Leseopplæring som grunnleggende ferdighet med vekt på leseforståelse og lesestrategier Av Sture Nome, rådgiver ved Senter for skriveopplæring og skriveforsking,

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Regning i alle fag Ungdomstrinnsatsningen
Advertisements

Teknologi i klasserommet
Hva skal vi gjøre for å lykkes med leseopplæringen på alle trinn?
Hva skjer i den første leseopplæringen? Haugalandet
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Lesing i alle fag om leseopplæring på Stabbursmoen skole
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Nordby skole NASJONALE PRØVER Informasjon til SU og FAU
Na 105 Naturfagdidaktikk Gerd Johansen,
Leselos Ordforråd/metakognisjon
for minoritetsspråklige søkere til videregående opplæring
PISA Litt om resultatene bak overskriftene - og noen fortolkninger Halden 14. februar 2008 Svein Lie ILS, Universitetet i Oslo.
Hvorfor øker bruken av spesialundervisning? Driverne bak økningen i bruk av spesialundervisning i grunnskolen.
Språk, Lesing og Læring Oppfølging av SLL-planen
Veiledet lesing Mørkved skole
Lesestrategier og leseforståelse
STASJONSUNDERVISNING
Hva skal vi gjøre for å lykkes med leseopplæringen på alle trinn?
Nasjonale prøver i lesing og leseopplæring
Kurs i bruk og oppfølging av kartleggingsprøver vgs
Læring av grunnleggende ferdigheter!
Innføring i fagdidaktikk – samfunnsfag 1
Praksislærermøte GLSM-praksis
Læreryrket – en viktig og krevende profesjon
Leseopplæring og nasjonale prøver
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Bokpresentasjon Oslo.
Kunnskapsløftet - forskningen Organisering: prosjekter og programstyre Resultater: det store bildet Veien videre: er økt variasjon et problem?
Strategier og kompetanse
Trinn 4: Gi elevene strategier som de kan ta i bruk når de skriver.
Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
Trinn 6 Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving.
Trinn 2 Skrive mye i alle fag på fagets premisser og bruke skriving i kunnskapstilegnelsen.
1 Nye læreplaner – Noen utfordringer for lærerne Utdanningsforbundet 3. mai 2005 Stein Dankert Kolstø Institutt for fysikk og teknologi Universitetet i.
Den andre leseopplæringa
Nasjonale prøver.
GRUPPEARBEID, LESEOPPLÆRING 25. OG 26. OKTOBER 5. – 10. TRINN GRUPPE 14 LESEFORSTÅELSE.
Framtida nå – les og forstå!
Hva er lesing? Lesing som grunnleggende ferdighet
1 Erfaringer fra skoleeier (Trondheim kommune) Rapporter fra/samtaler med skoleledere Hva lærerne rapporterer PPU−studentenes FoU-arbeid Vurdering for.
Om vurdering og nye eksamensformer. Hvorfor er dette viktig å snakke om? Mange elever ”skjønner alvor” først når de er midt oppe i eksamen. Det kan virke.
Velkommen til et nytt skoleår!
Fylkesstrategi for lesing. Familien Politisk nivå og kommuneadministrasjon Skole Lærer Rektor Skolesjef Barnehage Førskolelærer Styrer Helsetjenesten.
Lesing og skriving i matematikk GLU 5-10 Vivian, Eirin, Desiré og Stine GRUNNLEGGENDE FERDIGHETER.
Lesing og skriving som grunnleggende ferdigheter
P ROSJEKT OM FAGTEKSTER Av Annette, Vegard, Ingrid og Sindre Hedrum u.skole.
Skriving og lesing som grunnleggende ferdighet
Lesing og lesestrategier
Forrådt Av Amalie Skram.
Den andre leseopplæringa Norsk
Den andre leseopplæringa LUB
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Strategiopplæring og engasjement for lesing Kurspakke i lesing med 10 delpakker Ved Sture Nome, Lesesenteret, UiS.
Lesing som grunnleggende ferdighet og kulturell kompetanse.
Leksekveld Torsdag Grunnleggende ferdigheter: - digitale ferdigheter - muntlige ferdigheter - å kunne lese - å kunne regne - å kunne skrive.
Strategiopplæring og engasjement for lesing Lesestrategier og engasjement – Økt 1 Av Sture Nome, Lesesenteret, UiS.
Erfaringsutveksling i plenum: Del erfaringer fra «skriving på fagets premisser»
Erfaringsutveksling i plenum: Hvilke erfaringer har dere gjort dere med tenkeskriving i klasserommet?
Ungdomstrinn i utvikling Om den nasjonale satsingen og arbeidet ved vår skole.
Verktøy for å kartlegge holdninger
Et verktøy for arbeid med lesing i alle fag Mathopen skole
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
”Vi så det allerede i 1. klasse” Tidlig innsats i leseopplæringen
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
Å lese for å lære Den 2. leseopplæringen.
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
LESEUTVIKLINGSSKJEMA ET KVALITETSSYSTEM FOR LÆRER OG ELEV
Utskrift av presentasjonen:

Leseopplæring som grunnleggende ferdighet med vekt på leseforståelse og lesestrategier Av Sture Nome, rådgiver ved Senter for skriveopplæring og skriveforsking, HiST.

Om lesing som grunnleggende ferdighet og utfordring Vi skal drive leseopplæring i alle fag etter Kunnskapsløftet Dette er en kollektiv utfordring som alle må ta del i og ansvar for. Hvorfor er lesing viktig? Og hva er lesing? Lesing er en viktig tilgangskompetanse Samfunnet og livet til ungdommene er tekstbasert Utdanningen er tekstbasert Det sosiale livet er tekstbasert Arbeidslivet er tekstbasert Dette betyr at elevene må kunne lese for å lykkes i samfunnet vårt, i utdanning, i sosiale sammenhenger og i arbeidslivet.

Hva er saken? Vi leser tekster i alle fag, alle dager, i de aller fleste timer Bredden i tekstutvalget er stort, men læreboktekstene dominerer Gir vi dem undervisning i hvordan de skal lese lærebøkene i alle fag? Fagenes tekster er svært ulike. Dette tvinger fram en eksplisitt leseundervisning i tilknytning til de faglige emnene og lesing er en faglig oppgave i RLE, naturfag, samfunnsfag og matematikk Når vi har forstått dette, at dette er sant, at dette betyr at vi ALLE har et ansvar, da kan vi gå videre. Og da må vi spørre: Hva er lesing? Hva gjør jeg når jeg driver leseopplæring?

Hva er lesing etter Leselos-modellen?

Hva er leseforståelse? Leseforståelse, ifølge leseforskerne bak nasjonale prøver og i testformatene PISA og PIRLS, er ferdigheten å kunne finne informasjon, tolke og reflektere. Der er lesing: Å avkode Å reflektere Å finne informasjon Å tolke Leseforståelse er altså definert som å kunne finne informasjon, tolke og reflektere over tekster. Avkoding er ikke en del av leseforståelse, men det må være med som et nødvendig aspekt ved lesing når vi snakker om hva lesing er… Se for eksempel boksen med opplegg for ulike trinn: Lesing er…

Hva skal vi gjøre for å lykkes med leseopplæringen på alle trinn? Vi må jobbe med alle disse områdene av lesing. Hvordan kan vi gjøre det? Ved å drive en mer eksplisitt leseopplæring Ved å kartlegge alle elevene slik at vi vet hva elevene våre kan og ikke kan Ved å være leselærere i alle fag Ved å jobbe med en bevissthet om hva vi jobber med når vi gjennomfører ulike aktiviteter i klasserommet Vi må jobbe både med avkoding og leseforståelse ved hjelp av lesestrategier Ved å jobbe mer sammenhengende med lesingen og skrivingen gjennom samtaler og skriving om leste tekster.

Hva gjør elevene når de leser med utbytte? De leser strategisk hensiktsmessig og de er aktive underveis mens de leser: De oppsummerer for seg selv, noterer og stiller spørsmål. Med et formål; Med en bevissthet om hvorfor de leser teksten. Med interesse for hva teksten handler om. Med en bevissthet om hva de kan om emnet fra før. De skaffer seg en oversikt over tekstens ulike bestanddeler. De stiller seg spørsmålet: Hva handler denne teksten om? Hvorfor er denne delen av teksten utformet slik? De forholder seg analytisk og reflekterende til teksten mens de leser. Elevene pendler mellom å oppsummere hva teksten handler om og forvente noe om hva den nye delen av teksten handler om, samtidig som de leser ny tekst. Den nye delen av teksten blir hele tiden inkorporert i elevenes forståelse av hva som er tekstens tema.

Hva skal vi gjøre? Vi vet veldig mye om hvordan en god leseopplæring ser ut. Hvorfor gjør ikke lærerne dette allerede? Kompetanseutfordringen - Hva lærer vi lærerne om lesing på universitetene i fagene? Lite - Ikke leseopplæring, det må PPU-ene ta seg av Hva lærer vi lærerne om leseopplæringen i lærerutdanningene? Tilfeldig og veldig lite utover i fagene som RLE, naturfag, matematikk, samfunnsfag.. - Er det tilstrekkelig når vi skal implementere et nytt rammeverk for arbeidet med lesing som grunnleggende ferdighet i skolen?

Hva er problemet og hva skal vi gjøre? Holdningen til lesing og skriving: Dette er ikke noe vi skal ha ansvaret for i ungdomsskolen. Lese- og skriveopplæringen blir definert som norsklærerens anliggende. Men hva kan norsklæreren, og hva kan ikke norsklærerne? Er dette tilstrekkelig? Hva gjør vi norsklærere med sakprosaen? Er det nok? Hva er konklusjonen: Det vi gjør i dag er ikke tilstrekkelig. Hva må vi gjøre? Vi må samarbeide på tvers av fag, i teamene på trinn, med oppfølging av leder, med en klar målsetting for hva vi skal gjøre, hvordan vi skal gjøre det, og vi kan begynne med å diskutere læreboktekster, i alle fag, på alle trinn, med fokus på: Hvordan vi skal drive leseopplæringen med utgangspunkt i hva som er vanskelig med tekstene sett fra et elevperspektiv.

Hva er praksis? Det drives lite leseopplæring utenom i norsk og engelsk, og da mest med skjønnlitterære tekster som utgangspunkt. Det drives lite leseopplæring med sakprosa. Elevene skal lese mange nye tekster hver uke i naturfag, samfunnsfag, norsk og RLE, som er de store lesefagene. I disse fagene er det sakprosa som er dominerende tekstform. Tekstene elevene skal lese for å lære, er vanskelige, med høy informasjonstetthet, vanskelig ordforråd og består av mange ulike deler og teksttyper, som grafer, tabeller, figurer og illustrasjoner. Om lærebøkene viser A.C.Torvatns forskning at elevene forstår lite av lærebøkene: Hun sier: Lærebøker sier mye og forklarer lite.

Hvordan skal vi endre praksis? Jeg spør: Leser elevene tekstene? Forstår elevene tekstene som de leser? Hvorfor jobber vi så baktungt med tekstene? Når vi jobber med sakprosaen i andre fag enn norsk: Vi lar elevene lese uten nok forberedelse, uten nok forarbeid, uten å motivere dem nok, uten å klargjøre målsettingen godt nok, uten å forklare dem formålet godt nok.. Er ikke det sørgelig? Snakker vi med elevene om tekstene, og snakker elevene om tekstene? Vi må prøve ut effekten av vår egen leseinstruksjon ved å observere og vurdere Først når vi utforsker mulighetene og begrensningene som ligger i vår egen praksis, kan vi bli motivert til å endre den. Hvor skal vi begynne endringsprosessene? Ved å tenke mer bevisst over hvordan vi agerer som leselærere og hvilken effekt vår egen instruksjon har.

Hvordan skal vi endre praksis Vi må undervise som leselærere i alle fag for å få elevene til å lese tekstene med større utbytte. Målet er å få bedre læring i alle fag. Vi må bruke lesestrategier mer systematisk. Men hva er lesing hvis jeg skal undervise i dette i mine fag? Her er praksisen mellom ulike lærer ulik, men de beste lærerne jobber allerede bra med lesing. Målsettingen vår er å endre alles praksis, og gjøre de som allerede er gode leselærere enda mer systematiske i arbeidet med leseaktivitetene.

Beste praksis: Transaksjonell leseopplæring Undervisning i strategier for å forstå tekster Strategier modelleres Strategiene øves på av elevene med mye støtte fra lærer underveis Elevene oppfordres gradvis til å bruke strategiene uavhengig av lærerens støtte Arbeid med innlæring av nye lesestrategier tar tid For de svakeste: I grupper i form av veiledet lesing Veiledet lesing i grupper utgjør en ramme for måten man styrker opplæringen for lesesvake.

Hva gjør man når man driver veiledet lesing? Man gjør alt man trenger for å styrke leseopplæringen gjennom en transaksjonell leseopplæring med mye støtte fra lærer Man har maksimalt med aktivitet og elevinteraksjon underveis i leseprosessen Som lærer kan man bistå, overvåke og hjelpe elevene når de tar i bruk ulike lesestrategier og kan hjelpe dem med avkoding og leseforståelse

Litteraturliste Bråten, Ivar (red.) (2007): Leseforståelse – Lesing i kunnskapssamfunnet – teori og praksis, Oslo: Cappelen Kulbrandstad, Lise I. (2003): Lesing i utvikling. Teoretiske og didaktiske perspektiver. Bergen: Landslaget for norskundervisning (LNU)/ Fagbokforlaget. Kvithyld, Trygve og Ingrid Metliaas ”Skriving i revidert læreplan i norsk”, i Norsklæreren 1/2013. s. 22-26. Mortensen-Buan, Anne-Beathe (2005): ”Lesestrategier og metoder. Arbeid med fagtekster i klasserommet” i Maagerø/ Tønnessen: Å lese i alle fag, Oslo: Universitetsforlaget. Nicolaysen, Bjørn K. (2005): ”Tilgangskompetanse: Arbeid med tekst som kulturdeltaking”, i Kulturmøte i tekstar. Litteraturdidaktiske perspektiv. Oslo: Samlaget. Roe, Astrid (2006): ”Leseopplæring og lesestrategier”, i Turmo & Elstad: Læringsstrategier, Oslo: Universitetsforlaget. Roe, Astrid (2008): Lesedidaktikk – etter den første leseopplæringen, Oslo: Universitetsforlaget. Skaftun, Atle (2006): Å kunne lese – Grunnleggende ferdigheter og nasjonale prøver, Bergen: Fagbokforlaget/ LNU Torvatn, Anne Charlotte (2002): Tekststrukturens innvirkning på leseforståelsen: en studie av fire læreboktekster for ungdomstrinnet og sju elevers lesing av dem. Avhandling (dr.art.). NTNU. Lesing er… En boks med hefter fra Lesesenteret om lesing i skolen.