NRT-sak 18/08 Oppfølging av NOKUTs evaluering av ingeniørutdanningen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Advertisements

Nettskolen i Nordland Geir Hareide Hansen, leder 27. Februar 2014 Foto: Crestock.
Praksisopplæringen – hvordan heve kvaliteten på praksis?
Seminar 1. juni 2011 Norges Kreative Fagskole Avdelingsdirektør Joar Nybo Database for statistikk om fagskoleutdanning.
Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
Høgskolen i Sør-Trøndelag Evalueringen sett fra de evaluertes side.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Bakgrunn og rammer for revisjon av rammeplan for ingeniørutdanning Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen.
Sektoranalyse av private høyskoler NPHs nettverkskonferanse, 11. oktober 2007.
Hva betyr forkurset for rekruttering til ingeniørutdanning?
”Kvalitet i hver kvadratmeter” Hva er gode barnehageledere?
Rapportering til departementet Seminar NPH, 16. januar 2007.
NOKUTs evaluering av ingeniørutdanningen Evalueringen sett fra en liten høgskole Instituttleder Terje Tvedt Institutt for teknologi- og nautikkfag Høgskolen.
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
1 Veien videre for Høgskolen i Østfold Hans Blom Rektor HiØ.
Kommentarer knyttet til forskningsmeldingen Kommentarer fra Henrik Jakobsen, professor, forskningsleder Avdeling for Realfag og Ingeniørutdanning Høgskolen.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Ny forskrift til opplæringsloven § 9-2 Retten til nødvendig rådgiving
Utdanning & Forskning i Norge - Gullslottet som henger i luften? Betyr veivalgene for norsk utdanning & forskning egentlig så mye.
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Forskerrekrutteringsbehov i Norge - Framskrivninger til 2020 basert.
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Tiltaksplan for å styrke realfagene 2007/2008 Geir Anton Johansen.
Realfag og ingeniørutdanning Visjon: Å bli regional industris første valg som kompetanse- og FoU-samarbeidspartner Helhetlig kunnskapskjede: Næring – Forskning.
Sett under ett Ny struktur i høyere utdanning Stjernøutvalgets innstilling Irene Dahl Andersen.
Utvikling av samarbeidsformer mellom lærerutdanningen og skole- og barnehageeier 6 mill til prosjektet 27 søknader –Variasjon ift innfallsvinkel, omfang,
Kampen om de kloke hodene -og jobben med å få dem ut til næringen…
Om Kunnskapsdepartementets forskningssatsinger
Evaluering av 2- og 3-årige ingeniørutdanninger ( 30. mai 2007: Om evalueringsprosjektet Rådgiver Astrid Børsheim, NOKUT.
HiAk - RFF Intensjonsavtalen mellom RFF og HiAk har materialisert flere handlinger. Det skal arbeides med flere prosjekter innenfor: PPU – planlegge oppstart.
Relevant utdanning med høy kvalitet – realistiske forventninger til norsk høyere utdanning Marianne Harg, president i Tekna NOKUT-konferansen
Statsbudsjettet 2010 Avdelingsdirektør Joar Nybo 19. oktober 2009.
Anne Line Wold NPHs nettverkskonferanse 2009
Forventninger til samhandlingsreformens betydning for funksjonshemmede Hva er, hvem har behov for koordinerte tjenester?
Kvalitetsutviklingsplanen Oppsummering
Presentasjon ved nasjonal fagskolekoordinator Bård Inge Thun.
Bakgrunn, mandat, oppgaver Oppstartsmøte Universitetsdirektør Tor A, Aagedal Råd for samarbeid med arbeidslivet.
1 Kvalitetssikring av Tres og Y-vei - Momenter fra arbeidsgruppe i NRT.
VELKOMMEN til Ingeniørutdanningskonferansen november, Scandic Hotel Oslo Airport, Gardermoen.
EVALUERING AV KVALITETSREFORMEN HOVEDPUNKTER Fagpolitiske foreninger Fung.generalsekretær Sigrid Lem.
Kvalitet i ingeniørutdanningen
Anbefalinger til NRT i forbindelse med overgang fra bachelor til master fra arbeidsgruppen.
Fornyelse mot høyere kvalitet vil kreve mer samarbeid Dekan Ole-Gunnar Søgnen Konferanse om norsk ingeniørutdanning.
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
MN-08 1 Norsk Ingeniørutdanning: NOKUT-evaluering Prof. Dr.Techn. Mads Nygård NITO / FF Konferanse 23-24/ Thon Hotell, Sandvika.
Ekspertgruppe for finansiering av universiteter og høyskoler Kort om mandatet og gruppens arbeid Torbjørn Hægeland 14. mai 2014.
1 Praksis i ingeniørutdanningen, NRT okt 2007 NITOs syn på praksis Bjørn Olsen, fagsjef Pål Espen Bondestad, leder NITO Studentene.
Kvalitetsreformen -svaret på dagens utfordringer i høyere utdanning? Av Sonni Olsen Rektor, Høgskolen i Finnmark.
INGEVA Evaluering av ingeniørutdanninger som følger rammeplan. Presentasjon av prosjektplan. Rådgiver Astrid Børsheim, NOKUT.
Rekruttering til lærerutdanningene Akademisk kvalitet Profesjonskvalitet.
Forskingsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Kommentar Dekan Kristin Barstad Høgskolen i Buskerud.
Regjeringens satsing på utdanning, forskning og næringsutvikling Innlegg på Universitetskonferansen for Innlandet, Statssekretær Per Botolf Maurseth 20.
Nasjonale utfordringer i lærerutdanningen Per Botolf Maurseth Utdanningsforbundets konferanse om lærerutdanning 29. Januar 2007.
Fra ordførerstol til undervisningsareal – pålagt kvalitetsvurdering blir til forankret kvalitetsutvikling i Malvik kommunes grunnskoler Lasse.
Xx Høgskolen i Gjøvik. INNHOLD 2 1)Høgskolen i Gjøvik 2)Mål og strategier 3)Satsingsområder.
INTPART et samarbeid mellom Forskningsrådet og SIU Internasjonale partnerskap for fremragende utdanning og forskning (INTPART) Berit Johne, Forskningsrådet.
Kunnskap for en bedre verden Sommerjobb 2015 ? Tore Hoven Studieprogramleder bygg- og miljøteknikk.
1 SIU Nasjonal profileringsstrategi Oslo, Kristin Solheim, SIU.
STYLE seminar 4. mars Strategi 2020: UiO skal tilby landets beste lærerutdanning og øke rekrutteringen av gode studenter innenfor realfag (s.8).
HØGSKOLEN I SØR-TRØNDELAG Studieprogramråd ved HiST Utdanningsutvalget Gunnar Bendheim.
Mandat og rammeverk for evalueringen
Hvorfor regionale møter?
Fagforbundet Vest-Agder
Utdanningskomiteen og LMU 28. mars 2017
Statssekretær Jens Revold
Handlingsplaner Utdanning - Status 2017
Til diskusjon Med utgangspunkt i spørsmålene i KDs invitasjon til innspill og arbeidsgruppens første tanker og innspill til disse spørsmålene: Hvilke temaer/budskap.
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Utskrift av presentasjonen:

NRT-sak 18/08 Oppfølging av NOKUTs evaluering av ingeniørutdanningen

NRT-sak 18/08 Oppfølging av NOKUTs evaluering av ingeniørutdanningen Evalueringen av ingeniørutdanningen ble presentert på en sluttkonferanse 18. september. Hensikten med evalueringen var å fremskaffe et best mulig kunnskapsgrunnlag for videreutvikling av ingeniørutdanningene. Alle relevante forhold som er viktige for kvalitet skulle vurderes, men det skulle særlig fokuseres på forhold knyttet til utdanningens relevans og samhandling med arbeidslivet.

NRT-sak 18/08 Oppfølging av NOKUTs evaluering av ingeniørutdanningen Den faglige kvaliteten har i alle utdanninger stort sett blitt ansett å være god. Rammeplanenes krav om fordeling av studiepoeng på hoved­områder er oppfylt i de fleste programmer, med få unntak. Det er registrert mangler når det gjelder studentenes muligheter for å lære praktiske ferdigheter i løpet av utdanningen, men det foreslås ikke å innføre obligatorisk praksis innenfor rammen av utdanningens 180 studiepoeng. I stedet foreslår komiteen enda tettere kontakt mellom studenter og relevant næringsliv, blant annet gjennom prosjekt­ undervisning, mentorsystem og sommerjobber.

NRT-sak 18/08 Oppfølging av NOKUTs evaluering av ingeniørutdanningen Det er evalueringskomiteens mening at en styrking av kvaliteten i norsk ingeniørutdanning vanskelig kan skje uten en nasjonal samordning av utdanningstilbudet innen ulike teknologiområder og ulike regioner. Oppbyggingen av forskningsmiljøer og master­utdanninger bør også samordnes. Videre trenger høgskolene mer midler til forskning. Komiteen anbefaler også at det settes i gang forsøk ved enkelte institusjoner hvor det settes minimumskarakterer i matematikk ved opptak til ingeniørutdanning, for om mulig å bedre gjennom­strømmingen.

NRT-sak 18/08 Oppfølging av NOKUTs evaluering av ingeniørutdanningen Evalueringen er også kort omtalt i Statsbudsjettet: •(…) vil evalueringa frå Nasjonalt organ for kvalitet i utdanninga (NOKUT) av ingeniørutdanningane bli vurdert og sett i samanheng med oppfølging av Stjernø-utvalet. (s. 100) •Komiteen har gitt fleire tilrådingar for å auke kvaliteten i ingeniør­utdanninga. Departementet vil vurdere nye tiltak i samarbeid med sektoren og vil mellom anna gje dei aktuelle institusjonane pålegg om å lage ei plan for korleis utdanningane kan bli betre. Regjeringa har i 2008 gitt midlar til tiltak som skal bidra til å auke rekrutteringa og minske fråfallet, mellom anna støtte til RENATE-senteret og støtte til eit forskingsprosjekt (Vilje-con-valg) om fråfall og bortval av realfaga i høgre utdanning (s 103).

Behandling av saken om oppfølging av NOKUTs evaluering av ingeniørutdanningen ved NRT 2/08: Innledende presentasjon og gjennomgang av evalueringen v/ NRTs leder Bjørn T. Stokke, NTNU Norsk ingeniørutdanning holder mål – er det godt nok? NITOs kommentarer til evalueringen v/ NITOs leder Marit Stykket Evalueringen sett fra de evaluertes side v/ dekan Sissel Ravnsborg, Høgskolen i Sør-Trøndelag v/ instituttleder Terje Tvedt, Høgskolen i Ålesund Oslofjord-alliansen – et eksempel på samarbeid og arbeidsdeling v/ professor Vidar Thue-Hansen, UMB

NRT-sak 18/08 Oppfølging av NOKUTs evaluering av ingeniørutdanningen Fra sammendrag og viktige konklusjoner og anbefalinger: 6. Viktige anbefalinger Organisasjon •Det bør foretas en nasjonal samordning av utdanningstilbudet innen ulike teknologiområder og ulike regioner. Oppbyggingen av forskningsmiljøer og masterutdanninger bør også samordnes. •To eller flere institusjoner bør i størst mulig grad samarbeide om lærerressurser, administrative ressurser og utstyr, samt om benchmarking og til en viss grad kursutvikling.

NRT-sak 18/08 Oppfølging av NOKUTs evaluering av ingeniørutdanningen Fra sammendrag og viktige konklusjoner og anbefalinger: 6. Viktige anbefalinger (2) Rekruttering •Det må gjennomføres tiltak på nasjonalt nivå for å øke interessen for naturvitenskap og teknologi blant elever i grunnskole og videregående skole. •Opptak til TRES og Y-veien må kvalitetssikres, gjerne ved at de går inn i det nasjonale opptaket. Institusjonene må kvalitetssikre slike alternative opplegg.

NRT-sak 18/08 Oppfølging av NOKUTs evaluering av ingeniørutdanningen Fra sammendrag og viktige konklusjoner og anbefalinger: 6. Viktige anbefalinger (3) Forskningsbasert utdanning •Departementet må gi institusjonene bedre forutsetninger for å gjøre utdanningen forskningsbasert, i første omgang ved at høgskolene tildeles midler til forskning. Bruken av midlene skal kvalitetssikres.

NRT-sak 18/08 Oppfølging av NOKUTs evaluering av ingeniørutdanningen Fra sammendrag og viktige konklusjoner og anbefalinger: 6. Viktige anbefalinger (4) De faglig ansattes pedagogiske kompetanse •Det bør være obligatorisk for alle faglærere å gjennomgå et kurs i pedagogikk for ingeniørutdanning med et omfang på totalt 30 sp. Kurset skal ha en ingeniørdidaktisk innretning og bør utarbeides på nasjonalt nivå.

NRT-sak 18/08 Oppfølging av NOKUTs evaluering av ingeniørutdanningen Fra sammendrag og viktige konklusjoner og anbefalinger: 6. Viktige anbefalinger (5) Internasjonalisering •Institusjonene må i større grad prioritere utdanningenes internasjonale tilknytning gjennom å utvikle må for internasjonalisering slik at denne virksomheten bidrar til kvalitetsutvikling og til å gi utdanningene internasjonal relevans både for videre studier og jobbmuligheter. Det må settes av tilstrekkelig ressurser til internasjonalisering. Det må legges til rette for lærer- og studentutveksling

NRT-sak 18/08 Oppfølging av NOKUTs evaluering av ingeniørutdanningen Fra sammendrag og viktige konklusjoner og anbefalinger: 6. Viktige anbefalinger (6) Gjennomstrømning •Det bør gjennomføres et forsøk med karakterkrav i matematikk for opptak til ingeniørutdanning. •Det bør foretas en gjennomgang på nasjonalt nivå av innholdet i og kravene til matematikken i videregående skole. Relevante tiltak må iverksettes.

NRT-sak 18/08 Oppfølging av NOKUTs evaluering av ingeniørutdanningen Diskusjon Åpen invitasjon til å benytte Nasjonalt råd for teknologisk utdanning til arbeide med konkrete oppfølgingstiltak av evaluering av ingeniørutdanningen

NRT-sak 18/08 Oppfølging av NOKUTs evaluering av ingeniørutdanningen Forslag til vedtak: •Nasjonalt råd for teknologisk utdanning ber arbeidsutvalget følge opp saken i henhold til rådets anvisninger.