Ski KFAU ber om ny TILSTANDSRAPPORT for grunnskolene i Ski Presentasjon, 11. januar 2011, for UTVALG FOR TJENESTEUTVIKLING ved SkiKFAU-leder Alf Tore Meling.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Elevenes rettigheter og plikter
Advertisements

v/Trine Aakermann faglig leder Dysleksi Norge
Nettverksamling i matematikk
PRØVEPLAN FOR OSLOSKOLEN
Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
Åsmund Sollien Schau og
Hva skjer i den første leseopplæringen? Haugalandet
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Noen utfordringer for skolene
Opplæring for representanter i skolemiljøutvalget
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
Vurdering for læring UDF/AH 3. og 4.november 2010 Else Ravn
Prøvebanken Per Kristian Larsen, Vurdering 2
Stjørdal fagskole Kvalitetssystemet Styremøte 18. mars 2014
Velkommen til Osloskolen og Nordstrand skole!
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
PISA Litt om resultatene bak overskriftene - og noen fortolkninger Halden 14. februar 2008 Svein Lie ILS, Universitetet i Oslo.
Kvalitetsarbeid i bærumsskolen Suksessfaktorer, dilemmaer og utfordringer Storbynettverk 2012.
Særskilt språkopplæring for språklige minoriteter etter § 2-8
Veiledet lesing Mørkved skole
GLIS Glimrende Læringsutbytte I Skolen
Nasjonale prøver i lesing og leseopplæring
1.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Jurist Lene Duesund Svendsen Seniorrådgiver Helene Kløcker
Velkommen til Fylkesmannens fagsamling 29. og 30. oktober 2013.
Sluttvurdering og resultater i Nordland
Felles foreldremøte Ellingsrudåsen skolene 21
Foreldremøte 4.-5.trinn ELLINGSRUDÅSEN skole
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Foto: Carl-Erik Eriksson Realfagsamlinger – i Trondheimsskolen MESTRING _ MOTIVASJON _ MULIGHETER.
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
februar-søkere Utdanningsavdelingen Rådgiversamlinger 2012.
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
Nasjonale prøver.
Didaktiske analysekategorier
Borre ungdomsskole
Program Karrieresenteret i Vesterålen Arbeidsmarkedet Nettsteder til bruk i karriereveiledninga Muligheter i ungdomsskole og vgo til helt eller delvis.
Evaluering inntak 2012 Vedleggsskjema «Rett skjema til rett elev» Skjema A: Det var inntaksåret 2012 et ønske om å få riktige søkere til særskilt.
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
Gjennomføring i videregående opplæring – kort om status og utfordringer i Hamar kommune Paal Morken Andersen Avdelingssjef videregående opplæring Hedmark.
LP og evidens i undervisningen
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Den videre satsingen på vurdering Samling i kvalitetssikringsnettverk - etterutdanning 2009/
Satsingen Vurdering for læring - hvordan kan UH bidra? Kvalitetssikringsnettverk etterutdanning UH Gardermoen 3. juni 2010 Hedda B. Huse, Anne Husby, Ida.
1-10 skole med 135 norske elever og ca 40 fremmedspråkselever.
Vurdering; Hvem, hva hvorfor
Udir – Retten til et godt psykososialt miljø etter opplæringsloven kapittel 9a Skolen pålegges å behandle henstillinger fra elever eller foreldre.
Velkommen til Godlia skole Skolestart Skolens visjon: "Et trygt sted å være og et godt sted å lære"
Foreldremøte 8.september trinn
Foreldremøte 8.september trinn
Lokal arbeidstidsavtale
Litt om FAU, hva vi har gjort, og planene fremover. Rugtvedt Skole - Bamble 2007/2008.
Hvorfor fylkesvise samlinger om lokalt arbeid med læreplaner– igjen?
Forskrift til oppl. §6 og 6A– (rundskriv) (DLG )
Temamøte Skole 2. februar 2009 Velkommen !. Skolen og grenda.
Velkommen til Varden skole Program i kveld
Sørum kommune Prosjekt økt lærertetthet over 4 år
Vurdering i barnehage og skole Utdanningsforbundet Troms Nordreisa 1.feb
Lokalt arbeid med læreplaner og vurdering, KRS FYLKESMANNENS UTVIDEDE UTDANNINGSMØTE TEMA: LOKALT ARBEID MED LÆREPLANER OG VURDERING.
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
DISEN SKOLE STRATEGISK PLAN INNLEDNING Strategisk plan viser våre satsingsområder for Oslo kommune legger føringer for hovedområder Osloskolen.
Foreldremøte Kvernevik skole September NY ORGANISERING AV SKOLEDAGEN Ny organisering av skoledagen Inneværende skoleår prøver vi ut ny organisering.
Nasjonale prøver Sandved skole
Skolebasert kompetanseutvikling
Skolebasert kompetanseutvikling
VELKOMMEN TIL NETTVERSSAMLING!
Utskrift av presentasjonen:

Ski KFAU ber om ny TILSTANDSRAPPORT for grunnskolene i Ski Presentasjon, 11. januar 2011, for UTVALG FOR TJENESTEUTVIKLING ved SkiKFAU-leder Alf Tore Meling

Strategiplan For Skoleverket i Ski kommune, • Visjon: Skikkelig god skole • Brukerutvalget: Arkivsak 07/1220 • Kjerneverdier: • Glødende • Raus • Kompetent 2

Kommunalsjef Ekeberg uttaler, 8. september 2010 • Skoleverket i Ski har – og arbeider fortsatt målrettet med – ”lesing” • Dette er i samsvar med vedtak i politiske organ her i Ski • Skolene i Ski deltar ikke bare i nasjonale tester, men avholder også lokalt fastsatte lesetester • Alle lærerne i Ski, uansett fag og klassetrinn, har fått metodekurs • Kilde: 3

Lokale mål: Lesing i Ski kommune Lesing har vært hovedsatsningsområde for alle skolene i kommunen de 4-5 siste årene • Kilde: Tilstandsrapport, felles grunnskole Ski kommune – side 19 4

Lokale resultater: Lesing i Ski kommune (8.trinn) • Tilstandsrapporten sier: – Ski kommune har som ambisjonsnivå å være blant den beste tredjedelen i landet når det gjelder lesing på 8.trinn – Ski kommune har ikke nådd ambisjonsnivået om å være blant den beste tredjedelen i landet • Kilde: Tilstandsrapport, felles grunnskole Ski kommune – side 20 5

Formidlet inntrykk av resultater: Lesing i Ski kommune • Som for lesing på 5.trinn, ser man på 8. trinn en positiv utvikling fra forrige skoleår ved at det er færre elever på nivå 1 og 2, mens det er flere elever på nivå 3 og 5 • Kilde: Tilstandsrapport, felles grunnskole Ski kommune – sammendrag, side 4 6

Vårt spørsmål: Hvilket inntrykk henger igjen når… – Politikere – Foreldre – Lærere – ØB – Direktoratet – Fylkesmannen …leser formuleringen: Som for lesing på 5.trinn, ser man på 8. trinn en positiv utvikling fra forrige skoleår ved at det er færre elever på nivå 1 og 2, mens det er flere elever på nivå 3 og 5 7

Følgende fremstilling av resultatene bør fremkomme i ny Tilstandsrapport >> 8

Nasjonale prøver: Lesing i Ski kommune Kilde: 818b9c3dd84c&vurderingsomrade=88e13531-a5b6-4c33-ad87-b0ceb59b26b1&skoletype= b9c3dd84c&vurderingsomrade=88e13531-a5b6-4c33-ad87-b0ceb59b26b1&skoletype=0 Skis nedgang i lesing >> >> 3.0 Dårligste resultat på fire år! 9

Hovedsatsningsområde vs. resultat • Lesing har vært hovedsatsningsområde for alle skolene i kommunen de 4- 5 siste årene • Resultat for lesing er på sitt laveste/dårligste nivå i 2010/2011, sammenlignet med siste fire år 10

Nedgang i både engelsk, lesing, regning: • Nedgang lesing >> >> 3.0 • Nedgang regning >> >> 3.1 • Nedgang engelsk >> >> 2.9 Kilde: 818b9c3dd84c&vurderingsomrade=88e13531-a5b6-4c33-ad87-b0ceb59b26b1&skoletype= b9c3dd84c&vurderingsomrade=88e13531-a5b6-4c33-ad87-b0ceb59b26b1&skoletype=0 NB! Resultatene i alle disse tre fagene er på sitt laveste/dårligste nivå i 2010/2011, sammenlignet med siste fire år 11

Dette bør foreldre, lærer og politikere bli gjort oppmerksom på >> Vi må spørre oss hvorfor >> 12

Nasjonale prøver: Lesing i Oppegård Kilde: 818b9c3dd84c&vurderingsomrade=88e13531-a5b6-4c33-ad87-b0ceb59b26b1&skoletype= b9c3dd84c&vurderingsomrade=88e13531-a5b6-4c33-ad87-b0ceb59b26b1&skoletype=0 Oppegårds oppgang lesing >> >> 3.5 Beste resultat på fire år! 13

Lesing: Oppegård versus Ski kommune Ski nedgang i lesing >> >> 3.0 Paradoks: Lesing i Ski og Oppegård utvikler seg i stikk motsatt retning, til tross for at vi er nabokommuner i samme region og fylke, og begge er KOSTRA 13 kommuner Oppegård leverer aller beste resultat på fire år. Ski sitt aller dårligste! Oppegårds oppgang i lesing >> >>

Andre forhold som bør avklares >> 15

Bryter PPT loven med sin saksbehandlingstid? • Hvor lang er den faktiske saksbehandlingstiden – fra henvisning til eventuelt vedtak hos PPT i Ski kommune? • Med utgangspunkt i spørsmål 1: Bryter PPT i Ski kommune Forvaltningsloven og/eller Opplæringsloven? • Underlag: Ny veileder til Opplæringsloven fra Utdanningsdirektoratet • Her er veilederen: Her er veilederen: • Dokumentasjon: lovlig-lang-ventetid/ lovlig-lang-ventetid/ 16

Brukes oppheving av delingstallet som sparetiltak i Ski kommune? Forarbeidet til Opplæringsloven og forskrifter sier at at oppheving av delingstallet ikke skal bli brukt som sparetiltak: Sitat fra budsjettunderlag 2010: Slå sammen 3 grupper til 2 grupper på 1. trinn vil med stor sannsynlighet medføre betydelig lavere kvalitet på opplæringen. I tillegg strider dette mot nasjonale pålegg om tidlig innsats og økt lærertetthet på trinn. Tilpasset opplæring vil bli vanskelig å gjennomføre i så store grupper. Forskning viser at størrelsen på elevgrupper er avgjørende på de yngste trinnene i forhold til elevenes læringsutbytte. Dokumentasjon: 17

Legger skoleeier forholdene til rette for at alle kompetansemål nås? Noen sitat fra budsjettunderlag 2010: • Ingen gruppedeling på 6. trinn til fagene kunst- og håndverk og mat og helse. Undervisningen må foregå i fulle klasser. Dette vil bety en teoretisk tilnærming til faget. Kunnskapsløftet krav vil bli vanskelig å innfri • Svømmeundervisning reduseres betraktelig • Ved å ta resten av delingstimene i musikk betyr at det vil by på problemer for elevene å lære seg å spille et instrument. Dette vil føre til at noen av målene i læreplanen ikke vil bli nådd • Elevene får ikke anledning til å lære å spille et instrument. Avvik fra læreplanen K-06 • Elevene får ikke anledning til å prøve ut praktiske studieretninger. Avvik fra læreplanen K 06 Dokumentasjon: 18

Tilbyr Ski kommune elevene et tilfredsstillende psykososialt miljø, ref kap. 9A? • Psykososialt miljø defineres i Udir som ”de mellommenneskelige forholdene på skolen, det sosiale miljøet og hvordan elevene og personalet opplever dette. Det psykososiale miljøet handler også om elevenes opplevelse av læringssituasjonen”. Eksempel på elevuttalelser: I tillegg til redusert vikarbudsjett blir undervisningsgruppene altfor store på grunn av for få lærere. Dette igjen fører til dårlig konsentrasjon i klassen på grunn av for mye bråk og styr, og det blir vanskeligere for lærerne også. 19

Leverer Ski kommune tilfredsstillende underveisvurdering? Utvalg for tjenesteutvikling bør vurdere hvorvidt forskriften i Opplæringslova om elevers rett til underveisvurdering er fulgt opp, i tråd med utdypingen av forskriften i Rundskriv nr. 1,

Ski KFAU ber om ny Tilstandsrapport og grundig vurdering av forholdene i Skis grunnskoler 1.Vi ber med dette Utvalg for tjenesteutvikling om at Tilstandsrapporten omarbeides i henhold til informasjon som fremkommer i denne rapporten 2.Vi ber også om at Utvalg for tjenesteutvikling, i henhold til innholdet i denne rapporten, initiere en grundig vurdering av forholdene i Ski kommunes grunnskoler 21

Takk for oppmerksomheten! 22