Ressurslærersamling Tema 1 – del 2 Vibeke Lorentzen Trude Kringstad

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Advertisements

Skrive og studieteknikk V/ Espen Schønfeldt
Å gi rammer som støtte for elevenes skriving
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 17-18
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
Skriveprosessen Fra tanke til tekst.
Trinn 2 Skrive mye i alle fag på fagets premisser og bruke skriving i kunnskapstilegnelsen.
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
Ressurslærersamling 2 Tema 1 Vibeke Lorentzen Trude Kringstad
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
Workshop 8. februar 2013 Nye nettsider Maria og Martin.
Ressurslærersamling 2 Tema 2 Vibeke Lorentzen Trude Kringstad
Fremmedspråk nivå III Språksamarbeid i Bergen vest, med døme frå prosjekt i spansk Angélica Cortés, Maria Brubæk Bua og Gro Egset Halse Gro.
Kompetente barn og unge
Lesing av fagtekster Nordre Modum ungdomsskole
Modell for analyse av elevtekster
Om å skrive om litterære tekster
Hvordan skrive en god utredning?
Bokpresentasjon Oslo.
Hva er en artikkel?.
Strategier og kompetanse
Trinn 4: Gi elevene strategier som de kan ta i bruk når de skriver.
Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
Gi elevene strategier som de kan ta i bruk når de skriver
Trinn 6 Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving.
Trinn 6 Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving.
Trinn 2 Skrive mye i alle fag på fagets premisser og bruke skriving i kunnskapstilegnelsen.
Onsdag 13. mars Sam Eyde vgs
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
10 regler for å skrive for web
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Foreldreskolen del 1 Norskfaget.
Fortelling Novelle Roman
Fylkesstrategi for lesing. Familien Politisk nivå og kommuneadministrasjon Skole Lærer Rektor Skolesjef Barnehage Førskolelærer Styrer Helsetjenesten.
Norsk Mål for timen: Arbeidsoppgaver:
Myter om å skrive fagtekster (Og et forsøk på å knuse mytene) Anne-Beathe Mortensen-Buan.
Eksempeltekst høst 2014 Når du skal svare på oppgaven:
Lesing og lesestrategier
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Skriving i begynneropplæringa
Prosessorientert skrivepedagogikk Astrid Granly
Gardermoen januar 2016 Ressurslærersamling Læringsfremmende vurdering Marthe Lønnum Trude Kringstad.
Leksekveld Torsdag Grunnleggende ferdigheter: - digitale ferdigheter - muntlige ferdigheter - å kunne lese - å kunne regne - å kunne skrive.
Erfaringsutveksling i plenum: Del erfaringer fra «skriving på fagets premisser»
Lese- og skrivestrategier. Forstår jeg det jeg leser?
Å skrive sin mening Fempunktsmetoden.
Kartlegging av skolens praksis. I hvor stor grad mener du at lese- og skriveopplæringen ved din skole kjennetegnes av at lærerne: 1. … motiverer og engasjerer.
SKRIV EN FAGTEKST OM ET PORTRETT Vurderes i norsk og i kvalitet og dokumentasjon.
| Å argumentere å skrive argumenterande tekst. Å komme i gang Bestem tema Finn informasjon om saka. Sjå ein film, leit på Internett, les i aviser, fagbøker.
| Å argumentere å skrive argumenterende tekst. Å komme i gang Bestem tema Finn informasjon om saken. Se en film, let på Internett, les i aviser, fagbøker.
Studieteknikk Bison.
| Å argumentere Å analysere argumenterende tekst.
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
ASSS-kommunehelse moden for revidering?
| Å argumentere Å skrive argumenterande tekst.
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Skrive for å lære Kursleder Eevi E. Beck
Hva er et menneske? Å tro at «menneskets hensikt er å arbeide» får andre konsekvenser for livet, enn å tenke at «menneskets hensikt er å bygge gode relasjoner»
Overgang ungdomstrinn – videregående skole
Tekstseminar Hvor ble det av leken?.
Studieverkstedet v/ Grethe Moen Johansen
Elevintervju B – Samarbeid
Elevintervju B – Samarbeid
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
Døden.
Elevoppgaver Kom godt i gang med Unibok.
Utskrift av presentasjonen:

Ressurslærersamling Tema 1 – del 2 Vibeke Lorentzen Trude Kringstad Gardermoen 12. og 13. november 2013 Ressurslærersamling Tema 1 – del 2 Vibeke Lorentzen Trude Kringstad

Malta Skriv ned det du vet om Malta Del i plenum Les Maltateksten – forbudt å notere Skriv ned det du NÅ vet om Malta Hvordan opplevde du dette?

Effektiv skriveopplæring Skrivestrategier Sammendrag Samskriving Tydelig formål

Oppskrift sammendrag Finn en setning i hvert avsnitt som sier noe om hva avsnittet handler om Prøv å ordne setningene slik at de skaper god sammenheng Prøv å skriv så kort som mulig Bruk fagbegrep Sammenlign ditt sammendrag med en annen på gruppa (Roe, 2008)

”Når en skriver sammenhengende tekster, utvikler en tanker og resonnementer, som en kanskje ikke ville gjort om en bare skrev stikkord og ufullstendige setninger” (Dysthe mfl., 2000).

Filmen: Skylappjenta av Iram Haq

http://skrivestien.skrivesenteret.no

Erfaringsutveksling Oppgave til neste samling 4.–5. februar Viktige bidrag til tanken om ressurslærerne er lærende nettverk for hverandre Dialog mellom samlingene i Facebook-gruppa Samleside for ressurslærergruppa på skrivesenteret.no