ) Storbymeldingen Om utvikling av storbypolitikk.
NTP og RTP – grensesnitt og samspill 8. august 2011 Fylkesordfører Nils Aage Jegstad, Akershus fylkeskommune Oslo kommune Byrådsavdelingene.
1 Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Stavanger, 21. april 2005 Om kommunegrenser og regioner - hvordan skal vi forme framtidens Norge?
Styringsutfordringer i Osloregionen Av statssekretær Frank Jenssen 13. mai 2004.
Kommunereformen er i gang Valgerd Svarstad Haugland
Kortere reisetid - hvilke effekter kan vi forvente for Hamarregionen? Atle Hauge, ex ØF nå HiL.
HELHET – ENKELHET – KOMMUNIKASJON ”Jernbanen som regionutvikler”. Vestfold v/Osmund Ueland.
1 Fylkesplan for Østfold med fokus på klima og energi Fylkesplan  Tre grunntemaer  10 satsingsområder  6 mål og indikatorer for miljø Levekår.
Mulig modell for framtidig finansiering av kollektivtrafikken Dialogmøte 29. mars 2012 Harald Horne fylkesrådmann.
Samferdsel inkl. Østlandspakka Orientering til kontaktutvalget 6. desember 2007.
Bymiljøpakke, Trondheim Pressekonferanse 12. februar.
Framtidens kommuner og regioner
Utgreiing av kommunestruktur
v/ Tore Askim, prosjektsjef, Buskerudbysamarbeidet
Kommunemøter RPBA - om RTP
Regional plan for bærekraftig arealpolitikk (RPBA)
Lokal samfunnsutvikling i kommunene (LUK)
Nasjonale utfordringer og strategier for samferdsel
Utskrift av presentasjonen:

Små og mellomstore byers rolle i kollektivtransporten Anders Paulsen fylkessjef

Store ambisjoner i NTP Nasjonal Transportplan 2014-2023 gir uttrykk for store ambisjoner for etablerte og framtidige transportløsninger. Bo- og arbeidsmarkedsregioner, næringsutvikling, regionforstørring, reduksjon av klimagassutslipp, kortere reisetider, store infrastrukturprosjekt på bane, omfattende satsning på de store byområdene, mer gange og sykling, regionalpolitikken, effektivisering og konkurransekraft også videre … Så følger kampen om ressurser, løsninger og forventede resultater

Dynamikken i NTP? Distriktene og regionene Redusere avstandskostnader Korte ned reisetiden mellom regioner Spredtbygd: pålitelighet, kapasitet, robusthet Byområder: trafikkavvikling, kollektivløsninger, jernbane Differensiert? Ja – men noe mangler

Ord og definisjonsmakt Storby Distrikt Hvordan defineres det som er imellom og hvem definerer behovene og målene

Bymiljøavtalene KVU/KS1 Finansiering ved brukerbetaling Mål og innsatsområder avklarte og forankret i klimaforliket Bilrestriktive tiltak Areal- og transportplanlegging Stat, region og kommune deltar 16 milliarder på 10 år Nødvendig innsats!

NTP om mindre byområder «I byområder som ikke er aktuelle for helhetlige bymiljøavtaler, vil regjeringen åpne for at det kan etableres tradisjonelle bypakker dersom det tas initiativ til dette lokalt. Det er en forutsetning at trafikantbetaling ligger til grunn for etableringen av slike bypakker.»

… så har vi hittil sagt Det bør komme nedskalerte bypakker tilpasset små og mellomstore byer (etter modell fra de store bymiljøavtalene) Spørsmålet er: Bør det utvikles ny politikk for bypakker for små og mellomstore byer (og byområder) – basert på disse områdenes egne forutsetninger?

Dagens konferanse «Nye transportløsninger i Mjøsregionen» Fremtidsbildet IC-tilbudet svært viktig Knutepunktsutvikling Fotgjengere/sykkel Kollektivtransport Regionalt perspektiv

Offentlig kjøp av persontransport Årlige offentlige kjøp av lokal persontransport om lag 11 milliarder kr (UA rapport 32/2012). Ordinær kollektivtransport utgjør vel halvparten av markedet (54 pst.). øvrig persontransporten består grovt sett av «lukkede tjenester» for skoletransport (11 pst.), TT-transport (6 pst.) og pasientreiser (29 pst.) I tillegg kommer statlige kjøp av persontransport med tog og kommunale kjøp med buss i tilknytning til bl.a. kultur, idrett og eldreomsorg.

… og så sier NTP For perioden 2005 – 2011, og med unntak av Oslo og Akershus, har det i ifølge SSB vært stillstand eller nedgang i antall passasjerer med buss i 14 av 17 fylkeskommuner

Arbeidsplasser (<45 minutter) Mjøsområdet framstår som sterkt Stort potensiale:

Distrikt – By - Storby Små og mellomstore byer kan ikke konkurrere med storbyenes resultater på miljøområdet, og har ikke samme trafikkavviklingsutfordringer Små og mellomstore byer er motorer i regional utvikling landet rundt og trenger en tilpasset satsning på miljø, kollektive løsninger og konkurransekraft.

«Konkurransevridning»? Nødvendige tiltak i storbyområdene – medfører den også en ytterligere forsterket vridning av konkurransen mellom stor og mindre byer? Klimavennlig og attraktiv – er det mer attraktivt for framtidige generasjoner?

«Dom hadde itte bil …» den gangen Disse vil ikke ha bil (de har «spart» 20 års bilkjøring!) De vil bo slik at de kan bruke kollektive løsninger Vi vil vel være med å konkurrere om dem

«Must have» Raskt Effektivt Korresponderende / taktet Forutsigbart Både arbeid og fritid Hele reisekjeder Prioritering av kollektive løsninger Finansiering => økt innsats

Helhet Samfunnsplanlegging Samferdselsplanlegging Arealplanlegging Samhandling mellom akørene Ressursinnsats Miljø og attraktivitet

Riktig å tenke byutvikling: Avlastningsstrategi Flerkjernestrategi Bærekraftstrategi

Utfordringen De små og mellomstore byområdene må arbeide for at det utvikles egen argumentasjon for en satsning hvor staten også bidrar med økt innsats for bedre kollektivløsninger, styrking av konkurransekraften – basert på regionens eget potensiale, ikke avledet av målsetningen for storbyregioner de ikke kan konkurrere likeverdig med.