DEOR – hva? “process of disseminating and exploiting the results of projects with a view to optimising their value, strengthening their impact, transferring.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Solidaritet i praksis for Zimbabwe. ”Vi oppfordrer alle organisasjonsledd i NTL til å støtte Norsk Folkehjelps prosjekter i Zimbabwe. Dere kan bidra til.
Advertisements

Effektiv prosjektplanlegging
Akkreditering KA110 - Accreditation of youth volunteering organisations.
Informasjonssjef Christian Fossen
Røde Kors Ungdom Tekst osv.
Hvordan intervjue en forsker?
Media håndtering og kommunikasjon
Webmarkedsføring som virker FRIundersøkelsen 2010.
Hvorfor satse på nett? 3,2 millioner nordmenn har tilgang til internett (2006). Folk bruker nettet først for å skaffe informasjon. Internett er den billigste.
NESOs Formannskole klasse / 2014
KURS I PRESENTASJONSTEKNIKK
Skoleavis Journalistikk i skolen
Omdømme, samfunnsansvar og etikk
SIU Leonardo videreutviklingsprosjekter
Velg sjøveien - medieomtale og annonsering Informasjonssjef Anne Kristin Hjukse Oslo Havn KF.
Fremtidsverksted - involverende og kreative prosesser
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
START. Debatt for mer mangfold, mer aktivitet og bedre demokrati i Norges største parti..
Workshop 8. februar 2013 Nye nettsider Maria og Martin.
Forretningsideer & Markedsanalyser
”Vi vil bli flere". Vil vi bli flere?.....Hvorfor? …Hva vil vi ha de nye til?
Sør-Afrika KFUM Tensing
Eksperiment for TDT25 Tor Stålhane.
Hvordan lykkes med et prosjekt?
I dag snakker vi om: Brukergrensesnitt med kvalitet Bruksegenskaper Normans 7 stadier Testing med papirprototyp.
Kommunikasjon Ordet stammer fra det latinske ordet communicare som betyr å gjøre felles/ gjøre sammen Nettsider = enveiskommunikasjon Sosiale medier =
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Validering Gruppe 9 Anette Kjuus, Skule Notø, Synne Nygaard, Per Ivar Jacobsen, Øystein Rogstad, Alfred Skari.
Profil og omdømme Modul 2 Profilbygging Mål for denne modulen:
Studentliv - Kurs i PR og markedsføring - Modul 7
Regionale satsinger i EUs 7. rammeprogram Sverre Sogge Norges forskningsråd.
European Qualifications Framework (EQF). EQF – Status 23. april 2008; EQF-anbefalingen formelt signert av presidentene i EU-parlamentet og Rådet.
EU-program Gjennom EØS-avtalen, bilaterale avtaler og nasjonale tiltak er Norge en aktiv partner i flere samarbeids- og utvekslingsprogrammer innen EU-området.
Mål for ungdomsfeltet av Erasmus+ ►Forbedre ungdommenes nøkkelkompetanser ►Styrke ungdoms deltakelse i demokratiet ►Aktivt medborgerskap.
Paul Harris En kreativ og nytenkende mann Han grunnla Rotary i 1905 fordi han savnet nære venner i sin nye hjemby Reiste rundt i USA i fem år.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
STUDER SMARTERE Kurs i studiestrategi Modul 1 Bli en bedre student Lene Røsok Dahl Karriereveileder, BI Karriereservice Velkommen på kurs Presentere.
PEDAGOGISK DAG Kjetil Bjorvatn 26/ Plan for dagen 1.Oppsummering av uken v/meg 2.Veien videre v/instituttene 3.Lunsj når vi er klare Torben Jensen.
Informasjonssentral for fakta om norske massemedier
Innledning NJFF lang erfaring med utdanning av instruktører og kursledere Kursheftet utarbeidet for å gi deg informasjon og kunnskap om det å utøve veilederrollen.
1 Anne Karin Larsen VIRCLASS Virtual Classroom for Social Work in Europe Workshop at the 21st Nordic Conference for Schools of Social Work Workshop at.
Title. Tall og fakta Barnefamilier fra Norge på cruise.
Start lysbildefremvisning for å se veilederen
INTERNASJONALISERING ARBEIDSUTPLASSERING FOR ELEVER SOM TAR DOBBELKOMPETANSE Lier vgs september 2014.
1 Kirkens Nødhjelps Fasteaksjon Det er ikke rettferdig at over 1 milliard mennesker fortsatt lever i ekstrem fattigdom. Sammen kan vi bekjempe.
Internasjonal satsing i Bydel Sagene
Presseskrivet. presseskrivet Til hvem Når sende Innhold Oppfølging.
Presentasjon 2008 Livskraftige kommuner – modell for samarbeid med andre land Gunnbjørg Nåvik Møte i KS’ internasjonalt nettverk september 2009.
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Erasmus + EUs program for utdanning, ungdom og sport Hva er nytt? Line Helene Nilsen Internasjonal rådgiver, Østfold fylkeskommune Møte i Internasjonalt.
Fra industristeder til kultursteder Kulturbasert stedsutvikling Ragnhild Skogheim Norsk institutt for by- og regionplanlegging.
Workshop: Synliggjøring av prosjekter Hvordan tiltrekke seg oppmerksomhet rundt prosjektet – råd og tips til promotering.
Velkommen til samling for «Multipliere» 3 nettverk: Aktiv Ungdoms lokalkontakter Eurodesk / UngInfo EuroPeers Det handler om: Synlighet, tilgjengelighet,
Youth in a changing society AER Summer School Almere, Flevoland, Nederland 22th – 27st August 2011 Reiserapport til Internasjonalt forum
Komité 3 i Svolvær September 2010 Sonja Steen/president Underkomité Ungdom
Tips til gjennomføring av «Temakveld: Ungdomsidrett»
Regions of Knowledge i EUs 7. rammeprogram
Internasjonalisering
Sosiale medier – Hva nå, rådmann?
Copyright © Dale Carnegie & Associates, Inc.
God samhandling barn og unge Et nasjonalt prosjekt for å bedre samhandlingen innad i kommunen, og mellom kommuner og helseforetak.
Tips for bruk av sosiale medier
PhD kandidat og Post Doc i matematiske fag
Lærerik bruk av læringsteknologi «Skoleår»
Fra idé til forskningsprosjekt Hilde Afdal & Odd Tore Kaufmann
Å veve sammen et samfunn: sosialøkologi i nærmiljøet
Games for Civic Engagement
Høyere utdanning på EUs politiske agenda:
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Utskrift av presentasjonen:

DEOR – hva? “process of disseminating and exploiting the results of projects with a view to optimising their value, strengthening their impact, transferring them, integrating them in a sustainable way and using them actively in systems and practices at local, regional, national and European levels“

DEOR – hvorfor? • Prosjektet blir noe større (flere får høre om det, flere kan gjøre det samme, resultatene berører flere) • For deres egen del. Gir organisasjonen et godt rykte, anerkjennelse. Gjør deltakerne stolte. • Ved at resultatene formidles og brukes, rettferdiggjør man at EU bruker penger på slike program

Dissemination platform project information and results of all projects supported by the European Commission under the integrated Erasmus+ Programme for Education, Training, Youth and Sport plus/projects/

Alt må planlegges! Fakta, ressurser, dokumentasjon må innhentes underveis, ikke etterpå

Aktiviteter Brainstorming: alle ideer tas i mot uten fordommer, spinn videre på andres ideer. Vær ekstrem: optimist, pessimist, gjerrig, kreativ… SWOT-analyse: kartlegg gruppen og miljøet rundt, ressurser og utfordringer

Visibility • Hvilke medier • Jobb med media (gjør livet enkelt for journalistene) • Involver nærmiljøet • Informasjonsmateriell, promotering NB husk logo for Aktiv Ungdom og Erasmus+ Prosjektet er finansiert med støtte fra EU-kommisjonen

Dissemination Konkrete eller abstrakte resultater? • En bok, en nettside, en forestilling/film… • Læringsutbytte, metode? • Eget internasjonale samarbeid Hvordan? • E-post og post. Medier, sosiale og andre. • Reis rundt. Hold møter, kurs. Snakk med politikerne. • Festivaler osv (European Youth Week) legg frem resultater.

Læringsutbytte Tenk konkretisering og dokumentasjon • Nøkkelkompetanser • Youthpass • Sitater fra ungdommer • Evalueringer • Oppfølging over tid

Dokumenter en metode • Dokumenter metodene dere har brukt, skriv scenario for prosjektet, dårlige avgjørelser og gode, hvorfor? • Beskriv eller film metoder dere bruker, slik at andre kan gjøre det samme.

Eget internasjonale samarbeid • Lag oversikt og statistikk over prosjektene, antall partnere, antall land, antall deltakere. Visualiser. • Økt status, anerkjennelse av kompetanse

Exploitation De største bølgene skaper du hvis resultatene blir brukt av andre. Kan ditt prosjekt sette standard eller endre praksis? Tenk gjennom målgruppe og hvordan du henvender deg. Kan du fylle et «hull» noe sted? Hvorfor bør folk være interessert? Hva gjør resultatene deres interessante?

Oppgave • Lag en swot for gruppen • Lag en deor-plan etter modellen, gjerne med flere «aims og beneficiaries»