”World view”.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Vitenskapelsen 1.
Advertisements

Åpenbaringen om Jesus Hvem er Jesus Kristus?.
Astrofysikk Fysikk 1.
TAKK, GODE GUD FOR ALLE TING (281)
O store Gud, når jeg i undring Aner Hva du har skapt i verden ved ditt
Harald Kaasa Hammer Knattholmen Guds kjærlighet og vår.
”Sammen bygger vi kirke i verden” Anne Birgitta Langmoen Kvelland
… vitenskapen ikke gir rom for å tro på Gud.
Litterære virkemidler
Under regnbuens tegn 1. Mosebok 9, 8-17.
Fra ord til liv mai 2009 “Tjen hvernadre, hver og en med den nådegave han har fått, som gode forvaltere av Guds mangfoldige nåde.” (1. PT. 4,10)
MBS OmsorgsSkolen - Vennesla
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
Åpenbaringen av Jesus Del 1. Jesu lengsel.
Hvem er Jesus?.
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Velkommen til skolegudstjeneste
Seierherren. Seierherren på korset seierherre Kolosserne 2,13-15 … Men han gjorde dere levende sammen med Kristus da han tilga oss alle våre misgjerninger.
"Ting er ikke altid slik, de synes å være."
lig velkommen til høsttakkefest med dåp i Botne kirke
Drivhuseffekten Jordens panelovn.
Tenn lys. Et lys skal brenne for denne lille jord
Å vokse i erkjennelse og erfaring
Fra ord til liv Fra ord til liv Mai 2012 Mai 2012.
Hva er vitsen med å gifte seg?
KRL Av Karina Schjølberg
Skattejakt-samling på torsdag
VERDENSROMMET, mellomtrinnet
Fagskole i kommunehelsetjenester 2011
© Synovate Lærernes bruk og holdninger til digitale læremidler i videregående skole og i ungdomsskolen 2011.
Diakoni og trosopplæring
Tre håndfuller vann for livet.
VERDENSROMMET Av: Hannah.
”Fra utsiden og inn, og innenfra og ut”
Johannes 14,1-11 veien, sannheten og livet
DÅP - hvem? - hva? - hvorfor?.
HVEM ER GUD, EGENTLIG? Salem
Tenn alle lysene! Julemesse, Misjonssalen Sandnes 29. november 2013 Asbjørn Kvalbein 1.
Fra ord til liv Fra ord til liv februar 2012 februar 2012.
Fra ord til liv Februar 2010.
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
Radical Behaviorism and Scientific Frameworks From mechanistic to relational accounts.
ROTARYS OMDØMME MØTER MEDIA
VERDENSROMMET VI HAR NÅ JOBBET MED VERDENSROMMET I HELE NOVEMBER, OG DET HAR VÆRT KJEMPE VELLYKKET. DET HELE BEGYNTE MED AT TO GUTTER HADDE FUNNET BØKER.
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
Jes 40,13 Hvem har målt Herrens Ånd, og hvor er mannen som kunne gi Ham råd og tilføre Ham kunnskap? Rom 11,34 For hvem har kjent Herrens sinn? Eller hvem.
Jesu Kristi Gud Ef 1,17 Jeg ber om at vår Herre Jesu Kristi Gud, herlighetens Far, må la dere få den Ånd som gir visdom og åpenbaring, så dere lærer Gud.
Matt 1:23: Se, jomfruen skal bli med barn og føde en sønn, og de skal gi ham navnet Immanuel - det betyr: Med oss er Gud. For et barn er oss født, en sønn.
100 lure ord å lære.
Er uglen smart? Vi har forsket litt og her er svarene.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Litterære virkemidler
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Undring Tro Viten.
Kroppen som Gud har villet
Johannes 3, påsken i Det Gamle Testamentet
Islam.
Om hellige skrifter.
La oss lage mennesker i vårt bilde, fiskene i havet og fuglene under himmelen, over feet og alle ville dyr og alt krypet som det kryr av på jorden så.
Om hellige skrifter.
Problemløsning.
JORDENS BARN - teologi i og med naturen Vandring i Bibelens tekster med samisk tradisjon som veiviser Tore Johnsen.
1 Kan det finnes gode argumenter for at Gud eksisterer?
Stoisismen og kristendommen
Sant Sann Guds Ord Teori Teori På kollisjonskurs?
UFO.
Verdier Ikke fem punkter på en lapp, men det som kjennetegner livet og hvordan det leves. Utfordres eller befestes av vår etikk. Ofte ser vi at gode verdier.
Skapelse og evolusjon – hvordan gå inn i disse spørsmålene når eieres og ansattes og foreldres syn spriker? Espen Ottosen.
Matt  I samme stund kom disiplene til Jesus og sa: Hvem er den største i himlenes rike? 2 Han kalte da et lite barn til seg og stilte det.
Evolusjonsteoriens Akilles-heler
Utskrift av presentasjonen:

”World view”

I begynnelsen skapte Gud himmelen og jorden. Jorden var øde og tom, og mørke lå over havdypet. Men Guds Ånd svevet over vannet. Da sa Gud: ”Det bli lys!” Og det ble lys Gud så at lyset var godt, og han skilte lyset fra mørket. Gud gjorde himmelhvelvingen og skilte vannet som er over hvelvingen, fra vannet som er under den. Gud skapte de to store lysene, og det største til å råde om dagen og det minste til å råde om natten, og stjernene. Gud skapte alle slags ville dyr og alle slags fe og krypet på marken av alle slag. Og Gud sa at det var godt.

I begynnelsen fantes det ingenting I begynnelsen fantes det ingenting. Det eneste som fylte verdensrommet var Kulde og Varme. På den ene siden, i nord, lå Nivlheim, med frost og tåke. På den andre siden, i sør, Muspelheim, et hav av frådende flammer, som voktes av Surt. Mellom dem var det ingenting. Bare et stort, bunnløst svelg, Ginnungagap. Her, i dette veldige tomrommet - midt mellom lys og mørke - skulle alt liv få sin begynnelse, i møtet mellom is og ild.

“Big Bang” Ca. 13,7 mrd år siden Oksygeninnhold i atmosfæren Ozon-barrieren 4,5 4 3,5 3 2,5 2 1,5 1 0,5 Nåtid Milliarder år

Lynn Margulis 1938- Mikrobiolog Funksjonell genetikk Symbioseteorien Gaiahypotesen Symbioseteorien

Gaia-hypotesen Gaia (gr. 'jord'), Gresk jord- og modergudinne; urgudinne og stammor til alle guder og alle levende vesener, personifikasjon av Jorden. Gaia-hypotesen, hele jordkloden regnes som en levende organisme. Jordas fysisk-kjemiske miljø betraktes i et samspill med dens levende organismer.

Kreasjonisme (av latin creatio = skapelse) Filosofiske syn at verden og livet på jorden er blitt skapt av en guddommelig makt gjennom én eller flere særskilte skapelseshandlinger, I motsetning til filosofisk materialisme som forklarer tilblivelsen av verden og livet på jorden eller i universet som et resultat av naturlige prosesser uten overnaturlig inngripen.

Intelligent design, ID Visse egenskaper ved universet og hos levende ting har karakterer som er resultatet av en intelligent årsak eller kraft i motsetning til av en ikke-styrt, naturlig prosess som naturlig utvalg. ID er et konvensjonelt, kreasjonistisk skapelsespostulat planter og dyr ikke kan ha oppstått ved naturlig evolusjon må være utformet ved overnaturlig inngrep. Begrepets historie kan spores tilbake til læreboken Creation Biology. Boka gjennomgikk flere revisjoner Endte som læreboken Of Pandas and People. «creation» (skapelse) ble skiftet med «Intelligent Design». USAs Høyesterett avgjorde at kreasjonisme i juridisk forstand var å betrakte som en religion Offentlig finansierte amerikanske skoler kunne derfor ikke omtale kreasjonisme i sin biologiundervisning.

Amerikanere flest tror Gud skapte jorda på en uke 61 prosent tror det er sant at Gud skapte jorda på seks dager, før Han hvilte på den syvende Omtrent like mange mener historien om Noas ark og syndfloden er sann Den bokstavelige tolkningen av Det gamle testamente er spesielt utbredt blant de såkalte evangelisk kristne, en protestantisk retning som blant annet kan regne president George W. Bush som en av sine tilhengere. Andelen voksne amerikanere som regner seg som kristne, ligger omkring 80 prosent.

Bush støtter undervisning i ID 07 Bush støtter undervisning i ID 07.aug 2005 05:00 Av: Erik Tunstad, Redaktør , forskning.no USA president, George W. Bush sa denne uken til en gruppe journalister at han støtter undervisningen av kreasjonismen ID i skolen. Han er imidlertid uklar på om ID skal undervises som et alternativ til evolusjonsteorien. Bush' uttalelse kommer i en tid da flere skolekretser rundt i landet presser på for å undervise ID som et alternativ eller supplement til evolusjonslæren. I februar i år slo presidentens vitenskapelige rådgiver, John Marburger fast at ID ikke er noen vitenskapelig teori. I sin samtale med journalister denne uken, tar Bush et noe annet standpunkt: «Begge sider bør undervises ... noe av meningen med undervisning er å utsette folk for ulike tenkesett.» Bush kan med andre ord tolkes dit hen at han har kjøpt ideen om at ID er en del av noen vitenskapelig debatt. Evolusjonsbiologer mener ID ikke har noe med biologi å gjøre, men snarere er ideologi og religion.

Britene tror ikke på evolusjon 27 Britene tror ikke på evolusjon 27.jan 2006 05:00 Av: Kristin Straumsheim Grønli, Journalist, forskning.no Mer enn halvparten av britene aksepterer ikke evolusjonsteorien. Mer enn 40 prosent mener at kreasjonisme eller intelligent design bør undervises i klasserommene. Dette går frem av en meningsmåling som er gjennomfrt for BBC av selskapet Ipsos MORI, som tilsvarer det norske Markeds og mediainstituttet (MMI). Underskelsen er gjort i forbindelse med et BBC-program som handler om forsøkene på å introdusere intelligent design i amerikanske klasserom. Over 2 000 personer har svart på undersøkelsen. Spørsmålene handlet om hvordan de vil beskrive sitt syn på livets opprinnelse og utvikling. Resultatene tyder på at britene har stor sans for skapelsesberetningen. - 22 prosent valgte kreasjonisme - 17 prosent valgte intelligent design - 48 prosent valgte evolusjonsteori - resten visste ikke

Skepsis mot vitenskapen Vitenskapen er ”uenig med seg selv” Vitenskapen er ”uærlig” Vitenskapen er for vitenskapsfolk Vitenskap er kjedelig og vanskelig Folk tror det de vil tro Oppblomstring av kvasivitenskap, overtro, astrologi osv

LÆREPLAN I BIOLOGI – PROGRAMFAG I STUDIESPESIALISERANDE UTDANNINGSPROGRAM Generelt Sidan biologifaget er i stadig utvikling, inngår òg eit historisk perspektiv i faget. Programfaget gjev gode høve til å ta opp variasjon og avvik frå teori og modellar som grunnlag for å utvikle ny teori og nye modellar. Hovudområde Biologi 2 Evolusjon Hovudområdet handlar om korleis livet på jorda kan ha oppstått, og hovudtrekka i utviklinga fram til i dag. Sentralt i hovudområdet er opphav av nye artar med nye eigenskapar sett i samanheng med dei grunnleggjande mekanismane som kan endre den genetiske samansetjinga i populasjonar. Kompetansemål Evolusjon Mål for opplæringa er at eleven skal kunne gjere greie for grunntrekka i evolusjonsteorien og kva slag kunnskap han byggjer på gjere greie for teoriar for korleis livet på jorda har oppstått, og beskrive nokre hovudtrekk i korleis utviklinga av livet på jorda har gått føre seg forklare korleis den genetiske samansetjinga i populasjonar blir endra gjennom mutasjonar, naturleg seleksjon, genetisk drift, genflyt, horisontal genoverføring og endring av kromosomtal beskrive mekanismar som hindrar genflyt mellom artar, og gjere greie for teoriar om korleis nye artar kan utviklast forklare korleis molekylærbiologi og genteknikkar gjev oss ny kunnskap om opphavet til artar og utviklinga av slektskapstre