Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

OMSORG OG UTDANNING I TIDLIG BARNDOM

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "OMSORG OG UTDANNING I TIDLIG BARNDOM"— Utskrift av presentasjonen:

1 OMSORG OG UTDANNING I TIDLIG BARNDOM
Et viktig mål for UNESCO Tora Aasland, leder av den norske UNESCO-kommisjonen

2 Historien om UNESCO: i Norge og i verden
Gjenoppbygging etter krig, forfall og katastrofer Gjenoppbygging både materielt og kulturelt Bygge fundamentet for fredelig sameksistens

3 «Since wars begin in the minds of men, it is in the minds of men that the defences of peace must be constructed.» Siden krig har sitt opphav i menneskesinnet, er det i menneskesinnet at forsvaret for fred må bygges opp. (Første ledd i begrunnelsen for etableringen av UNESCO 16. november 1945)

4 1. January 2014: 193 Member states
UNESCO 1. January 2014: 193 Member states

5 Den norske UNESCO-kommisjonen på studietur til hovedkvarteret i Paris 2013

6 Mandatet: Å styrke internasjonal fred og menneskenes velferd, basert på gjensidig respekt, demokratiske prinsipper, respekt for menneskeverdet, internasjonal solidaritet og menneskenes åndelige og moralske samhold

7 Arbeidsform: faglig/politisk rådgivning til myndigheter i medlemslandene hjelpe medlemslandene med å utvikle kompetanse og kapasitet bidra til å utvikle internasjonale spilleregler innenfor fagområdene: - Koordinering og samarbeid Konvensjoner og rekommandasjoner

8 Utdanning: Førskole, grunn- og videregående utdanning, høyere utdanning, alfabetisering for voksne, livslang læring, lærerutdanning, yrkesopplæring, utdanningens innhold og metodikk, jenters utdanning

9 Education for all: -Omsorg i tidlig barndom – særlig for de mest sårbare -Innen 2015 skal alle barn, særlig jenter, ha rett til utdanning -Læringsbehov skal møtes av gagnlige programmer -50% bedring av lese- og skriveferdigheter innen 2015 – også for voksne -Fjerne kjønnsulikheter i utdanningen -Forbedre kvaliteten i utdanningen, og sikre læringsutbytte i skriving, lesing, regning og grunnleggende ferdigheter

10 Utdanning for alle: Vedtatt på globalt toppmøte i 2000
UNESCO samordner den globale dugnaden Mål nr 1: Early Childhood Care and Education (ECCE): «styrking og forbedring av helhetlig omsorg og utdanning i de første leveår, særlig for de mest sårbare og vanskeligstilte barna»

11 General Monitoring Report 2014:
Tross alt store forbedringer I 2011 var det 50% av barn under 5 år som hadde ett eller annet tilbud fra barnehage/førskole – sterk økning MEN: at ca 25% var hemmet i veksten pga manglende eller feil ernæring At utviklingen har kommet kortest i Afrika sør for Sahara At de første 1000 dagene av et barns liv er helt avgjørende for barnets framtid

12 Situasjonen i Norge i 2012: 90,1% av alle barn 1-5 år har plass i barnehage (variasjon 85% - 94% mellom fylkene: lavest i Agder-fylkene, Østfold og Vestfold; høyest på Nordvestlandet, Midt-Norge, Nordland og Troms) I 2001 var variasjonen mellom 38% og 80% Barnehagereformen førte blant annet til at barnehagesakene ble flyttet til Kunnskapsdepartementet

13 5 viktige punkter for en bærekraftig pedagogikk:
Erkjennelse av barns rett til individuell utfoldelse: lek, læring og omsorg Bærekraft forplikter både lokalt og globalt Barn læres også opp til å se og ta ansvar: utvikling av demokratiforståelse Utvikling av kvalitativt gode pedagogiske institusjoner, inkl kompetanseutvikling Kritisk tenking og kunnskapsutvikling

14 Lærerutdanning og utdanning av barnehagelærere/førskolelærere er særdeles viktig i alle land
Den viktigste jobben av alle!

15 Viktig i utdanningen av barnehagelærere:
Stolthet i yrket Erkjennelse av ledelsesutfordringer: «Ledere skal ikke være helter, de skal skape helter!» Gagnlig pedagogikk: vitenskapsbasert Godt oppbygget studium: teori og praksis Unngå praksissjokket Godt system for veiledning: kunnskapsbasert «Tenke stort om de små!»

16 Vitenskap: Vann- og matforsyning, klimaendringer, varslingssystemer, bærekraftig utvikling, sosialvitenskap og naturvitenskap, stimulere til økt tverrfaglig forskning, tidlig innsats

17 Kultur: Kulturelt mangfold, dokumentasjon og beskyttelse av truete språk, vern av immateriell kulturarv, vern av natur- og kulturarv med unik og universell verdi (Verdensarven)

18 Kommunikasjon: Styrke ytringsfriheten og pressefriheten, bedre
journalistenes sikkerhet

19 The Treasure within Delorsrapporten fra 1998 om læring:
Utdanning må ses i sammenheng med globale utfordringer, styrket demokratisk deltaking og bærekraftig utvikling. Learn to be, learn to know, learn to do, learn to live together.

20 Utfordringer: Samfunn i endring og omforming Mangekulturell samfunnsutvikling Tradisjon og konflikt Erkjennelse av barns rettigheter Rom og mulighet for læring og verdiskaping så vel som møtesteder hvor meninger og kulturer brytes

21 Mennesket ønsker å vite. Når det ikke lenger ønsker
å vite, er det ikke lenger et menneske. Fridtjof Nansen


Laste ned ppt "OMSORG OG UTDANNING I TIDLIG BARNDOM"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google