Beate Strøm Rådgiver ABM-utvikling

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
5 Kultur.
Advertisements

Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Kulturell basiskompetanse - - og utdanningen Førsteamanuensis Aud Berggraf Sæbø.
Religioner og livssyn i dag
Et blikk på Norsk matkultur gjennom tradisjonsmat og lokal mat
Mangfoldige minner og Mangfoldsåret
Hva er planlegging? Hva mener vi med begrepet bærekraftig planlegging?
Norges kulturvernforbund Kulturminnemeldingen Høring i Energi- og miljøkomiteen 23. mai 2013.
SKOLEHVERDAGEN I ET FLERKULTURELT PERSPEKTIV
Bibliotekreform 2014 Innhold og kommentar Skei, Bibliotekreform 2014 Innhold og kommentar til bibliotekreforma Dagskonferanse Skei 29. januar.
Kultur: Koder i bakhodet og et dynamisk felt
Rolighetsmoen barnehage
Utvikling av basiskompetanse på grunnlag av samfunnsfag
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Mangfold og fellesskap
UFD Den kulturelle skolesekken Helge Ole Bergesen, Konferansen “Museenes plass i de kommunale planene”
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
Elevenes læringsmiljø og skolens brede mandat
Noen etiske perspektiver Pensumboka: Lingås, 1999
Religion, etikk, filosofi: Ny Rammeplan for barnehagen
Ny rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver Ny rammeplan for barnehagens innhold og oppgaverSamfunnsfag i F-utdanninga.
Kirken har fått en ny plan for diakoni, en plan som gjelder fra 1. 1
Er det ”fengslende” med erfaringsoverføring i prosjekter
Val324 Lokalsamlinger og lokalhistorisk materiale Tor Sveum Forelesning fredag 5. november 2004: ABM-U Statens senter for arkiv, bibliotek og museum.
HORDALAND MUSIKKRÅD Konferanse for lokale musikkråd Bergen, 12. – 13. mars 2010.
Intervju med de voksne 1. Hvordan tolker dere begrepet identitet? 2. Hvordan jobber barnehagen med språk, kultur, religion og mat? 3. Hvilke.
"God bagasje på livets reise."
Glomdalsmuseet som formidler av vårt kulturelle mangfold.
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Organisering av verdensarvarbeidet
Fra Olavsled og Olavsfestdager til OL - fylkeskommunens kultursatsinger Sentrale elementer i arbeidet med å gjøre Trøndelag til Europas mest kreative region:
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
PED Teori og praksis - Didaktikk og organisasjonslæring Kursemne 5: Flerkulturelt perspektiv i utdanning Kristin Vasbø.
Mangfoldsåret 2008 markeringsår for kulturelt mangfold - Foto: Det flerspråklige bibliotek/ Deichmanske bibliotek.
Spesialpedagogiske utfordringar. TV sin rolle Oppleving av at elev ikkje får tilfredstillande utbytte Oppmelding, utrgreiing VedtakOrganiseringKvardagen.
Barnehagene i vår tid Oppdrag En ”annen” barnehage og en annen tid? Horten Turid Thorsby Jansen.
Om tilpasset opplæring, inkludering og læreplanarbeid
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Førskolelærerutdanning tverrfaglig og temabasert modell
Hvorfor skal vi ha barnehager?
Retten til utdanning Med vekt på eksempler fra Afrika sør for Sahara.
VEL MØTT TIL NYTT BARNEHAGEÅR Introduksjon med styrer Sonja Iversen Gjennomgang av planer og satsingsområder HMS Foreldreutvalget og Samarbeidsutvalget.
Barnehagens betydning for barns identitetsskaping F1A
Tilpasset opplæring i et flerspråklig klasserom 29.april 2009 Nettverk Ski v/ Vibeke Larsen Kjesbu, rådgiver NAFO.
Hva er kultur? Kultur er de ideer, verdier, regler, normer, koder og symboler som et menneske overtar fra den forrige generasjon, og som man forsøker å.
GRUNNKOMPETANSE FOR ASSISTENTER I BARNEHAGE 2015 / 2016 Assistenter i kommunale og private barnehager i Harstad –Assistenter fra Kvæfjord, Skånland, Ibestad.
Revidering av Bachelor i Pedagogikk: allmennpedagogisk søyle v/Kirsten, Tone, Sophie, Mette, Sten, Harald, Kristinn.
Fylkesplan for Nordland Geir Davidsen Dato Foto: Bjørn Erik Olsen.
Rektors rolle i Den kulturelle skolesekken Mosjøen 4. juni 2008.
s. 1 Konsekvensutredning og naturmangfoldloven rådgiver Geir Davidsen
RAMMEPLAN FOR SFO OVERORDNEDE MÅL Det overordnede målet for SFO er å sikre trygge og stimulerende oppvekstsvilkår i nær forståelse og samarbeid.
HILLEVÅG BARNEHAGE ”ET STED DER ULIKHETER SKAPER MULIGHETER”
Elverum Håndball Yngres - Visjon ”Ekte idrettsglede i et mestringsorientert læringsmiljø!”
Menneskerettigheter - kjennetegn Enkeltindividene har dem og statlige myndigheter skal oppfylle dem De er universelle De er normer med høy prioritet De.
BOGAFJELL SFO.
Introduksjon med styrer Sonja Iversen
Kommer fra latin ”colere” som betyr å dyrke eller foredle
Kulturminneforskning i et miljøforvaltningsperspektv
Kulturbasert næringsutvikling i distrikta
OMSORG OG UTDANNING I TIDLIG BARNDOM
Kurs for tillitsvalgte i Norges Husflidslag
Kunnskap om dagens ungdom
– verdier og prinsipper for grunnopplæringen
FNs organisasjon for utdanning, vitenskap, kultur og kommunikasjon
Mulighetenes Oppland i en grønn framtid:
Hva er kultur? Kultur er den komplekse helheten som består av kunnskaper, trosformer, kunst, moral, juss og skikker, foruten alle de andre ferdighetene.
Tospråklige lærere i Asker Kommune
God læring og gode læringsresultat skal vere vårt varemerke
Fagfornyelsen Høring av læreplanene 22.mai 2019
Opplæringens verdigrunnlag
Foreldremøte Odderøya barnehage
Utskrift av presentasjonen:

Beate Strøm Rådgiver ABM-utvikling UNESCOs konvensjon av 17. oktober 2003 om vern av den immaterielle kulturarven Beate Strøm Rådgiver ABM-utvikling

ABM-utviklings mandat Hvilke institusjoner forvalter den immaterielle kulturarven på overordnet nivå? Definering av begreper Hvilke områder skal regnes til den immaterielle kulturarven i Norge? Hva finnes av registreringer og dokumentasjon på immateriell kulturarv? Hvilke felt – historisk og i vår samtid – er ikke dekket? På hvilke områder er det nødvendig med særskilte tiltak? Hvilke immaterielle kulturuttrykk har særlige vernebehov?

Noen hovedpunkter fra konvensjonen 2003-konvensjonen et supplement til 1972-konvensjonen/Verdensarvkonvensjonen. Skape balanse mellom immateriell kultur og materiell kultur. Mangfold og kreativitet. Definisjonsrett: kulturbærerne. Norge: spesielt fokus på om urbefolkningens og nasjonale minoriteters immateriell kultur blir ivaretatt. Kultur i Norge versus norsk kultur. Immateriell kulturarv: både historisk aspekt og samtidsaspekt.

Hva er immateriell kulturarv? Praksis, framstillinger, uttrykk, kunnskap eller ferdigheter Anerkjent av samfunn og grupper som en del av deres kulturarv Overført fra generasjon til generasjon Stadig gjenskapt av samfunn i forhold til deres miljø Gir en følelse av identitet og kontinuitet Inkluderer tilhørende instrumenter, gjenstander og kulturelle rom Må være forenlig med internasjonale menneskerettigheter, krav om gjensidig respekt og bærekraftig utvikling.

Temadomener fra UNESCO Muntlige tradisjoner og uttrykk Utøvende kunst Sosiale skikker, ritualer og høytidsfester Kunnskap og praksis som gjelder naturen og universet Tradisjonelt håndverk

Håndverk: tradisjonell veving.

Feiring av høytider: purim, Kristiania, ca. 1910.

Vern ”Vern betyr tiltak for å sikre den immaterielle kulturarvens levedyktighet”. Tilrettelegge for samhandling og aktivitet. Det handler om å holde prosesser i gang. Immateriell kultur krever ”djup læring”: kroppsliggjort kunnskap, ferdighet i/dugleik i.